Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtaisitko työpaikkaa, jos et saisi tehdä nykyisessä etänä? Tosi erikoisia ongelmia seurannut.

Vierailija
18.11.2024 |

Firman vanha jäärä ei luota pätkääkään ihmisiin ja siksi haluaa että hän voi kytätä toisten tekemisiä.

Tästä on seurannut se, että kaikki ns. hyvät tyypit ovat lähteneet täältä muihin  firmoihin etätöihin ja tilalle on ollut pakko ottaa sellaisia, jotka eivät muualta saa töitä. Varmaan tiedätte mitä siitä seuraa.

Seurauksena on tosi paha osaamistason putoaminen ja katastrofi. Nyt mietin jo itsekin vaihdanko johonkin normaaliin työnantajaan...

Vaihtaisitteko te vai sinnittelisittekö te tällaisessa tilanteessa?

Kommentit (207)

Vierailija
21/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on mukavuudenhaluisille ja laiskoille.

Työnantajan puolelta se voi olla ainoa keino saada päteviä työntekijöitä laajemmalta alueelta firmaan töihin.

Se mahdollistaa vaikkapa kainuulaiselle yritykselle paljon isommalta alueelta työntekijät, jos ei ole väliä aidosti missä he työskentelevät.

Vierailija
22/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt asuu kohtuullisen matkan päässä toimistolta, niin en etäilisi paljon. Ja kyllä näin esihenkilönä pikkuisen eri tavalla pitää huolehtia siitä että kaikki on ok, jos henkilö paljon etänä. Työtehtävien seuranta tietysti hoituu, mutta kun ei ole sitä kontaktia, niin ei voi aina varmistua siitä että mitä työntekijälle oikeasti kuuluu ja onko kaikki kunnossa. Tai ainakin itelle se on huomattavasti helpompaa livenä, saattaa syy olla myös minussa.

Aikuisten pitää kyetä ottamaan vastuu omasta elämästään. Jos työnteossa ei ole ongelmia, anna työntekijöiden olla rauhassa. Itseäni ärsyttävät kehityskeskustelut, joista ei koskaan ole mitään käytännön hyötyä ja jotka palvelevat vain sitä, että esihenkilö pääsee tuntemaan itsensä tarpeelliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt asuu kohtuullisen matkan päässä toimistolta, niin en etäilisi paljon. Ja kyllä näin esihenkilönä pikkuisen eri tavalla pitää huolehtia siitä että kaikki on ok, jos henkilö paljon etänä. Työtehtävien seuranta tietysti hoituu, mutta kun ei ole sitä kontaktia, niin ei voi aina varmistua siitä että mitä työntekijälle oikeasti kuuluu ja onko kaikki kunnossa. Tai ainakin itelle se on huomattavasti helpompaa livenä, saattaa syy olla myös minussa.

Johtaminen ei ole kunnossa, jos tarvitset siihen kasvokontaktin. Ehkä et vaan osaa järjestellä asioita.

Ongelma ei ole johtamisessa, vaan tuöntekijätaidoissa. Johtaminen ei ole tuöntekijän mikromanageeraamista.

Vierailija
24/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en ole ollut alalla, jossa etätyö on normaalia. Tuntuisi todella oudolta, että pitäisi väkisin tehdä etätöitä tai läsnäoloa, jos molemmat ovat mahdollisia.

Vierailija
25/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kodin ja työpaikan välissä on monta sataa kilometriä. Teen työni lähes sataprosenttisesti etänä. Palkan pitäisi olla paljon isompi, jotta minun olisi taloudellisesti mielekästä tehdä lähityötä. Muuttaminen ei kannata, koska työsuhde on määräaikainen, eikä pysyvänkään työsuhteen pysyvyydestä ole näinä aikoina takuita.

Vierailija
26/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esimiehenä pannut merkille, että parhaat alaiseni käyvät eniten toimistolla.

Vierailija
27/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin, koska julkisilla työmatkoihin kuluisi yli 2h päivässä / suunta.

Vierailija
28/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtaminen ei ole kunnossa, jos tarvitset siihen kasvokontaktin. Ehkä et vaan osaa järjestellä asioita.

Asiajohtaminen on eri asia, kuin ihmisten johtaminen. Yleensä paras tulos saadaan näiden kombolla. Kannattaa kunnioittaa myös sitä esimiehen osaamista. Jos olisit siellä toimistolla, saattaisit siitä oppia jotain?

Omassa kotitoimistossa näen sen ongelman, että ihminen voi sulkeutua omaan kuplaansa ja kuvitella omaa erinomaisuuttaan - ja sitten tulee yllätys, kun irtisanotaan. Toisaalta yrityksen kannalta näen sen myös yhtenä tietovuodon mahdollisuutena. Mistäpä sitä tietää, kuka niitä töitä siellä tosiasiassa tekee? 

