Paras vinkkisi HÄVIKKIRUOAN vähentämiseen kotona?
Ajattelin ensi vuodelle ottaa projektiksi päästä eroon kaikista hankituista ruoka-aineista mutta miten estän ettei tulisi enää hamstrattua liikaa?
Mun ongelmana on lähinnä uutuustuotteiden osto testausmielessä ja sitten ei oikein tulekaan tilaisuutta kokeilla sitä ja tuote vanhenee tai sitten testaan jonkun lusikallisen kalliista öljystä eikä sen koommin tule tehtyä siitä ruokaa vaikka purkki jää pyörimään jääkaappiin.
Toinen ongelma on lähinnä säilyke- ja kuiva-aineiden hamstraus alesta ja käyttämättä jättäminen. Jaa ananasta 4 prk 2 €, no tokihan ostan sulovileninä kun halvalla saa mutta käyttö unohtuu kun normi arkiruokaan tuollaiset ei kuulu. Juuri huomasin että kyllä jopa tonnikalasäilyke kuivuu kaapissa jos ei tule käytettyä ajoissa!
Kolmas on ns. terveellisten tuotteiden hankinta kaupasta muttei syöminen. Nytkin keittiön pöydällä on viikko sitten ostettu tummunut banaani, ei ole vaan "ehtinyt" syödä eli varsinkin hedelmien kanssa tykkään että kotona on vaihtoehtoja mutta sitten... Tartunkin johonkin toiseen ruokaan tai sitten en syökään lainkaan kun ei ole nälkä.
Mitä ihmettä tällaiselle käyttäytymiselle keksisi? Nykyään asun vielä yksin niin kaikki ostettu ruoka tosiaan täytyisi saada omasta kurkusta alas.
Paljon on jo tehtykin, esim. leipää/tarvikkeita en osta nykyään enää juuri ollenkaan kun ei niitä tule kuitenkaan syötyä. Sen sijaan joskus RESQ sämpylä tai joku kolmioleipä, paistopisteen karjalanpiirakka jos tekee tuollaista pikkusuolaista mieli.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
En pysty samaistumaan tuohon tilanteeseen. Minä syön ja käytän kaiken ruuan mitä kaupasta kotiini tuon. Ei millään ole varaa mitään ruokahävikkiä tehdä!
Tänä vuonna olen joutunut pakosta heittämään biojätteisiin 5 sipulia, jotka olivat jo valmiiksi sisältä mätiä. Harmittaa aivan vietävästi!!
Jos keskimäärin kotitalouksissa tulee ruokahävikkiä noin 25kg jokaista suomalaista(tai suomessa asuvaa) kohden vuodessa ja minä tuotan hävikkiä sanotaanko nyt 1kg/vuosi. Tarkoittaa se sitä, että joku toinen heittää ruokaa roskiin 50kg vuodessa!! Aivan käsittämätön määrä. 50kg vtun kiloa!
Uskon täysin tuon 50 kg eikä mun kohdalla varmaan riitäkään. Kun ei ole mitään varsinaista rahan/ruoan säästöpakkoa niin näin käy. Ensi vuodelle ajattelin kyllä pudottaa ruokabudjettia 1€/pv, ihan tämän yleisen hintatason vuoksi jotta säästöjä kertyisi entiseen malliin. Osasyy tähän hävikkitalkoohon lähtemiseenkin.
Olen törmännyt tuollaisiin sisältä mätiin sipuileihin itsekin ja se ärsyttää kun ruoanlaitto meneekin uusiksi kun raaka-ainetta ei olekaan.
Olethan huomannut, että säilykkeitten käyttöaika on monta vuotta. Älä osta uutta ennen kuin edelliset on käytetty. Ilmeisesti sinulla on kaupat lähellä ja käyt siellä usein. Osta silti sellaisia ruokatarvikkeita, joissa on mahdollisimman pitkä päiväys.
