Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtaisitko työpaikkaa, jos et saisi tehdä nykyisessä etänä? Tosi erikoisia ongelmia seurannut.

Vierailija
18.11.2024 |

Firman vanha jäärä ei luota pätkääkään ihmisiin ja siksi haluaa että hän voi kytätä toisten tekemisiä.

Tästä on seurannut se, että kaikki ns. hyvät tyypit ovat lähteneet täältä muihin  firmoihin etätöihin ja tilalle on ollut pakko ottaa sellaisia, jotka eivät muualta saa töitä. Varmaan tiedätte mitä siitä seuraa.

Seurauksena on tosi paha osaamistason putoaminen ja katastrofi. Nyt mietin jo itsekin vaihdanko johonkin normaaliin työnantajaan...

Vaihtaisitteko te vai sinnittelisittekö te tällaisessa tilanteessa?

Kommentit (207)

Vierailija
141/207 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika paljon saisi maksaa lisää palkkaa, että suostuisin käyttämään vapaa-aikani ja rahojani matkusteluun edestakaisin nykyaikaisen ja menneen ajan työntekopaikan välillä...

Vierailija
142/207 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin pari vuotta sitten, että käydäkseni työpaikalla vaatisin 600 euroa lisää palkkaa kuluneesta vapaa-ajasta plus matkakulut vielä päälle.

Sanotaanko että nettona tonnin verran.

Siis tosi epäreilua, että toiset joutuvat maksamaan työn tekemisestä todella paljon enemmän kuin toiset ja vieläpä käyttämään vapaa-aikaa merkittävän paljon työn takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/207 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti

Vierailija
144/207 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksen on käytännössä mahdollistettava etätyö, jos se haluaa saada osaavaa työvoimaa. Erityisesti nuoret tykkäävät ja osaavat tehdä etänä eivätkä enää suostu työnantajan pompoteltaviksi niin kuin vanhemmat.

Vierailija
145/207 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No minä haluaisin juuri tietää että mikä työ on sellaista, että ihan ihan yleisesti tehdään kahviloista. Firman kuitenkin luulisi ajattelevan sitä tuottavuutta. Ulkohuussikaan ei ainakaan meillä olisi kovin hyvä etätyöpaikka. Kyllä minua pomona alkaisi mietityttää että mikä on työteho ja kaistan laajuus ulkohuussissa. "

Esimerkiksi raportointi eli kirjoitustyö, esityksen valmistelu (jos ei tarvitse ääneen puhua), hakemuksen tekeminen, tarjousten tekeminen, perus excelöinti, koodaaminen, kirjallinen asiakaspalvelu... On noita hommia vaikka kuinka paljon, jotka onnistuvat pelkällä läppärillä

Tällaiset tehtävät sisältävät aika usein liiketoiminnan luottamuksellista tietoa, mitä ei oikein kannattaisi tehdä julkisella paikalla kahvilassa. Firman informaatioluokittelu saattaa sellaisen nimenomaisesti kieltää.

Vierailija
146/207 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas minulle mistä työnantaja voi tietää että työntekijä aloittaa työt kotona kello 7 eikä vasta minuutin yli? Entä mistä tietää että työtä tehdään kello 15.30 asti eikä lopetella jo viisi vaille? Ja kertokaas miten valvotaan lounastauon pituutta, ettei se ylitä 30 minuuttia? Entä kuinka vahditaan ettei työntekijä vain juttele työkaverinsa kanssa puhelimessa? Onko kodeissa kamerat joiden kautta työnantaja näkee?

Eli sinun mielestäsi ilmeisesti esihenkilöiden tehtävä työpaikalla on ollut tehdä tällaista minuuttikyttäystä jokaisesta alaisestaan jokaikinen päivä?

Vierailija
147/207 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt asuu kohtuullisen matkan päässä toimistolta, niin en etäilisi paljon. Ja kyllä näin esihenkilönä pikkuisen eri tavalla pitää huolehtia siitä että kaikki on ok, jos henkilö paljon etänä. Työtehtävien seuranta tietysti hoituu, mutta kun ei ole sitä kontaktia, niin ei voi aina varmistua siitä että mitä työntekijälle oikeasti kuuluu ja onko kaikki kunnossa. Tai ainakin itelle se on huomattavasti helpompaa livenä, saattaa syy olla myös minussa.