Jos haluaa olla vain etänä, niin miksi ette ryhdy yrittäjiksi ja myy osaamistanne alihankintana ko. firmalle? Silloin voi tehdä töitä ihan miten tykkää ja sanella ehdot  

eri

Vierailija
29/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu työnantaja mahdollistaa etätyön niissä työpaikoissa joissa se on työn luonteen vuoksi mahdollista.

Jos tuloksia ei kotona etänä tule niin se on peruste kieltää etätyö.

Muutoin etätyö ainakin omalla kohdallani vaikuttaa positiivisesti työntekoon. Ei ole toimiston hälinää eikä jatkuvia keskeytyksiä ja kotona pystyn työhön keskittymään paremmin ja olen aikaan saavampi kuin toimistolla edellä mainituista syistä johtuen.

Etätyö on todella hyvä vaihtoehto, jos on keskittymisvaikeuksia, erinäisiä herkkyyksiä (valo, tuoksu) tai muuta sairautta. Esim. Pienessä flunssassa voi kotona töitä tehdä, kun välttämättä toimistolle et saa mennä yhtään kipeänä.

Fiksu työnantaja ymmärtää etätyön edut ja säästöt.

Vierailija
30/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt etätyösopimuksen 2016 ja totta hitossa vaihtaisin jos sopimusta alettaisiin yksipuolisesti muuttamaan. 

Vierailija
31/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaihtaisin. Omassa työssäni etätyö mahdollistaa paikkakunnasta riippumattoman tiimin muodostamisen. Jos minun pitäisi mennä jonnekin ahtaalle meluisalle toimistolle istumaan Teams-palavereissa niin todellakin etsisin toisen työpaikan.

Vierailija
32/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vähän aikaa pienessä yrityksessä jossa ei saanukaan tehdä töitä etänä. Kiva ku kerrottiin vasta myöhemmin eikä haluvaiheessa

Vaihtaisin heti!!

Mitä ihmettä? Sulle etätyö on merkittävä asia ja et kysy siitä erikseen hakuprosessin aikana? Kyllähän jo siitäkin voi jotain päätellä, mikäli sitä ei mainita missään vaiheessa.

Vai sanottiinko ennen töiden alkua, että etätyöt onnistuu, mutta sitten lopulta ei onnistukaan? Jos näin, niin on kyllä harvinaisen vähäisellä järjellä varustettu työnantaja.

Mä en lähtisi todellakaan työpaikkaan jossa etäily ei onnistu ja siksi se on ihan ensimmäinen asia, mitä haettavasta työpaikasta täytyy selvittää. 

Vierailija
33/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten pitää kyetä ottamaan vastuu omasta elämästään. Jos työnteossa ei ole ongelmia, anna työntekijöiden olla rauhassa. Itseäni ärsyttävät kehityskeskustelut, joista ei koskaan ole mitään käytännön hyötyä ja jotka palvelevat vain sitä, että esihenkilö pääsee tuntemaan itsensä tarpeelliseksi.

No, ei oma esihenkilönikään järin innoissaan ole noista keskusteluista. Yrityksen politiikan sanelee ihan joku muu kuin se lähin esihenkilö. 

Vierailija
34/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse täysin etätöitä mutta rehellisesti sanoen olen sitä mieltä että kyllä olisi hyväksi työyhteisön ja toimintatapojen kehittymiselle se, että edes kerran viikossa nähtäisiin kasvokkain. Tämä tietysti riippuu toimenkuvasta mutta tämä on näkemykseni. Eivät teamsit vastaa sitä että epämuodollisesti jutellaan vaikka ruokatauolla yhdessä ja käuydään ohessa vaikka jotain työhöömn liittyvää ongelmaa tai onnistumista läpi.

Vierailija
35/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: 

Mistäpä sitä tietää, kuka niitä töitä siellä tosiasiassa tekee? 

Jos et osaa arvioida ja valvoa työn tuloksia etätyönä tehtynä, niin tuskin osaat tehdä sitä myöskään lähitöissä. Tehdyn työn tulokset näkyvät siinä ruudulla joka nytkin on nenäsi edessä. Vai käytkö nuuhkimassa alaistesi työpisteellä hienhajua ja tekemisen meininkiä?

Palavereja on myös 'hauska' järjestää toimistolla kun tiimit ovat ympäri maata. Alat arpomaan neukkaria, jotka kaikki ovatkin varattuja. Sitten itse kukin mölisee luurien kanssa avokonttorissa tai jopa kahvihuoneessa muita häiriten. Jos neukkariin päästäänkin, niin piuhoja ja mikkejä säädetään aluksi Oulussa, Tampereella ja Helsingissä, ääni on ihan paska,  jossain kuvassa näkyy jonkun tyypin puolikas, etkä edes tiedä ketä on milloinkin äänessä. Kyllä on taas tekemisen meininkiä.