Kauppojen aiheuttama ongelma on paljousalennukset. "Ota 3, maksa 2", niin kyllä se kolmaskin tulee otettua, vaikka ensin oli ajatellut ostaa vain yhden.
Vierailija kirjoitti:
Olethan huomannut, että säilykkeitten käyttöaika on monta vuotta. Älä osta uutta ennen kuin edelliset on käytetty. Ilmeisesti sinulla on kaupat lähellä ja käyt siellä usein. Osta silti sellaisia ruokatarvikkeita, joissa on mahdollisimman pitkä päiväys.
Kauppojen aiheuttama ongelma on paljousalennukset. "Ota 3, maksa 2", niin kyllä se kolmaskin tulee otettua, vaikka ensin oli ajatellut ostaa vain yhden.
Olen huomannut mutta tosiaan olin joskus ostanut Pirkka maustettuja tonnikaloja tuollaisen paljoustarjouksen ja nyt kun keksin ruveta niitä käyttämään, se olikin jotenkin kuivunut se purkin sisältö! En nyt muista paljonko meni päiväys yli mutta lensi kaaressa biojätteeseen kun haisi niin ihmeelliseltä ja oli epämääräisen näköistäkin. Aikaisemmin luulin että säilykkeitä voi pitää ties kuinka pitkään.
Ei tuohon mitään taikakonstia ole, sinun pitää vain päättää kaupassa, että pitäydyt ostoslistassa ja ostat vain sen mitä tarvitset. Tai jos et mitenkään pysty kontrolloimaan käytöstäsi niin tilaa ruuat kotiinkuljetuksella tai valmiilla kaupan keräilyllä?
Siivoa kuiva- ainekaapit ja tarkista päiväykset, valmista ruokaa tuotteista, jotka ovat vanhenemassa. Netti on täynnä ohjeita mihin voi käyttää vanhenevaa tuotetta x.
Itse pidän joskus "hävikkiviikon" jolloin ostan vain kahvimaitoa, muuten ruoka-aineet pitää löytyä omista kaapeista ja pakastimesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuohon mitään taikakonstia ole, sinun pitää vain päättää kaupassa, että pitäydyt ostoslistassa ja ostat vain sen mitä tarvitset. Tai jos et mitenkään pysty kontrolloimaan käytöstäsi niin tilaa ruuat kotiinkuljetuksella tai valmiilla kaupan keräilyllä?
Siivoa kuiva- ainekaapit ja tarkista päiväykset, valmista ruokaa tuotteista, jotka ovat vanhenemassa. Netti on täynnä ohjeita mihin voi käyttää vanhenevaa tuotetta x.
Itse pidän joskus "hävikkiviikon" jolloin ostan vain kahvimaitoa, muuten ruoka-aineet pitää löytyä omista kaapeista ja pakastimesta.
Tämä on tarkoitus aloittaa ensi vuonna eli pääosin pyrin tyhjentämään pakastinta (siellä on ties mitä...)
Mutta pysyvään muutokseen tarvinnen jotain muitakin konsteja. Kauppa on lähellä mutta en käy siellä useinkaan, pari-kolme kertaa viikossa kuten varmaan normaalistikin ihmiset? Jos on kaksikin kauppaa joissa käy niin äkkiä tuo kaupassakäyntimäärä tulee täyteen (esim. siis Lidl ja Prisma).
Tunnistan toimintamallit ja olen opetellut niistä pois. Olet jo ilmeisesti elänyt hyvä tovin ja löytänyt omat suosikkiruokasi, ja tiedät mitä aineita tarvit kuukausittain ja mitä et. Ja rahan kanssakaan ei tarvi pihistellä.
Neuvo 1. Älä osta alennuksesta yhtään mitään.
Neuvo 2. Älä osta kokeiltavaksi uutuustuotteita, joita ei voi käyttää yhdellä käyttökerralla. Sen sijaan, jos oikein kutkuttaa, voit jutella niistä kavereitten kanssa ja kun tarpeeksi moni innostuu ja keksii käyttökohteita, ostakaa yhteinen. Tai ehkä mieluiten jättäkää ostamatta.
Neuvo 3. Kasviksia ja hedelmiä kuitenkin pitäisi päivittäin syödä. Niistä voi ottaa tavaksi syödä puolikkaan tai neljäsosan jälkiruuaksi tai muuten muun aterian lisäksi. Osta viikon hedelmät kerralla (itse tiedät parhaiten monta menee päivässä) siinä suhteessa miten niitä yleensä syöt.
Ylipäätään viikon ruokien suunnittelu ja ostosreissulla kauppalistassa pysyminen helpottaa. Tai keräyspalvelu voisi sinun kohdalla auttaa, ettei tule heräteostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan toimintamallit ja olen opetellut niistä pois. Olet jo ilmeisesti elänyt hyvä tovin ja löytänyt omat suosikkiruokasi, ja tiedät mitä aineita tarvit kuukausittain ja mitä et. Ja rahan kanssakaan ei tarvi pihistellä.
Neuvo 1. Älä osta alennuksesta yhtään mitään.
Neuvo 2. Älä osta kokeiltavaksi uutuustuotteita, joita ei voi käyttää yhdellä käyttökerralla. Sen sijaan, jos oikein kutkuttaa, voit jutella niistä kavereitten kanssa ja kun tarpeeksi moni innostuu ja keksii käyttökohteita, ostakaa yhteinen. Tai ehkä mieluiten jättäkää ostamatta.
Neuvo 3. Kasviksia ja hedelmiä kuitenkin pitäisi päivittäin syödä. Niistä voi ottaa tavaksi syödä puolikkaan tai neljäsosan jälkiruuaksi tai muuten muun aterian lisäksi. Osta viikon hedelmät kerralla (itse tiedät parhaiten monta menee päivässä) siinä suhteessa miten niitä yleensä syöt.
Ylipäätään viikon ruokien suunnittelu ja
Niin no tähän samaan lopputulokseen olen tullut itsekin. Ostoslista hakee vielä muotoaan kun asun yksin niin en näe useinkaan järkeväksi valmistaa ruokaa itse, vaikka joku uunilohi-tyyppinen niin siinähän menee vaikka kuinka paljon hukkaan aikaa, raaka-aineita ja sähköä jos itselle teen vain itselle ja syön pari-kolme päivää sitten samaa ruokaa tai sitten ostan kaupasta sen valmiin uunilohen siivu muuseineen -valmisruoan.
Ap:n tilanne on toinen kuin meillä, teinit aika tehokkaasti meillä imuroivat jääkaapin ja ruokakaapit tyhjiksi ihan muutamassa päivässä.
Silti toisinaan huomaan, että jotain saattaa jäädä jääkaapin tai kaapin hyllyille pyörimään.
Oma konstini on, että nämä epäsuositummat ruoat tai jämät otan omiksi työeväikseni. Mieheni käyttää tätä tapaa myös.
Välillä myös lykätään kaupassa käyntiä siihen pisteeseen, että jääkaapissa on kirjaimellisesti vain valot. Samoin kuiva-ainekaappia käydään läpi ja syödään sieltä mitä on. Tai leivon loput jauhot ja muut leivontatarvikkeet johonkin sämpylöihin tai piirakkaan. Reseptin ei tarvitse olla ihan just, voi improvisoida, tarkoitus on saada tyhjenevät pussukat ja nyssykät käytettyä.
Nykyisin en osta mitään erikoisempia tarvikkeita, eksoottiset ruoka,-tai leivontakokeilut ovat budjetin ulkopuolella, perusvalikoimalla mennään. Hedelmiä ja vihanneksia ostan, mutta nekin edullisimmasta päästä. Jos jokin uhkaa jäädä huononemaan niistä, smoothiena menevät.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n tilanne on toinen kuin meillä, teinit aika tehokkaasti meillä imuroivat jääkaapin ja ruokakaapit tyhjiksi ihan muutamassa päivässä.