En tajua tätä. Jos työntekijä hoitaa työnsä moitteettomasti eikä ole mitään työhön liittyvää epäselvyyttä, esihenkilölle ei kuulu tippaakaan työntekijän muut kuulumiset.

Vierailija
148/207 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä. Jos työntekijä hoitaa työnsä moitteettomasti eikä ole mitään työhön liittyvää epäselvyyttä, esihenkilölle ei kuulu tippaakaan työntekijän muut kuulumiset.

Entä jos esihenkilö sattuu olemaan mustasukkainen narsisti? Ikävän usein näin on... :(

Vierailija
149/207 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on mukavuudenhaluisille ja laiskoille.

...ja lähityö niille, jotka haluavat tehdä työnsä epämukavasti ja ylimääräisellä vaivalla ja rahanmenolla.

Vierailija
150/207 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas minulle mistä työnantaja voi tietää että työntekijä aloittaa työt kotona kello 7 eikä vasta minuutin yli? Entä mistä tietää että työtä tehdään kello 15.30 asti eikä lopetella jo viisi vaille? Ja kertokaas miten valvotaan lounastauon pituutta, ettei se ylitä 30 minuuttia? Entä kuinka vahditaan ettei työntekijä vain juttele työkaverinsa kanssa puhelimessa? Onko kodeissa kamerat joiden kautta työnantaja näkee?

Et ole liukuvasta työajasta kuullut? Viimeksi olen kiinteää työaikaa tehnyt yli 40 vuotta sitten jossain kesätyöpaikassa. Kellokorttia olen käyttänyt viimeksi 25 vuotta sitten. Ei ole menemisiä ja tulemisia vahdittu silloinkaan, kun kävin läsnätöissä ennen koronaa. 

Vierailija
151/207 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole liukuvasta työajasta kuullut? Viimeksi olen kiinteää työaikaa tehnyt yli 40 vuotta sitten jossain kesätyöpaikassa. Kellokorttia olen käyttänyt viimeksi 25 vuotta sitten. Ei ole menemisiä ja tulemisia vahdittu silloinkaan, kun kävin läsnätöissä ennen koronaa. 

Ja meillä avataan Teams kun työpäivä alkaa, se on tiimin infokanava päivän ajan. Sieltä voi jokainen halukas sitten kytätä onko koneella vai ei. Ja miksi ei voisi jutella työkaverin kanssa puhelimessa? Jutellaanhan toimistollakin.

Vierailija
152/207 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut ystävän työpaikan sekoilua tässä asiassa.

Korona-aikana firma laittoi kaikki päivän varoitusajalla 100% etätöihin. Sitä ennen etänä oli tehty silloin tällöin. Tämän jälkeen firma keksi säästää ja vaihtoi toimistoa. Uudessa toimistossa ei ole enää paikkoja koko porukalle, ja muutenkin se on sisustettu lähinnä oleskelua ja palavereja varten. Koronan jälkeen etätyöt ovat jatkuneet, lähipalaverit yms. lisääntyneet. Porukka käy silloin tällöin toimistolla. 

Pikakelaus vuoteen 2024. Firmaan tulee uusi hr-kalkkuna. "Kaikki palaa toimistolle" t. hr-kalkkuna. Lopputuloksena porukka yrittää mahtua siihen uuteen toimistoon missä ei ole työpisteitä riittävästi. Kaikilla vehje otsassa, parhaat vaihtaa firmaa. Ystävän kohdalla kävi niin, että hän ilmoitti kehityskeskustelussa vaihtavansa työpaikkaa heti kun sopiva löytyy. Seuraavana päivänä tiiminvetäjän esimies tuli ja tarjosi 100% etätyösopimusta.

Vierailija
153/207 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin tietenkin, aloituksessa firman henki vaikuttaa muutenkin heikolta ja taitaa loppu olla lähellä. Tässä taloustilanteessa tosin työpaikan vaihto ei taida olla ihan helppo nakki kaikille.  Muutenkin jos työssä on joku 100% läsnäolopakko toimistolla ilman mitään painavaa syytä, niin se jo kertoo aika paljon kyseisen firman toimitavoista ja johtamisesta. Itse kyllä välttelisin tuollaista paikkaa, jos se vain on mahdollista (tai taloudellinen korvaus todella hyvä tämänhetkiseen nähden).

