Naistenklinikan / Jorvin kätiöt
Kaikki ollaan luettu taas viimeisimmät HUS:n johdon hölmöläisten käänteet. HUS tiettävästi vaijentaa henkilökunnan pelottelulla, kerro siis täällä synnärin kätilö, että mikä on oman kokemuksesi perusteella tilanne näillä jätti-synnäreillä?
Olen rv 21. ja synnytystä ohjattaisiin arpalipulla jompaan kumpaan, Espooseen tai Helsinkiin. Tämän päivän uutisista, jossa kävi ilmi Lohjan vielä oletettuakin pahempi henkiöstön irtisanomisten tilanne, alkoi kuitenkin entistäkin enemmän pelottaa. Kertokaa uskaltaako näiden kahden synnärin varaan jäädä roikkumaan vai onko todellinen riski jäädä kriittisellä hetkellä hoidotta?
Toki vertaiskokemuksetkin kiinnostavat: oletko hiljattain synnyttänyt Espoossa tai Helsingissä, millaista oli? Tai oletko nyt raskaana, mutta menossa jonnekin kauemmas synnyttämään? Millaista tietoa olet saanut?
Kommentit (171)
Meillä Jorvissa kätilö ojensi meille kapaloidun istukan ja totesi "ihan äidin näköä". Silloin kyllä itketti.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitkä on sun muut vaihtoehdot? Muutat Turkuun assp?
Mennä esim omille vanhemmilleni toiselle paikkakunnalle viimeisen kuukauden ajaksi.
-ap
Olipa muuten ironista lukea ip-lehdestä HUS:n otsikoita ja alapuolelta seuraava otsikko Pirhan yt-neuvotteluista, joissa säästötoimena vähennetään hallintoa.
Miten voi olla mahdollista, että kaikissa muissa sh-piireissä osataan paitsi HUS:ssa? Siellä sama kaaos vuodesta toiseen🤷
Meidän kaksi poikaamme on aikoinaan Jorvissa syntynyt. Ei mitään valittamista.
M58
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaksi poikaamme on aikoinaan Jorvissa syntynyt. Ei mitään valittamista.
M58
Juu 90-luvulla oli Kättäriä, Lohjaa, Tammisaarta ja Raaseporia..nyt on pikkasen eri ajat käsillä, siksi tässä tämän hetken tilannekuvaa kyselen.
-ap
Synnytin Jorvissa syyskuun lopussa ja kaikki meni tosi hienosti. Kiirettä toki on, mutta aivan todella hyvää hoitoa saimme jo toistamiseen. Esikoinenkin syntynyt Jorvissa ja hyvät kokemukset siitäkin. Sanoisin että ei kannata suotta pelätä. Kaikki menee varmasti hyvin!
Olet rv.21, sinulla on vielä puolet raskausajasta jäljellä. Asiasta ei kannata varmaan vielä hermoilla. Montako vauvaa olet kuullut syntyneen synnärin ulkopuolella, koska synnärit eivät ota äitiä sisälle?
Yritä olla stressaamatta jooko? Oman lapseni perheeseen odotetaan esikoista ennen sinun laskettua aikaasi ja perhe on ihan rauhallisin mielin menossa synnyttämään joko Jorviin tai Naisten klinikalle. Asiat tuppaavat menemään ihan hyvin. Sattuneesta syystä tiedän asiasta kohtuullisen paljon ja voin vakuuttaa sinulle, ettei ketään jätetä parkkipaikalle synnyttämään.
Synnytin Hyvinkäällä puoli vuotta sitten. Hoito oli hyvää ja kohtelu inhimillistä. Suosittelen.
Voit synnyttää aivan vapaasti missä tahansa sairaalassa, ei ole mikään pakko olla HUSin sairaala. TAYS, Hämeelinna ja Hyvinkää ovat hyviä paikkoja. Pienemmillä sairaaloilla on enemmän aikaa, etkä joudu kuolemantuskissa ovella odottelemaan jalat ristissä, että edelliset poistuvat sairaalasta. Kun synnytys alkaa, tärkeintä on tunne, että pääset sairaalaan ja saat kivunlievitystä. Tulet rukoilemaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Olet rv.21, sinulla on vielä puolet raskausajasta jäljellä. Asiasta ei kannata varmaan vielä hermoilla. Montako vauvaa olet kuullut syntyneen synnärin ulkopuolella, koska synnärit eivät ota äitiä sisälle?
Yritä olla stressaamatta jooko? Oman lapseni perheeseen odotetaan esikoista ennen sinun laskettua aikaasi ja perhe on ihan rauhallisin mielin menossa synnyttämään joko Jorviin tai Naisten klinikalle. Asiat tuppaavat menemään ihan hyvin. Sattuneesta syystä tiedän asiasta kohtuullisen paljon ja voin vakuuttaa sinulle, ettei ketään jätetä parkkipaikalle synnyttämään.
Kiitos rohkaisusta, mutta tiedän kesällä Lohjan sulun vuoksi kahden vauvan syntyneen parkkihalliin, joten en voi ihan rauhallisin mielin olla etenkään kun tilanteen tiedetään olevan nyt vielä kesääkin pahempi. Mieleeni on jäänyt myös kahden Naistenklinikan kohtukuoleman selvitys: Valviran raportissa molemmat erikoistuvat lääkärit perustelevat miksi eivät vain pystyneet parempaan ja sanoivat, että tällä rakenteella näitä valitettavasti tulee tapahtumaan lisää.
Olen saanut ensimmäisen ajanvarauksen joulukuun lopulle Jorviin, mutta siinäkin viestissä jo heti muistutettiin, että tämä aika voidaan joutua perumaan ja siirtämään. Aika paljon herättää pelkoja.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Synnytin Hyvinkäällä puoli vuotta sitten. Hoito oli hyvää ja kohtelu inhimillistä. Suosittelen.
Hyvinkäätä mietin myös juurikin sen inhimillisemmän koon ja maineen vuoksi, mutta mikä mahtaa olla senkään tilanne nyt🤔 Onko käynyt niin, että lohjalaiset suuntaavat nyt ensisijaisesti sinne ja sieltä saattaa saada ohjauksen pois koska tilaa ei näille potilasmäärille ole?
Upp. Kovasti toivoisin, että tämä ketju tavoittaisi kätilöitä tai parhaillaan synnytykseen valmistautumassa olevia jompaan kumpaan jättilaitokseen ohjattuja / juuri synnyttäneitä.
-ap
Olen itse viikoilla 18+ ja samat ajatukset pyörii mielessä. Saako Helsingissä tai Espoossa ihmismäistä kohtelua tai selviääkö äiti ja vauva ylipäänsä synnytyksestä hengissä? Tiedän että tilastollisesti hengissä selvitään, mutta hoidon laatu ja synnyttävien kohtelu on viime vuosien uutisoinnin ja läheisten kokemusten perusteella ollut aivan hirveää.
Olen itsekin miettinyt vaihtoehtoa mennä synnyttämään pienemmälle paikkakunnalle vanhempieni luokse. Ihan vaan sen vuoksi että näiden paikkojen maine alkaa olla jo ihan kehitysmaiden tasoa, ellei pahempaakin.
Naistenklinikalla kätilöt eivät ole inhimillisiä. En mene sinne toiste.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hienoa että itse et koe tarvetta varautua synnytykseen ja naiivisti uskot että kaikki vaan menee hyvin kun siihen uskot! Tsemppiä synnytykseen ja tulehan sitten kertomaan meille, miten meni!
Vierailija kirjoitti:
Olen itse viikoilla 18+ ja samat ajatukset pyörii mielessä. Saako Helsingissä tai Espoossa ihmismäistä kohtelua tai selviääkö äiti ja vauva ylipäänsä synnytyksestä hengissä? Tiedän että tilastollisesti hengissä selvitään, mutta hoidon laatu ja synnyttävien kohtelu on viime vuosien uutisoinnin ja läheisten kokemusten perusteella ollut aivan hirveää.
Olen itsekin miettinyt vaihtoehtoa mennä synnyttämään pienemmälle paikkakunnalle vanhempieni luokse. Ihan vaan sen vuoksi että näiden paikkojen maine alkaa olla jo ihan kehitysmaiden tasoa, ellei pahempaakin.
Ihanaa että löytyi edes kohtalotoveri! Juuri samaa minäkin mietin, että ei se vielä mitään jos kokemus olisi vähän rankka, mutta selviääkö vauva hengissä onkin toinen juttu. Juuri jossain Ylen jutussa painotettiin ohjetta, että sairaalaan ei saa tulla jos ei synnytys ole jo käynnissä. Kuulosti tosi pelottavalta, mistä kukaan tietää jos jokin onkin pielessä? Vauvahan ehtii varmasti silloin kuolla kohtuun ennen kuin pääsisin tuolla toimintaohjeella avun piiriin.
-ap
Sairasta Lohjan sairaalan lakkauttamisessa on se, että aiemminkaan Naikkari ei ole selviytynyt itse potilaistaan vaan niitä on lähetetty juurikin sinne Lohjalle tai Lahteen. Ja on tullut myös niitä kuolemantapauksia. Ja nyt sitten ollaan jo tiukoilla ja Helsinkiin muuttaa joka vuoksi X-tuhatta ihmistä lisää, joten miten hemmetissä ne jatkossa selviytyisivät synnytyksistä?? Luojalle kiitos, että asun Lahdessa!
Vierailija kirjoitti:
Vitkuttele lähtöä niin pitkään ettet ehdi lähteä minnekään. Jos kaikki menee ideaalisti, saatat saada kotiisi 2 ensihoitajaa, kenttäjohtajan, kätilön ja ehkä jopa lääkärin. Ja jos ei mene putkeen niin ensivasteen, jossa vpk-porukkaa. Tai et sitäkään.
Ja mitkä on sun muut vaihtoehdot? Muutat Turkuun assp?