Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilta lapsi huostaanotettu muista kuin vanhemmuudesta johtuvista syistä

Vierailija
18.11.2024 |

Olen aivan lohduton. Tänään jouduin tekemään päätöksen että rakas lapseni huostaanotetaan. Hänellä oli avohuollon sijoitus, eli vapaaehtoinen sijoitus, kuntoutusyksikköön jossa oli puolisen vuotta. Takana diagnoosiin liittyvät isot haasteet ja koulupudokkuus. Olin täysin keinoton ja uupunut. Sijoitus teki hyvää ja suunta on ollut huimasti ylöspäin, koulussakin saa ysejä ja kymppejä kun pääsi erityisen tuen piiriin. Akateemiset taidot ovat huikeat, vaikka toiminnanohjaus ja tunnetaidot tarvitsevat harjaantumista ehkä läpi elämän. 

Nyt avohuollon sijoitusaika tuli päätökseen ja seurauksena olisi ollut kotiinpaluu ilman yhtä vahvaa tukea. Itse olen työssäkäyvä yksinhuoltaja toisellekin lapselle. Sijoituksen jatkumisen ehtona oli huostaanotto. Tein päätöksen luopua huoltajuudesta jotta lapseni saa jatkoa vielä edes kevääseen asti samassa tutussa paikassa. 

Olin palaverissa reipas ja hyväntuulinen - huumorintajuinenkin olen usein vaikka olisi vaikea paikka. Kun halasin lastani ja lähdin palaverista, otin pyöräni ja ajoin läheiseen metsään ulvomaan tuskasta ja itkemään silmät päästäni, räkä nenästä valuen ilman että viitsin edes pyyhkiä. Että tämäkin piti kokea ja nähdä.

Elämä ollut itsellänikin pelkkää traumaa lapsuudesta asti, olen myös ollut huostaanotettu itsestäni riippumattomista syistä. Kaikki on ollut räpiköintiä ja nenä on hädintuskin pysynyt pinnalla. Perusasiat on silti kunnossa koulutusta ja ulkoisia puitteita ajatellen. Yhden lapsen olen jo kasvattanut aikuiseksi ja hän valmistuu pian yliopistosta. 

Onneksi on vapaapäivä, en olisi työkykyinen. En edes ymmärrä miten olen selviytynyt haastavassa työssäni koko saakelin vuoden hymyillen ja reippaana. En käytä alkoholia, mutta nyt tekisi mieli juoda pää täyteen. 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis kysymäni piti että miten te saman kokeneet jaksoitte henkisesti? 

Ap

Vierailija
2/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon haleja ja voimia sinulle! Rankka juttu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vastaavaa kokeneena: olin pienessä sievässä muutaman viikon, sen jälkeen itkin n. vuoden joka päivä (selvin päin), nyt tapahtumista on pari vuotta ja olen pikku hiljaa piristymässä takaisin elämään ja toimintakykyinen. Kyseessä oli pieni lapsi ja imetin vielä, eli sinänsä menetys oli rajumpi

Sinun kohdallasi taisi olla kyseessä poika. Monella on täysin harhainen kuvitelma siitä, että nainen voisi kasvattaa poikalasta ilman miehen tukea. Ei voi, viimeistään murrosiässä homma räjähtää käsille, jos pojalla ei ole kunnollista miehen mallia ja kuria

Ymmärrän tuskasi täysin, mutta uskon myös, että tuo on sinulle itsellesi turvallisempi ja parempi vaihtoehto

Olen tavannut myös tuollaisia aikuisia miehiä, joilla on korkea suorituskyky, mutta myös korkea aggressiivisuus ja huonot sosiaaliset taidot. Heidän elämänsä on parhaimmillaan miesvaltaisessa työssä. Naisten kanssa eivät tule toimeen, eikä kaikkien tarvitsekaan

Vierailija
4/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä kai huoltajuudesta ole luopunut? Miksi olisit?

Vierailija
5/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huostaanotossa kyllä huoltajuudesta luovuta. 

