Vaihtaisitko työpaikkaa, jos et saisi tehdä nykyisessä etänä? Tosi erikoisia ongelmia seurannut.
Firman vanha jäärä ei luota pätkääkään ihmisiin ja siksi haluaa että hän voi kytätä toisten tekemisiä.
Tästä on seurannut se, että kaikki ns. hyvät tyypit ovat lähteneet täältä muihin firmoihin etätöihin ja tilalle on ollut pakko ottaa sellaisia, jotka eivät muualta saa töitä. Varmaan tiedätte mitä siitä seuraa.
Seurauksena on tosi paha osaamistason putoaminen ja katastrofi. Nyt mietin jo itsekin vaihdanko johonkin normaaliin työnantajaan...
Vaihtaisitteko te vai sinnittelisittekö te tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt asuu kohtuullisen matkan päässä toimistolta, niin en etäilisi paljon. Ja kyllä näin esihenkilönä pikkuisen eri tavalla pitää huolehtia siitä että kaikki on ok, jos henkilö paljon etänä. Työtehtävien seuranta tietysti hoituu, mutta kun ei ole sitä kontaktia, niin ei voi aina varmistua siitä että mitä työntekijälle oikeasti kuuluu ja onko kaikki kunnossa. Tai ainakin itelle se on huomattavasti helpompaa livenä, saattaa syy olla myös minussa.
Ihan kuin millään muulla olisi merkitystä firmalle kuin sillä työsuorituksella.
Ei tavallisesta työntekijästä olekaan. Joku harvinaisen etevä kultamuna on eri asia.
Kaikenlainen hyvinvointi lässytys on yhden osaston itsensä työllistämistä ja johtoportaalle pakollisten hyvinvointi toimien täyttämistä. Jos meidänkin firmassa oikeasti välitettäisiin työntekijän hyvinvoinnista, palkattaisiin lisäkäsiä tekemään töitä, kun kaikki ovat burnoutin partaalla, mutta ei.
Etätyön etuja on tosiaan sekin, ettei saa kaikkia tauteja. Toimistolla on aina niitä, jotka luulevat olevansa korvaamattomia ja tulevat sinne kipeinä tartuttamaan muut.
tulis aika kalliiksi kulkea työpaikalla useasti. ja mikä vapaa-ajan hukka!
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on mukavuudenhaluisille ja laiskoille.
Estää kyllä hyvin työpaikkakiusaamisen. Ihan sama mitä mieltä sinä olet.
Vaihtaisin jos työ on oikeasti vähän niin ja näin eikä olis enää edes hyviä työkavereita ympärillä. Mitä sitä itseä kituuttamaan niin kovin 🙈
Kyllä se on paljon hankalampi etätyöedusta luopua kun sen on jo saavuttanut. En tiedä, onkohan itsestä enää 5 vuoden etätyöläistymisen jälkeen toimistossa istumiseen. Kotona oleminen helpottanut vatsaoireita kummasti.
Tärkeintä tuossa on oikeasti kommunikaatio ja sekä olla läpinäkyvä, että tekeekö omasta kotoa vai jostain Balilta. Itse pyydän luvan, jos täytyy maakuntiin äidin luokse mennä. Toki se ei ole yhtä coolia. On parempi pomon tietää ja puhua siitä etukäteen/varmistaa/kysyä lupa missä menee. Se on sitte kusi sukassa sairastapauksissa tai jos joutuu onnettomuuteen taikka työntekovälineisiin tulee jokin ongelma. Ei sieltä maakunnasta 500km päässä samalla sekunnilla toimistolle läppäriä korjauttamaan, varsinkin jos jotain fyysistä vikaa tulee tai uusia kuulokkeita vaihtamaan....
Tuo puhumisen ja avoimuuden puute monilla varmasti saa työnantajat epäluuloiseksi, niin en ihmettele ollenkaan jos kutsu takaisin toimistolle käy!
Toisissa se on oikeasti myös niin, että toimistolla ne läsnäolevat on paremmin perillä missä mennään.
Olen poikkeusyksilö kun olen kieltäytynyt työpaikasta siitä syystä, että koko tiimi teki 100% etänä. Ei sovi mulle. Vaikka introvertti olenkin, niin kyllä mä tykkään käydä toimistolla ja nähdä ihmisiä. Vastaus kysymykseen siis, että en vaihtaisi pelkästään tuon takia. Mutta jos etätyökiellon ajurina olisi eltaantuneet johtamiskäytännöt, niin lähtisin.
Eikö toimistolla muka voida pyytää työrauhaa, vastamelukuulokkeita jne ja sopia yleisesti työrauhasta? Aikuiset ihmiset? Hieman nyt jotkut etäkiimaiset näyttäytyvät ihmispelkoisina ihmisvihaajina, jotka vetoavat kliseisiin toimiston lorvimis- ja keskittymiskulttuurista. Saavutettu etu on tietysti kurja menettää.
Mun esihenkilöt on aina olleet yli 100km päässä, silloinkin, kun oli toimistopakko. Nykyään kommunikoin esihenkilön kanssa 10x useammin, teamsilla. Aiemmin nähtiin ehkä joka toinen kk... En tiedä, miksi menisin toimistolle, kun tiimi on ympäri Eurooppaa, ei niitä toimistolla ole koskaan näkynyt.
Melkoisen vaikeaa tehdä työtäni etänä. Olen sisätautikirurginen sairaanhoitaja, joten työtäni on kyllä mahdoton etänä suorittaa.
Ja ei, en asu Suomessa, en ole kolmeen kymmenneen vuoteen asunut joten mistään Suomen terveydenhuollon ongelmista on turha alkaa tähän vetää mitään.
Työskentelen ja asun Norjassa.
Vaihtaisin. Liikaa tulisi kustannuksia. Aiemmin olin toimistolla enemmän, mutta kaikki sen verran kallimpaa että säästän sitten esim. juuri työmatkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö toimistolla muka voida pyytää työrauhaa, vastamelukuulokkeita jne ja sopia yleisesti työrauhasta? Aikuiset ihmiset? Hieman nyt jotkut etäkiimaiset näyttäytyvät ihmispelkoisina ihmisvihaajina, jotka vetoavat kliseisiin toimiston lorvimis- ja keskittymiskulttuurista. Saavutettu etu on tietysti kurja menettää.
Kutsut sitä itsekin eduksi eli tiedät, että etätyöt on se parempi vaihtoehto. Ei siinä ole kysymys ihmispelosta tai vihasta.
Riippuu siitä miksi ei saisi tehdä etänä.
Edellisessä työssäni ei voinut tehdä etätyötä turvallisuussyistä. Ihan jo oman turvallisuuden takia oli parempi tehdä työt toimistolla. Mitään työhön liittyvää ei saanut tuoda pois työpaikalta ja yöksi piti kaikki paperit laittaa kassakaappiin.
Jos etätyö olisi kielletty vain siksi, että pomosta on kiva kun kaikki tulee toimistolle, niin en suostuisi sellaiseen, vaan etsisin toisen työpaikan.
Nykyisessä työssäni etätyötä saa tehdä vaikka koko ajan. Useimmat käyvät kuitenkin välillä toimistollakin.
Etätyön ongelma on siinä, että yrityksen iäkäs patruuna, lihava setämies ei näkisi etätöissä olevien sihteerinaisten takapuolia. Yleensähän nämä vanhan sukupolven jäärät palkkaavat lähelleen naisia ihan silmänruoaksi vain. Siksi hän haluaa tyttöset konttorille.
Talvet pysyn 100% etänä koska ei kiinnosta jokatalviset flunssat. Miten vanhanaikaista onkaan kerätä firman väki samaan paikkaan tauteja saamaan...
Toimitusjohtajathan on nyt paljastaneet, miksi monessa paikassa on alkanut tulla toimistopakkoa, aiemman etätyön tilalle. Että jengi itse lähtisi menemään -ei tartte itse irtisanoa...
Täällä on taas Vauvan supererityisosaajat kirjottelemassa, joille työpaikan vaihto on yhtä helppoa kuin toisille paidan vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö tosiaan on myös silkkaa palkanlisää, jos joutuu matkustamaan toimistolle kymmeniä kilometrejä.
Omassa tapauksessa, kun on alle 5 km, niin sen voi ottaa liikuntasuorituksena. Menen yleensä pyörällä tai kävellen.
No, mulla on matkaa 210km yhteen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Etätyön etuja on tosiaan sekin, ettei saa kaikkia tauteja. Toimistolla on aina niitä, jotka luulevat olevansa korvaamattomia ja tulevat sinne kipeinä tartuttamaan muut.
jep tai sitten kailottavat kahvilla kovaan ääneen että meidän Veeti alkoi eilen illalla oksentaa..jep..kiitti..
Käsky pääkonttorilta jenkeistä, että toimistolla 4 päivää viikossa. Ovet ovat käyneet tiiviisti ulospäin ja itsekin lähden jos saan yhtä hyvän työpaikan. Joteskin kummasti sisään ei sitten saadakaan ihmisiä lähteneiden tilalle.