Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vuokranantaja yrittää korottaa vuokraa laittomasti

Vierailija
16.11.2024 |

Keskustelimme aiheesta jo aiemmin ja totesin, että sopimusta ei voi muuttaa yksipuolisesti. Nyt laittoi taas viestin, että vuokra nousee ensi kuusta asti. Vastasin, että ei ole vieläkään laillista. On myös vaatinut päästä asuntoon, kun olen ollut sairas. Pitäisikö vaan suosiolla muuttaa?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan se vuokraa nostaa. Toki joku kohtuus siinäkin. On sillä oikeus päästä asuntoon, mutta vähintään viikon varoitusajalla ja kirjallisella ilmoituksella, sisältäen pätevät perustelut.

Ei saa, jos sitä ei lue sopimuksessa

Kyllä saa.  Vaikkei siitä olisi mainintaa vuokrasopimuksessa.

Vuokran korotuksesta on sovittava tietenkin vuokralaisen kanssa.  Mikäli ap, tai muu vuokralainen ei hyväksy vuokran korotusta, hän voi irtisanoa vuokrasopimuksen.

Etenkin nyt syksyllä on useat taloyhtiöiden kokoukset, joissa päätetään tulevan vuoden menoista.

Niissä kirjataan Asunto Oy:n tuleva budjetti.  Mikäli menot taloyhtiössä nousevat, se näkyy myös asukkaiden vastikkeiden nousuna kaikilla.

Niin tottahan asunnon omistaja

Jännä provo. Mutta viestisi on puppua

Vierailija
42/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille että jos vuokra nousee alat välittömästi etsiä uutta asuntoa, itse asiassa olet jo löytänyt monta hyvää kohdetta, jotka ovat uudempia, isompia ja vain vähän kalliimpia, ja paremmalla paikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralainen on aina heikossa tilanteessa. Paitsi jos vuokralainen on äärimmäisen innostunut riitelemisestä ja epävarmasta asumistilanteesta.

Minun vuokranantajani ilmoitti nostavansa vuokraa heti putkiremontin jälkeen. Lain mukaan hän voi nostaa sitä noin sadalla eurolla, ja minulle tuo summa on ihan liikaa. Uuden asunnon löytäminen on erittäin hankalaa monestakin syystä, ja muuttaminen on käytännössä mahdotonta. Erikoiset ajat ovat tulossa.

Missäköhän todellisuudessa elät, minun mielestäni kaikilla paikkakunnilla on paljon vapaita vuokra-asuntoja. Onko sinulla jotain häiriöitä, vai miksi se on hankalaa? No, tsemppiä tilanteeseesi joka tapauksessa

Vierailija
44/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan se vuokraa nostaa. Toki joku kohtuus siinäkin. On sillä oikeus päästä asuntoon, mutta vähintään viikon varoitusajalla ja kirjallisella ilmoituksella, sisältäen pätevät perustelut.

Kaikissa vuokrasopimuksissa on maininta vuokran korotuksista, ellei vuokraisäntä ole täysi tollo.

Vierailija
45/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vuokrannut asuntoja 1kk irti sanomis ajalla jonka molenpi puoli on hyväksynyt ja myös  kirjattu vuokra sopimukseen. Muutaman asunnon vuokraus ei ole kultakaivos vuokranantajalle kun laskee kulut+ verot pois vuokratuloista.

Lol, se että molemmat osapuolet ovat sopimuksessa hyväksyneet laittomia ehtoja ei tee sopimuksen laittomista kohdista laillisia, joten vuokralainen voi jättää semmoiset piiperrykset sopimuksessa täysin huomiotta, ja mennä sen mukaan, mitä laki asiasta sanoo. Olet pelle, joka harrastaa huonoja kusetusyrityksiä.

Vierailija
46/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella se on vaatinut päästä asuntoon? Laki sanoo että pitää ilmoittaa vähintään 2 viikkoa etukäteen jos aikoo tulla asuntoon. Kaikki muu on kotirauhan rikkomista josta kannattaa tehdä rikosilmoitus. Kotirauhan rikkomisesta voi saada maksimituomion 2 vuotta vankeutta. Tällaisen psyko-vuokranantajat pitää saada aisoihin.

Vierailija
47/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralainen on aina heikossa tilanteessa. Paitsi jos vuokralainen on äärimmäisen innostunut riitelemisestä ja epävarmasta asumistilanteesta.

