Vaihtaisitko työpaikkaa, jos et saisi tehdä nykyisessä etänä? Tosi erikoisia ongelmia seurannut.
Firman vanha jäärä ei luota pätkääkään ihmisiin ja siksi haluaa että hän voi kytätä toisten tekemisiä.
Tästä on seurannut se, että kaikki ns. hyvät tyypit ovat lähteneet täältä muihin firmoihin etätöihin ja tilalle on ollut pakko ottaa sellaisia, jotka eivät muualta saa töitä. Varmaan tiedätte mitä siitä seuraa.
Seurauksena on tosi paha osaamistason putoaminen ja katastrofi. Nyt mietin jo itsekin vaihdanko johonkin normaaliin työnantajaan...
Vaihtaisitteko te vai sinnittelisittekö te tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli syyskuussa etätyölinjaus, jonka mukaan viikossa saa olla 1 etätyöpäivä, viimeiset 5 vuotta etätöitä sai tehdä niin paljon kuin halusi, palaverit on kuitenkin pääosin teamsilla, asiakkaat kun ovat ulkomailla. Nyt isot pomot kertoivat kummastuneina, että samalla tehdyn työn määrä laski eikä porukkaa enää saa kiinni klo 18 jälkeen, vaikka aamuksi pitäisi saada asiakkaalle jotain tärkeää valmiiksi. Että nyt ryhtiä, työntekijät, ei asiakasta voi jättää pulaan.
Joku nosti kätensä (teamsissa kun taas oltiin) ja kysyi, että mites tää on suhteessa siihen etätyölinjaukseen, että kun etänä ei saa tehdä, niin olettaako työnantaja, että lähdetään kotoa takaisin työpaikalle illaksi vai miten on ajateltu, että työt hoituu. Vastausta ei saatu.
Tämä juuri. Kun ei ole etätyölupaa, niin laitteet voi jättää työpaikalle. Ei myöskään tulla tai tehdä flunssassa.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse täysin etätöitä mutta rehellisesti sanoen olen sitä mieltä että kyllä olisi hyväksi työyhteisön ja toimintatapojen kehittymiselle se, että edes kerran viikossa nähtäisiin kasvokkain. Tämä tietysti riippuu toimenkuvasta mutta tämä on näkemykseni. Eivät teamsit vastaa sitä että epämuodollisesti jutellaan vaikka ruokatauolla yhdessä ja käuydään ohessa vaikka jotain työhöömn liittyvää ongelmaa tai onnistumista läpi.
Aika vaikeaa tuota on toteuttaa jos tiimiä on ympäri Suomea ja jopa mantereita. Jostain syystä etätyö onnistuu erinomaisesti japanilaisten, intialaisten, englantilaisten, jne kanssa, mutta ei suomalaisten.
Mistä tämä johtuu?
Itse huomasin Verotoimiston asiakkaana, että asioita tapahtuu nykyisin muulloinkin kuin virka-aikaan ja se on etätyön ansiota. Palkanlaskijani ilmoitti että tarvitsee muutosverokorttini seuraavaksi päiväksi. Tilasin uuden verokortin klo 15 ja toivoin että jospa tulisi jo seuraavan päivän aikana mutta ajattelin että tuskimpa ehtii tulla. Aamulla tarkistin sähköpostit ja siellä oli klo 21 tullut meili jossa luki että OmaVeroon on tullut uusi viesti ja kun menin sinne niin muutosverokortti oli OmaVerossa jo valmiina.
Koronan levittyä tehtiin 100% etätöitä kolmisen vuotta. Sitten tuli toimistopakko 2 x viikossa, sitten 3 x viikossa ja lopulta 100% lähityöpakko. Suurinta osaa vtutti ihan kympillä. No sitten tuli muutosneuvottelut ja työt loppui myös itseltäni. Nyt ei ole mitään kiirettä löytää uutta työtä, eikä mitään aikomusta edes hakea töihin, jossa ei ole etätyö mahdollisuutta. On onneksi varaa odotella vaikka eläkkeeseen saakka. Sain avokonttorista ja osaamattomasta esihenkilöstä niin tarpeekseni, että sellaiseen en lähde enää ikinä. Työnhaut tietysti teen joka kk, jotta anssin maksu pysyy voimassa.
Meille tuli myös toimistopakko 2-3 kertaa viikossa vaikka työt sujuvat läppärillä kotona eikä ole ollut tehokkuus vaikutusta. Nyt läppäriä on kannettava kuitenkin kotiin joka päivä ja sairspoissaoloihin sovelletaan työnmuokkausta eli jos olet flunssassa voit tehdä töitä ja ripulissakin vähintään osallistua kuuntelu palsuihin tai koulutuksiin ym. Että kyllä työnantajalle on jäänyt hyödyt etätöistä.
Olisiko kuitenkin tekoäly tehnyt sen? Itse ainakin kun tilasin muutosverokortin, siinä luki että automaattisesti tai koneellisesti luotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen itse täysin etätöitä mutta rehellisesti sanoen olen sitä mieltä että kyllä olisi hyväksi työyhteisön ja toimintatapojen kehittymiselle se, että edes kerran viikossa nähtäisiin kasvokkain. Tämä tietysti riippuu toimenkuvasta mutta tämä on näkemykseni. Eivät teamsit vastaa sitä että epämuodollisesti jutellaan vaikka ruokatauolla yhdessä ja käuydään ohessa vaikka jotain työhöömn liittyvää ongelmaa tai onnistumista läpi.
Aika vaikeaa tuota on toteuttaa jos tiimiä on ympäri Suomea ja jopa mantereita. Jostain syystä etätyö onnistuu erinomaisesti japanilaisten, intialaisten, englantilaisten, jne kanssa, mutta ei suomalaisten.
Mistä tämä johtuu?
Ilmeisesti vanhanaikaisin johto on juuri Suomessa. Ei uskottu tukimusta, että etätyö on tuottavampaa. Viimeisin tutkimus on tehty Tampereen yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli myös toimistopakko 2-3 kertaa viikossa vaikka työt sujuvat läppärillä kotona eikä ole ollut tehokkuus vaikutusta. Nyt läppäriä on kannettava kuitenkin kotiin joka päivä ja sairspoissaoloihin sovelletaan työnmuokkausta eli jos olet flunssassa voit tehdä töitä ja ripulissakin vähintään osallistua kuuntelu palsuihin tai koulutuksiin ym. Että kyllä työnantajalle on jäänyt hyödyt etätöistä.
Tässä kyllä konttoripäivien osalta saisi jäädä työt tekemättä. Eihän se sairaspäiväkään ole mikään etätyöpäivä.
Tässä tutkimus etäkokousten hyödyistä: https://www.tuni.fi/fi/ajankohtaista/etakokoukset-yllattivat-mainettaan…
Olin sellaisella todella ihmeellisellä työnantajalla jolla oli noita pakollisia työpaikkapäiviä. No ne väsytti ja se näkyi työtehossa ja sitten kivasti kaikki aikuisiinkin tarttuvat flunssat piti sairastaa jne. ja työnantajan joustamattomuuteen kyllästyneenä moni ei tehnyt saikkupäivänä tasan yhtään hommia vaan ilmoittivat vain että jättävät kokoukset väliin sairastumisen takia. Siis oikeasti mun mielestä henkilöstön työteho ja motivaatio on parempi kun on käytössä normaali työskentelytapa eikä pakkolähipäiviä. Totesin että miksi suostun tällaiseen kun tarjolla on parempiakin työnantajia ja vaihdoin. Moni ei lähtenyt vaan jatkaa siellä edelleen huonolla motivaatiolla työnantajaan kyllästyneellä asenteella.
Mun mielestä ei ole liikaa vaadittu, että toimistolla ollaan päivä tai kaksi viikosta.
Teen siis itse pääsääntöisesti etätyötä. Meillä juuri tuo yllä oleva sopimus. Päivät saa itse päättää ja voi tehdä vaikka niin, että on viikon toimistolla ja sitten kolme viikkoa etänä - pääasia, että päivät suurin piirtein tulee täyteen. En kyllä tiedä, tarkastellaanko näitä kuukausittain vai kvartaaleittain vai kuinka. Vai tarkistellaanko ollenkaan.
Tietysti on koulutuksia ja palavereja, joista on sovittu hyvissä ajoin, että ollaan läsnä.
En ole kuullut kenenkään tästä valittavan.
Itse kuulun niihin harvinaisiin etätyöläisiin, jotka olisivat mieluummin toimistolla. Työmatka on kuitenkin pitkä eikä meillä ole enää omia huoneita, joten harvemmin käyn. Minä viihdyn toimistolla. Mulla on kivoja työkavereita ja moni asia on helpompi hoitaa niin, että käy sanomassa sen työkaverin huoneen ovella kuin että rupeat selittämään asiaa Teams-viestissä. Lisäksi työt pysyvät paremmin töissä. On kiva jättää kone sinne ja laittaa toimiston ovi kiinni lähtiessä. Etänä työt valuvat vapaa-ajalle ainakin ajatuksissa, kun kone ja paperit ovat koko ajan siinä näkösällä.
Vaihtaisin. Teen sellaista työtä, että mun asiantuntijat on ympäri Suomea, joten olisi ihan typerää mennä toimistolle istumaan ja viemään vähiä neukkareita muilta tarvitsijoilta.
En vaihtaisi. Neljän vuoden päästä jään varhaiseläkkeelle, joten kärvistelisin menemään vaan.
Meillä innokkain etätyöntekijä on esihenkilö. Hän tulee vain pakon edessä konttorille ja viipyy silloinkin korkeintaan puoli päivää (viimeistään lounaalta kotiin). Kieltämättä me alaiset ihmetellään, että mitä hän siellä kotona tekee, kun me ei ainakaa meinata hädässäkään saada kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Olin sellaisella todella ihmeellisellä työnantajalla jolla oli noita pakollisia työpaikkapäiviä. No ne väsytti ja se näkyi työtehossa ja sitten kivasti kaikki aikuisiinkin tarttuvat flunssat piti sairastaa jne. ja työnantajan joustamattomuuteen kyllästyneenä moni ei tehnyt saikkupäivänä tasan yhtään hommia vaan ilmoittivat vain että jättävät kokoukset väliin sairastumisen takia. Siis oikeasti mun mielestä henkilöstön työteho ja motivaatio on parempi kun on käytössä normaali työskentelytapa eikä pakkolähipäiviä. Totesin että miksi suostun tällaiseen kun tarjolla on parempiakin työnantajia ja vaihdoin. Moni ei lähtenyt vaan jatkaa siellä edelleen huonolla motivaatiolla työnantajaan kyllästyneellä asenteella.
Toitko esiin, mikä oli lähdön syy? Eiväthän työnantajat muuten opi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei ole liikaa vaadittu, että toimistolla ollaan päivä tai kaksi viikosta.
Teen siis itse pääsääntöisesti etätyötä. Meillä juuri tuo yllä oleva sopimus. Päivät saa itse päättää ja voi tehdä vaikka niin, että on viikon toimistolla ja sitten kolme viikkoa etänä - pääasia, että päivät suurin piirtein tulee täyteen. En kyllä tiedä, tarkastellaanko näitä kuukausittain vai kvartaaleittain vai kuinka. Vai tarkistellaanko ollenkaan.
Tietysti on koulutuksia ja palavereja, joista on sovittu hyvissä ajoin, että ollaan läsnä.
En ole kuullut kenenkään tästä valittavan.
Riippuu tietysti työmatkasta, miten mielekästä on siirtyä toimistolle. Tehokkaampaa se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun niihin harvinaisiin etätyöläisiin, jotka olisivat mieluummin toimistolla. Työmatka on kuitenkin pitkä eikä meillä ole enää omia huoneita, joten harvemmin käyn. Minä viihdyn toimistolla. Mulla on kivoja työkavereita ja moni asia on helpompi hoitaa niin, että käy sanomassa sen työkaverin huoneen ovella kuin että rupeat selittämään asiaa Teams-viestissä. Lisäksi työt pysyvät paremmin töissä. On kiva jättää kone sinne ja laittaa toimiston ovi kiinni lähtiessä. Etänä työt valuvat vapaa-ajalle ainakin ajatuksissa, kun kone ja paperit ovat koko ajan siinä näkösällä.
Eli jätät koneen toimistolle ja sairaana et tee mitään.
Vaihdoin. Valitettavasti työn sisältö nyt vähemmän kiinnostava, mutta stressi hävisi. Ei sillä etten vois toimistolla olla, mutta nykyinen työni on vähintään 6h päivässä lähinnä Teams kokouksia Intiaan, joten kiva siinä oli ajella 2 tuntia edestaas toimistolle istumaan päiväksi pulpettiin luurit päässä...(kun mitään neukkareita ja huoneita ei ole tarjolla).
Lisäksi nykyisten työvälineiden myötä työ on liukunut vapaa-ajalle, sairauslomiin ja lomiin sähköpostina, kansainvälisinä iltapalavereina jne.
Työntekijän jousto on lisääntynyt huomattavasti verrattuna siihen aikaan, kun puhelin ja tietokone jäi työpaikalle.
Tämä lisää myös työnantajan suuntaan joustovaatimuksia. Työn voi tehdä siellä, missä kannettava on.