Onko Hitchcokin linnut teistä mestariteos?
Kommentit (28)
Se oli woke ennen kuin koko termiä oli keksitty.
Nykykatsojalle se tarjoaa lähinnä tahatonta komiikkaa. Lisäksi hidas kuin taivas.
Hitchcockin lintujen hyökkäys Tippi Hedrenin-henkilöhahmoa kohtaan on kuvaus yhteiskunnan patriarkaatista, naisvihasta ja toisaalta mieskatse hekumoi alentavasti naisen kauhulla.
Se iski sen ajan vainoharhaiseen ilmapiiriin maailmalopun tunnelmineen, ja oli hitti, mutta eihän se leffana ole kummoinen. Pelottava kyllä ajoittain.
No katsotko koskaan elokuvan nähtyäsi langalla istuvaa korppia ihan samalla tavalla?
Klassikko se ainakin on. Mielestäni se aikaansa nähden on mestariteos. Mä näin ensimmäisen kerran lapsena ja vahvat muistijäljet oon siitä saanut. Vaikuttava elokuva itselleni.
Vierailija kirjoitti:
No katsotko koskaan elokuvan nähtyäsi langalla istuvaa korppia ihan samalla tavalla?
Puhelinlangalta lentoon pyrähtävä satapäinen naakkaparvi saa kyllä pulssin kohoamaan hetkeksi nykyään.
Pari viikkoa taaksepäin näin pellon olevan ihan täynnä lintuja. Sitten kun ne lähti lentoon niin Hitchcokit tuli mieleen.
Ihan yleissivistävää on tietää tuo elokuva.
Siitä on kauan kun oon viimeksi nähnyt tuon elokuvan. Muistan vain puhelinkoppikohtauksen ja loppukohtauksen.
Krääk!
Linnut osaavat olla kuumottavia.
Ahdistava se on.
Lisäksi ohjaaja tiettävästi ahdisteli naispääosan Hedrenia (Dakota Johnsonin isoäiti muuten) minkä ehti
Erikoinen elokuva, se ei oikeastaan ala mistään eikä lopu mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on kauan kun oon viimeksi nähnyt tuon elokuvan. Muistan vain puhelinkoppikohtauksen ja loppukohtauksen.
Krääk!
Linnut osaavat olla kuumottavia.
Minä en muista kuin puhelinkoppi kohtauksen ja sen kuinka ihmettelin milloin alkaa pelottamaan. Jotenkin en osaa lintuja pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vertigo on mestariteos.
Ja vitut.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen elokuva, se ei oikeastaan ala mistään eikä lopu mihinkään.
Ehkä se onkin vertauskuvannollinen.
Kun joku eksyy tänne palstalle niin heti on iso naakkaparvi nokittelemassa uutta tulokasta.
Ei