Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vuokranantaja yrittää korottaa vuokraa laittomasti

Vierailija
16.11.2024 |

Keskustelimme aiheesta jo aiemmin ja totesin, että sopimusta ei voi muuttaa yksipuolisesti. Nyt laittoi taas viestin, että vuokra nousee ensi kuusta asti. Vastasin, että ei ole vieläkään laillista. On myös vaatinut päästä asuntoon, kun olen ollut sairas. Pitäisikö vaan suosiolla muuttaa?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän käyt hermoille ja olet hankala, sitä varmemmin vuokra nousee. Mukavista ja hyvistä vuokralaisista haluaa jokainen pitää kiinni. 

Ymmärrä nyt saatana, ettei se nouse penniäkään, kun vuokrasopimuksessa ei ole mainintaa korotusehdosta.

Irtisanomisaika on AP:n tapauksessa luultavasti kuusi kuukautta, koska hän on pitkäaikainen vuokralainen. Ja silloinkin irtisanomiselle pitää olla laillinen peruste.

Tähän täsmennyksenä vielä, että laillinen peruste vuokrasopimuksen irtisanomiselle ei ole se, että haluaa vuokrata saman asunnon korkeammalla hinnalla toiselle. Toki perusteeksi voi sepittää esim. oman tarpeen tms. ja muuttaa nimellisesti asuntoon asumaan pariksi kuukaudeksi. Mutta kyllähän siinäkin perseilyssä takkiin tulee, kun jää vähintään ne parin kuukauden vuokrat saamatta.

Suomessa on sopimussitovuus, ja kun on mennyt vuokraamaan asuntonsa ilman korotusehtoa, niin se on oma henkilökohtainen voi voi.

Vierailija
22/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun tarpeeksi mussuttaa, tulee vuokranantajalta ilmoitus: vuokrasopimuksesi irtisanottu 6kk kuluttua, perusteena omistajan oma tarve asunnolle. Asunto vuokrataan toiselle. Riittää että vuokranantaja laittaa määräaikaisen muuttoilmoituksen itselleen PÄIVÄKSI asuntoon ja homma on mennyt laillisesti. Vaikkapa niin että asuu siinä kanssasi sen kuun viimeisen päivän tietämättäsi.

En ole mussuttanut mitään vaan elänyt elämääni ja maksanut vuokrani kiltisti. Jos irtisanoo, niin sitten irtisanoo ja etsii uuden vuokralaisen. Asuntoja on kyllä tarjolla, maksukykyisiä ja tunnollisia vuokralaisia vähemmän

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kakkosasunto, kiva rivitalo 90m2 omalla pihalla ja yhteys takapihalta metsään, täydellinen perheasunto, siitä saisi ehkä vuokraa 1000e/kk kun kulut on jotain 500 vastike. Mietin laitanko vuokralle. Luettuani palstan vuokrakeskusteluita totesin että on pienempi riski pitää sitä tyhjillään ja myydä suhdanteiden noustessa, kuin vuokrata apn kaltaiselle vuokralaiselle joka ei osaa lukea.

Vierailija
24/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun tarpeeksi mussuttaa, tulee vuokranantajalta ilmoitus: vuokrasopimuksesi irtisanottu 6kk kuluttua, perusteena omistajan oma tarve asunnolle. Asunto vuokrataan toiselle. Riittää että vuokranantaja laittaa määräaikaisen muuttoilmoituksen itselleen PÄIVÄKSI asuntoon ja homma on mennyt laillisesti. Vaikkapa niin että asuu siinä kanssasi sen kuun viimeisen päivän tietämättäsi.

Annatko ennakkotapauksen, jossa vuokralainen on todella riitauttanut irtisanomisen, ja tuomioistuin on katsonut tuollaisen päivän nimellisen asumisen lailliseksi perusteeksi? Ai et vai? Yllätyin suuresti!

Vierailija
25/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän käyt hermoille ja olet hankala, sitä varmemmin vuokra nousee. Mukavista ja hyvistä vuokralaisista haluaa jokainen pitää kiinni. 

Ymmärrä nyt saatana, ettei se nouse penniäkään, kun vuokrasopimuksessa ei ole mainintaa korotusehdosta.

Irtisanomisaika on AP:n tapauksessa luultavasti kuusi kuukautta, koska hän on pitkäaikainen vuokralainen. Ja silloinkin irtisanomiselle pitää olla laillinen peruste.

Tähän täsmennyksenä vielä, että laillinen peruste vuokrasopimuksen irtisanomiselle ei ole se, että haluaa vuokrata saman asunnon korkeammalla hinnalla toiselle. Toki perusteeksi voi sepittää esim. oman tarpeen tms. ja muuttaa nimellisesti asuntoon asumaan pariksi kuukaudeksi. Mutta kyllähän siinäkin perseilyssä takkiin tulee, kun jää vähintään ne parin kuukauden vuokrat saamatta.

