Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paras vinkkisi HÄVIKKIRUOAN vähentämiseen kotona?

Vierailija
17.11.2024 |

Ajattelin ensi vuodelle ottaa projektiksi päästä eroon kaikista hankituista ruoka-aineista mutta miten estän ettei tulisi enää hamstrattua liikaa?

Mun ongelmana on lähinnä uutuustuotteiden osto testausmielessä ja sitten ei oikein tulekaan tilaisuutta kokeilla sitä ja tuote vanhenee tai sitten testaan jonkun lusikallisen kalliista öljystä eikä sen koommin tule tehtyä siitä ruokaa vaikka purkki jää pyörimään jääkaappiin. 

Toinen ongelma on lähinnä säilyke- ja kuiva-aineiden hamstraus alesta ja käyttämättä jättäminen. Jaa ananasta 4 prk 2 €, no tokihan ostan sulovileninä kun halvalla saa mutta käyttö unohtuu kun normi arkiruokaan tuollaiset ei kuulu. Juuri huomasin että kyllä jopa tonnikalasäilyke kuivuu kaapissa jos ei tule käytettyä ajoissa!

Kolmas on ns. terveellisten tuotteiden hankinta kaupasta muttei syöminen. Nytkin keittiön pöydällä on viikko sitten ostettu tummunut banaani, ei ole vaan "ehtinyt" syödä eli varsinkin hedelmien kanssa tykkään että kotona on vaihtoehtoja mutta sitten... Tartunkin johonkin toiseen ruokaan tai sitten en syökään lainkaan kun ei ole nälkä.

Mitä ihmettä tällaiselle käyttäytymiselle keksisi? Nykyään asun vielä yksin niin kaikki ostettu ruoka tosiaan täytyisi saada omasta kurkusta alas.

Paljon on jo tehtykin, esim. leipää/tarvikkeita en osta nykyään enää juuri ollenkaan kun ei niitä tule kuitenkaan syötyä. Sen sijaan joskus RESQ sämpylä tai joku kolmioleipä, paistopisteen karjalanpiirakka jos tekee tuollaista pikkusuolaista mieli.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran rahasta ei ole pulaa, 13€ päiväbudjetti kuulostaa erikoiselta. Ota lähestymistavaksi jokin muu kuin raha. Unohda ihan täysin tässä vaiheessa rahan ajattelu ruoka-asioissa.

Facebookista löytyy varmasti jokin paikallinen ruokafriikkien tai köyhäinryhmä, joka ottaa ilolla vastaan lahjoituksena nuo sinun hassutteluruokaostokset. Halutessasi voit seurata, paljonko ruokahyväntekeväisyyttä päädyt tekemään kuukausittain.

Minua kiinnostaa myös, mitä sinun päässä liikkui sillä hetkellä kun sen bearnaise-purkin koriin nappasit. Se taitaa nyt olla avain tässä jutussa. Sitä sun kannattaa tutkia.

Vierailija
22/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on samanlainen kuin ap. Lisäksi hän käyttää osia avatuista paketeista ja ostaa aina uuden paketin seuraavaa käyttöä varten: monta avattua maustepussia, herne maissi paprikaa, säilyketölkkiä jne. Suurin osa niin pitkään auki, että ovat jo käyttökelvottomia.

Itse inhoan hävikkiä ja ostan vain käyttöön. 2krt vuodessa eli kuukausi ennen joulua ja juhannusta pidän "säästökuurin" jolloin vähennän rahankäyttöä ruokaan ja syödään pakkaset ja kuivakaapit tyhjiksi. Lopulta kaapit siivotaan. On kiva päättää säästökuuri juhlaan ja herkutteluun.

Arjessa tykkään hyödyntää "jämäruuat" esim.

Smoothieen menee niin maidon, jogurtin ja rahkan jämät, mustuneet banaanit kuin pakastetut marjat.

Keitot, kastikkeet ja salaatit saa kyytipojakseen puolikkaat paprikat, viimeisen porkkanan/perunan, desin ryynejä, pehmenneen tomaatin, vikat tipat ruokakermasta jne. kaapin perältä löytyvää.

