Vaihtaisitko työpaikkaa, jos et saisi tehdä nykyisessä etänä? Tosi erikoisia ongelmia seurannut.
Firman vanha jäärä ei luota pätkääkään ihmisiin ja siksi haluaa että hän voi kytätä toisten tekemisiä.
Tästä on seurannut se, että kaikki ns. hyvät tyypit ovat lähteneet täältä muihin firmoihin etätöihin ja tilalle on ollut pakko ottaa sellaisia, jotka eivät muualta saa töitä. Varmaan tiedätte mitä siitä seuraa.
Seurauksena on tosi paha osaamistason putoaminen ja katastrofi. Nyt mietin jo itsekin vaihdanko johonkin normaaliin työnantajaan...
Vaihtaisitteko te vai sinnittelisittekö te tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (232)
Mikä firma? Etsin töitä. Vaikuttaa siltä, että sinne pääsee nyt helposti, vaikka olen 55v., luultavasti ei ole koulutusta juuri tuohon ja työttömäksi jäänyt kesällä.
Nykyään työnantajan ei tarvitse pitää yt-neuvotteluita, koska voi vain ilmoittaa että kuukauden päästä siirrytään yhteen tai kahteen pakolliseen lähityöpäivään.
Ainakin mun entisessä työpaikassa tuon jälkeen parhaat työntekijät lähtivät ja minä myös. Työnantaja tosin veti sen jälkeen päätöksensä takaisin, mutta moni oli jo ehtinyt lähteä. Vain yksi palasi sen jälkeen takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Itse pohdituttaa tässä keskustelussa se, kun useat kertovat työmatkoista tulevan kuluja. Eikö kotona työskentelystä synny kuluja? Jotta voi oikeasti tehdä laadukkaasti töitä etänä tarvitsee siihen työpisteen ja kaiketi oman työhuoneen. Isomman asunnon osto tai vuokraaminen maksaa enemmän. Eikö se ole aika suuri kulu? Entä kaikki kalusteet yms. muut tarvikkeet, joita työnantaja ei kata kotitoimistoon? Aikaisemmin verotuksessa on pystynyt kyseisiä kuluja vähentämään, mutta se on poistunut.
Ihan turha kuvitella, että kaikilla työpaikoilla on ergonomiset työpisteet. Siellä voi kuule olla jotkut eripariset tuolit ja pöydät, jotka on haalittu sieltä, mistä halvimmalla saa.
Joten ihan yhtä hyvin läppäriä voi näpytellä kotona löhötuolilla istuen, pienen tv-pöydän ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään työnantajan ei tarvitse pitää yt-neuvotteluita, koska voi vain ilmoittaa että kuukauden päästä siirrytään yhteen tai kahteen pakolliseen lähityöpäivään.
Ainakin mun entisessä työpaikassa tuon jälkeen parhaat työntekijät lähtivät ja minä myös. Työnantaja tosin veti sen jälkeen päätöksensä takaisin, mutta moni oli jo ehtinyt lähteä. Vain yksi palasi sen jälkeen takaisin.
Meillä meidän silloinen esimies lähti sooloileen just noin ja sitten täältä lähti monta hyvää tyyppiä ja sitten esimies perui päätöksensä kun alkoi väki käymään vähiin sieltä parhaasta päästä. No tänne ei yksikään lähteneistä palannut ja sitten esimies sai lähteä kun hänen älynväläys ei miellyttänyt yrityksen johtajistoa ja tulokset olivat laskeneet. Eli nää lähityöälynväläykset on kyllä hyvä konsti hankkia yritykselle vaikeuksia ja itselleen kenkää... tässäki takana oli entisen esimiehen kyttäämishalu. Näköjään hänen maine on levinnyt koska linkkarin mukaan hän on edelleen vailla työtä ja aikaa tästä lähityöpakkoälynväläyksestä on kohta jo vuosi. Mulle toki lähityöpäiväkin on ok kun ei joka viikko ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni firma on itseasiassa purkamassa etätyökäytäntöjä, tai ainakin niihin on tulossa muutoksia. Elisalla esim. etätyöt ovat sallittu hyvin pienissä määrin. Tämä tarkoittaa muutamaa päivää kuukaudessa. Kaveri on Danske Bankilla töissä, niin heillä saa tehdä vain 2 päivää viikossa etätöitä, aiemmin oli 3 päivää. Nyt on joutunut töiden vuoksi ajamaan Kehä 1:stä, niin ainakin liikennemäärät antavat viitettä, että etätyöt ovat vähentyneet. Ei vielä olla siellä 10 vuoden takaisissa määrissä, mutta hyvää vauhtia siihen suuntaan ollaan menossa.
Täysin järjetöntä lisätä ruuhkia, saasteita ja onnettomuuksia.
Vaihdoin juuri ko syystä. Ei mulla lähityötä vastaan mitään ole, mutta kun päivät kuluu puhelimessa intialaisten kanssa ja työt vaatii jousto muutenkin kuin 8-16 ajalla. Toimistolla ei pysty keskittymään, kun nuo avotilat on todella huonosti suunniteltu. Ja istupa sitten sielä luurit päässä koko päivä...Ja matkat 1h per suunta...
Nykyinen työ ehkä tylsempää, mutta etänä saa olla niin paljon kuin haluaa. Ja toisaalta osa työtehtävistä vaatii toimistolla oloa, joten on ihan luonnollista sinne mennä.
Miksi siitä työpaikalle menosta on nyt tullut joillekin yksi elämän isoimmista ongelmista?
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä työpaikalle menosta on nyt tullut joillekin yksi elämän isoimmista ongelmista?
Ei se ole ongelma. Mutta työnantajalle on todennäköisesti järkevämpää, että työntekijä saa tehdä työnsä tiloissa, mitkä parhaiten tukee työntekoa. Itselleni paljon asiakkeille soittelevana tärkeää on, että minulla on puhelurauha. Puhelurauhaa ei ole avotoimistossa. Samoin avotoimistossa on paljon muitakin häiriötekijöitä. Itselläni ajatus usein katkeaa, kun joku kävelee ohi. Lisäksi, ainakin minulla energiaa säästyy, kun ei tarvitse pynttäytyä toimistoa varten, vaan nousen suoraan sängystä tekemään töitä. Myös työmatkat säästyvät, koen todella stressaavaksi aamuruuhkassa töihin ajamisen. Olen kotiolosuhteissa huomattavasti rennompi. Hyvin voiva työntekijä on varmaan plusmerkkinen asia työnantajalleni.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tapa vähentää henkilöstöä on lähityöpakolla uhkailu. Vaan parhaat lähtevät ensin ja paskin sakki jää... Mitä olen kuullut niin lähityöuskovaisilla lafkoilla on rekrytointiongelmia..
Minunkin tuttavapiiriin kuuluu pari hyvin pätevää tyyppiä, jotka samantien kun firma tiedotti uudesta etätyöpolitiikasta lähtivät hakemaan uutta työpaikkaa. Toinen perusti oman firman ja nyt tekee samoja hommia, laskuttaa vanhaa firmaa ja tienaa enemmän kuin aikaisemmin ja toinen lähti kilpailijalle parempiin hommiin, jossa etätyöt sallitaan.
Vanha ketju, ja jo paljon asiaa, mutta heitetään oma tilanne: meille tuli viime keväänä ns vahva suositus, että ilman hyvää syytä (jota ovat vaikka asiakaspalaverit) pitää tulla toimistolle, ainakin nyt 3 päivää viikossa, ja olla kaikkien nähtävillä, että kuulemma voi vahvistaa sisäisiä verkostojaan, ja kuulla uusimmat ideat jne mitä muita näitä syitä nyt oli.
Näillä spekseillä toimisto todella ahdas ja ahdistava. Täysin avoin ja tiivis avokonttori, ei edes sermejä pisteiden väleillä. Pidä siinä sitten Teamseja pitkin päivää - joita kuitenkin nykyään melkein joka palaveri on. Ja olen sen verran boomeri, että olen elänyt senkin ajan, jossa tultiin toimistolle joka päivä. Mutta tilat olivat silloin aivan toista. Toimistot olivat isoja, paljon neukkareita, paljon yksityisiä vetäytymistiloja, ja jokaisella kunnon tilava, oma työpiste.
Irtisanouduin viime viikolla, kun uusi, parempi työ löytyi. Uudessa työssä on toki muitakin etuja, se myönnettävä, mutta etätyökäytäntö on nykyaikaisempi. Sielläkin toimistolla käytävä tietyissä palavereissa, mutta muuten ei väliä miten teet työsi. Tämä sopii mulle, ja olen tosi innoissani taas.
Ilman etätyömuutosta, en ole aiknakaan itse lähtenyt hakemaan uusia mahdollisuuksia. Itse työssä olin hyvä, ja firmalle tuottava. Olin myös tyytyväinen työhöni sisältöön.
Onhan tuo ihan hullua, että jotkut työnantajat edelleen ajattavat työntekijöitään työntekijän vapaa-ajalla ja kustannuksella eivätkä maksa tältä ajalta edes palkkaa.
Tuosta voi tulla vuodessa ylimääräistä 10 työviikon verran ja siitä ei saa palkkaa vaan siitä aiheutuu työntekijälle pahimmillaan tuhansien eurojen kustannukset.
Työnantajalla on tietysti oikeus tähän, mutta ei kuitenkaan pakkoa.
Lähityöpakkoa soveltavan työnantajan ei siis kannata hirveästi ihmetellä, kun kaikki fiksuimmat työntekijät lähtevät töihin ns. normaaleille työnantajille.
Itse ihmettelen, että joku viitsii vielä Herran vuonna 2025 käyttää omaa vapaa-aikaansa, rahaansa ja jaksamistaan matkustamiseen työpaikalle ja takaisin. Luotokaan ei kauheasti kiitä, kun ajellaan edestakaisin 230 kertaa vuodessa.
Ainakin minulle etätyö sopii paremmin, koska virkeämpänä jaksan tehdä enemmän ja paremmin kuin vanhanaikaisesti lähitöissä. Ei työnantajallani enää edes ole toimistoa kuin sellainen pieni tasokas lasipalatsi.