Vierailija
36/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin. Tiimini on 200 km päässä, joten ei tulisi kuuloonkaan, että kulkisin sinne koko ajan. 

Vierailija
37/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti vaihtaisin. Etätyöt on nykyaikaa.

Minä olen luokanopettaja. Olen samaa mieltä: Etätyö on nykyaikaa! Lapset voisivat paljon mieluummin istua kotona turvallisesti vanhempiensa kanssa ja valtio maksaa opettajien palkat. Ei tule ongelmia kiusaamisen kanssa. Ei ole turvatonta koulumatkaa. Koulurakennukset voisi purkaa tai laittaa muuhun käyttöön. Se säästäisi rahaa huomattavia summia vaikkapa terveydenhuoltoon. Osa koulun kursseista voisi olla niin, että ope pitää vain alku-teamsin ja sitten voi edetä omassa tahdissa. Nämä voisi olla aamupäivän kursseja niin, että kaikki halukkaat saisivat nukkua pitkään. Eikö sitä ole tutkittu, että klo 8 aamut ovat lapselle epäinhimillisiä nykyaikana, kun elämä on niin iltapainitteista. 

Vierailija
38/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin, mutta meillä ei tällaista tilannetta tule. Etätyö oli arkipäivää jo kauan ennen koronaa. Hyvin ollaan pärjätty kun tyhjänpäiväisten torikokousten aika saadaan käytettyä oikeaan työntekoon.

Vierailija
39/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Mistäpä sitä tietää, kuka niitä töitä siellä tosiasiassa tekee? 

Jos et osaa arvioida ja valvoa työn tuloksia etätyönä tehtynä, niin tuskin osaat tehdä sitä myöskään lähitöissä. Tehdyn työn tulokset näkyvät siinä ruudulla joka nytkin on nenäsi edessä. Vai käytkö nuuhkimassa alaistesi työpisteellä hienhajua ja tekemisen meininkiä?

Palavereja on myös 'hauska' järjestää toimistolla kun tiimit ovat ympäri maata. Alat arpomaan neukkaria, jotka kaikki ovatkin varattuja. Sitten itse kukin mölisee luurien kanssa avokonttorissa tai jopa kahvihuoneessa muita häiriten. Jos neukkariin päästäänkin, niin piuhoja ja mikkejä säädetään aluksi Oulussa, Tampereella ja Helsingissä, ääni on ihan paska,  jossain kuvassa näkyy jonkun tyypin puolikas, etkä edes tiedä ketä on milloinkin äänessä. Kyllä on taas tekemisen meininkiä

Ymmärrät varmaan itsekin, että teillä on menty niin pitkälle siinä etä-mallissa, että varsinaista fyysistä toimistoa ei ole. Toisaalta ei ole siis paikkaa, missä tehdä töitä tehokkaasti. Avokonttori todettiin tehottomaksi jo 60-luvulla. En ymmärrä, mistä se malli tuli takaisin? 

Esimiehenä minua juurikin kiinnostaisi tietää, miten sinä joudat nytkin työaikana roikkumaan vauva-palstalla. Se ei taida kuulua työtehtäviisi? Mitä ilmeisimmin olet piilottanut tehokkuuttasi eli et tarvitse siinä määrin aikaa työtehtäviisi, mitä annat ymmärtää. Lyhyesti: Firma maksaa sinulle tyhjästä. Jos olisit toimistolla, niin esimies näkisi tilanteesi ja saisit lisää hommia 😁

Vierailija
40/207 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin. Meillä ei yksinkertaisesti arki pyörisi kunnolla, jos pitäisi olla koko ajan lähitöissä. Se veisi 2h lisää päivästä ja sekoittaisi kaiken. Ei myöskään kiinnosta olla kuolemanväsynyt koko ajan. Tai kuunnella avokonttorissa muiden hölinöitä, kun omien töiden pitää kuitenkin edistyä. Lisäksi olisin kyllä varmasti paljon enemmän sairaslomalla kuin nykyisin, koska saan herkästi kaikki taudit enkä puolikuntoisena jaksa raahautua minnekään. Etänä pystyy tekemään töitä myös vähän kipeänä, kun ainoa ponnistus on päästä työhuoneeseen. Ja etänä ei tarvitse olla pois lasten ollessa kipeitä, vaan sitten voi tehdä töitä lasten pyöriessä jaloissa. Nytkin on yksi sairas lapsi kotona ja olen aloittelemassa siitä huolimatta kohta työpäivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi