Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis onko tämä oikeasti näin? Palkasta käteen jäävä osuus,lääkäreilläkin siis alle 4000

Vierailija
16.11.2024 |

Palkka Vero% Vero€ Autom. maksut Käteen jää

2000    käteen jää 1661,20

2500    käteen jää 1964

3000     käteen jää  2266,8

3500     käteen jää  2522,10

4000.     Käteen jää  2762,4

4500  käteen jää  3017,7

5000  käteen jää  3278

5500  käteen jää 3495,8

6000  käteen jää 4 3753,6

Ja niin eteenpäin. Olen jotenkin järkyttynyt miten isotuloisilla jää noin vähän käteen? 

Kommentit (333)

Vierailija
281/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma brutto 6800 ja käteen 4200. Miehellä 8000 plus autoetu, käteen 4500. 

Vierailija
282/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää enemmön. Lääkäreiden keskipalkka on yli 7000 euroa kuussa ja sen lisäksi pääomatulot, sillä tekevät työtä "yrittäjänä" eikä maksa itselleen palkkaa vaan pääomatuloja.

Ap, olisi myös asiallista linkittää, mistä copypastaa asioita.

No ei kaikki lääkärit tee yksityispraktiikkaa osakeyhtiönä. Munkaan tuntemista ei yksikään, kaikki ovat HUS in palkkkalistoilla erikoislääkäreinä. Ja toki palkka on se noin 7000€, mutta työn vaativuuteen, kokemukseen ja koulutuksen määrään nähden se on minusta jopa alakanttiin. Itse oon valtiotieteen kandi ja tienaan vähän alle 5500€/kk. Mutta kyllä, käyeen tulee kaikkien vähennysten jälkeen toi n. 3400€

Tienaan sosiaalityöntekijänä 4600/kk ja käteen jää 3200€ eli tienaat lähes tonnin enemmän, mutta saat vain kaksi sataa enemmän.

Miten tasa-arvoon ja itsensä elättämiseen uskovassa maassa on voinut progressiivinen tuloverotus mennä läpi? Jopa tasaverotuksen voi nähdä epäarvoistavana. Esim. 22% 1000€ palkasta on huomattavasti pienempi satsaus yhteiseen verokassaan, kuin 22% 3000€ palkasta, saati 22% 6000€ kuukausiansiosta jne.

Jos tuloverotus tahdottaisiin tasa-arvoistaa, tulisi sen olla regressiivinen, eli progressiivisen vastakohta. Silloin palkkatasoon katsomatta jokainen palkansaaja velvoitettaisiin maksamaan saman verran veroeuroja yhteiseen kassaan. 

Tasa-arvoiseksi itsensä mieltämä (tai ainakin sellaisena itseään markkinoiva) maamme on todellisuudessa liian sosialistinen toteuttaakseen oikeasti tasa-arvoisen (regressiivinen) tai edes reiluhkon (tasaverotus) tuloverotuksen. Poliittisen johtomme enemmistön intressit verotuksen tasa-arvon suhteen fokusoituvat veropotin jakoon - eivät sen keräämiseen. 

Surullista, mutta näin se vain on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei teidän ole pakko tehdä sellaista työtä, josta joutuu maksamaan paljon veroa.

Meillä vaikka kaupan kassalle tai siivoojaksi niin verot on aika pienet.

Itse tienaan 3200 ja käteen jää 2400

Entäpä kun HALUAA tehdä työtä, josta maksetaan hyvin? Kun haluaa ansaita hyvin ja haluaa itse saada käyttää korkeat ansaintonsa eikä jakaa niitä tulonsiirtoina henkilöille, jotka eivät syystä tai toisesta ansaitse (juuri) mitään. Mikä tässä on niin väärin?

Vierailija
284/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle on yllätys, kuinka helvetin kova verotus meillä on. Ei niitä hyvätuloisia kannata kadehtia, niitten verot on ihan järkyttäviä.  Jos tekee mieli kadehtia, niin pyri samaan

Naulan kantaan!

Vierailija
285/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää tulevasta palkankorotuksesta käteen alle puolet. Kannustavaa? Millä oikeudella valtio ottaa rahoistani jäätävän siivun? 