Niin. Ja siinä että ärsyttää hyvää vuokralaista voi tulla takkiin yhtä lailla, jos tämä päättää itse lähteä huonon vuokranantajan vuoksi. Vuokranantaja mainitsi, että kokemusta huonoista vuokralaisista on - ilmeisesti ei tarpeeksi

Vierailija
26/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuokranantaja ja näinä aikoina luotettava, vuokransa hoitava ja helppo vuokralainen kannattaa pitää, vaikka sitten muutaman kympin halvemmalla kuin markkinataso. Itse en korota vuokraa kuin asukkaan vaihtuessa (jos markkinatilanne muuttunut) tai jos vuokralainen on jatkuvasti hankala ja työllistää, silloin sopimuksen mukaiset korotukset. 

Mutta sitten toisaalta, jos se vuokrasopimus ilman korotusehtoa on tehty 10v sitten niin joku kohtuu siinäkin, myös vuokralaisen puolesta, että kohtuullisia nostoja vuosien kuluessa voisi tehdä. 

Huomauttaisin ap:lle että voit toki muuttaa pois, mutta et varmasti löydä uutta asuntoa ilman korotusehtoa vuokrasopimuksessa....eli koittaisin sopia vuokranantajan kanssa jos asunnossa viihdyt jonkun win-win tilanteen tähän. Markkinahinnat näkee oikotien talosivuden vuokralle annetaan ilmoituksista, millä hinnalla ja kuinka nopeasti asunnot menee vuokralla juuri siinä lähiössä. 

Vierailija
27/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lue se vuokrasopimuksesi ensin. Aivan 100% varmasti on maininta vuokran tarkistamisesta vuosittain.

Minulla ei esim. ole. Minulla lukee sopimuksessa, että vuokraa voidaan korottaa vain, jos taloyhtiön hoitovastiketta korotetaan, ja vain sen verran kuin se hoitovastikkeen korotus on. Niin, että tunge se 100 % perärööriisi. Sopimuksia voi olla hyvinkin erilaisia.

Vierailija
28/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, voi se sinut irtisanoa. Alkaisin etsiä uutta kämppää.

Sehän tässä onkin kummallista, kun asuntomarkkina on sellainen, ettei välttämättä saa uutta vuokralaista ainakaan ehdottamallaa hinnalla. Olen hyvä, pitkäaikainen vuokralainen, joka maksaa vuokrat ja laskut ajallaan. Tiedän, että tässä kaupungissa sellaisen vuokralaisen löytäminen ei ole helppoa

Miten kertoa, että asuu Lahdessa, kertomatta, että asuu Lahdessa.

Vierailija
29/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"omaan käyttöön" voi tarkoittaa että asuntoa haluaa myydä- oma sukulainen asuu tai haluaa rempata ja myydä. Laittaa kovalla hinnalla "myydään" ilmoituksen, irtisanoo ja kun ei sitten mennyt kaupaksi, laittaa uudelleen vuokralle. 

Tässä muuten on vielä kilpailu-ja kuluttaja viraston ohje: 

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/asuminen/vuokra-asunnot/vuokran-maks…

Jos osapuolet eivät pääse vuokrasuhteen aikana sopimukseen vuokran uudesta määrästä, voi vuokranantaja irtisanoa vuokrasopimuksen. 

Vierailija
30/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokranantaja ja näinä aikoina luotettava, vuokransa hoitava ja helppo vuokralainen kannattaa pitää, vaikka sitten muutaman kympin halvemmalla kuin markkinataso. Itse en korota vuokraa kuin asukkaan vaihtuessa (jos markkinatilanne muuttunut) tai jos vuokralainen on jatkuvasti hankala ja työllistää, silloin sopimuksen mukaiset korotukset. 

Mutta sitten toisaalta, jos se vuokrasopimus ilman korotusehtoa on tehty 10v sitten niin joku kohtuu siinäkin, myös vuokralaisen puolesta, että kohtuullisia nostoja vuosien kuluessa voisi tehdä. 

Huomauttaisin ap:lle että voit toki muuttaa pois, mutta et varmasti löydä uutta asuntoa ilman korotusehtoa vuokrasopimuksessa....eli koittaisin sopia vuokranantajan kanssa jos asunnossa viihdyt jonkun win-win tilanteen tähän. Markkinahinnat näkee oikotien talosivuden vuokralle annetaan ilmoituksista, millä hinnalla ja kuinka nopeasti asunnot menee vuokralla juuri siinä lähiössä. 