Olen pitkään ihmetellyt sitä, että jos ihmisiä halutaan toimistolle, niin eikö niille avokonttoreille voisi tehdä jotaiin? Nehän ovat kuitenkin usein syynä siihen ettei kukaan halua sinne työpaikalle. Edellisessä työpaikassa työpisteitä oli myös liian vähän ja oma paikka piti varata aina erikseen jollain ihme kännykkäsovelluksella. Luonnollisesti varauksen pystyi tekemään vain päiväksi kerrallaan, mikä oli todella kiva niiden kannalta jotka kävivät toimistolla päivittäin.  

Vierailija
154/207 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä on kohta puoli vuosikymmentä, kun viimeisetkin yritykset siirtyivät etätöihin... vieläkö 2024 jossakin ollaan vielä 90-luvulla??

Lähiasiakaspalvelua kasvotusten on hankala hoitaa kotoa käsin. Kaikki työt eivät mahdollista 100% etätyötä juurikin siksi, että se on mahdotonta työn luonne huomioon ottaen.

Tämä vaan tuohon "viimeisetkin yritykset" kohtaan, älä yleistä koska yrityksiä ja työtehtäviä on erilaisia.

Vierailija
155/207 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite asiakaspalvelijana, hyvin voin kotoa vastailla puheluihin/chatteihin. Joskus ei oo asiakkaita ja kun työ on päivystää aspassa niin en voi tehä muutakaa. 

Joskus sit työajalla pelaan pleikalla

Vierailija
156/207 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö toimistolla muka voida pyytää työrauhaa, vastamelukuulokkeita jne ja sopia yleisesti työrauhasta? Aikuiset ihmiset? Hieman nyt jotkut etäkiimaiset näyttäytyvät ihmispelkoisina ihmisvihaajina, jotka vetoavat kliseisiin toimiston lorvimis- ja keskittymiskulttuurista. Saavutettu etu on tietysti kurja menettää.

Lue nyt kirjoituksesi itse ja mieti vähän. Toimistolle kaikki istumaan vastamelukuulokkeet päässä, mitä järkeä. Meilläkin jotkut etätyön kannattajat ovat sitä mieltä, että muuten istutaan kuulokkeet päässä ja sitten lounastunnilla keskustellaan työasioista. Lounas on omaa aikaa ja silloin en työasioita hoida. Tätä kirjoitan lounaalla, tiedoksi vaan.

Vierailija
157/207 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja teholla ja haluan hoitaa potilaat etänä koska muutkin saavat. Taikka otan loparit jottas tiedätte.

Vierailija
158/207 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja teholla ja haluan hoitaa potilaat etänä koska muutkin saavat. Taikka otan loparit jottas tiedätte.

Älä viitsi trollata. Et ole hoitajaa nähnytkään ja meissä sairaanhoitajissakin on ihmisiä jotka tekevät 100% etätöissä - kuten minä. 

Vierailija
159/207 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2019, kun silloinen epäluuloinen esimieheni päätti muuttaa toimiston sijaintipaikkaa niin, että työmatkani piteni 60 km suuntaansa ja etätöitä sai tehdä vain 1, max 2 pv/vk - vaihdoin työpaikkaani. Tein 5 vuotta töitä kotitoimistolta käsin muutamaa kokouspäivää/kk lukuun ottamatta ja nautin työnteostani niin, että tein töistä usein myös iltaisin. Tänä syksynä olisi taas pitänyt alkaa useampana päivänä viikossa tehdä hybridimallisesti töitä toimistolla, nyt n. 55 km päässä kotoani - ja taas vaihdoin työnantajaani. Teen nyt töitä vapaaehtoisesti aika usein toimistolla, työmatkani on nyt vain 5 km - enkä enää jatka työpäiviäni iltaisin. Aika nastaa - ja ihanaa, että tähän oli mahdollisuus!

Vierailija
160/207 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kouluttautumaan uudelle alalle. It puolella järjestetään alle vuoden kestäviä koulutuksia. Sen jälkeen voit etsiä paikkaa jostain it firmasta, joka tekee terveydenhuollon järjestelmiä. Palkka voi aluksi pudota, mutta jos olet pätevä, niin voit neuvotella siitä parin vuoden päästä uudelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän