Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naistenklinikan / Jorvin kätiöt

Vierailija
15.11.2024 |

Kaikki ollaan luettu taas viimeisimmät HUS:n johdon hölmöläisten käänteet. HUS tiettävästi vaijentaa henkilökunnan pelottelulla, kerro siis täällä synnärin kätilö, että mikä on oman kokemuksesi perusteella tilanne näillä jätti-synnäreillä?

Olen rv 21. ja synnytystä ohjattaisiin arpalipulla jompaan kumpaan, Espooseen tai Helsinkiin. Tämän päivän uutisista, jossa kävi ilmi Lohjan vielä oletettuakin pahempi henkiöstön irtisanomisten tilanne, alkoi kuitenkin entistäkin enemmän pelottaa. Kertokaa uskaltaako näiden kahden synnärin varaan jäädä roikkumaan vai onko todellinen riski jäädä kriittisellä hetkellä hoidotta?

Toki vertaiskokemuksetkin kiinnostavat: oletko hiljattain synnyttänyt Espoossa tai Helsingissä, millaista oli? Tai oletko nyt raskaana, mutta menossa jonnekin kauemmas synnyttämään? Millaista tietoa olet saanut?

Kommentit (171)

Vierailija
161/171 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä hoidotta jää, kun et sä sitä lasta syntymästä voi estää. Kysytkö vähän tarkemmin mitä pelkäät? 

Niin että itsekö haluaisit synnyttää tienpäällä autoon tai parkkihalliin ilman kivunlievitystä? Et ole ennen synnytyskomplikaatioista kuullut? Tai siitä, että synnytys käynnistyy, mutta ei etenekään toivotusti ja ilman kiireellistä hoitoa lapsi kuolee kohtuun?

Nämä voisi tapahtua vaikka synnäreitä olisi entiseen tapaan. Jos et ole ap, miksihän hyökkäät? Jos taas olet, kannattanee ehkä keskustella peloistasi pelkopolilla. 

Sivusta, mitähän sinun kannattaisi tehdä?

Pelkopolilla ei valitettavasti voi liennyttää pelkoa siitä, ettei saa apua synnytyksessä.

Jos ap:lla on mahdollisuus vaihtaa paikkakuntaa kuukautta ennen laskettua aikaa, sehän kuulostaa tosi hienolta. 

Juttuvinkkiä ip-lehteen sitten tästä, miten pk-seudulla ei enää uskalleta synnyttää, ja mitä vaihtoehtoja on.

Vierailija
162/171 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä hoidotta jää, kun et sä sitä lasta syntymästä voi estää. Kysytkö vähän tarkemmin mitä pelkäät? 

Niin että itsekö haluaisit synnyttää tienpäällä autoon tai parkkihalliin ilman kivunlievitystä? Et ole ennen synnytyskomplikaatioista kuullut? Tai siitä, että synnytys käynnistyy, mutta ei etenekään toivotusti ja ilman kiireellistä hoitoa lapsi kuolee kohtuun?

Nämä voisi tapahtua vaikka synnäreitä olisi entiseen tapaan. Jos et ole ap, miksihän hyökkäät? Jos taas olet, kannattanee ehkä keskustella peloistasi pelkopolilla. 

Juu aina voi kuolla synnytykseen, mutta huomattavasti todennäköisempää se on silloin mikäli et pääse sairaalaan sen ruuhkaisuuden

Toivon ettei tämä kommentoija ole hoitaja eikä lääkäri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/171 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni vammautui vakavasti Jorvissa synnytyksessä. HUS ei myöntänyt mitään. En suosittelisi pahimmalle vihamiehellekään sitä paikkaa. Mene vanhemmillesi.

Ja syy oli : ?

Vierailija
164/171 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse viikoilla 18+ ja samat ajatukset pyörii mielessä. Saako Helsingissä tai Espoossa ihmismäistä kohtelua tai selviääkö äiti ja vauva ylipäänsä synnytyksestä hengissä? Tiedän että tilastollisesti hengissä selvitään, mutta hoidon laatu ja synnyttävien kohtelu on viime vuosien uutisoinnin ja läheisten kokemusten perusteella ollut aivan hirveää. 

Olen itsekin miettinyt vaihtoehtoa mennä synnyttämään pienemmälle paikkakunnalle vanhempieni luokse. Ihan vaan sen vuoksi että näiden paikkojen maine alkaa olla jo ihan kehitysmaiden tasoa, ellei pahempaakin. 

Saako pienillä paikkakunnilla edes epiduraalia? Puhumattakaan useammasta, joita synnytys voi vaatia.

Ei välttämättä saa. 

Enemmän olisin huolissani pienempien sairaaloiden vastasyntyneen tehohoidosta. Eli jos siinä synnytyksessä tulee jotain, ja vauva joutuu teholle, on isommassa sairaalassa paljon paremmat mahdollisuudet hoitaa. 

Minun lapseni joutui teholle, ihan niinkin pienestä syystä, kuin ettei heti synnyrtyään itkenyt kunnolla, jolloin keuhkorakkulat eivät auenneet, ja hengitys jäi narisevaksi. Synnytys siis sujui hyvin, ja normaalisti, oli vielä nopeakin. 

Mutta mitä, jos kyse olisi vaikka hapen puutteesta synnytyksessä? 

Vierailija
165/171 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverille sanottiin naistenkliniikalla että älä tule vielä. Vauva syntyi sitten kotiin. Onneksi hengissä ja kaikki meni hyvin. Toiselle kaverille sanottiin älä tule vielä, lähti sitten ambulanssisaattueella maikkarille ja juuri ja juuri ehti saliin ennen synnytystä. Näin toimii terveydenhuolto Helsingissä.

Onko tämä enää inhimillistä? Esim mitään kivunlievitystä ei ehdi saada kun liian kauan pitää vaan kotona kestää. 

Pitää käyttää omaa järkeä, oma kroppa sanoo että nyt en pärjää siispä lähden enkä kysele puhelimessa lupaa.

Vierailija
166/171 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt Jorvissa Espoossa 2000 ja Kätilöopistolla Helsingissä 2013 ja molemmat synnytykset menivät hyvin.

Mulle on jäänyt jotenkin ihan hyvät fiilikset molemmista paikoista. 

Vierailija
167/171 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen synnyttänyt Jorvissa Espoossa 2000 ja Kätilöopistolla Helsingissä 2013 ja molemmat synnytykset menivät hyvin.

Mulle on jäänyt jotenkin ihan hyvät fiilikset molemmista paikoista. 

Niin ja Jorvissa 2000 eivät lähettäneet takaisin kotiin vaikka synnytys oli ihan alussa. Sain kylpyammeen ja kaikkea. 

Helsingissä 2013 minulle oli jo kerrottu aikaisemmin ettei vauva ole laskeutunut ja jos tulee lapsivedet niin soita ambulanssi. Lapsivedet tulivat kun pissautimme koiraamme tyttäreni kanssa joten soitin ambulanssin ja lapsi syntyi kuuden tunnin päästä. 

Vierailija
168/171 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse viikoilla 18+ ja samat ajatukset pyörii mielessä. Saako Helsingissä tai Espoossa ihmismäistä kohtelua tai selviääkö äiti ja vauva ylipäänsä synnytyksestä hengissä? Tiedän että tilastollisesti hengissä selvitään, mutta hoidon laatu ja synnyttävien kohtelu on viime vuosien uutisoinnin ja läheisten kokemusten perusteella ollut aivan hirveää. 

Olen itsekin miettinyt vaihtoehtoa mennä synnyttämään pienemmälle paikkakunnalle vanhempieni luokse. Ihan vaan sen vuoksi että näiden paikkojen maine alkaa olla jo ihan kehitysmaiden tasoa, ellei pahempaakin. 

Saako pienillä paikkakunnilla edes epiduraalia? Puhumattakaan useammasta, joita synnytys voi vaatia.

Ensimmäinen synnytykseni kesti 16 tuntia, sain yhden epiduraalin. Onko edes useampi mahdollista koska puudutuksen piti hälvetä ennen ponnistusvaihetta?

Vierailija
169/171 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos synnytyksessä jokin menee vaarallisesti pieleen, anteeksi nyt kun sanon, mutta se tapahtuisi vaikka siellä olisi kahdeksan lääkäriä ja yhdeksän kätilöä. Kiire ja henkilöstön vähyys näkyy yleisemmin eri asioissa kuin itse synnytyksessä."

Mitä ihmettä sä nyt väännät?! Lopeta!

Kaikki tajuaa, että synnytyskomplikaatiot johtuu synnytyksestä eikä kätilöistä. SE EI OLE TÄMÄN KESKUSTELUN POINTTI.

Pointti on se, että komplikaatio on vaarallisempaa kohdata yksin tienposkessa kuin sairaalassa, jossa siihen voidaan heti reagoida.

Miten kätilöiden vähyys liittyy siihen että lapsia joskus syntyy tien poskeen ?

Vierailija
170/171 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos synnytyksessä jokin menee vaarallisesti pieleen, anteeksi nyt kun sanon, mutta se tapahtuisi vaikka siellä olisi kahdeksan lääkäriä ja yhdeksän kätilöä. Kiire ja henkilöstön vähyys näkyy yleisemmin eri asioissa kuin itse synnytyksessä."

Mitä ihmettä sä nyt väännät?! Lopeta!

Kaikki tajuaa, että synnytyskomplikaatiot johtuu synnytyksestä eikä kätilöistä. SE EI OLE TÄMÄN KESKUSTELUN POINTTI.

Pointti on se, että komplikaatio on vaarallisempaa kohdata yksin tienposkessa kuin sairaalassa, jossa siihen voidaan heti reagoida.

Miten kätilöiden vähyys liittyy siihen että lapsia joskus syntyy tien poskeen ?

Hohhoijaa. Siten, että sieltä synnytyssairaalasta sanotaan viimeiseen asti, että älä tule vielä tänne, meillä ei ole resursseja sinua vastaanottaa. 

Mitä vähemmän henkilökuntaa ja saleja, sitä vähemmän pystytään potilaita hoitamaan ja erityisesti muutaman akuutin tilanteen ollessa samanaikaisesti päällä, jäävät sen hetken normosynnyttäjät odottajan penkille.

Vierailija
171/171 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverille sanottiin naistenkliniikalla että älä tule vielä. Vauva syntyi sitten kotiin. Onneksi hengissä ja kaikki meni hyvin. Toiselle kaverille sanottiin älä tule vielä, lähti sitten ambulanssisaattueella maikkarille ja juuri ja juuri ehti saliin ennen synnytystä. Näin toimii terveydenhuolto Helsingissä.

Onko tämä enää inhimillistä? Esim mitään kivunlievitystä ei ehdi saada kun liian kauan pitää vaan kotona kestää. 

Pitää käyttää omaa järkeä, oma kroppa sanoo että nyt en pärjää siispä lähden enkä kysele puhelimessa lupaa.

Ei varsinaisesti kiinnosta se *lupa*, vaan se että kätilö sanoo ettei kukaan täällä pysty nyt ottamaan sinua vastaan, selvitetään toinen paikka minne lähdet menemään tms. Ei hirveästi ole apua mennä kivuissa ja pelossa jonnekin aulaan ulvomaan mistä ei apu voi kuitenkaan saada.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän