Vaihtaisitko työpaikkaa, jos et saisi tehdä nykyisessä etänä? Tosi erikoisia ongelmia seurannut.
Firman vanha jäärä ei luota pätkääkään ihmisiin ja siksi haluaa että hän voi kytätä toisten tekemisiä.
Tästä on seurannut se, että kaikki ns. hyvät tyypit ovat lähteneet täältä muihin firmoihin etätöihin ja tilalle on ollut pakko ottaa sellaisia, jotka eivät muualta saa töitä. Varmaan tiedätte mitä siitä seuraa.
Seurauksena on tosi paha osaamistason putoaminen ja katastrofi. Nyt mietin jo itsekin vaihdanko johonkin normaaliin työnantajaan...
Vaihtaisitteko te vai sinnittelisittekö te tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt asuu kohtuullisen matkan päässä toimistolta, niin en etäilisi paljon. Ja kyllä näin esihenkilönä pikkuisen eri tavalla pitää huolehtia siitä että kaikki on ok, jos henkilö paljon etänä. Työtehtävien seuranta tietysti hoituu, mutta kun ei ole sitä kontaktia, niin ei voi aina varmistua siitä että mitä työntekijälle oikeasti kuuluu ja onko kaikki kunnossa. Tai ainakin itelle se on huomattavasti helpompaa livenä, saattaa syy olla myös minussa.
Se mitä minulle oikeasti kuuluu ei kuulu pätkääkään pomolleni. Jotain rajaa nyt oikeasti.
Etätyö totisesti suojelee ainakin lapsettomia tautitartunnoilta, kun ei tarvitse joka päivä istua täydessä junassa/bussissa.
Siirryimme täysin etätyöhön koronan myötä, ja sairauspoissaolot ovat vähentyneet radikaalisti. Olen ollut itsekin vain kerran sairauslomalla koronan alkamisesta lähtien, aikoinaan olin kipeänä n. kaksi kertaa vuodessa. En todellakaan kaipaa noita aikoja.
Toimistolla käyn n. joka toinen kuukausi kääntymässä, ja ärsyynnyn todella työmatkaliikenteessä. Käy mielessä, että kotona olisin jo koneella töitä tekemässä, kun nyt istun täpötäydessä ruuhkabussissa, tai odotan myöhässä olevaa lähijunaa laiturilla.
Onneksi meillä ei voida edes palauttaa lähityötä, koska kaikille työntekijöille ei ole enää työpisteitä toimistolla (toimistomme vaihdettiin pienempään).
Vierailija kirjoitti:
Mikä työ on sellainen, että tosta vaan vaihdetaan työpaikkaa?
Aika moni...? Olen myös vaihtanut alaa lennosta, kyllästyin asiakaspalveluun niin vaihdoin talouspuolelle lennosta ilman aikasempaa kokemusta tai koulutusta. 7 vuotta on nyt vierähtänyt sillä alalla, kohta voisi taas vaihtaa jonnekin muualle. Työtä kyllä löytyy aina, kunhan vain etsii.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö totisesti suojelee ainakin lapsettomia tautitartunnoilta, kun ei tarvitse joka päivä istua täydessä junassa/bussissa.
Siirryimme täysin etätyöhön koronan myötä, ja sairauspoissaolot ovat vähentyneet radikaalisti. Olen ollut itsekin vain kerran sairauslomalla koronan alkamisesta lähtien, aikoinaan olin kipeänä n. kaksi kertaa vuodessa. En todellakaan kaipaa noita aikoja.
Toimistolla käyn n. joka toinen kuukausi kääntymässä, ja ärsyynnyn todella työmatkaliikenteessä. Käy mielessä, että kotona olisin jo koneella töitä tekemässä, kun nyt istun täpötäydessä ruuhkabussissa, tai odotan myöhässä olevaa lähijunaa laiturilla.
Onneksi meillä ei voida edes palauttaa lähityötä, koska kaikille työntekijöille ei ole enää työpisteitä toimistolla (toimistomme vaihdettiin pienempään).
Olisin voinut kirjoittaa tämän sanasta sanaan. Terveyteni ei ole ikinä ollut näin hyvä kuin nyt koronan jälkeen on ollut, jos siis 4 vuoden ajan. Ennen olin jatkuvasti kipeänä, vähintään 3-4 kertaa vuodessa 3-5 pv saikkua. Koronan jälkeen yksittäisiä migreenejä ja kaksi pientä flunssaa - täysin ennenkuulumatonta minulle. Johtuu täysin siitä etten enää liiku julkisilla ja että ei tarvitse istua toimistolla yskijöiden ja aivastelijoiden vieressä. Ihmiset ovat ällöttäviä eivätkä pese edes käsiään kunnolla! Meillä myös pienennettiin toimistoa eikä kaikille ole enää paikkaa siellä - ja hyvä niin. Se on tällä hetkellä pääsyy miksi vielä tässä firmassa olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni...? Olen myös vaihtanut alaa lennosta, kyllästyin asiakaspalveluun niin vaihdoin talouspuolelle lennosta ilman aikasempaa kokemusta tai koulutusta. 7 vuotta on nyt vierähtänyt sillä alalla, kohta voisi taas vaihtaa jonnekin muualle. Työtä kyllä löytyy aina, kunhan vain etsii.
Sopii yrittää tässä työllisyystilanteessa!
Kyllä se kertoo aika paljon työnantajasta tai pomosta, jos ei salli etätyötä vaikka työn voisi tehdä etänä. Tulee aina sellainen yyh -fiilis. Yleensä ne on joko vanhoja tai epävarmoja johtajia. Ymmärrän, että toimistolla pitää käydä esim 1-2 kertaa kuukaudessa mutta sitä useammin, en näe hyötyä. Eräässä työhaastattelussa sanottiin että "tässä firmassa lähes kaikki tekee pääosin etätyötä, mutta meidän ryhmä on läsnä kolme päivää viikosta!" Alkoi heti epäilyttämään, että mikä ihme homma..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii yrittää tässä työllisyystilanteessa!
Olen yrittänytkin, ja saanut tänä vuonna kaksi uutta paikkaa, joista lopulta kieltäydyin. Olen myös valmis tekemään niin sanotusti mitä tahansa rehellistä ja laillista työtä, olenhan tähän mennessä elämässäni työskennellyt asiaskaspalvelun ja talousalan lisäksi hotellissa, siivoojana, kaupankassalla, Lähi-Idän viennin ja tuonnin parissa, opettajana ja sijaisena, lähettinä, sairaalan paperihommissa, torimyyjänä, kahvilassa... Lisäksi olen työskennellyt ulkomailla. Vielä ei työt ole loppuneet kesken, toki hetkellisesti niin voi käydä mutta nykyisessä asuinmaassanikin suomen puhujat revitään käsistä, niin ei ole juuri tällä hetkellä erityisen huolestunut.
Ei ole nykypäivää toimistopäivät. Vanhanaikainen jäänne ja esimiestyön surkeutta. Vaihtaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt asuu kohtuullisen matkan päässä toimistolta, niin en etäilisi paljon. Ja kyllä näin esihenkilönä pikkuisen eri tavalla pitää huolehtia siitä että kaikki on ok, jos henkilö paljon etänä. Työtehtävien seuranta tietysti hoituu, mutta kun ei ole sitä kontaktia, niin ei voi aina varmistua siitä että mitä työntekijälle oikeasti kuuluu ja onko kaikki kunnossa. Tai ainakin itelle se on huomattavasti helpompaa livenä, saattaa syy olla myös minussa.
Nyt on kyllä hämärtynyt esimiehen rooli. Ei kuulu esimiehelle henkilökohtainen elämä millään lailla, jos työntekijä suoriutuu työtehtävistä kuten odotetaan.
Vierailija kirjoitti:
En tee lainkaan etätöitä vaikka siihen on lupa. En siis näe ongelmaa. Turhauttaa etätöitä tekevät kollegat, joista ei etätöitä tehdessään paljoa tiimityöhön ole.
Niin eli kaipailet juoruilu- ja kahvitteluseuraa toimistolle. Ei se ole tiimityötä, se on vaan laiskottelua.
Vaihtaisin. Työtahti ja määrä on paisunut niin kauheaksi, että etätyöskentely on yksi isoista asioista millä jaksan pysyä tahdissa mukana.
Ehdottomasti. Huono johto ei pilaa vaan firmaa vaan työntekijöiden elämänlaadun
Vähän kaksipiippuista. Itsekin teen etätöitä, enemmän kuitenkin toimistolla. Kotona työteho on sama jollei parempi. Mutta - tuossa ylen jutussa haastateltava kertoi että parina päivänä viikossa etsii kivan kahvilan jossa tehdä töitä. Kahvilassa. Kyllä, näkeehän niitä minttiin laitettuja lukiolaistyttöjä kahviloissa näpyttämässä läppäriään, mutta että oikeita töitä?
Herää parikin kysymystä, ensimmäisenä tulee mieleen missä kahvilassa voi tai kehtaa istua koko päivän? Ja tämän myötä; onkohan sitä työtä ihan tarpeeksi jos parin tunnin kahvilaistuskelulla kuitataan päivä? Samat kysymykset koskee sitä purjevenettä. Toki, jos työantajalle kelpaa, mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kaksipiippuista. Itsekin teen etätöitä, enemmän kuitenkin toimistolla. Kotona työteho on sama jollei parempi. Mutta - tuossa ylen jutussa haastateltava kertoi että parina päivänä viikossa etsii kivan kahvilan jossa tehdä töitä. Kahvilassa. Kyllä, näkeehän niitä minttiin laitettuja lukiolaistyttöjä kahviloissa näpyttämässä läppäriään, mutta että oikeita töitä?