Vierailija
6/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon voimia. Ajattelit lapsesi parasta etkä omaa itseäsi. Pyyteetön teko. Toivottavasti lapsesi toipuminen jatkuu hyvin. Olet edelleen äiti lapsellesi, vaikka asuu muualla. Kaikkea hyvää elämääsi!

Vierailija
7/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltajuus sinulla edelleen. Saat tavata lastasi ja hän voi käydä kotiharjoitteluissa ja lomilla. Jos lapsen tilanne muuten parantunut, se on hyvä asia. Pysy lapsesi tukena, tämäkin vaihe menee vielä ohi.

Vierailija
8/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole enää huoltaja eikä hänellä ole lapseensa enää minkäänsortin päätäntävaltaa. Lapsen huoltaja on hänen hyvinvointialueensa. Ap n vaatimuksilla tai mielipiteillä ei ole enää helkatinkaan väliä ja parempi niin.

Vierailija
9/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provoillaan taas aiheella, josta ei tiedä mitään.

Vierailija
10/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lasten isät ovat? Ilmeisesti toinen isä on normaali ja toinen oli sitten se jännittävä kalju tatuoitu?

Vierailija
11/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole enää huoltaja eikä hänellä ole lapseensa enää minkäänsortin päätäntävaltaa. Lapsen huoltaja on hänen hyvinvointialueensa. Ap n vaatimuksilla tai mielipiteillä ei ole enää helkatinkaan väliä ja parempi niin.

Kyllä huostaanotetun huoltajasuus on edelleen sillä jolla olikin.

Vierailija
12/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kovaa puhetta, kuulostaa tiketiltä helvettiin.

Vierailija
13/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa, että meillä edessä sama, jos asiat eivät etene. Voimia sinulle ap. Haluaisin myös tietää, miten selvitä, mitä lastensuojelun toimia onkaan tulossa.

Vierailija
14/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huostaanotto tarkoita että olet menettänyt huoltajuuden. Aivan eri asia . Olet edelleen huoltaja

T. Sossu 

Vierailija
15/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huostaanotto tarkoita että olet menettänyt huoltajuuden. Aivan eri asia . Olet edelleen huoltaja

T. Sossu 

Niinkö? En tiennyt. Tämä tietysti lievittää tuskaa hieman. En oikein ymmärrä mitään tuon juridiikasta. Kiitos että oikaisit.

Ap

Vierailija
16/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille muillekin jotka pystyitte kokemaan empatiaa. Olen kiitollinen jokaisesta kauniista sanasta ja ajatuksesta. 

Ap

Vierailija
17/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huostaanotto ei poista huoltajuutta. Se antaa hyvinvointialueelle päätäntävallan sellaisissa asioissa, jotka olennaisesti liittyvät huostaanoton tarkoitukseen. Päätökset pitää silti mahdollisuuksien mukaan tehdä huoltajia kuullen ja yhteistyössä lapsen ja huoltajien kanssa. 

Vierailija
18/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat on kunnossa, lapsi voi paremmin, miksi tehdä itselleen siitä kriisi, sä oot toiminut oikein. Ihmisten pitäisi olla ylpeitä niistä hyvistä päätöksistä mitä tekee lapsensa eteen.

Vierailija
19/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno kirjoitus...

Vierailija
20/29 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi huostaanotetun alaikäisenkin asioissa vanhempi olla mukana edelleenkin. Ei sijoituspaikka tee kaikkia lasta koskevia päätöksiä kysymättä vanhemman mielipidettä/lupaa joistakin terveyteen liittyvistä asioista tai esim. kouluun tarvittavista kuvausluvista jne. Yhteistyö lapsen asioiden kuntoon saamiseksi voi jatkua huostaanotosta huolimatta. Sijoituspaikat eivät edes saa lapsesta juuri mitään tietoa ja vanhempana voi olla mahdollisuus kertoa niitä asioita, mitkä auttaa ja tukee lasta voimaan paremmin. Lapsen sitten joko saa takaisin kotiin tai hän saattaa siirtyä jälkihuoltoon täysi-ikäistyttyään, mikäli haluaa ottaa sen tuen vastaan.