Ehkä, mutta syy miksi olen asunnossa edelleen on sen matala hinta. Olen miettinyt muuttoa jo vuosia parista asunnon heikkoudesta johtuen, esim. ilmansuunta, mutta koska asunto on edukas, olen toistaiseksi jäänyt. Jos vuokra nousisi, motiivini pysyä asunnossa laskisi merkittävästi. Lisäksi vuokrat ovat myös laskeneet mm. lakimuutosten myötä, eli ei tuo niin yksiselitteistä ole, että niitä vaan korotetaan ja korotetaan

Jos vuokraa halutaan korottaa tekemällä uusi sopimus, niin oikea tapa hoitaa asiaa ei ole "komentaa" vaan neuvotella uuden sopimuksen tekemisestä kohteliaasti. Ja silloinkin on yksinkertaisesti pakko hyväksyä vastaukseksi "ei", jos toinen ei halua

Se tässä mietityttääkin, että kun vuokranantaja yrittää lainvastaisesti painostamalla muuttaa sopimusta, että onko vuokranantaja "hankala" ja pitäisikö muuttaa sen vuoksi. Kotirauha ja vakaus ovat kuitenkin yksi hyvinvoinnin kulmakivistä, huono vuokranantaja on vähän kuin väkivaltainen puoliso

Vierailija
31/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se vuokralainen lopulta voittaa siinä, ettei suostu vanhan alihintaisen vuokrasopimuksen vuokrankorotukseen? Etsii uuden asunnon jossa 100% varmasti on sopimuksessa korotuspykälä JA pakkaa kaikki tavaransa, JA vuokraa muuttoauton, JA hustlaa sen ihanan "kuun viimeinen päivä klo 12 asunto tyhjäksi ja saman tien sisään seuraavaan"-rumban. Voittajaolo varsinkin siinä kohtaa, kun siinä seuraavassa vuokra-asunnossa on joku elämänhallintaongelmainen narkki joka ei olekaan pakannut tavaroitaan ja muuttanut ulos klo 12 mennessä. Muuttoauto pitää palauttaa klo 17 mennessä.

Vierailija
32/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"omaan käyttöön" voi tarkoittaa että asuntoa haluaa myydä- oma sukulainen asuu tai haluaa rempata ja myydä. Laittaa kovalla hinnalla "myydään" ilmoituksen, irtisanoo ja kun ei sitten mennyt kaupaksi, laittaa uudelleen vuokralle. 

Tässä muuten on vielä kilpailu-ja kuluttaja viraston ohje: 

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/asuminen/vuokra-asunnot/vuokran-maks…

Jos osapuolet eivät pääse vuokrasuhteen aikana sopimukseen vuokran uudesta määrästä, voi vuokranantaja irtisanoa vuokrasopimuksen. 

En ole riitauttamassa asiaa, jos vuokranantaja irtisanoo minut. Muutan yksinkertaisesti parempaan asuntoon ja va etsii uuden vuokralaisen. Kuten sanoin, muutto on mietityttänyt vuosia ja syy jäädä on ollut hinta

Vierailija
33/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se vuokralainen lopulta voittaa siinä, ettei suostu vanhan alihintaisen vuokrasopimuksen vuokrankorotukseen? Etsii uuden asunnon jossa 100% varmasti on sopimuksessa korotuspykälä JA pakkaa kaikki tavaransa, JA vuokraa muuttoauton, JA hustlaa sen ihanan "kuun viimeinen päivä klo 12 asunto tyhjäksi ja saman tien sisään seuraavaan"-rumban. Voittajaolo varsinkin siinä kohtaa, kun siinä seuraavassa vuokra-asunnossa on joku elämänhallintaongelmainen narkki joka ei olekaan pakannut tavaroitaan ja muuttanut ulos klo 12 mennessä. Muuttoauto pitää palauttaa klo 17 mennessä.

Ainoa motiivini pysyä tässä asunnossa on ollut sen edullisuus. Asunto ei palvele tarpeitani mitenkään täydellisesti, ja tiedän että markkinoilla on parempia hieman kalliimmalla. Jos hinta nousisi, minun kannattaisi muuttaa ihan elämänlaatuni paranemisen vuoksi, vaikka pari euroa muuttokuluja tulisikin

Vierailija
34/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vuokrannut asuntoja 1kk irti sanomis ajalla jonka molenpi puoli on hyväksynyt ja myös  kirjattu vuokra sopimukseen. Muutaman asunnon vuokraus ei ole kultakaivos vuokranantajalle kun laskee kulut+ verot pois vuokratuloista.

Vierailija
35/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lue se vuokrasopimuksesi ensin. Aivan 100% varmasti on maininta vuokran tarkistamisesta vuosittain.

Minulla ei esim. ole. Minulla lukee sopimuksessa, että vuokraa voidaan korottaa vain, jos taloyhtiön hoitovastiketta korotetaan, ja vain sen verran kuin se hoitovastikkeen korotus on. Niin, että tunge se 100 % perärööriisi. Sopimuksia voi olla hyvinkin erilaisia.

Taloyhtiön hoitovastikkeet on nousseet viime vuosina (2021-24) noin 7,9%, vuokratonteilla keskimäärin 12,5%.

Tuo on paljon enemmän kuin vuokrasopimusten vakio asumiskustannusindeksin mukainen korotus.

En siis ihan hirveästi leijuisi sopimuksellasi, ettei vuokranantajasi huomaa tuota ja nosta vuokraasi.

https://www.salkunrakentaja.fi/2024/04/taloyhtioiden-hoitovastikkeet-ov…

Vierailija
36/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta. Painu helvettiin sieltä haisemasta.

Vierailija
37/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ja tämä asia on myös käyty läpi vuokranantajan kanssa kerran aiemmin. Tällöin hän kiitti asian oikaisemisesta, mutta nyt yrittää kuitenkin "komentaa" että vuokra kuitenkin nousisi, vaikka tietää, ettei se ole laillista. Tämän vuoksi mietin, että olisiko parempi muuttaa, kun vuokranantaja kuvittelee selvästi olevansa lain yläpuolella. Ansaisisiko vuokralaisen, joka ei myöskään kunnioita lakia? Jättäisi vuokria makselematta, jne.?

Voihan hänkin irtisanoa sinun sopimuksen.  Tai jättää uusimatta jos määräaikainen päättyy. Näin varmasti tapahtuu, jos et ole valmis neuvottelemaan.  

Vierailija
38/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan se vuokraa nostaa. Toki joku kohtuus siinäkin. On sillä oikeus päästä asuntoon, mutta vähintään viikon varoitusajalla ja kirjallisella ilmoituksella, sisältäen pätevät perustelut.

Ei saa, jos sitä ei lue sopimuksessa

Kyllä saa.  Vaikkei siitä olisi mainintaa vuokrasopimuksessa.

Vuokran korotuksesta on sovittava tietenkin vuokralaisen kanssa.  Mikäli ap, tai muu vuokralainen ei hyväksy vuokran korotusta, hän voi irtisanoa vuokrasopimuksen.

Etenkin nyt syksyllä on useat taloyhtiöiden kokoukset, joissa päätetään tulevan vuoden menoista.

Niissä kirjataan Asunto Oy:n tuleva budjetti.  Mikäli menot taloyhtiössä nousevat, se näkyy myös asukkaiden vastikkeiden nousuna kaikilla.

Niin tottahan asunnon omistaja, korottaa myös vuokraa, sillä hänen oma vastikkeensa asunnosta nousee.

Vuokrankorotus ilmoitus vuokralaiselle tiedoksi, kuitenkin 2 kuukautta ennen.

Ap on trolli ja valehtelee.

Kukaan asuntosijoittaja ei olenii  tyhmä, että määräisi vuokrakaistaan maksamaan, korotetun vuokran jo seuraavasta kuusta lähtien.

Ap on pelkkä tyhmä lehmä.

Kuvottava, provolla leikkivä kusipää.

Vierailija
39/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ja tämä asia on myös käyty läpi vuokranantajan kanssa kerran aiemmin. Tällöin hän kiitti asian oikaisemisesta, mutta nyt yrittää kuitenkin "komentaa" että vuokra kuitenkin nousisi, vaikka tietää, ettei se ole laillista. Tämän vuoksi mietin, että olisiko parempi muuttaa, kun vuokranantaja kuvittelee selvästi olevansa lain yläpuolella. Ansaisisiko vuokralaisen, joka ei myöskään kunnioita lakia? Jättäisi vuokria makselematta, jne.?

Voihan hänkin irtisanoa sinun sopimuksen.  Tai jättää uusimatta jos määräaikainen päättyy. Näin varmasti tapahtuu, jos et ole valmis neuvottelemaan.  

Olen sanonut ketjussa jo monta kertaa, että hän voi aivan vapaasti irtisanoa minut. Pohdin lähinnä sitä, että pitäisikö lähteä itse. En usko, että hän löytää yhtä hyvää vuokralaista ja pidän tuota uhittelutyylistä korotusmenetelmää todella ongelmallisena. Ehkä va ansaitsee jonkun uhittelevan vuokralaisen, joka ei myöskään kunnioita lakia?

Vierailija
40/66 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralainen on aina heikossa tilanteessa. Paitsi jos vuokralainen on äärimmäisen innostunut riitelemisestä ja epävarmasta asumistilanteesta.

Minun vuokranantajani ilmoitti nostavansa vuokraa heti putkiremontin jälkeen. Lain mukaan hän voi nostaa sitä noin sadalla eurolla, ja minulle tuo summa on ihan liikaa. Uuden asunnon löytäminen on erittäin hankalaa monestakin syystä, ja muuttaminen on käytännössä mahdotonta. Erikoiset ajat ovat tulossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi