Surunvalittelukukat tai muistaminen surussa
Isäni 58 v kuoli tönään ja olen ilmoittanut löheisille ja ystäville. Olen ainoa lapsi. Kukaan ei ole tullut käymään, kukaan ei soittanut, eikä lähettänyt surunvslittelukukkasia., Asun yksin ja nuo ystävät asuvat löhellä., tuntuu aivan tosi pahalta. Olen itse aina lähettänyt kukat tai vienyt jos minun ystäville on näin käynyt . En taida olla tykätty henkilö ja se tuntuu nyt todella pahalta tässä surun hetkessä. Kaikki tietävät että isä oli minulle sangen rakas ja hänen syöpäprosessi oli tosi rankka jo myötäeli hänen kanssa pari vuotta .
Kommentit (69)
No miten ilmoitit? Eikö he silloin kun kaikille ilmoitit esittäneet surunvalitteluja?
Ei kaikilla ole tapana lähettää erikseen mitään kukkia.
Surunvalittelukukkia ei aina ole mahdollista tilata ja toimittaa heti. Uskon, että saat osanottoja vielä lähipäivinä, jos isäsi kuoli tänään. Sure rauhassa.
Osanottoni. Oma isäni kuoli vuosi sitten, enkä olisi itse jaksanut yhtään vierailua muutamaan päivään. Läheisesi varmaan haluavat antaa sinulle hetken aikaan
Monet eivät enää tunne tai noudata tätä(kään) tapaa.
Lähetän tässä sinulle syksyisen oranssi-tumman punainen-ruskean sävyt -pohjaisen kimpun ja runon sekä otan osaa isäsi menehtymisen johdosta.
Osanottoni aloittajalle
Itse lähetän herkästi kukkia surukotiin, tai vien itse. Mutta pakko myöntää, jos juuri nyt kauempana asuvia ystäviäni tai sukulaisia kohtaisi suru, ei siellä ole kukkakauppa auki ennen maanantaita. Tilaus ei siis onnistuisi.
Jos taas vaikka naapuriin veisin, niin sama juttu, kukkakauppa ei ole auki ja lähikaupassa ei kukkia ole. Ei siis ihan käytännön syistä onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät enää tunne tai noudata tätä(kään) tapaa.
Lähetän tässä sinulle syksyisen oranssi-tumman punainen-ruskean sävyt -pohjaisen kimpun ja runon sekä otan osaa isäsi menehtymisen johdosta.
Monille myös ihan kustannuskysymys.
Vierailija kirjoitti:
No miten ilmoitit? Eikö he silloin kun kaikille ilmoitit esittäneet surunvalitteluja?
Ei kaikilla ole tapana lähettää erikseen mitään kukkia.
Miksi pitäisi vielä erikseen lähettää surukukat jos on jo ilmaissut osanottonsa kun olet ilmoittanut asiasta?
Yllättävän moni ihminen on täydellisen tilannetajuton. Monet myös karttelevat surijaa, koska eivät tiedä miten olla ja mitä sanoa.
Olen pahoillani menetyksesi johdosta
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni ihminen on täydellisen tilannetajuton. Monet myös karttelevat surijaa, koska eivät tiedä miten olla ja mitä sanoa.
Olen pahoillani menetyksesi johdosta
Kuka on ollut tilannetajuton?
Eihän tarina kerro edes sitä mitä nämä ystävät vastasi kun ap kertoi heille isänsä kuolleen. Ap ihmettelee vaan Miksei ystävät ole lähettäneet kukkia.
Varmaan kurja tunne. Mun tutuille on tullut koti täyteen kukkia.
Ikävä kuulla. Olen ollut samanlaisessa tilanteessa, jäin aika yksin suruni kanssa. Jouduin käsittelemään yhtä aikaa suruani sekä pettymystä ystäviini, se oli raskasta. Tukea voi kuitenkin tulla tahoilta, joilta et sitä odota. Itse sain tukea työkavereilta, vaikken ystäviltä. Musiikki ja kirjoittaminen olivat myös avuksi. Otan osaa suruusi.
Toivon sydämestäni, että läheisesi tuovat vielä sinulle kukkia, ap. Se oli itsellekin sekä isän että äidin lähdettyä tosi tärkeää. Lohduttavaa. En ikinä unohda sitä kukkien tuoksua ja kauneutta. Otan lämpimästi osaa suruusi.
Kyllä kannattaa edes soittaa sille omaisensa menettäneelle, turhaan aristellaan ja kuvitellaan että ei pidä häiritä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa edes soittaa sille omaisensa menettäneelle, turhaan aristellaan ja kuvitellaan että ei pidä häiritä.
Tämä on hyvin yksilöllinen kokemus mitä kukakin haluaa. Toiset haluaa olla yksin ja rauhassa, toiset muiden seurassa. Toiset haluaa olla tekemättä mitään, toiset haluaa tehdä jotain. Jotkut haluaa puhua, jotkut ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvin yksilöllinen kokemus mitä kukakin haluaa. Toiset haluaa olla yksin ja rauhassa, toiset muiden seurassa. Toiset haluaa olla tekemättä mitään, toiset haluaa tehdä jotain. Jotkut haluaa puhua, jotkut ei.
Juuri näin. Ja sama kukkien kanssa, läheiseni lapsi kun kuoli niin hän erikseen lähes raivoissaan kielsi että älkää sitten vaan tuoko kukkia, tämä psska ei ole mikään onnittelujuhla! Hänen mielestään kukat tarkoitti iloista juhlaa ja niiden tuominen hänelle olisi ollut suuri loukkaus.
Miksi just se kukkien saaminen on niin tärkeää?
Täällä meidän suunalla toimitaan mielstäni fiksusti, läheisimmät sukulaiset käy 1-3 päivän kuluttua tuomassa kukkaset, naapurit ja muut tuttavat eivät käy heti vaan suurinpiirtein vasta viikon kuluttua.
Itse en ainakaan pidä huonona tällaista tapaa, toisaalta on mukavakin kun käydää ja saa hetkisen jutella kävijöinen kanssa, minä asun yksin ettei puhekaveria ollut aina lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä meidän suunalla toimitaan mielstäni fiksusti, läheisimmät sukulaiset käy 1-3 päivän kuluttua tuomassa kukkaset, naapurit ja muut tuttavat eivät käy heti vaan suurinpiirtein vasta viikon kuluttua.
Itse en ainakaan pidä huonona tällaista tapaa, toisaalta on mukavakin kun käydää ja saa hetkisen jutella kävijöinen kanssa, minä asun yksin ettei puhekaveria ollut aina lähellä.
Tuleeko he porukalla? Toisaalta tuo voi olla hyvin ahdistavaakin että parin päivän kuluttua kotiin rynnii lauma sukulaisia vaikkakin sitten tuomaan kukkia.
Osanottoni surussasi. 💐