Siivoan jääkaapin pari kertaa viikossa ennen kauppareissua ja nostan nämä löydöt samaan koriin käyttöä varten.

Käytän aina paketit loppuun ennen uuden avaamista. Jos tänään menee italianpataan puolikas he-ma-pa, niin huomenna sitä on lisukesalaatissa tai riisin seassa loput puolikas pussia. 

Pilkon lapsille vaikka omenoita tai porkkanoita tv-herkuksi, jos huomaan, että ne alkaa olla tiensä päässä. Päivällistä odotellessa ne maistuu hyvin.

Töihin evääksi ruuanjämät ja hedelmät. Teen fyysistä työtä ja töissä maistuu semmoinenkin, mikä kotona jäisi syömättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran rahasta ei ole pulaa, 13€ päiväbudjetti kuulostaa erikoiselta. Ota lähestymistavaksi jokin muu kuin raha. Unohda ihan täysin tässä vaiheessa rahan ajattelu ruoka-asioissa.

Facebookista löytyy varmasti jokin paikallinen ruokafriikkien tai köyhäinryhmä, joka ottaa ilolla vastaan lahjoituksena nuo sinun hassutteluruokaostokset. Halutessasi voit seurata, paljonko ruokahyväntekeväisyyttä päädyt tekemään kuukausittain.

Minua kiinnostaa myös, mitä sinun päässä liikkui sillä hetkellä kun sen bearnaise-purkin koriin nappasit. Se taitaa nyt olla avain tässä jutussa. Sitä sun kannattaa tutkia.

Se että haluan kokeilla sitä kastiketta. Näen silmissäni loisteliaan aterian vaikka joku hyvä pihvi, ruusukaalia ja sitä kastiketta. Mutta on täysin toinen juttu milloin tulen hankkineeksi sen pihvin ja ruusukaalin saadakseni sen loisteliaan aterian kun ostankin sen sijaan perus-jauhelihaa.

Miten niin päiväbudjetti on erikoinen? Ettekö te muu budjetoi kuukausien käyttövarojanne? Mulla on 400€/kk eli karkeasti tuo 13 €/pv ja kaikki loput rahani laitan eri säästötileille, suurin osa varattuna matkustamiseen. Saan hyvin pidettyä budjetin tuossa eikä tee tiukkakaan. Raha määrittelee tosi paljon elämääni, siis tuo käyttörahan ulkopuolinen raha että mitä teen milläkin säästyneellä rahalla milloinkin.

Vierailija
24/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on samanlainen kuin ap. Lisäksi hän käyttää osia avatuista paketeista ja ostaa aina uuden paketin seuraavaa käyttöä varten: monta avattua maustepussia, herne maissi paprikaa, säilyketölkkiä jne. Suurin osa niin pitkään auki, että ovat jo käyttökelvottomia.

Itse inhoan hävikkiä ja ostan vain käyttöön. 2krt vuodessa eli kuukausi ennen joulua ja juhannusta pidän "säästökuurin" jolloin vähennän rahankäyttöä ruokaan ja syödään pakkaset ja kuivakaapit tyhjiksi. Lopulta kaapit siivotaan. On kiva päättää säästökuuri juhlaan ja herkutteluun.

Arjessa tykkään hyödyntää "jämäruuat" esim.

Smoothieen menee niin maidon, jogurtin ja rahkan jämät, mustuneet banaanit kuin pakastetut marjat.

Keitot, kastikkeet ja salaatit saa kyytipojakseen puolikkaat paprikat, viimeisen porkkanan/perunan, desin ryynejä, pehmenneen tomaatin, vikat tipat ruokakermasta jne. kaapin perältä löytyvää.

Siivoan

Tässä on monta hyvää vinkkiä jotka lupaan testata! Kiitos!

Vierailija
25/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama ongelma kuin aloittajalla. Olen selättänyt sitä ensi sijassa pakastimen avulla. Avatusta elintarvikkeesta teen heti satsin johon se kuluu ja pakastan annoksina. Joskus heitän avatun tarvikkeen pakkaseen sellaisenaan. Se ei ole enää entisensä, mutta voi käyttää ruuanlaitossa myöhemmin eikä pilaannu niin nopeasti, vaikka kinkkusiivut. 

