Aikuisille ei osteta joululahjoja
joululahjat on tarkoitettu vain lapsille. aikuiset ostavat tarvitsemansa tavarat itse. krääsää ei kukaan halua.
Kommentit (79)
Kyllä ostetaan aikuisillekin meillä ainakin. Ei mitään krääsää, vaan kallista ja laadukasta tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako aloittaja, että lahjoja ei saisi ostaa kenellekään yli 18-vuotiaalle eli täysi-ikäiselle? Tietenkään ei pidä ostaa turhaa krääsää mutta opiskelijabudjetilla eläessä voi olla kiva saada lahjaksi tarpeellisia astioita, pieniä kodinkoneita ym. Hoivakodeissa olevat vanhukset taatusti ilahtuvat pienestä muistamisesta esim. konvehtirasiasta. Ymmärrän sen, että hyvintoimeentulevien keski-ikäisten ei kannata toisilleen lahjoja ostaa mutta aikuisia ihmisiä on monenlaisia. Toimeentulotuella elävää voi ilahduttaa herkkukorilla eikä odottaa mitään vastalahjaa.
Tarkoittaa se. Kokee jostain syystä tarpeelliseksi määritellä kaikkien puolesta rajat aikuisuudelle. Vissiin niitä joilla on monta muutakin aikuiset eivät- määritelmää.
Jotain rotia pitäisi olla myös lasten lahjamäärissä. Tiedän yhden perheen ( isovanhemmat lisänä) jossa on joka joulu miltei kilpaillaan kuinka monta lahjapakettia kukin saa. Lapset ja jopa aikuiset saavat kymmeniä. Sellainen 25- 30kpl on tavallista. En ole kade, mutta jotain järjetöntä nään tuollaisessa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
palsta on täynnä naisia, jotka valittavat saamastaan lahjasta. ei kiittämättömille kannata lahjoja ostaa.
vaimo oli naama norsunvitulla saamastaan uudesta imurista. olisi sitten imuroinut vanhalla imurilla valittamatta. mikään ei kelpaa.
Tykkäisitkö sinä jos saisit imurin lahjaksi?
En ole tuo, jolta kysyit, mutta mä tykkäisin. Olettaen, että mun vanha imurini olisi jo rikki tai muuten tehoton. En halua lahjaksi tavaraa, jolla en tee mitään. Sen sijaan hyötykäyttöön tulevat tavarat on ihan ok. Meillä oli vuosikymmeniä tapana ostaa lahjat myös aikuisille ja se alkoi olla ihan pirun vaikeaa, kun kaikilla oli jo kaikkea ihan liikaakin. Eikä siinäkään ollut mitään järkeä, että mä annoin esim siskolleni lahjaksi rahana 200€ ja se mulle rahana 200€. Onneksi viime jouluna - vihdoinkin - luovutt
Täällä sama. On se kumma kun ei hyötytavara kelpaa. Noikin nirppanokat varmaan haluaisivat kultakorua, muoti muotivaatetta tai sitten niitä kynttilänjalkoja:D
Kirjoitin tämän jo toiseen ketjuun, mutta itse kun en halua mitään tavaralahjoja, niin sitten annan muillekin kuluvia tuotteita lahjaksi, nimittäin itse valmistamiani vähän erikoisempia herkkuja: konvehteja, pikkuleipiä, kandeerattuja inkiväärejä jne. Onpa pakettiin mennyt kimchiäkin. Näin ei turha krääsä lisäänny ja kuitenkin voi muistaa jos haluaa. Villasukat tai -sormikkaat kuuluvat myös tähän kategoriaan ja voi tehdä myös puuvillalangasta.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tämän jo toiseen ketjuun, mutta itse kun en halua mitään tavaralahjoja, niin sitten annan muillekin kuluvia tuotteita lahjaksi, nimittäin itse valmistamiani vähän erikoisempia herkkuja: konvehteja, pikkuleipiä, kandeerattuja inkiväärejä jne. Onpa pakettiin mennyt kimchiäkin. Näin ei turha krääsä lisäänny ja kuitenkin voi muistaa jos haluaa. Villasukat tai -sormikkaat kuuluvat myös tähän kategoriaan ja voi tehdä myös puuvillalangasta.
Noi on mun mielestä kivoja lahjaideoita. Mun siskoni aikuiset lapset muuten just pari viikkoa sitten sanoivat mulle, että nyt kun mummiakaan ei enää ole, mä olen suvun ainoa villasukkien neuloja. Lupasin molemmille villasukat, mutta en tee niitä joululahjaksi vaan ihan muuten vaan.
Meillä on molemmilla puolilla lähisuvun kesken sovittu, että aikuisille ei osteta lahjoja. Eikä me kyllä osteta suvun lapsillekaan, vanhemmilta ja isovanhemmilta tulee ihan riittävästi paketteja. Mutta miehen kanssa ostetaan lahjat toisillemme, koska sitä kukaan ei voi kieltää. Ostan myös lahjan aikuiselle kummilapselleni, koska sekään ei kuulu kenenkään muun kuin minun päätettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
palsta on täynnä naisia, jotka valittavat saamastaan lahjasta. ei kiittämättömille kannata lahjoja ostaa.
vaimo oli naama norsunvitulla saamastaan uudesta imurista. olisi sitten imuroinut vanhalla imurilla valittamatta. mikään ei kelpaa.
Mä tykkäisin, jos olisi sellaiselle tarvetta. Tietenkin! Ei tarvitsisi sitten itse ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Nauran aina joka vuosi aikuisille jotka kiukuttelee jos joku lahja ei ollut mieleinen tai ei saanut lahjaa:D kunnon itkuporuraivarit ihankuin katsois uhmaikäisen kiukuttelua
Ai jaa. En oo kyllä koskaan nähnyt aikuista joka reagoisi noin. Ilmeisesti aina erilaiset piirit.
Tule katsomaan tänne palstalle joulun jälkeen. Kyllä on raivareita.
Lahjat annetaan vain niille jotka ovat ne ansainneet!
Meillä annetaan lahjoja niin aikuisille kuin lapsille, se on meidän joulu. Eihän kukaan käske hankkia krääsää eihän ?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole vuosiin ostettu lahjoja aikuisille. Aikuinen voi nauttia siitä riemusta, kun lapset avaavat paketteja. Joulu on lasten juhla!
Tässä olen vähän samaa ja eri mieltä. Samaa mieltä, että aikuiset ei tarvitse lahjoja ja pakkolahjojen hankkiminen luo vaan stressiä. Mutta siinä olen eri mieltä että joulua voisi juhlia vain lahjojen muodossa. Minulle ainakin on tärkeää se tunnelma, yhdessäolo ja ruoka, joten kyllä minä vietän joulua siinä missä lapsetkin. Kaikkea ei tarvitse patentoida lapsille vaan asioista voi nauttia ja juhlia vaikka ei olisi enää lapsi.
Meillä ostetaan. Eikä mitään krääsää. Lippuja tapahtumiin (mennään yhdessä), kirjoja ja spessuherkkuja. Miehelleni taas osaan kyllä ostaa myös ihan käyttötavaraa, jolle on tarvetta ja joista tykkää.
Ja sivuhuomautuksena: antaa kyllä itsestään aika yksinkertaisen kuvan, jos alkaa mustavalkoisesti määrittämään mitä muut saa tehdä ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolta kysyit, mutta mä tykkäisin. Olettaen, että mun vanha imurini olisi jo rikki tai muuten tehoton. En halua lahjaksi tavaraa, jolla en tee mitään. Sen sijaan hyötykäyttöön tulevat tavarat on ihan ok. Meillä oli vuosikymmeniä tapana ostaa lahjat myös aikuisille ja se alkoi olla ihan pirun vaikeaa, kun kaikilla oli jo kaikkea ihan liikaakin. Eikä siinäkään ollut mitään järkeä, että mä annoin esim siskolleni lahjaksi rahana 200€ j
No tämä nirppanokka on sitä mieltä, etteivät kotitaloustavarat ole lahjoja kenellekään, ne ostetaan yhdessä tarpeen mukaan.
Lahja on jotakin henkilökohtaista. Kallis ei tarvitse olla.
Eiköhän jokainen voi päättää lahjojen antamisensa tai antamatta jättämisensä ihan itse. Meillä aikuisten kesken ei anneta lahjoja, vaan tärkeintä on viettää kiva juhla hyvässä seurassa. En silti menisi kieltämään lahjojen antamista muilta.
Pyh. Tietenkin aikuiset saavat lahjat myös :)
Meillä on joka vuosi ostettu aikuisille lahjoja ja niin myös tänä vuonna. Lahjoja on kiva saada, mutta erityisesti antaa. Kumppanille olen hankkimassa tänä vuonna seitsemisen pakettia, veljelleni muutaman, isälleni muutaman, äidilleni muutaman. Tuleva anoppi saa myös pari lahjaa ja tuleviin pikkujouluihin on kavereille varattu kullekin omat henkilökohtaiset lahjat (kaverin lapsellekin on hankittu lahja). Lemmikit lahjotaan kanssa. Tuntuu mahtavalta löytää jotain, josta tietää lahjansaajan varmasti innostuvan tai jo valmiiksi toivovan. 🏻
Meillä ostetaan lahjoja aikuisille, lapsille sekä lemmikeille! Ei joulu ole vain lasten juhla!
Et voi tietää muiden puolesta mitä kukin haluaa vaikka luulet tietäväsi.
En ole tuo, jolta kysyit, mutta mä tykkäisin. Olettaen, että mun vanha imurini olisi jo rikki tai muuten tehoton. En halua lahjaksi tavaraa, jolla en tee mitään. Sen sijaan hyötykäyttöön tulevat tavarat on ihan ok. Meillä oli vuosikymmeniä tapana ostaa lahjat myös aikuisille ja se alkoi olla ihan pirun vaikeaa, kun kaikilla oli jo kaikkea ihan liikaakin. Eikä siinäkään ollut mitään järkeä, että mä annoin esim siskolleni lahjaksi rahana 200€ ja se mulle rahana 200€. Onneksi viime jouluna - vihdoinkin - luovuttiin tästä tavasta ja vain alaikäisille annetaan joululahjoja.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/