Vierailija
286/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen brutto 7800e ja käteen 3900e, toki melkein tonnin vie pakollinen työsuhdeauto.

Ei paljon naurata

Saako vi...... nauraa? Teillä on elämänhallinta täysin hukassa. 

Vierailija
287/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jää tulevasta palkankorotuksesta käteen alle puolet. Kannustavaa? Millä oikeudella valtio ottaa rahoistani jäätävän siivun? 

Tulojensiirto-oikeudella - valitettavasti. Olen pahoillani puolestasi!

Vierailija
288/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kenenkään ei ole pakko kouluttautua lääkäriksi, kuten ei kuulemma siivojaksikaan. Eläköön sillä mitä saa ja olkoon tyytyväinen. 

Aika monet lääkärit tekee nelipäiväistä työviikkoa. Tehköön sitten enemmän töitä jos rahaa lisää haluavat, näinhän se menee muillakin. 

Et ymmärrä pointtia. Se on, että viisipäiväistestä työviikosta ei saa verotuksen vuoksi enemmän rahaa.

Tietysti siitä saa. Sinä tollo et ymmärrä miten verotus toimii.

Kerro sitten miten se toimii. Lääkärin tuloilla ei kannata tehdä täyttä viikkoa. Käteen jää sama vähemmälläkin, kiitos verotuksen. 

Vierailija
289/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää enemmön. Lääkäreiden keskipalkka on yli 7000 euroa kuussa ja sen lisäksi pääomatulot, sillä tekevät työtä "yrittäjänä" eikä maksa itselleen palkkaa vaan pääomatuloja.

https://www.op-media.fi/tyoelama/paljonko-palkasta-jaa-kateen/

Ja valtiolla lääkärin palkka tällä hetkellä 4037€

4037e/kk on ihan kohtuullinen palkka korkeakoulutetulle, jos kyse on säännöllisestä päivätyöstä. 

Vierailija
290/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu yleisesti olevan se käsitys että hyvät tulot=stressaava työ, uupumus, väsymys jne. Ei minulla ainakaan. Onhan verotus kovaa, mutta minkäs teet. Työpaikka on kuitenkin ihan kiva enkä ole stressaantunut, on vapaa-aikaa ja koska tienaamme miehen kanssa molemmat yli 80000/vuosi niin hyvin on saatu säästettyä, sijoitettua ja turvattua mm. lasten tulevaisuutta. Kyllä me hyvätuloisetkin nautitaan elämästä.

Vierailija
291/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kaikki lääkärit tee yksityispraktiikkaa osakeyhtiönä. Munkaan tuntemista ei yksikään, kaikki ovat HUS in palkkkalistoilla erikoislääkäreinä. Ja toki palkka on se noin 7000€, mutta työn vaativuuteen, kokemukseen ja koulutuksen määrään nähden se on minusta jopa alakanttiin. Itse oon valtiotieteen kandi ja tienaan vähän alle 5500€/kk. Mutta kyllä, käyeen tulee kaikkien vähennysten jälkeen toi n. 3400€

Tienaan sosiaalityöntekijänä 4600/kk ja käteen jää 3200€ eli tienaat lähes ton

Veroprosenttitaulukko on kaikille sama. Jos kokee maksavansa liikaa veroja, ratkaisu on tienata vähemmän.

Vierailija
292/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on hyvät taulukot

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaaja…

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…

Eläkkeitä kun katsoo, niin jos on eläkekertymä tällä hetkellä 2900 euroa kuussa ja henkilö kerryttää eläkettä 100 euroa lisää, niin verottaja vie siitä uudesta kertyneestä 48,6%:ia eli melkein puolet. Todellinen eläkekertymän kasvatus nettona on vain 51,4 euroa. Ja hyvin lähellä samaa on homma myös jo 2900 euron palkallakin. Siellä marginaaliveroprosentti on 47,6%

Marginaaliveroprosentti nousee yli 50%:n palkansaajalle, kun palkka nousee yli 4600 euron. Eli tuon yli jokaisesta tienatusta eurosta verottaja vie yli puolet! Jos palkka nousee 8000 euron tuntumaan, niin siellä marginaaliveroprosentti onkin sitten jo 60%:n tienoilla.

