Aikuisille ei osteta joululahjoja
joululahjat on tarkoitettu vain lapsille. aikuiset ostavat tarvitsemansa tavarat itse. krääsää ei kukaan halua.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole vuosiin ostettu lahjoja aikuisille. Aikuinen voi nauttia siitä riemusta, kun lapset avaavat paketteja. Joulu on lasten juhla!
No eikä ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ostaisi krääsää lahjaksi, ap?
Niin miksihän, mutta kirpputorit on täynnä tuota kynttiläkippoa ym, krääsää mitä joulun alla on kaupat täynnä.
Onko? Täytyypä kipaista kirpparille.
Meillä tehdään itse lahjoja aikuisille ja ostetaan kirjoja, perheessä on taiteilijoita.
Meidän äiti tekee teidän äitien ostamat joululahjat
Vierailija kirjoitti:
Jotain rotia pitäisi olla myös lasten lahjamäärissä. Tiedän yhden perheen ( isovanhemmat lisänä) jossa on joka joulu miltei kilpaillaan kuinka monta lahjapakettia kukin saa. Lapset ja jopa aikuiset saavat kymmeniä. Sellainen 25- 30kpl on tavallista. En ole kade, mutta jotain järjetöntä nään tuollaisessa.
Onhan tuo aivan järjetöntä. Se tavaramäärä mikä tuollaisessa joulussa tulee on aivan posketon. Meillä on ollut rajana 5 lahjaa/lapsi meiltä. Lisäksi ne jotka haluaa ostaa ostavat yleensä 1/lapsi tai jotain kaikille yhteiseksi.
Sitten on äitini, jonka mielestä määrä korvaa laadun. Kymmenen tai ylikin pientä pakettia kaikille lapsille. Ennen joulua toki valittaa ettei keksi mitään ostettavaa ja joulun jälkeen valittaa että meni rahaa. Olen monta kertaa sanonut että yksi mieluisa lahja on hyvä, mutta ei mene jakeluun. Meille aikuisille sentään ei enää osta kovin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain rotia pitäisi olla myös lasten lahjamäärissä. Tiedän yhden perheen ( isovanhemmat lisänä) jossa on joka joulu miltei kilpaillaan kuinka monta lahjapakettia kukin saa. Lapset ja jopa aikuiset saavat kymmeniä. Sellainen 25- 30kpl on tavallista. En ole kade, mutta jotain järjetöntä nään tuollaisessa.
Onhan tuo aivan järjetöntä. Se tavaramäärä mikä tuollaisessa joulussa tulee on aivan posketon. Meillä on ollut rajana 5 lahjaa/lapsi meiltä. Lisäksi ne jotka haluaa ostaa ostavat yleensä 1/lapsi tai jotain kaikille yhteiseksi.
Sitten on äitini, jonka mielestä määrä korvaa laadun. Kymmenen tai ylikin pientä pakettia kaikille lapsille. Ennen joulua toki valittaa ettei keksi mitään ostettavaa ja joulun jälkeen valittaa että meni rahaa. Olen monta kertaa sanonut että yksi mieluisa lahja on hyvä, mutta ei mene jakeluun. Meille aikuisille sentään ei enää os
Kuulin taannoin lapsesta, joka sai yli sata joululahjaa. Viimeiset paketit lapsi avasi pääsiäisenä.
Meillä kaksi lasta alle 12v ja sovittu, että joululahjabudjetti on 1500 euroa per lapsi ja aikuisille sitten 250 euroa per vanhempi ja tällä menty oikein mukavasti, ei turhaa krääsää ja pakettien määrä pysyy järkevänä. Ruokiin ja juomiin menee kuitenkin se 1500-1800 euroa jouluna myös.
Kuulin taannoin lapsesta, joka sai yli sata joululahjaa. Viimeiset paketit lapsi avasi pääsiäisenä.
Meillä oli tuollaista. Yksikään joululahja ei jäänyt mieleen, koska ei ikinä saatu mitään hienoa tai toivottua lahjaksi. Lisäksi niiden avaaminen ei ollut kivaa, koska niitä oli niin hirveästi. Ja sitten eräänä jouluna ei ollutkaan isoa pakettikasaa ja sekin harmitti sinä jouluna.
Lahjoissa laatu todellakin korvaa määrän, enkä ymmärrä miksi pitäisi olla kauhea pakettivuori. Lisäksi kannattaa vakioida lahjamäärä, jonka pystyy pitämään koko sen ajan mitä lapselle aikoo lahjoja ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole vuosiin ostettu lahjoja aikuisille. Aikuinen voi nauttia siitä riemusta, kun lapset avaavat paketteja. Joulu on lasten juhla!
Meidän perheessä on vain aikuisia ja kaikille annetaan lahjoja.
Ei meillä ole pieniä lapsia, omatkin jo kolmekymppiset. Ostetaan vähintään kymmenen lahjaa per nuppi jokaiselle. Arvot eurosta muutamaan satasen.
Omille lapsilleni (nuoria aikuisia) olen neulonut villasukat.
Ei ostetakkaan jos ei halua tai on sovittu ettei lahjoja anneta.
Ostanpas ihan piruuttani ja vielä itselleni.
Tuleeko ap:n mieleen yhtään että ne joululahjat voi olla muutakin kuin KRÄSÄÄ??? Luin eilen palstalta mitä keskusteltiin työpaikoilta saaduista joululahjoista ja aika arvokkaitakin juttuja moni kehui saaneensa, luuletko että olisivat tyytyväisiä kun jäisivät ilman. Aika monelle ne lahjat vain tulee tarpeeseen, ruokalahjakortit sun muut, jopa kahvipaketti on monelle ihan tervetullut lahja.
Joulu on lasten juhla. Aikuinen availemassa paketteja ei tunnu oikein normaalilta. Normaali terve aikuinen pystyy itse ostamaan sen mitä tarvitsee. Rahanpuute on sitten eri asia. Köyhälle aikuiselle jos siksi ostaa lahjoja, kun hänellä ei ole mihinkään varaa, se on alentavaa ja nöyryyttävää.
Minusta on alkanut tuntua, että minun äiti käyttää joululahjojen antamista jonain mielenosoittamisen välineenä minun miestä vastaan. Ei ole koskaan tullut toimeen miehen kanssa, tai ainakin näin epäilen, koska on antanut hänelle aina lahjoja, jotka on... no, sanotaanko vähintään outoja. Yhtenä vuonna koristekävyn, toisena jouluna yhden sukan. Kaiken huippu oli tänä vuonna, kun antoi miehelle pakkauksen inkontinenssivaippoja. Siis oikeesti... Mies oli niin tyrmistynyt, ettei osannut näyttää edes loukkaantuneelta. Äiti touhotti sitten niistä vaipoista, siis ihan pokkana, että ne on muotoiltu miehelle sopiviksi niin, että on mukava pitää yöllä nukkuessa. Vielä kotimatkalla mies ihan hiljaa ja vain tuijotti tietä mitään sanomatta.
Aikuisille voi ostaa lahjoja, mutta antamisen tapa on eri kuin lapsilla, eli lahjan voi antaa ohimennen vaikka töissä, siis jo hyvän aikaa ennen joulua, tai jossain muussa yhteydessä. Mutta siis aikuisten ei tarvitse kerätä lahjoja kuusen alle ja odottaa jouluaterian yli, että pääsee niitä availemaan.
Meillä kysellään etukäteen mitä kukakin toivoo ettei kukaan saa jotain mitä ei tarvitse tai halua.