Minun vuokranantajani ilmoitti nostavansa vuokraa heti putkiremontin jälkeen. Lain mukaan hän voi nostaa sitä noin sadalla eurolla, ja minulle tuo summa on ihan liikaa. Uuden asunnon löytäminen on erittäin hankalaa monestakin syystä, ja muuttaminen on käytännössä mahdotonta. Erikoiset ajat ovat tulossa.

Missäköhän todellisuudessa elät, minun mielestäni kaikilla paikkakunnilla on paljon vapaita vuokra-asuntoja. Onko sinulla jotain häiriöitä, vai miksi se on hankalaa? No, tsemppiä tilanteeseesi joka tapauksessa

Liikuntavamma, ainakin väliaikainen työkyvyttömyys ja pitkäaikaistyöttömyys erilaisine seuraamuksineen ovat aika tehokas este muuttamiselle. Moni luulee, että näistä seikoista saa kaikenlaista etua yhteiskunnalta, mutta se on väärä luulo.

Vierailija
48/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa vuokrasopimuksissa on maininta vuokran korotuksista, ellei vuokraisäntä ole täysi tollo.

Niitä tollojakin löytyy, yllättävän paljon ja monella tapaa. 

Vierailija
49/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään saa nostaa, jos korotusehtoa ei ole sovittu. Ja ei siihen asuntoon päästämiseen mitään kiinteitä aikarajoja ole. Asunnon haltija päästää sitten kun hänelle sopii.

Totta ettei ole kiinteitä aikarajoja, mutta ei se tarkoita, että vuokralainen voi kieltäytyä päästämästä kuinka kauan huvittaa. Asuntoon pitää päästä (vuokranantajan ja tarpeen kannalta) kohtuullisessa ajassa. Kohtuullinen aika voi ajankohtaistua myös silloin kun vuokralainen on sairaana.

Vierailija
50/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano sille että jos vuokra nousee alat välittömästi etsiä uutta asuntoa, itse asiassa olet jo löytänyt monta hyvää kohdetta, jotka ovat uudempia, isompia ja vain vähän kalliimpia, ja paremmalla paikalla.

Hyvähyvä. Ja ala sitten etsiä sitä asuntoa myös, sillä vuokranantaja on todennäköisesti vain tyytyväinen päästessään hankalasta vuokralaisesta nopeasti ja suhteellisen kivuttomasti eroon. Uusia vuokralaisia löytyy helposti ja siinä yhteydessä sen vuokrankin saa päivitettyä.

Vierailija
51/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopimukset tehdään yleensä jollekin suomen vuokranantajien liiton sopimusmallille. Tottakai niissä on tuo maininta jo valmiiksi.

Vierailija
52/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella se on vaatinut päästä asuntoon? Laki sanoo että pitää ilmoittaa vähintään 2 viikkoa etukäteen jos aikoo tulla asuntoon. Kaikki muu on kotirauhan rikkomista josta kannattaa tehdä rikosilmoitus. Kotirauhan rikkomisesta voi saada maksimituomion 2 vuotta vankeutta. Tällaisen psyko-vuokranantajat pitää saada aisoihin.

Ei laki puhu mitään 2 viikosta, vaan kohtuullisesta ajasta. Eli kohtuullinen muodostuu tarpeen mukaan. Kohtuullinen aika on nyt heti, jos olet esim nukahtanut suihkuun ja alakerran katosta valuu vettä.

Vierailija
53/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiset vuokranantajat ovat jokainen omanlaisiaan. On hyviä ja huonoja. Ei voi tietää etukäteen. Isoissa yleishyödyllisissä vuokrayhtiöissä ei ole näitä ongelmia. Niissä voi myös varmemmin saa asua niin pitkään kuin haluaa koska vuokraus on niiden ydinliiketloimintaa eikä asuntoja tarvita omaan käyttöön eikä yleensä myydä. Huonona puolena, että vuokra takuuvarmasti nousee joka vuosi.

Vierailija
54/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vuokra noussut joka vuosi muutaman kympin. Ok. Ei ikimaailmassa viitsitä muuttaa muualle mukavasta paikasta sen takia. Heittäydy vaan hankalaksi, ja katso miten käy. Suurin osa ihmisistä elää ihan tavallista elämää. Ei ole vaikea löytää uutta vuokralaista.

Vierailija
55/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, voi se sinut irtisanoa. Alkaisin etsiä uutta kämppää.

Sehän tässä onkin kummallista, kun asuntomarkkina on sellainen, ettei välttämättä saa uutta vuokralaista ainakaan ehdottamallaa hinnalla. Olen hyvä, pitkäaikainen vuokralainen, joka maksaa vuokrat ja laskut ajallaan. Tiedän, että tässä kaupungissa sellaisen vuokralaisen löytäminen ei ole helppoa

En usko, että olet poikkeus. Kyl suurin osa maksaa vuokransa ihan ajallaan. Tottakai vuokranantajan kannattaa irtisanoa vahingossa virheellisesti tehty sopimus ja tehdä uusi jossa korotusehto on mainittu. Sen sopimuksen se voi tehdä sun kanssa tai jonkun uuden vuokralaisen.

Vierailija
56/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lue se vuokrasopimuksesi ensin. Aivan 100% varmasti on maininta vuokran tarkistamisesta vuosittain.

Olen eri mutta ei mullakaan lue sellaista että vuokra tarkistettaisiin vuosittain. Ei ole kyllä kertaakaan vuokra noussut ja asunut tässä 6 vuotta. Prosentuaalinen vuokrankorotuksen määrä lukee kyllä kun sen siihen itse vaadin, ettei tule yllätyksiä. Yksityisellä olen vuokralla.

Vierailija
57/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei laki puhu mitään 2 viikosta, vaan kohtuullisesta ajasta. Eli kohtuullinen muodostuu tarpeen mukaan. Kohtuullinen aika on nyt heti, jos olet esim nukahtanut suihkuun ja alakerran katosta valuu vettä.

Hätätilanteet erikseen. Muuten laki sanoo että minimiaika on kaksi viikkoa joka pitää ilmoittaa erikseen jos tulee tarkastamaan tai näyttämään asuntoa ostajalle/uudelle vuokralaiselle.

Vierailija
58/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole reilua nostaa koko ajan hintoja. Pitäisi voida pysyä kokoajan sama hinta. Sama, ku siihen muuttaessa pitää olla vielä 3-4: n vuodenkin päästä. Hintojen nostoihin ei ole koskaan mitään syytä. Se o aina vaan niiden talonmiehen/ omistajien päähänpisto, et nyt nostetaan hintoja, ku muuallakin tehdään niin, vaikkei mitään sen kummempaa ole tapahtunut, ei esim mitään remppaa, vaik yhes kerrostalos, jonka ohi kävelen ainakin 10 kertaa viikos, ni siel pihal o aina monta autoo. Mitä lie korjaavat, eikö ihmiset nyt osaa edes mitään muttereita itse vaihtaa tai palohälyttimen pattereita ? Ne autot ku tukkii lähes koko sen tien, ettei siitä pääse kulkemaan, ja ykskin niistä ukoist muutama päivä sitten oli vaan tupakalla ja netissä KESKEN TYÖPÄIVÄN !!!! Ihan pokkana vaan. Ihmettelen vaan, et miks siel o aina monta autoo, eiks yks pitäisi riittää ? Ja se auto on parkkeerattava vähän kauemmaksi, se ei saa olla kenenkään ihmisen tiellä. 

Vierailija
59/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, voi se sinut irtisanoa. Alkaisin etsiä uutta kämppää.

Sehän tässä onkin kummallista, kun asuntomarkkina on sellainen, ettei välttämättä saa uutta vuokralaista ainakaan ehdottamallaa hinnalla. Olen hyvä, pitkäaikainen vuokralainen, joka maksaa vuokrat ja laskut ajallaan. Tiedän, että tässä kaupungissa sellaisen vuokralaisen löytäminen ei ole helppoa

En usko, että olet poikkeus. Kyl suurin osa maksaa vuokransa ihan ajallaan. Tottakai vuokranantajan kannattaa irtisanoa vahingossa virheellisesti tehty sopimus ja tehdä uusi jossa korotusehto on mainittu. Sen sopimuksen se voi tehdä sun kanssa tai jonkun uuden vuokralaisen.

Jos yrittäisi tehdä niin vuokranantaja häviäisi oikeudessa, sillä irtisanomista ei saa käyttää vuokran korottamiseen. Joutuisi silloin etsimään uuden vuokralaisen, "asumaan" asunnossa itse pari kk ja ottamaan siitä takkiin, ja saisi ehkä hyvän vuokralaisen. Tai sitten ei

Vierailija
60/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntoon muutti väliaikaisesti toinen henkilö, virallisesti ja hyvän tavan mukaisesti ilmoitin siitä vuokranantajalle. Ei olisi pitänyt, sillä pimahti täysin koska kuvitteli, että häneltä olisi pitänyt kysyä tähän lupa. Ei tietenkään pidä. Jos vielä yrittää jotain vastaavaa, sanon että teen rikosilmoituksen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme