Vaihtaisitko työpaikkaa, jos et saisi tehdä nykyisessä etänä? Tosi erikoisia ongelmia seurannut.
Firman vanha jäärä ei luota pätkääkään ihmisiin ja siksi haluaa että hän voi kytätä toisten tekemisiä.
Tästä on seurannut se, että kaikki ns. hyvät tyypit ovat lähteneet täältä muihin firmoihin etätöihin ja tilalle on ollut pakko ottaa sellaisia, jotka eivät muualta saa töitä. Varmaan tiedätte mitä siitä seuraa.
Seurauksena on tosi paha osaamistason putoaminen ja katastrofi. Nyt mietin jo itsekin vaihdanko johonkin normaaliin työnantajaan...
Vaihtaisitteko te vai sinnittelisittekö te tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (207)
VIIHTYISYYS JA TEHOKKUUS
Se että kotitoimisto on viihtyisämpi ja rauhallisempi ei ole läheskään ainoa syy sille, että kukaan ei enää halua poiketa normaalista ja mennä muualle istumaan läppärin äärelle.
TALOUDELLISET SYYT
Näes kulkemiseen voi mennä paljonkin rahaa ja omaa vapaa-aikaa. Se on vuositasolla merkittävä summa ja määrä viikkoja mitä menisi matkusteluun.
EETTISYYS
Olisi hullua lisätä liikenteen päästöjä kulkemalla muualle istumaan läppärin äärelle. Nyt on vuosi 2025 ja aika harva yritys enää haluaa olla mukana ilmaston lämmittämisessä ja liikenneonnettomuuksien lisäämisessä. Kyse on siis myös turvallisuudesta.
Tietysti mutta eipä ole oikein tänä päivänä oikein mahdollistakaan löytää työtä jota ei tehdä etänä. Tietysti duunarityöt on erikseen, mutta toimistotyöthän on tehty etänä kohta jo puoli vuosikymmentä. Vähän outo kysymys siis.
tietysti vaihtaisin normaaliin työnantajaan, mutta miksi edes olisi mennyt noin ihmeelliseen paikkaan töihin???
Nykytyö ylistessaavaa ja palkka heikohko, 100% etätyö ylivoimaisesti suurin syy miksi edelleen olen tässä työpaikassa. Irtisanoutuisin heti jos aletaan enemmän pakottamaan toimistolle. Jonkun 1 päivä viikossa vielä hyväksyisin mutta ei enempää.
En vaihtaisi. Meillä saa tehdä 80% työstä etänä, eli toimistolla on näytettävä naamaansa silloin tällöin. En kuitenkaan tee etätöitä, koska kotiin ei saa varusteltua erillistä työhuonetta eikä ruokapöytämme ole mielestäni työympäristö sen paremmin kuin kotini muutenkaan. Toimistolla on ergonomiat kunnossa ja sitä paitsi hyvin rauhallista, kun melkein kaikki muut on etätöissä. Toimistolla työpäivä rytmittyy luonnostaan työtehoa suosivaksi, kotona meinaa ruokiskin jäädä pitämättä. Korona-aikaan tuli testattua eikä ole meikäläisen hommia se.
Työpaikalla kulkeminen tulisi aika kalliiksi. Nykyään polttoaine ja matkaliput ovat kalliita. Ja vaikka raha ei merkkaisi mitään, niin noihin kulkemisiin menisi omaa vapaa-aikaa jopa todella merkittävästi. Siis maksaisit siitä, että työ vie sinulta enemmän aikaa. Ja nyt on vuosi 2025, kuinka moni oikeasti haluaa lisätä liikennepäästöjä työn takia? Tutuista vain ns. duunarit eivät tee etänä, kaikki muut jo puoli vuosikymmentä.
Onks tässä keskuatelussa mukana hän, joka tuossa aikaisemmin kyseli, että onko kukaan muu viettänyt työpäivänsä av:lla?
Vierailija kirjoitti:
Onks tässä keskuatelussa mukana hän, joka tuossa aikaisemmin kyseli, että onko kukaan muu viettänyt työpäivänsä av:lla?
Mä olen kerran viettänyt puoli päivää. Olin etänä ja työnantajan koneet kaatuivat. Vian korjaamisessa meni viitisen tuntia ja sinä aikana eivät ohjelmat toimineet. Pomo sanoi tehkää mitä lystäätte kunhan pidätte puhelimen auki ja olette sitä kautta tavoitettavissa. Olin sitten aaveellä.
Vaihtaisin mutta eipä ole yhtään realistista että normaali työpolitiikka muttuisi johonkin outoon 90-lukulaiseen...
En edes kyselisi. Olisin vaihtanut aikapäiviä sitten.
Vaihto-operaatio alkaa heti jos toimistolle on mentävä.
No en jäisi uppoavaan laivaan, mitä hyötyä siitä olisi?
Jäärä saa ansionsa mukaan. Uudistu tai kuole.
Itse olen tehnyt etätyötä ja varmasti eniten työtä missä joutuu olemaan läsnä. Nykyinen työ on tehtävä pääasiassa onsite, ja vaatii liikkumista eri asiakkailla. Tietenkin auton käytöstä maksetaan kilometrikorvaukset ja matkan ollessa riittävän pitkä, niin väh. osapäiväraha. Itselleni etätyö ei ole mikään ehdoton kriteeri, sanoisin, että mukava lisä.
Olin hetken aikaa tuollaisessa firmassa töissä, eivät mitenkään rekrytointitilanteessa tuoneet esiin että heillä on erikoinen työpaikkapolitiikka eli ei voinut tehdä etänä! No sen firman oli näköjään tosi vaikea saada osaavaa työvoimaa ja se näky ilmapiirissä ja koko toiminnassa. En yksinkertaisesti jaksanut tehdä töitä jotka olisi kuulunut kolmelle ja vieläpä matkustella 90-luvun tyyliin toimistolle joten vaihdoin takaisin normaalille työnantajalle. Kyllä se vaan alkoi tuntumaan kun oli vähemmän vapaa-aikaa, energiaa ja rahaa. Olis kyllä ihan järkevää jo rekryvaiheessa kertoa että kyseessä on lähityö eikä piilotella asiaa... Ei ainakaan mun juttu uhrata tarpeettomasti työn takia omaa aikaa ja rahaa...
Aika moni firma on itseasiassa purkamassa etätyökäytäntöjä, tai ainakin niihin on tulossa muutoksia. Elisalla esim. etätyöt ovat sallittu hyvin pienissä määrin. Tämä tarkoittaa muutamaa päivää kuukaudessa. Kaveri on Danske Bankilla töissä, niin heillä saa tehdä vain 2 päivää viikossa etätöitä, aiemmin oli 3 päivää. Nyt on joutunut töiden vuoksi ajamaan Kehä 1:stä, niin ainakin liikennemäärät antavat viitettä, että etätyöt ovat vähentyneet. Ei vielä olla siellä 10 vuoden takaisissa määrissä, mutta hyvää vauhtia siihen suuntaan ollaan menossa.
Jos työnantaja ei pysty antamaan työntekijöilleen mitattavia tavoitteita, vaan toimistolle pitää tulla istumaan kytättäväksi, ei ole kovin hyvä työnantaja muutenkaan. Ihmisten tilanteet vaihtelee, eikä kaikki sovi kaikille. Tästä syystä läsnäolopakko ei ole kaikissa tapauksissa työnantajan tulosta kasvattava asia.
Enemmänkin niin, että jos työntekijä alisuoriutuu, aletaan siihen henkilöön kohdistaa toimenpiteitä ja tukitoimia. Olen työskennellyt yrityksissä, joissa työntekijöillä ei ole tavoitteita eikä työtä johdeta mitenkään, ja niissä on muutenkin aina hirveää olla töissä. Etätyöpakko olisi vain yksi huonon johtamisen monista ilmentymistä.
Ihan varoituksena. Etätyön vähentäminen johtaa aikamoiseen irtisanoutumismylläkään. Nimim. myöhäistä katua
Vaihtaisin työnantajaa heti.
Olen kääntäjä.