Silti toisinaan huomaan, että jotain saattaa jäädä jääkaapin tai kaapin hyllyille pyörimään.
Oma konstini on, että nämä epäsuositummat ruoat tai jämät otan omiksi työeväikseni. Mieheni käyttää tätä tapaa myös.
Välillä myös lykätään kaupassa käyntiä siihen pisteeseen, että jääkaapissa on kirjaimellisesti vain valot. Samoin kuiva-ainekaappia käydään läpi ja syödään sieltä mitä on. Tai leivon loput jauhot ja muut leivontatarvikkeet johonkin sämpylöihin tai piirakkaan. Reseptin ei tarvitse olla ihan just, voi improvisoida, tarkoitus on saada tyhjenevät pussukat ja nyssykät käytettyä.
Nykyisin en osta mitään erikoisempia tarvikkeita, eksoottiset ruoka,-tai leivontakokeilut ovat budjetin ulkopuolella, perusvalikoimalla mennään. Hedelmiä
Paras konsti tosiaan ei ole se että ota aikuistunut lapsi takaisin kotiin syömään ruoat :D Minulta on siis lapset lentäneet pesästä, onneksi käyvätkin syömässä kerran viikossa usemmiten niin tulee silloin tehtyä reilusti jotain mutta ne muut päivät sitten täytyy alkaa tosiaan tuohon kaappien/pakastimen tyhjennykseen.
Onko sulla jokin ristiriita rahan kanssa, kun toisaalta sanot, että sen takia ei tarvi pihistellä ja sitten kuitenkin ostat paljousalennuksia ja käyt Lidlissä, jonka ainakin minä miellän halpakaupaksi. Toki siellä on myös niitä erikoisuuksia, jotka ei sitten tainnutkaan olla sun juttu :D
Harvenna kaupassa käynti 1 kerta viikkoon ja käy vain yhdessä kaupassa.
Miksi aloitat pakastimen tyhjentämisen vasta ensi vuonna, eikö siellä todella ole mitää, jonka voisi syödä jo ensi viikolla?
Esim. leipää ei jää yhtään palasta hukkaan, ostan aina ison tuoreen leivän ja pakastan pienemmissä pusseissa päivän pari annoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jokin ristiriita rahan kanssa, kun toisaalta sanot, että sen takia ei tarvi pihistellä ja sitten kuitenkin ostat paljousalennuksia ja käyt Lidlissä, jonka ainakin minä miellän halpakaupaksi. Toki siellä on myös niitä erikoisuuksia, jotka ei sitten tainnutkaan olla sun juttu :D
Harvenna kaupassa käynti 1 kerta viikkoon ja käy vain yhdessä kaupassa.
Miksi aloitat pakastimen tyhjentämisen vasta ensi vuonna, eikö siellä todella ole mitää, jonka voisi syödä jo ensi viikolla?
Joo siis toki jo nytkin tutkin kaappeja ja pakastinta mutta ajattelin sitä ensi vuoden talousprojektiksi saada ne oikeasti aivan täysin tyhjäksi niin siksi mainitsin että ensi vuonna vasta alkaa. En pihistele lainkaan rahan kanssa mutta toisaalta en käykään missään Stockalla tai kauppahallien erikoisliikkeissä niin on riittänyt tuo 13€ päiväbudjetti varsin hyvin ja jopa roskiin heitettäväksi. Mikä vika Lidlissä? Esim. juuri perjantaina ostin sieltä 1 litra maitoa ja macaronseja jotka tulikin syötyä perjantaiherkkuna mutta sitten koriin eksyi myös bernaisekastikepurkki jolle nyt entiset tapani tuntien voi uhata käydä kuten muillekin vanhentuneille kastikkeille jääkaappiin. Toki siinä nyt vielä päiväystä on hyvin jäljellä mutta tässä esimerkki ostoskäyttäytymisestäni. Maito oli loppu niin kauppaan oli mentävä. Ja se litra maitoa menee ensi viikon aikana eli sitä ei tarvitse hakea vasta kuin loppuviikosta.