Välillä jätän sit kaupassakäynnin väliin ja päätän selvitä sillä mitä pakastimesta löytyy. Harkitsen tarkkaan ennen kuin ostan jotain vain kokeillakseni. Kohdistan kokeilut lähinnä valmisruokiin ja pakasteisiin. Säilykkeiden käyttö on minimaalista.

Vierailija
26/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei synny yhtään hävikkiä, en ymmärrä AP kysymystä kokemuksellisesti.

Vierailija
27/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää sekin, että jättää kerran viikossa kauppaan -ajattelun romukoppaan ja käy kaupassa useammin. Esim. arkiviikolla kaksi kertaa ja kerran viikonloppuna. Kun ottaa ostoksiin ostoskorin eikä kärryä, tulee ostaneeksi vähemmän kerralla. Tuolla tavalla saa vielä tuoreempaa ruokaa ja pystyy hyödyntämään tarjoukset paremmin. Ettekö te mammat ole vieläkään ymmärtäneet, että tuo kerran viikossa -mantra on alunperin lähtenyt hypermarketien tarpeesta mainostaa itseään? Itselläni on mennyt aina vähiten rahaa ruokaostoksiin, kun olen käynyt useammin kaupassa ja on tullut myös vähiten hävikkiä.

Vierailija
28/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan huomannut, että säilykkeitten käyttöaika on monta vuotta. Älä osta uutta ennen kuin edelliset on käytetty. Ilmeisesti sinulla on kaupat lähellä ja käyt siellä usein. Osta silti sellaisia ruokatarvikkeita, joissa on mahdollisimman pitkä päiväys.

Kauppojen aiheuttama ongelma on paljousalennukset. "Ota 3, maksa 2", niin kyllä se kolmaskin tulee otettua, vaikka ensin oli ajatellut ostaa vain yhden.

Minä olen luopunut jo aikapäiviä sitten noista 5kpl/kympillä ym tarjouksista, jossa tavaraa on pakko ostaa paljon. Jos tietää, ettei sitä tuotetta juuri käytä on parempi ostaa se yksi, mitä meni hakemaankin ja rahaakin säästyy.

Itse käyn kaupassa nykyään yleensä vain kerran viikkoon. Jääkaappi syödään oikesti "tyhjäksi" . No joo voi siellä olla levitepaketti/perunapussi tai jotain, mutta siis lähes tyhjä kuitenkin. 

Jos tonnikalapurkki on menossa vanhaksi ota se pöydälle  ja etsi ruokaresepti, johon tonnikala kuluu. 

Jos banaanit tummuu aina pöydälle, ei niitä tavan vuoksi kannata ostaa. 

Ostat vain ruoka-aineita joita tiedät varmuudella käyttäväsi. Jos et etukäteen tiedä, mitä siitä uutuustuotteesta tekisit jätä se kauppaan. 

Vierailija
29/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. leipää ei jää yhtään palasta hukkaan, ostan aina ison tuoreen leivän ja pakastan pienemmissä pusseissa päivän pari annoksiin.  

Se leipä muuten ei pysy hyvänä kovin pitkään pakastimessa. Parempi konsti on ostaa vähemmän sitä leipää, eli max kaupassakäyntien välin huoneenlämmössä kestävän määrän. 

Vierailija
30/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittää sekin, että jättää kerran viikossa kauppaan -ajattelun romukoppaan ja käy kaupassa useammin. Esim. arkiviikolla kaksi kertaa ja kerran viikonloppuna. Kun ottaa ostoksiin ostoskorin eikä kärryä, tulee ostaneeksi vähemmän kerralla. Tuolla tavalla saa vielä tuoreempaa ruokaa ja pystyy hyödyntämään tarjoukset paremmin. Ettekö te mammat ole vieläkään ymmärtäneet, että tuo kerran viikossa -mantra on alunperin lähtenyt hypermarketien tarpeesta mainostaa itseään? Itselläni on mennyt aina vähiten rahaa ruokaostoksiin, kun olen käynyt useammin kaupassa ja on tullut myös vähiten hävikkiä.