Herää parikin kysymystä, ensimmäisenä tulee mieleen missä kahvilassa voi tai kehtaa istua koko päivän? Ja tämän myötä; onkohan sitä työtä ihan tarpeeksi jos parin tunnin kahvilaistuskelulla kuitataan päivä? Samat kysymykset koskee sitä purjevenettä. Toki, jos työantajalle kelpaa, mikäs siinä.
Niin no jos työt tulee tehdyksi, niin onko sillä väliä tekeekö työt vaikka ulkohuussissa. Moni työ saattaa hyvinkin olla sellaista, että jonkun päivän voi viettää kahvilassa. Minä en voisi, koska tarvitsen kaksi näyttöä, ja työni sisältää paljon arkaluonteista dataa.
Vierailija kirjoitti:
Kodin etäisyydellä ei pitäisi olla mitään vaikutusta etäilyyn ja se että pomo mikromanageroi jo henkilökohtaista elämää kertoo äärimmäisen huonoista johtamistaidoista. Lähtisin tällaisesta työpaikasta ihan vaan pomon tungettelun ja vääränlaisen asenteen vuoksi. Olen ollut tällaisissa paikoissa, missä pomo käyttäytyy epäammattimaisesti mutta esittää kaveria, paskoja paikkoja kaikin puolin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no jos työt tulee tehdyksi, niin onko sillä väliä tekeekö työt vaikka ulkohuussissa. Moni työ saattaa hyvinkin olla sellaista, että jonkun päivän voi viettää kahvilassa. Minä en
No minä haluaisin juuri tietää että mikä työ on sellaista, että ihan ihan yleisesti tehdään kahviloista. Firman kuitenkin luulisi ajattelevan sitä tuottavuutta. Ulkohuussikaan ei ainakaan meillä olisi kovin hyvä etätyöpaikka. Kyllä minua pomona alkaisi mietityttää että mikä on työteho ja kaistan laajuus ulkohuussissa.
Vierailija kirjoitti:
Minuun oltiin suorahaussa yhteydessä, yritys ja työtehtävä oli mieluinen ja toimiala melkein jopa unelma. Mutta sitten selvisi, että IT-alan työ tulisi toimittaa on-site, eli toimistolla istuen.
Mietin asiaa pari päivää, ja sanoin ei kiitos. Syy yksinomaan työskentelyvaihtoehtojen rajaaminen.
Kerroithan syyn työnantajalle?
Vielä 90-luvulla matkustettiin joka ikinen työpäivä konttorille. Esim. minulla meni tunti suuntaansa eli kaksi tuntia päivässä. Se tekee yli 400 tuntia vuodessa.
Miettikääs että vietin siloin yli 10 VIIKKOA AUTOSSA matkustaen omalla vapaa-ajalla ja maksoin siitä tuhansia euroja joka vuosi. Työn takia. No saatiinpas ihanat ruuhkat ja päästöt aikaiseksi. Mentiin kuin lampaat kaikki samoihin aikoihin aamulla ja illalla.
Ja kun lapsi sairastui tai itse oli kipeänä, ei voinut tehdä mitään työn hyväksi.
Näin jälkeenpäin ajateltuna tuntuu ihan uskomattomalta, että tuollaista on joskus ollut.
Kyllä tässä on melko jakaantuneet työmarkkinat.Itse työskentelen työpaikassa ,joissa saman tulosalueen yksiköitä eri paikkakunnilla.Etätyötä ei voi tehdä ollenkaan ja kerran kuussa palaveriinkin pitää matkustaa 20 km päähän eikö saa osallistua teamsin välityksellä.
Vaikka tää viestisi olikin sarkasmia niin todettakoon että etäopiskelu/etätyö on arkea korkeakouluissa. Ja opiskelijoilta se luonnostuisikin hyvin mikäli opettajat olisivat halukkaita sitä etäopiskelua mahdollistamaan.
Monimuotokoulutuksen idea oli se että pystyisi opiskelemaan minä päivänä tahansa mihin kellonaikaan tahansa oman työn ohella kun kaikki materiaalit olisi saatavilla verkossa. Mutta eipä olekaan! Opettajat ei viitsi tallentaa luentoja ja ladata videota luennon päätteeksi nettiin, kurssin alkaessa ei koskaan ole saatavilla mitään runkoa, kuinka kurssi etenee ja mitä tehtäviä vaaditaan milloinkin, ei mitään deadlineja ym, jotta voisi suunnitella oman opiskelun kulkua. Sitten 3 viikkoa ennen syyslukukauden loppua alkaa kursseilta putoilla tehtäviä ja lopputehtäviä ja puuttuvia luentomatskuja niin ompa hirmu mukava yrittää siinä sitten 5 kurssin asiat opiskella muutamaan viikkoon.