Vierailija
293/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vaikka kaupan kassalle tai siivoojaksi niin verot on aika pienet.

Entäpä kun HALUAA tehdä työtä, josta maksetaan hyvin? Kun haluaa ansaita hyvin ja haluaa itse saada käyttää korkeat ansaintonsa eikä jakaa niitä tulonsiirtoina henkilöille, jotka eivät syystä tai toisesta ansaitse (juuri) mitään. Mikä tässä on niin väärin?

Saahan sitä haluta kaikenlaista, ei siinä mitään väärää ole.

Mutta ei ole yhteiskunnan etu, että ensin koulutetaan verovaroin ihmisiä hyväpalkkaisiin ammatteihin ja sitten he maksaisivatkin veroja samalla prosentilla kuin keskituloiset.

Vierailija
294/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on hyvät taulukot

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaaja…

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…

Eläkkeitä kun katsoo, niin jos on eläkekertymä tällä hetkellä 2900 euroa kuussa ja henkilö kerryttää eläkettä 100 euroa lisää, niin verottaja vie siitä uudesta kertyneestä 48,6%:ia eli melkein puolet. Todellinen eläkekertymän kasvatus nettona on vain 51,4 euroa. Ja hyvin lähellä samaa on homma myös jo 2900 euron palkallakin. Siellä marginaaliveroprosentti on 47,6%

Marginaaliveroprosentti nousee yli 50%:n palkansaajalle, kun palkka nousee yli 4600 euron. Eli tuon yli jokaisesta tienatusta eurosta verottaja vie yli puolet! Jos palkka nousee 8000 euron tuntumaan, niin siellä marginaaliveroprosentti onkin sitten jo 60%:n tienoilla.

Sairasta. 

Vierailija
295/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun bruttoni on 5300 e ja netto 3300 e

Miehen brutto on 7000 e ja netto 3900 e.

Ja vihervassarit haluaa kiristää hyvätuloisten verotusta.

Höpö höpö, miehesi netto on reilusti päälle 4000€. Eri asia sitten onko palkasta vähennetty esim. työpaikkalounaat.

Ei ole vähennetty kuin puhelinetu. 

Vierailija
296/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma brutto 6800 ja käteen 4200. Miehellä 8000 plus autoetu, käteen 4500. 

Miten 8000e palkasta jää vain 4500e käteen? Taulukon mukaan pitäisi jäädä 4900e ja sekin vain jos on kirkollisverovelvollinen.

Miten arvokas se autoetu on?

Vierailija
297/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verotus on varastamista. 

Ne annetaan takaisin veron palautuksissa. Se on lainaamista. Hallitus siirsi vain sen elokuulle joulukuun sijaan mikä tosi huono juttu monelle. 

Apua, oletko tosissasi 😮

Vierailija
298/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva lääkäri nykyisin tekee yritystoimintaa. Kyllä se elintaso tulee ihan sieltä palkasta. Verotuksen vuoksi moni etenkin pienten lasten vanhempi tekee osittaista työaikaa. Verotuksen vuoksi ei juurikaan ole eroa työskenteleekö viisi vai neljä päivää viikossa, käteen jää kutakuinkin ihan sama summa. Toki se yksi päivä lapsille on perheen kannalta äärimmäisen tärkeää. Se vaan tietenkin tarkoittaa sitä, että potilaille ei ole lääkäriaikoja 100%.

Eikös kaikki yksityisen puolen lääkärit toimi yrittäjinä?

Vierailija
299/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei makeaa mahan täydeltä. Kyllähän tuo perustarpeisiin ja vähän ylikin riittää.

Vierailija
300/333 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vaikka kaupan kassalle tai siivoojaksi niin verot on aika pienet

Siinä on "väärin" se, että progressiivisella verotuksella on ylläpidetty ihmiskunnan historian onnellisimpia yhteiskuntia. Maailma on täynnä p*rsläpiä, joissa saat pitää suuremman osuuden palkastasi.