Tuo sopii varmaan joillekin, mutta ei niille jotka sortuu joka kauppareissu heräteostoksiin ja turhiin tarjouksiin.  Menet hakemaan sitä perunajauhopakettia ja tulee 50e ostosten kanssa kotiin. 

Ihmiset on niin erilaisia.

Vierailija
31/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olethan huomannut, että säilykkeitten käyttöaika on monta vuotta. Älä osta uutta ennen kuin edelliset on käytetty. Ilmeisesti sinulla on kaupat lähellä ja käyt siellä usein. Osta silti sellaisia ruokatarvikkeita, joissa on mahdollisimman pitkä päiväys.

Kauppojen aiheuttama ongelma on paljousalennukset. "Ota 3, maksa 2", niin kyllä se kolmaskin tulee otettua, vaikka ensin oli ajatellut ostaa vain yhden.

Minä olen luopunut jo aikapäiviä sitten noista 5kpl/kympillä ym tarjouksista, jossa tavaraa on pakko ostaa paljon. Jos tietää, ettei sitä tuotetta juuri käytä on parempi ostaa se yksi, mitä meni hakemaankin ja rahaakin säästyy.

Itse käyn kaupassa nykyään yleensä vain kerran viikkoon. Jääkaappi syödään oikesti "tyhjäksi" . No joo voi siellä olla levitepaketti/perunapussi tai jotain, mutta siis lähes tyhjä kuitenkin. 

Jo

Tummumaan menevät banaanit joko viipaleiksi tai haarukalla soseeksi ja pakkaseen. On erinomaista mm leivonnaisiin. Liiat keltaiset banaanit voi viipaloida ja kuivattaa uunissa, tulevat parempia kuin kaupan jollakin siirapilla hölvätyt kuivatut banaanit, jotka ovat kaiken lisäksi törkyhintaisia. Ruskeapilkkuisista ei tule hyviä kuivattuina.

Vierailija
32/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vippaskonstit ei auta. Tee asennemuutos.

Vierailija
33/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unelmissasi näet ihanan aterian bearnaisekastikkeella. Mikä saa sinut tänään jättämään kokkaamatta sunnuntain kunniaksi herkullista pihviä ja ruusukaalia?

Vierailija
34/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pysty samaistumaan tuohon tilanteeseen. Minä syön ja käytän kaiken ruuan mitä kaupasta kotiini tuon. Ei millään ole varaa mitään ruokahävikkiä tehdä!

Tänä vuonna olen joutunut pakosta heittämään biojätteisiin 5 sipulia, jotka olivat jo valmiiksi sisältä mätiä. Harmittaa aivan vietävästi!!

Jos keskimäärin kotitalouksissa tulee ruokahävikkiä noin 25kg jokaista suomalaista(tai suomessa asuvaa) kohden vuodessa ja minä tuotan hävikkiä sanotaanko nyt 1kg/vuosi. Tarkoittaa se sitä, että joku toinen heittää ruokaa roskiin 50kg vuodessa!! Aivan käsittämätön määrä. 50kg vtun kiloa!

Tunnistan tuon sipuli-ilmiön. Ja se harmittaa, että ne ovat aina olleet kotimaisia sipuleita. Periaatteessa haluaisin ostaa aina kaiken mahdollisen kotimaisena, mutta sipuleiden suhteen olen joustanut: Lidlin saksalaisissa sipuleissa ei ole koskaan ollut huonoja... Suomalainen tietotaito sipuleiden kuivatuksessa tai lajikkeet täällä vai mikä on syynä?

Vierailija
35/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo sopii varmaan joillekin, mutta ei niille jotka sortuu joka kauppareissu heräteostoksiin ja turhiin tarjouksiin.  Menet hakemaan sitä perunajauhopakettia ja tulee 50e ostosten kanssa kotiin. 

