Pojan kaveri meillä koulun jälkeen "hoidossa"
Kahdeksanvuotiaalla pojallamme on lupa tulla koulun jälkeisestä kerhosta kotiin klo 15 maissa. Koulusta on meille parin sadan metrin kävelymatka. Me vanhemmat tulemme kotiin joskus neljän jälkeen, useimmiten puoli viiden maissa. Nyt on kuitenkin koulukaverin vanhemmat alkaneet antaa lupaa että kaveri saa tulla meille suoraan koulusta, siis tänne jossa ei ole lainkaan vanhempia valvomassa. Tiedän että äiti itse on päivisin kotona ja tekee keikkatyötä silloin tällöin. He hakevat sitten poikansa illalla klo kuuden tai puolen seitsämän maissa. Tämä toistuu 3-4 kertaa viikossa.
Tulin tänään kotiin kauppakasseja kantaen, ja sama kaveri tuli vastaan ovelle ja kertoi että äiti on antanut luvan olla täällä kello kuuten.
Onks tämä ihan ok ja normaali käytäntö? En halua pilata lasten välejä ja kaveri on itse mukava ja huomaavainen 8-vuotias.
Kommentit (50)
Vuoroin vieraissa käydään. Miksei sinun poikasi voi mennä sen kaverin kotiin myös ja useamman kerran viikossa??
8-vuotias kaveri ja tämän äitikö päättävät, miten teillä eletään ja ollaan?
Olen itse ajatellut että en lähetä lasta kenenkään luo jos en itse ensin kysy. Viimeeksi kun äiti haki lapsensa joskus 18.40 hän kysyi että joko olette syöneet iltapalaa ;X. Odotin koko ajan että poika tullaan hakemaan jotta ehtisin aloittamaan iltarutiinit omien lasten kanssa. AP.
Kyllähän vierailulle pitää olla myös sinun (tai lapsen isän) lupa, ei pelkän vierailijan äidin lupa riitä.
En näe ongelmaa, jos osaavat käyttäytyä keskenään ollessaan ja asia on vanhemmille ok. Kävisin kuitenkin molempien kanssa keskustelun pelisäännöistä. Ainakin että vain lapsi ja kaveri voivat tulla kotiin ja kodissa ei tehdä tyhmyyksiä.
Yksi kaverini oli lapsuudessa paljon meillä, ja siihen oli syynsä, joille lastensuojelu ei kuitenkaan tehnyt mitään.
Olet ap liian kiltti kynnysmatto. Nyt opettelet vähän asettamaan rajoja tuolle lapselle ja etenkin äidilleen. Lapsi ei tietysti ymmärrä sosiaalisia sääntöjä kunnolla vaan vasta harjoittelee ja ottaa mallia äidistään.
Voi sanoa, että meillä on meidän säännöt eikä meille nyt sovi, mutta voit tulla silloin ja silloin, siis jos kuitenkin lapsi on ok kaveri ja käytökseltään sellainen, ettet halua välejä kokonaan poikki. Älä rupea väittelemään lapsen kanssa, ei sinun tarvitse perustella hänelle, miksi ei nyt käy.
Oletko sanonut lapsellesi tai ko pojalle ettei teillä saa olla?
Kyllähän sinun kotiisi tulevien vieraiden tietysti pitäisi kysyä myös sinun kantaasi asiaan. Ei se naapurin täti lapsensa kanssa voi ihan vaan keskenään sopia vierailuista sinun kodissasi.
Mitähän naapuri tuumaisi, jos sinun lapsesi yhtäkkiä alkaisi majailla hänen kotonaan?
Toki on hienoa, että on koti, johon oma lapsesi voi tuoda myös kavereita.
Kyllä täällä noin toimittiin. Jokainen vanhempi antoi luvan, mihin saakka oma lapsi sai olla, mutta isäntäperhe lähetti lapsen/lapset siinä vaiheessa kotiinsa, kun isäntäperheelle ei enää sopinut. Jos joku tarvitsi kyytiä/hakua, niin tällaiset sovittiin vanhempien kanssa etukäteen.
Me ollaan lapselle sanottu että tänne ei saa tuoda ketään ilman lupaa ja läksyt on hoidettava heti koulun jälkeen. Olen sanonut saman myös kaverin äidille, että Ben tulee koulun jälkeen kotiin ja tekee kotitehtävät. Pari päivää toimi ja tänään taas yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sanonut lapsellesi tai ko pojalle ettei teillä saa olla?
Olet lapanen, keskustele kaverin äidin kanssa asiata äläkä täällä vingu.
Meidänkin teinin mukana tulee loinen. Kerran tuli ja ilmoitti käskevästi että pitää saada ruokaa kun jää yöksi.
Ei jäänyt. Ei meillä yksiössä ole tilaa.
Tuli kyllä peetä niskaan loisvanhemmilta mutta enpä taida valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ajatellut että en lähetä lasta kenenkään luo jos en itse ensin kysy. Viimeeksi kun äiti haki lapsensa joskus 18.40 hän kysyi että joko olette syöneet iltapalaa ;X. Odotin koko ajan että poika tullaan hakemaan jotta ehtisin aloittamaan iltarutiinit omien lasten kanssa. AP.
Mikset siinä kohtaa todennut, ettette ole päässeet aloittamaan iltatoimia ja iltapalaa kun olette odotelleet kyläilijän kotiinlähtöä?
Oma lapseni syö välillä yhdellä kaverillaan, ja välillä tuo kaveri syö meillä. Ja viettävät aikaa vuoroin kummankin luona.
Mutta jos tätä kaverikyläilyä alettaisiin lastenhoitopalveluna pitää, niin pistäisin nopean stopin asialle.
Ehkä tässä on vaan tottunut huomaavaisiin, aikuisiin ihmisiin jotka kysyvät ensin ja toimivat sitten. AP.
Vierailija kirjoitti:
Olet lapanen, keskustele kaverin äidin kanssa asiata äläkä täällä vingu.
Vierailija kirjoitti:
Vieraileva lapsi saa ateriansa kavereiden kotona. Tästä taitaa olla kysymys.
Joutuisiko Ap:n lapsi palaamaan yksin kotiin jos kaveri ei tule mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä noin toimittiin. Jokainen vanhempi antoi luvan, mihin saakka oma lapsi sai olla, mutta isäntäperhe lähetti lapsen/lapset siinä vaiheessa kotiinsa, kun isäntäperheelle ei enää sopinut. Jos joku tarvitsi kyytiä/hakua, niin tällaiset sovittiin vanhempien kanssa etukäteen.
Just näin. Toi 8v alkaa mun mielestä just olla se ikä, jolloin lapset sais mieluusti alkaa sopia vierailut keskenään. Eli sun lapsi kysyy sinulta sopiiko teille tulla ja infoaa sit kaveria sopiiko vai ei ja mihin asti saa olla, ja kaveri kysyy omalta äidiltään saako mennä ja mihin asti saa olla.
Sinä siis sanot mihin asti teillä sopii olla ja tarvittaessa lähetät kotiin esim. klo 16. jos kaveri ei siihen mennessä ole lähtenyt.
Meillä lapset soittavat ja kysyvät, saako kaveri tulla. Aina saa, jos ei ole muuta ohjelmaa tai treenejä. Meillä riittää, ett lapset sopivat ja varmistavat luvat omilta vanhemmiltaan. Vanhempien ei tarvitse erikseen sopia, jos ei sitten ole joku uusi kaveri tms. Mutta siis ilmoittaa/kysyä pitää. Teinien kavereiden ei enää tarvitse kysellä, kun tulevat ja menevät niin itsenäisesti. Kiva, kun on kavereita!
Tuossa tilanteessa olisi pitänyt kysyä teiltä vanhemmilta sopiiko tuo.