Voikohan masennuksesta koskaan parantua kunnolla?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Voi. Kaikki solusi uudistuvat kokonaan 7 vuodessa, eli melkeinpä ylläpidät negatiivisia ajatusrakenteita tahallasi jos et parane. Nämä ajatusrakenteet voi pikkuhiljaa vaan korvata paremmilla, kun oppii tunnistamaan haitalliset. Samalla tavalla kuin haavakin paranee pikku hiljaa
Miten siitä voi siis parantua?
En ole, vaikka on mennyt 7 vuotta.
Miten ajatusrakenteita voi muuttaa paremmiksi, kun masentaa? Sehän on itseään ylläpitävä kierre?
Ptse olen ollut masentunut jo useamman vuoden ja kuukausia sairaslomallakin asian takia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua sitten masentaa?
En tiedä mutta huomaan usein vain makavaani päivisin sängyllä ja mikään ei kiinnosta? joskus myös itken paljon
Ruokavalio, liikunta ja mielen hallinta haltuun.
Hyviä terapeutteja on vaikea löytää muttei mahdotonta. Aloita vaikka Antti Heikkilän kirjoista.
Enpä ole. Kärsinyt jo yli 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä terapeutteja on vaikea löytää muttei mahdotonta. Aloita vaikka Antti Heikkilän kirjoista.
Olen jutellut terapeuteille mutta tuntuu etten saa heihin koskaan yhteyttä. He vain lässynlää. Ymmärrän kyllä että he yrittää auttaa mutta minua eivät ole auttaneet
Kyllä ainakin sen vakavuus voi lieventyä ja huonot kaudet lähentyä/hyvät pidentyä. Minulla on edelleen vaikeita hetkiä, mutta aivan todella radikaali muutos kymmenen vuoden takaiseen aikaan, jolloin olin aivan toimintakyvytön. On vaatinut terapiaa, toiminnan, ympäristön ja lähipiirin muutoksia.
Masennusjaksoissa on juuri se hyvä puoli, että ne menevät ohi. Pitää vain jaksaa pahimman yli.
On myös pitkäaikaista masennusta, mutta se ei ole onneksi kovin voimakasta siihen verrattuna, mitä masennusjaksot voivat olla.
Vierailija kirjoitti:
Masennusjaksoissa on juuri se hyvä puoli, että ne menevät ohi. Pitää vain jaksaa pahimman yli.
On myös pitkäaikaista masennusta, mutta se ei ole onneksi kovin voimakasta siihen verrattuna, mitä masennusjaksot voivat olla.
Mitä silloin pitää tehdä kun ei kiinnnosta tehdä mitään eikä ole motivaatiota aloittaa mitään?
Voi parantua.
Koska meitä vetää eri asiat. Se mikä toimii toiselle, ei toimi toiselle. Liikunta, lukeminen, säännöllinen arkirytmi ja päihteitä joskus kerran kuussa tahtiin. Välillä kuukausia ilman.
Masentunut voi olla duunissa tai opiskella. Päivärytmi on ok. Saattaa olla harrastuksia. Niinkuin mulla oli. Päihteiden vähennys. Sekä paikkakunnan vaihto. Oli lopulta se mikä vei ahdistuksen ja masennuksen pois.
Joka päivä oli kiva, kun pyöräilin ympäri kaupunkia tutkien sitä. Jos madis vielä iskee. Pakkaan kamat ja muutan vaikka Maarianhaminaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jutellut terapeuteille mutta tuntuu etten saa heihin koskaan yhteyttä. He vain lässynlää. Ymmärrän kyllä että he yrittää auttaa mutta minua eivät ole auttaneet
Mene huomenna kirjastoon ja lainaa muutama kirja ,lue ne. Ja toimi, ota vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Puhu vaan itsestäsi äläkä yleistä muihin. T. Se, jolla on yli 30 vuotta kokemusta.
Minä olen parantunut. Olin masentunut 15v-28v, nyt olen ollut kolme-neljä vuotta terve. Toki varmasti uusii joskus vielä, mutta ainakin nyt on luottamusta siihen, että siitä voi toipuakin.
Todella latteat neuvot, mutta oikea lääkitys nostamaan toimintakykyä ja sitten pala kerrallaan kuntoon oma ajattelutapa ja se miten puhuu itselleen, sekä liikunta, uni, ruoka. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Myös omaa mieltään voi itse korjata, traumojaan käsitellä ja luopua siitä, mikä tuottaa kipua. Vaatii kovaa työtä, mutta on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua sitten masentaa?
En tiedä mutta huomaan usein vain makavaani päivisin sängyllä ja mikään ei kiinnosta? joskus myös itken paljon
Niin kai se on että jos ei tiedä mikä masentaa, niin vaikea sitä on sitten masennuksen syylle tehdä mitään. Itselläni on ollut niin ahdistuksen kanssa. Ei mitään hajuakaan, mistä se tulee, miksi ahdistaa. Ja kun on oikein nujertunut olo, mikään ei oikein kiinosta enää. En mä tiedä voisiko sitä verrata johonkin sellaseen, että olis menettänyt jonkun itselle tosi tosi tärkeän asian, ja kun sitä ei saa, niin mikään muu ei sitä korvaa? Mikään muu ei kiinnosta.
Muuta ulkomaille niin masennus parantaa heti. Suomessa ei voi kuin voida pahoin
Ei varmaan voi. Olen ollut masentunut siitä saakka kun sain pakit naiselta vuonna 1998. Tavis nainen sanoi että ole ruma eikä halua minun kanssa tanssia. Siitä lähtien olen tietänyt etten koskaan saa naista niin se on ollut.
Voi. Kaikki solusi uudistuvat kokonaan 7 vuodessa, eli melkeinpä ylläpidät negatiivisia ajatusrakenteita tahallasi jos et parane. Nämä ajatusrakenteet voi pikkuhiljaa vaan korvata paremmilla, kun oppii tunnistamaan haitalliset. Samalla tavalla kuin haavakin paranee pikku hiljaa