Älä osta mitään mitâ et käytä 2-3 pv sisään
Kannattaa kirjoittaa Exceliin tai ruutuvihkoon joka kuukausi kuitit tarkistaen, että kuinka paljon menikään rahaa hävikkiruokaan kunkin kuukauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta mitään mitâ et käytä 2-3 pv sisään
Helpommin sanottu kuin tehty, mutta yritän!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kirjoittaa Exceliin tai ruutuvihkoon joka kuukausi kuitit tarkistaen, että kuinka paljon menikään rahaa hävikkiruokaan kunkin kuukauden aikana.
Tätä muuten voisinkin kokeilla! Ihan konkreettisesti ympäröin kuiteista tuotteet joita en käyttänyt! Kiitos!
Minäkin asun yksin, ja mulla kyllä uunilohi tulee hyvinkin käytettyä muutamassa (ehkä viidessä, säilyy kyllä kypsennettynä) päivässä. Sitä voi ostaa kaupasta sellaisen palan kun jaksaa syödä. Uuniin kaveriksi lohkoperunoita parin aterian verran ja sitten parille päivälle lohisalaatiksi. Sinne voi ne ananaksetkin heittää joukkoon.
Mutta ehkä tosiaan helpompi opetella yksi asia kerrallaan, eli osta vaikka ne parin päivän einekset kerralla. Ei punalaputettuja.
Onneksi käyttämäni ruokakaupan tarjoukset kohdistuvat niihin tuotteisiin mitä yleensä ostan ja syön jolloin kaappeihin ja pakastimeen ei kerry sellaista alennuksen vuoksi ostettua ruokatavaraa mitä ei tule syötyä. Minulta ei mene biojätteeseen juuri muuta kuin hedelmien kuoria ja kantoja, juureksistakin suurimman osan nykyään vain pesen hyvin ja syön kuorineen päivineen. Ystäväpiiristäni olen huomannut, että aikuiset ihmiset ja varsinkin varttuneempi väki on hämmmästyttävän huonoja ruuan laittajia, vähän ruokien ravintosisällöstä tietäviä, nirsoja syömänsä ruuan suhteen ja varsinkin uusien ruokalajien ja ruokien maustamisen suhteen myös erittäin ennakkoluuloisia ja valitettavasti monet myös vähät välittävät ruokahävikistä. Vinkiksi vaan Martoille ja muille ruuasta ja ruuan laitosta tietäville tahoille, että terveellisen ruuan valmistuskursseille ja ravitsemustietoutta sisältäville luennoille ja tiedonannoille olisi nyt kyllä tarvetta, jotta ihmiset osaisivat tehdä muutakin kotiruokaa kuin nakkikeittoa ja kinkkukiusausta joiden molempien ja monien muidenkin perinteisten kotiruokien syöntiä tulisi uusien ravitsemussuositusten mukaan vähentää tai jopa lopettaa kokonaan.
En pysty samaistumaan tuohon tilanteeseen. Minä syön ja käytän kaiken ruuan mitä kaupasta kotiini tuon. Ei millään ole varaa mitään ruokahävikkiä tehdä!
Tänä vuonna olen joutunut pakosta heittämään biojätteisiin 5 sipulia, jotka olivat jo valmiiksi sisältä mätiä. Harmittaa aivan vietävästi!!
Jos keskimäärin kotitalouksissa tulee ruokahävikkiä noin 25kg jokaista suomalaista(tai suomessa asuvaa) kohden vuodessa ja minä tuotan hävikkiä sanotaanko nyt 1kg/vuosi. Tarkoittaa se sitä, että joku toinen heittää ruokaa roskiin 50kg vuodessa!! Aivan käsittämätön määrä. 50kg vtun kiloa!