Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Surunvalittelukukat tai muistaminen surussa

Vierailija
16.11.2024 |

Isäni 58 v kuoli tönään ja olen ilmoittanut  löheisille ja ystäville. Olen ainoa lapsi. Kukaan ei ole tullut käymään, kukaan ei soittanut, eikä lähettänyt surunvslittelukukkasia., Asun yksin ja nuo ystävät asuvat löhellä., tuntuu aivan tosi pahalta. Olen itse aina lähettänyt kukat tai vienyt jos minun ystäville on näin käynyt . En taida olla tykätty henkilö ja se tuntuu nyt todella pahalta tässä surun hetkessä. Kaikki tietävät että isä oli minulle sangen rakas ja hänen syöpäprosessi oli tosi rankka jo myötäeli hänen kanssa pari vuotta . 

Kommentit (69)

61/69 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa edes soittaa sille omaisensa menettäneelle, turhaan aristellaan ja kuvitellaan että ei pidä häiritä.

Mieluummin tekstillä. Itse  en olisi vastannut puhelimeen, en olisi pystynyt puhumaan.

Vierailija
62/69 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella pahoillani menetyksestäsi.

Ihmiset suhtautuvat suruun hyvin eri tavoin. Osa ei osaa tai uskalla puhua surevan kanssa, vaan välttelee heitä.

EI kyse ole sinusta, vaan hyvin monien ihmisten tavasta toimia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tästäkin keskustelusta huomaa, ei ole olemassa mitään yhtä oikeaa tapaa toimia.

Vierailija
64/69 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus kuin AP:lla. Isän kuoltua yllättäen ystävät kaikkosivat. Oli turha odottaa heiltä yhtään mitään. Lopulta suruprosessia pitkitti ja pahensi juuri se, kuinka yksin surija jätettiin.

Se on ihan uskomatonta miten kylmiä ja kovia ihmiset voi olla. Ehkä he eivät olleet vielä menettäneet läheistä ihmistä, niin eivät ymmärrä millaista se on. Joillakin on se tekosyy, että muka jätetään rauhaan, kun ei osata toimia, ei tiedetä mitä arvaa puhua surevalle. Voi kun saataisiin tähän maailmaan enemmän lämpöä välittämistä.Kun omat vanhemmat kuolivat, ei  sukulaisista kuulunut mitään, hautajaisiin tulivat. Kun miehen äiti kuoli 90-luvulla, sentään yksi hänen sukulaisensa lähetti kukkia, se lämmittää vieläkin. 

No mitä mielestäsi pitäisi tehdä?

Vierailija
65/69 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko yhtään kukkia?

Vierailija
66/69 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittää valmistautua vanhan vanhempani kuolemaan. Kun välimatkakin on pitkä. Varmaan kyllä soitan siinä vaiheessa ja kysyn milloin olisi hyvä mennä käymään. Kun ei ole helppoa lähteä heti. 

Vierailija
67/69 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa ap. 

Olen viisikymppinen ja vanhempani menehtyi viime talvena. Naapuri laittoi samana iltana pihallemme hautakynttilän palamaan. Mieheni vanhemmat tulivat seuraavana päivänä kukkien kanssa, samainen naapurini sitä seuraavana päivänä ja paras ystäväni viikon päästä. Kolmikymppiset ystäväni lähettivät osanottoviestejä, mutta eivät kukkia. Sukulaisilta ja vanhempieni ystäviltä tuli adresseja. Luulen, että nuorempi sukupolvi ei välttämättä tunne tätä kukka- eikä adressitapaa enää. Maalla ja kaupungissa tuntuu myös olevan erilaisia käytäntöjä. 

Täytyy sanoa, että itsekin ihmettelin, kun vanhempani lähinaapurit eivät mitenkään ilmaisseet osanottoaan. Kymmeniä vuosia kuitenkin tunteneet. Itse asun muualla, eikä heillä ole osoitettani tiedossa, mutta ei olisi ollut niin vaikeaa laittaa esim. kortti vanhempani postilaatikkoon. 

Tämä juuri ihmetyttää itseänikin. Eikö kaupungeissa asuvilla ole enää mitään käytöstapoja. Mikään puhelimen osanottoviesti ei mitenkään korvaa esim. adressia tai osanottokorttia. Tämä ei koske pelkästään nuoria, sillä vanhat kaupunkilaistäditkään eivät lähettäneet minulle mitään, kun omaiseni kuoli. Törppöä käytöstä!

Vierailija
68/69 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostavaa kuulla, miten ap:n osalta asiat eteni.

Vierailija
69/69 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun lapseni kuoli, en olisi jaksanut yhtään mitään, en ihmisiä, en puheluita, kukkapuskia. Hyvä että osasin edes hengittää. Kiitos kun annoitte mun olla rauhassa tapahtuneen kanssa.