Miten suomalaiset saisi vetämään yhtä köyttä?
Toivottavasti tähän ei vastata, että miksi pitäisi. Esim siksi että asumme samassa maassa ja puhumme samaa kieltä suurimmaksi osaksi. Tuo samassa maassa asuminenkin riittää.
Eikö yhtä köyttä vetäminen olisi joka tapauksessa viisaampaa kuin keskenään riitelevä ja toisiaan vihaava joukkio jotka eivät näe mitään yhdistävää tekijää keskenään?
Millaisia asioita tarvittaisiin, että tämä voisi edes jossain määrin toteutua enemmän kuin miltä nykyään vaikuttaa?
Kommentit (733)
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosialismi on tehnyt ihmisistä itsekkäitä. Kansalaisille on uskoteltu että tietyt palvelut ja tulonsiirrot kuuluvat heille.
Ne jotka nämä palvelut maksavat palkastaan ovat sosialistien kanssa asiasta eri mieltä.
Sosialismin poistaminen on ensimmäinen tehtävä jos kansasta halutaan taas yhtenäinen.
Itse näen, että päinvastoin kapitalismi on se mikä ihmisistä itsekkäitä tekee, eli rikkaiden loputon rahan ahneus. Suomessa ei ole sosialismia edes ollut kuin viimeksi joskus 70-luvulla, parasta mihin on sen jälkeen pystytty oli Marinin hallitus ja sekin oli keskusta-vasemmistolainen, ei vasemmistolainen.
Minusta ei ole hirveän itsekästä vaatia kaikille kohtuullista perusturvaa hengissä pysymiseksi sekä laadukasta julkista terveydenhuoltoa. Oletko ajatellut, millainen yhteiskuntamme olisi ilman
Punaisten lasien läpi kirjoittelen. No juu totta, että tulee varmasti vihani rikkaita kohtaan esille kirjoituksestani. Se johtuu siitä, että olen itse pitkäaikaissairas työkyvyttömyyseläkeläinen, ja nyttenkin eläkkeensaajan asumitukeani on leikattu, vaikka rahat eivät ennenkään riittäneet edes välttämättömään elämiseen (sairaalla terveysmenoja on paljon ja toimeentulotukeen olen yleensä harvoin oikeutettu, ja joudun myös edelleen lyhentämään opintolainaa). Samaan aikaan hallitus jakaa rahaa anteliaasti mm. rikkaiden veronkevennyksiin ja yksityislääkärikäyntien tukemiseen valtion rahoilla, joten ymmärtänet kaunani rikkaita kohtaan. En minä ketään rikasta vihaa ihmisenä, mutta olen katkera tästä maassamme vallitsevasta epäoikeudenmukaisuudesta.
Totta, että Suomessa ei kovin paljon todella rikkaita ole, maailmanlaajuisesti varallisuus kumminkin kasautuu yhä harvemmille. Ansiotuloa verotetaan minunkin mielestäni jo tarpeeksi, ja varsinkin sieltä pienituloisimmasta päästä sitä olisi syytä keventää. Suurissa pääomatuloissa taas näkisin maltillisen veronkorotuksen mahdollisuuden.
Jos minulla on ennakkoluuloja rikkaita kohtaan, niin voisit sinäkin kyllä tarkistaa asenteitasi köyhiä kohtaan. Sossutuilla eläminen ei todellakaan ole mitään laiskottelua, ja hyvin harva on sitä vapaaehtoisesti, ja nekin, jotka väittävät olevansa, ovat todennäköisesti tosiasiassa työkyvyttömiä. Työttömistä suurin osa haluaisi tehdä töitä, mutta kun töitä ei ole. Itse olen toimeentulotuella elänyt kymmenen vuotta ennen kuin minulle myönnettiin työkyvyttömyyseläke, niin ei se mitään herkkua todellakaan ollut. Jo se toimeentulotuen hakeminen monikymmensivuisine hakemuksineen ja liitteineen käy työstä, varsinkin sairaalle, kun voimavaroja ei ole. Saati että pitää sinnitellä vuodesta toiseen vähillä rahoilla.
Persut ulos Suomesta riitaa kylvämästä. Siinäpä se ratkaisu.
Vtun työttömät tuhosivat Suomen.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa 3 lapsen vanhemmalle ja jos sulla on pääomatuloja niin saat vähemmän.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosialismi on tehnyt ihmisistä itsekkäitä. Kansalaisille on uskoteltu että tietyt palvelut ja tulonsiirrot kuuluvat heille.
Ne jotka nämä palvelut maksavat palkastaan ovat sosialistien kanssa asiasta eri mieltä.
Sosialismin poistaminen on ensimmäinen tehtävä jos kansasta halutaan taas yhtenäinen.
Itse näen, että päinvastoin kapitalismi on se mikä ihmisistä itsekkäitä tekee, eli rikkaiden loputon rahan ahneus. Suomessa ei ole sosialismia edes ollut kuin viimeksi joskus 70-luvulla, parasta mihin on sen jälkeen pystytty oli Marinin hallitus ja sekin
Eri, mutta omasta palkastani 6% tarkoittaa hyvin karkeasti pyöristettynä 10 tuntia työtä kuukaudessa työttömyysetuuksien rahoittamiseen. Olisi minulla sille rahalle tai ajalle muutakin käyttöä. Olen sitä mieltä, että työttömillä pitää ehdottomasti sosiaaliturva olla, mutta kyllä se aina vähän nakertaa, kun joku ilmoittaa, ettei kannats edes mennä töihin kun käteen jäisi vähemmän rahaa tai muuten ei huvita, ja itse teen sitten sitä "ilmaistyötä" kymmenen tuntia kuussa osallistuakseni tämän elämäntapavalinnan kustantamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa 3 lapsen vanhemmalle ja jos sulla on pääomatuloja niin saat vähemmän.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Potkulaki on käsittelyssä ja tulee keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Paaska maa kohta muuttamassa ulkomaille. Ei kiinnosta sen jälkeen miten suomella menee
Onko sinulla syynä se, että olet täällä maksanut liikaa veroja? Kiinnostaisi onko ihmisillä muitakin syitä poistua täältä kuin tuo.
Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia euroa vuodessa.
Eläkemaksut palkasta menevät nykyisille eläkeläisille. Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta.
Jos eläkemaksu olisi vähemmän niin sulle jäisi palkasta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse näen, että päinvastoin kapitalismi on se mikä ihmisistä itsekkäitä tekee, eli rikkaiden loputon rahan ahneus. Suomessa ei ole sosialismia edes ollut kuin viimeksi joskus 70-luvulla, parasta mihin on sen jälkeen pystytty oli Marinin hallitus ja sekin oli keskusta-vasemmistolainen, ei vasemmistolainen.
Minusta ei ole hirveän itsekästä vaatia kaikille kohtuullista perusturvaa hengissä pysymiseksi sekä laadukasta julkista terveydenhuoltoa. Ol
Hyvä kommentti! En itsekään vihaa siis todellakaan mitään pienyrittäjiä, vaan sitä varallisuuden kasautumista ökyrikkaille.
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse näen, että päinvastoin kapitalismi on se mikä ihmisistä itsekkäitä tekee, eli rikkaiden loputon rahan ahneus. Suomessa ei ole sosialismia edes ollut kuin viimeksi joskus 70-luvulla, parasta mihin on
Veroista 6 %, ei palkasta. Siis 94 % maksamistasi veroista menee johonkin muuhun kuin työttömille.
Palkka 6000, 6 % siitä 360 euroa.
Palkka 6000, verot 40 % > verojen osuus 2400, tästä 6 % on 144 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut pois niin käänne parempaan tapahtuu
Juuri näin. Jos persut ovat vallassa, niin ei tule tapahtumaan. Persut elävät vihasta ja vastakkainasettelusta.
Muuuttakaan vasemmisto Venäjälle, jos yksipuoluejärjestelmä ja diktatuuri kiinnostaa. Mitä se Suomes teette? Sopii teille muutenkin, että jokin yksi taho päättää teidän puolesta asiat eikä tarvitse itse ottaa vastuuta mistään.
Vierailija kirjoitti:
Alexander Stubbhan on sanonut aikovansa olla kansan yhdistäjä, joten ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20v sitten ei ollut ilmastopolitiikkaa/kurjistamista, maahan muuttoa tai woketusta. Jos nämä poistetaan, kansastakin tulee yhtenäisempi.
Nuo yllämainitut jakaneet kansan kahtia.
Määrittele woketus.
Varmaan määritelmäksi riittää yksi homo jossain tv-ohjelmassa tai vastaavaa.
Julkisen sektorin palkat on 22 miljardia. Ne maksetaan verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin palkat on 22 miljardia. Ne maksetaan verorahoista.
Mihin Suomi tarvitsee 6000 elinkeinojohtajaa joilla kaikilla palkka 6000 kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole hirveän itsekästä vaatia kaikille kohtuullista perusturvaa hengissä pysymiseksi sekä laadukasta julkista terveydenhuoltoa. Ol
MItä ovat rikkaiden veronkevennykset? Palkansaajana veroprosentti on tänä vuonna 45 ja ensi vuonna 47 samoilla tuloilla. Mikään miljonääri en edes ole ja kaikki on palkkatyöllä ansaittu. En käy yksityislääkärillä ja muutenkaan en saa yhteiskunnalta mitään etuja. Kun kirjoittaa niin pitäisi vähän tarkemmin miettiä mitä roskaa suoltaa.
Ymmärrän kyllä että tukea tarvitaan elämiseen jos ei muuten pärjää. Suomalainen yhteiskunta ei tällä hetkellä pysty vastaamaan siihen kysyntään mitä tarvitaan kun on niin paljon rahaa vastikkeetta haluavia mutta entistä vähemmän työtä tekeviä. Väestörakenteen vuoksi tulevaisuus näyttää kovin synkältä ja talouskasvu on ollut nollissa 16 vuotta. Leikkauksia on tehty jo kauan eikä loppua ole näkyvissä jos katsoo vaikka hyvinvointialueiden suunnitelmia.
Kova verotus johtaa kulutuskysynnän hiipumiseen ja moni työtä tekevä haluaa tehdä vähemmän töitä. Nykymeno on aivan talousoppien vastaisita kun kiristetään. Pitäisi tehdä toimia jolla yritystoiminta kannattaa jotta maahan saataisiin lisää työpaikkoja. Vapautus arvonlisäverosta vaikka 100 000 euroon saakka voisi olla yksi keino tukea pienyritysten toimintaa mutta tuskin tällainen toteutuu koskaan.
Jos demarit ja muu äärivasemmisto muuttaisivat marxistisiin unemamaihinsa, kuten Venezuela, Kuuba tai Pohjois-Korea, Suomesta tulisi yhtenäinen ja erittäin varakas valtio
Paaska maa kohta muuttamassa ulkomaille. Ei kiinnosta sen jälkeen miten suomella menee