Mieheni on väsyneenä niin ilkeä ja kamala, että olen pohtinut eroa sen takia
Ymmärrän, että avioliittoon kuuluu toisen tukeminen myös huonoina hetkinä. Kuitenkin tämä menee jo mielestäni niin pitkälle, etten tiedä pitääkö tällaista sietää.
Meillä on kaksi lasta, 3,5v ja 5kk, joten uupumus ja väsymys kuuluu luonnollisesti tähän elämänvaiheeseen. Mies kuitenkin kestää väsymystä todella huonosti, tiuskii väsyneenä niin lapselle kuin minulle ja puhuu ilkeästi. Olen tarjonnut apua, ottanut enemmän vastuuta kodista väsymyksen hetkinä, tarjonnut mahdollisuuksia mennä nukkumaan aikaisin tai nukkua pidempään aamulla, mikään ei ole muuttunut.
Tämä myös vaikuttaa siihen miten itse näen mieheni. Väsyneenä kiukuttelu näyttää minulle lapselliselta ja naurettavalta, ja päällimmäinen tunne on myötähäpeä, joskus myös sääli. En halua tuntea tällaista ylemmyyttä ja sääliä puolisoani kohtaan.
Pitäisikö vaan luottaa siihen että tämä menee ohi, kun lapset kasvavat, toisaalta pelkään, että vanhetessaan tämä ongelma vaan pahenee ja hänestä tulee kaikkia sättivä keski-ikäinen jäärä.
Kommentit (47)
Krooninen väsymys vaikuttaa aivoihin. Silloin ei auta jos saa silloin tällöin levätä hieman pidempään. Miehesi käy todennäköisesti myös töissä ja sen jälkeen viettää illat kotona. Vai tekeekö kaiken lisäksi vuorotyötä? Väsymys on pirullinen seuralainen se ei nopeasti helpota.
Voisitteko mennä jonnekin keskustelemaan puolueettoman osapuolen kanssa? Pariterapia tai perheneuvonta?
Unilääkkeitä ja ilmoittautuu jonnekin mielenterveyspalveluun niin saa vahvempia unilääkkeitä mitä ei saa muuten.
Miksi nykyään ihmiset eivät edes mainitse parisuhdeterapiaa vaan ovat heti eroamassa? Pikkulapsiajan tuomat haasteet eivät ole mikään syy erota heti, koska niitä tulee käytännössä kaikille!
Vaihtoehto ei ole ero tai sietäminen, vaan ongelmien ratkominen ulkopuolisen avun avulla.
Aloittakaa vaikka kuntanne perheneuvonnaata tai alueenne perheasiain neuvottelukeskuksesta. Ne ovat kirkon tarjoamaa ilmaista perheterapiaa ilmaan minkäänlaista uskonnollista kytköstä tai vivahdetta.
Mies ensin työterveyslääkäriin. Hän on kroonisesti uupunut.
Tai sitten on se toinen, ikävämpi vaihtoehto, että hän on ihminen joka ei vaan kestä / halua / jaksa lapsiperhearkea. Eipä olisi ensimmäinen mies joka haluaa parisuhteen, naimisiin, perheen ja lapset ja sitten kun se arki koittaa eikä aina mene kovin sujuvasti, niin kurkkua alkaa kuristaa, ei kestä sitä eikä tätä, tulee jopa pakoreaktio ja siitä perheestä on päästävä pois.
Vaikuttaa kuitenkin siltä että keskenänne ette saa tuota ratkaistua, ellet siten sinä iske "nyrkkiä pöytään" eli ota perheessä johtajuutta ja kerro hänelle selkein sanoin, useampana kertaa, että jos tuo lapsellinen kiukuttelu ja mielenosoitukset ei lopu, niin hän voi lähteä. Vetoa aina siihen että aikuisten on osattava käyttäytyä ja tietääksesi hän on aikuinen. Isä lapsilleen! vetoa aina hänen omaantuntoon! Miehet ovat kuitenkin aina jollain tapaa kuin lapsia, heille on asetettava selkeät rajat. Luuletko että hän antaisi sinun käyttäytyä niin kuin itse käyttäytyy. Ei taatusti.
Olet valinnut miehen huonosti.
Se on tosi ikävää.
Oletko kysynyt häneltä mitä mieltä hän itse on, onko hän aikuinen vai kiukutteleva teinityttö?
Ihan missä tahansa tapauksessa /tilanteissa, niin työpaikalla kuin harrastuksissa mutta myös perheissä, poikkeavalla tavalla hankalalle ihmiselle pitää kyseenalaistaa hänen käytös. Antaa hänen tajuta itse oman käytöksen älyttömyys ja kyseenalaistaa onko hänellä siihen mielestään oikeus. Kysyä mitä jos me kaikki alkaisimme tehdä tuota mitä se hankalasti käyttäytyvä ihminen tekee. Kysyä sopisiko tuolle toiselle se että minä alan käyttäytyä sinua kohtaan noin, olisiko se ok.
Eläinten kanssa paljon työskennelleenä tiedän, että jos ns häiriökäyttäytymiseen ei heti puutu, se vaan vahvistuu. Ihan sama pätee ihmisiin. Ja erityisesti tässä tapauksessa kun tuo ilkeä käytös on jatkunut jo pitkään, ei siis ole 1 tai 2 kertaa tapahtunut.
Jotkut miehet on tollasia, ei kelpaa isäksi. Yleensä äitinsä pilaamia vässyköitä tai vaan muuten lapsellisia.
Saanko arvata: hän on myös huumorintajuton ja vihaa monia asioita.
Js miehesi lähestyy 40 ikävuotta niin olisi syytä tarkastaa testosteroniarvot lääkärissä. Kroonisen väsymyksen lisäksi voi olla kyse miesten vaihdevuosioireista.... jos ei siis aiemmin ole olut noita piirteitä.
Jos pidempään nukkuminen ei auta, onko väsymys koko ongelma sitten kuitenkaan. Onko hänellä terveys ihan kunnossa, voi olla mm. insuliiniresistenssi ja olo koko ajan epämääräisen ikävä.
Luultavammin häntä kuitenkin harmittaa liian moni asia, ja väsymys vain päästää ärtymyksen pintaan. Suodatin puuttuu. Älä silti myötäile liikaa, mutta kuuntele hänen valituksensa kunhan hän myös kuuntelee omasi.
Edelleen on ihmisiä, jotka ovat lapsuusperheestään oppineet mallin, että puolisolle ja lapsille saa ilkeillä ja vi**uilla, aina kun väsyttää ja töissä tai muualla on hankaluuksia. Välttämättä eivät edes tajua, että homma ei ole OK. Itse olen muutamaankin otteeseen joutunut sanomaan, että vi**uile kuule vaikka työpaikan Kertulle, mutta kotona käyttäydyt kuin ihminen. Ja että en ole ajatustenlukija enkä kotiapulainen. Uudelleenkasvatusta aikuiselle miehelle...
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyään ihmiset eivät edes mainitse parisuhdeterapiaa vaan ovat heti eroamassa? Pikkulapsiajan tuomat haasteet eivät ole mikään syy erota heti, koska niitä tulee käytännössä kaikille!
Vaihtoehto ei ole ero tai sietäminen, vaan ongelmien ratkominen ulkopuolisen avun avulla.
Aloittakaa vaikka kuntanne perheneuvonnaata tai alueenne perheasiain neuvottelukeskuksesta. Ne ovat kirkon tarjoamaa ilmaista perheterapiaa ilmaan minkäänlaista uskonnollista kytköstä tai vivahdetta.
No ei todellakaan tule kaikille, ei kaikki tee lapsia 🙄. Ehkä kaikille _lisääntyjille_.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt häneltä mitä mieltä hän itse on, onko hän aikuinen vai kiukutteleva teinityttö?
Ihan missä tahansa tapauksessa /tilanteissa, niin työpaikalla kuin harrastuksissa mutta myös perheissä, poikkeavalla tavalla hankalalle ihmiselle pitää kyseenalaistaa hänen käytös. Antaa hänen tajuta itse oman käytöksen älyttömyys ja kyseenalaistaa onko hänellä siihen mielestään oikeus. Kysyä mitä jos me kaikki alkaisimme tehdä tuota mitä se hankalasti käyttäytyvä ihminen tekee. Kysyä sopisiko tuolle toiselle se että minä alan käyttäytyä sinua kohtaan noin, olisiko se ok.
Eläinten kanssa paljon työskennelleenä tiedän, että jos ns häiriökäyttäytymiseen ei heti puutu, se vaan vahvistuu. Ihan sama pätee ihmisiin. Ja erityisesti tässä tapauksessa kun tuo ilkeä käytös on jatkunut jo pitkään, ei siis ole 1 tai 2 kertaa tapahtunut.
Miksi ei kiukutteleva TEINIPOIKA? Onko mielestäsi pahin mahdollinen loukkaus vihjata jotakuta tytöksi?
Yksin pienten lasten kanssa ei ole helppoa eli kestäisin viimeiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut miehet on tollasia, ei kelpaa isäksi. Yleensä äitinsä pilaamia vässyköitä tai vaan muuten lapsellisia.
Miksi ei isänsä pilaamia? Ettekö huomaa kuinka naisvihamielisiä nämä kommentit on...
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten hyvä kommentti piti pilata tuota sisäistettyä naisvihaa vuotavalla aloituslauseella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei isänsä pilaamia? Ettekö huomaa kuinka naisvihamielisiä nämä kommentit on...
Siksi että pilalle paapojat on äitejä eikä isiä!
Osaatko kohdata väsyneen miehesi oikein? Älä ainakaan yritä antaa jotain tsemppijaksamis-voimahaleja tms. Itse joutuu niissä aina nielemään kiukkua ja tekisi mieli vain sanoa, että mene siitä lääppimästä, en nyt jaksa mitään hali-kiehnäämistä, enkä todellakaan ole sillä tuulella. Olen ärtynyt ja väsynyt, piste.
Up