Ihmiset on niin erilaisia.

Valitse pienempi kauppa, josta saat peruselintarvikkeesi, niin ei tule juurikaan heräteostoksia. Täälläkin välillä vingutaan lähikauppojen häviämisestä, mutta samalla unohdetaan se, mikä siihen on johtanut. Kyllä moni niistä olisi vieläkin pystyssä, jos asiakkaat olisivat muistaneet käydä niissä ostoksilla eikä mennä kymmenien kilometrien päähän ostamaan tarjousmaitoa.

Vierailija
36/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tarkemmin.

Joskus resepteissä on joku uutuus maustekastike, joka tarvitaan vain lusikallinen. Mieti, tuleeko käytettyä ja miten sen voi korvata. Jätä uutuus kauppaan.

Tuommoinen säilykepurkin pilaantuminen kuulostaa enemmän valuvialta kuin säännönmukaiselta pilaantumiselta.

Säilykkeitä vain sen verran kuin ruokavarasto "vaatii" ja sitä käytetään. Säilykehedelmistä tulee kivoja jälkiruokia/välipaloja.

Itse lopetin tonnikalan käytön, kun purkit vaan pienenee.. ja oikeesti tarvitaanko me ruokaamme oikeasti kalaa toiselta puolelta maapalloa? Itse olen niin kasvanut sen käyttöön, ettei edes tajua kyseenalaistaa.

Tuore hävikkiä älysin vähentää, että esim kaikki kuorittava juuresjäte.. siis perunan ja porkkanankuoret kulloinkin kattilaan ja kiehautus pienessä vedessä. Siinä sivussa, kun kokkaa. Saa koiralle juuressoseen. + Kanamunan kuoret, jos ei koiralle, niin kandee hyödyntää kukkien lannoituksessa.

Jos ei koiraa, niin vie kerran viikossa säkin kuoria metsään esim peuroille. Kaveri tunnustaa tekevänsä niin, kun lenkillä käy. Hän ei siis keittele soseita, vaan ne kuoret.. Voisihan ne itsekin käyttää, kun sais lopetettua nirsoilun.

Leipähävikkiin puri semmoinen, että pitää asiat pakkasessa. Ottaa vaikka jo illalla sulamaan 1 per nuppi. Tai sitten keittää puuroa.

Tummuneesta banaanista voipi leipoa jonkun jutun. Vaikka pannarin paistinpannulla. Saa kaksi. Tai ennen tummumista tuikkaa pakkaseen. Sitten rapsuttelee välipalaksi.

Meillä oli runsas omenasato, että sitä on moneksi jalostettu. Tuolla vielä pyörii muutama. Just raastoin ne ja laitoin puuron kanssa kiehumaan. Ripaus suolaa ja kanelitanko.

Jos et ole niin tekevä, niin suunnittele etukäteen paremmin. Keskity. Osta niukemmin.

Vierailija
37/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unelmissasi näet ihanan aterian bearnaisekastikkeella. Mikä saa sinut tänään jättämään kokkaamatta sunnuntain kunniaksi herkullista pihviä ja ruusukaalia?

Kun tänään olisi tilaisuus mennä Ikeaan ostamaan joululahjoja niin mietin syöväni siellä 

Vierailija
38/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse haen kaikki ruoat ruoka-jonosta eli se on jo hävikkiruokaa, ja loput heitän isoon roskasäkkiin muiden roskien kanssa ja vien sen sitten yleisroskiin parvekkeelta aina kerran kuussa. näin säästän muovipusseissa rahaa ja materiaalia kun kaikki on siinä isossa säkissä!

Vierailija
39/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

400€/kk ruokabudjetissa ei ole mitään erikoista. Tapa mainita useasti 13€/päivä antaa vaikutelman - virheellisesti tai ei -, että seuraat ruokamenoja päivätasolla. Mikä taas olisi hieman erikoista tilanteessa, jos tietää, että kuukausibudjetti on mitoitettu reilusti.

Vierailija
40/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ananas sopii monen ruuan lisäkkeeksi, tai lämpimään ruokaan