Vaihtaisitko työpaikkaa, jos et saisi tehdä nykyisessä etänä? Tosi erikoisia ongelmia seurannut.
Firman vanha jäärä ei luota pätkääkään ihmisiin ja siksi haluaa että hän voi kytätä toisten tekemisiä.
Tästä on seurannut se, että kaikki ns. hyvät tyypit ovat lähteneet täältä muihin firmoihin etätöihin ja tilalle on ollut pakko ottaa sellaisia, jotka eivät muualta saa töitä. Varmaan tiedätte mitä siitä seuraa.
Seurauksena on tosi paha osaamistason putoaminen ja katastrofi. Nyt mietin jo itsekin vaihdanko johonkin normaaliin työnantajaan...
Vaihtaisitteko te vai sinnittelisittekö te tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei ole liikaa vaadittu, että toimistolla ollaan päivä tai kaksi viikosta.
Teen siis itse pääsääntöisesti etätyötä. Meillä juuri tuo yllä oleva sopimus. Päivät saa itse päättää ja voi tehdä vaikka niin, että on viikon toimistolla ja sitten kolme viikkoa etänä - pääasia, että päivät suurin piirtein tulee täyteen. En kyllä tiedä, tarkastellaanko näitä kuukausittain vai kvartaaleittain vai kuinka. Vai tarkistellaanko ollenkaan.
Tietysti on koulutuksia ja palavereja, joista on sovittu hyvissä ajoin, että ollaan läsnä.
En ole kuullut kenenkään tästä valittavan.
Riippuu tietysti työmatkasta, miten mielekästä on siirtyä toimistolle. Tehokkaampaa se ei ole.
Sinun kotimatkasi ei ole työtehokysymys, vaan ihan henkilökohtainen valinta- ja mukavuuskysymys.
Työviikkoni pitenisi 10 tuntia ja käteen jäisi selvästi vähemmän rahaa. Vuodessa lähes 13 työviikon verran ylimääräistä ajankulua työn takia plus tuhansia euroja ajamiseen. No thanks! Aika hölmö pitää olla että tällaiseen suostuu tai että tällaista edes ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt asuu kohtuullisen matkan päässä toimistolta, niin en etäilisi paljon. Ja kyllä näin esihenkilönä pikkuisen eri tavalla pitää huolehtia siitä että kaikki on ok, jos henkilö paljon etänä. Työtehtävien seuranta tietysti hoituu, mutta kun ei ole sitä kontaktia, niin ei voi aina varmistua siitä että mitä työntekijälle oikeasti kuuluu ja onko kaikki kunnossa. Tai ainakin itelle se on huomattavasti helpompaa livenä, saattaa syy olla myös minussa.
Meillä kaikki on koko ajan etänä. Käydään pari kertaa vuodessa toimistolla sosialisoimassa. Muuten hommat sujuu varsin hyvin myös etänä. Ohjelmistokehityksessä sen näkee heti, jos joku ei hommiaan hoida. Ja tällaista työtä on paljon helpompi ja tehokkaampi tehdä etänä kotoa kuin avokonttorissa.
Ap:lle vastaan, että vaihtaisin paikkaa, jos vaan mahdollista.
Vaihtaisin todellakin. Onneksi oman alan töitä voi tehdä vaikka etänä ulkomaillekin, joten jos suomalaiset työnantajat alkaisivat vaatimaan konttorille, ottaisin sopimuksen koodailla etänä muussa maassa sijaitsevalle firmalle. Netissä on vaikka kuinka paljon rekryilmoituksia esim. jenkkeihin tai Irlantiin, joissa haetaan etänä tekeviä it-ammattilaisia.
No jaa, olen sairaanhoitajana teholla. Vois sitä etänäkin tehdä, suostuisin.
Sen verran vanha ketju että olen varmaan jo vastannut tähän.😂
Minäkin tykkään käydä toimistolla, kollegat ovat kivoja ja toimisto ihan kiva. Läsnäollessa saa myös enemmän tietoa vahingossa ja kun joku liputtaa asiaa, joka pitää ratkaista, on helpompi mennä sen ihmisen luokse ja selvittää asia puhumalla tai buukata pikapalaveri kasvokkain saman päivän aikana.
Joustavuus on hyvä, mutta sen pitäisi toimia molempiin suuntiin. Olen huomannut uusien työntekijöiden keskuudessa hieman liian pitkälle vietyä mukavuudenhalua. Työsuhteen alussa olisi hyvä olla paikalla, varsinkin jos perehdyttäjät ovat toimistolla sitä varten ja pääperehdyttäjälle on helpompaa, jos uusi työntekijä on lähellä. En myöskään oikein ymmärrä näitä etänä mökiltä tai ulkomailta ihan työsuhteen alkutaipaleella. Inhoan myös sellaisia teams-palavereja, joissa jotkut selkeästi tekevät jotain muuta ja kysyttäessä pyytävät toistamaan kysymyksen tai ovat palaverin jälkeen ihan pihalla. Sellaisten olisi syytä olla paikan päällä ja laitteet sivussa.
Työnantajan taas tulee huomioida, että toimistolla on tarpeeksi työpisteitä, eikä olla liian joustamaton, esimerkiksi, jos työntekijä on välillä kaksi päivää ja joskus neljä päivää toimistolla, niin turha pakottaa vakiopäiviä.