Otteeni lapsen kanssa ovat kuulemma "epävarmoja"
Olen lapsen käsittelyn suhteen varovainen. Tällainen on kuitenkin sitten tulkittavissa epävarmuudeksi. Pitäisikö pientä vauvaa käsitellä kuin räsynukkea?
Ilmeisesti kaikki pitää tehdä elämässä huolettomasti huiskien kun se on varmuutta. Varovaisille ihmisille ei ole tilaa, mutta montako onnettomuutta syntyy meidän varovaisuutemme vuoksi? Ilmeisesti toimin silti väärin ja pitäisi olla niin VARMA.
Kommentit (107)
Mua hermostuttais jos joku tuntematon tulisi arvioimaan mun kotiin mun otteita!
Osa ihmisistä on jännittäjiä, ei huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti aloittajan vastaukset ovat sitä luokkaa, että ongelma lienee jossain muualla kuin liian epävarmoissa lapsenpitelyotteissa. Ei terve ihminen nimittele ventovieraita lehmiksi tai ala huutaa, että "pidä s-tana turpasi kiinni", jos vastaukset eivät ole varauksetonta komppaamista ja peesaamista. Huoli on luultavasti herännyt ihan aiheesta ja jos aloittaja on tosielämässä yhtä aggressiivinen ja herjaava kuin tässä ketjussa, niin en ihmettele, jos asiaa ei ole suoraan uskallettu ottaa hänen kanssaan puheeksi. Lähdetty kaarrellen liikkeelle siitä, että hänen otteensa lapsen kanssa vaikuttavat epävarmoilta mutta ei olla päästy sen pidemmälle, koska aloittaja lienee hermostunut jo siitä.
Tai sitten tämä on tyypillinen perjantaiprovo. Toivottavasti.
Toivon todellakin provoa minäkin! Jos nuo kaikki Ap.n vastaukset ovat aapeelta ja totta, on nyt kyse todellakin mielenterveysongelmillisesta ihmisestä ja huoli on herännyt todellakin jollakin ihan aiheesta.
Täällä on tainnut aapeen kirjoitukset olla ainoita epäasiallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuka nyt näin sanoi? Joku tuttava vai neuvolassa hoitaja/lääkäri? Sillä nyt ehkä eniten tässä merkitystä.
Itselläni on 6 lasta. Olen ollut, myös ensimmäistä lastani hoitaessa, suhteellisen reipasotteinen enkä ole aristellut käsitellä vauvaa. Ja voin käsi sydämmellä sanoa, etten ole lapsille käsittelylläni kipua aiheuttani enkä esim.kynsiä leikatessa saanut verta valumaan. Tiettyä varovaisuutta ja järkeä pitää tietysti käyttää, mutta vauvat ovat todella vahvaa tekoa eikä mene rikki tai saa edes kipeää normaaleista otteista tai kääntämisistä. Esim.juuri imettäminen. Jos vauva on jotenkin hankalassa asennossa, vauva tietysti siirretään parempaan asentoon, ei siinä muiden apukäsiä tarvita, omat kaksi kättä riittää, toisella kannatellaan vauvaa ja toisella siirretään.
Ymmärrän kyllä halun olla varovainen ja tietyn arkuudenkin, varsinkin ensimmäisen kohdalla,
Me ei asuta Kiinassa tai Intiassa. Seuraa uutisia, ollaanko huolissaan Suomessa siitä, syntyykö täällä liian vähän vauvoja vai liikaa.
Äläkä turhaan sääli, ovat jo nuoria aikuisia ja pärjäävät selvästi sinua paremmin elämässään. Ja kaikilla heillä kauniit käytöstavat.
Mietin hetken että APn kommentit on jotenkin tutunoloisia.
Sit hoksasin, hän vastaa samalla lailla aggressiivisesti kuten tää kesällä ja alkusyksystä italialais/ulkomaalaismiehestä kirjoitellut.
Keksitkö uuden rölläysaiheen?
Vierailija kirjoitti:
Mua hermostuttais jos joku tuntematon tulisi arvioimaan mun kotiin mun otteita!
Osa ihmisistä on jännittäjiä, ei huonoja.
Voin hyvin väitellä vaikka uskonnosta tai politiikasta jännittämättä yhtään, mutta jos tapaani käsitellä vauvaani kytätään ja arvostellaan niin kyllä jännitän. Voi anteeksi näille joillekin siitä! Kun väittelemällä en voi edes rikkoa ketään, mutta hutiloinnilla vauvan kanssa kyllä voin!
AP
Vauvat tykkäävät varmoista otteista. Ei tarvitse pelätä tippumista.
Vierailija kirjoitti:
Vauvat tykkäävät varmoista otteista. Ei tarvitse pelätä tippumista.
Mene roskiin varmojen otteidesi kanssa. Tapani toimia on monessakin asiassa hieman hitaampi ja huolellisempi kuten eri työkoneiden ja ajoneuvojen ajossa - en ole tyhmä, huono tai kömpelö vaikken pidä jotakin ihme kiirettä kaikessa. Mihin se kiire on edes valmiissa maailmassa?
Vauvaa käsittelen silti aivan hyvin ja ihan kaikki vauvaan liittyvät rutiinit sujuvat! Vauva ei ole KERTAAKAAN ollut LÄHELLÄKÄÄN pudota! Aivan kuin lenkkeillessä voin juosta pitkin talvea ulkona kaatumatta kertaakaan. MISSÄ on silloin ongelma?
AP
Harvaa äitiä edes syynätään vauvan elämän alkumetreillä. Riittää siihenkin pelkkä paska tuuri ja sitähän minulla riittää. Onneksi on hyvä mies puolustamassa joka on hyvä isä lapsellekin. Varmaan siinä on yksi lisämotivaationlähde vinkua minulle turhanpäiväisistä asioista kun ei mitään muutakaan ole! Onko teidän kritisoijien elämässä kaikki täydellistä?!
AP
Näistä kirjoituksista ap korostaa jotenkin kahta ääripäätä: hänen "varovaista" tapaansa (=oikea tapa) ja muiden liian "rajua" tapaa (=väärä tapa). Kuitenkin suurin osa vanhemmista toimii jossain noiden tapojen välimaastossa käsitellessään vauvaa. Myös ns. varma käsittelijä voi toimia "varovaisesti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on yhdessä raajassakin kosketusarkuutta jonka vuoksikin olen varovainen. Mutta ei, pitäisi olla niin hiton varma ja käännellä ja väännellä pientä miten sattuu.
Onko sinusta todella vain kaksi vaihtoehtoa: väännellä miten sattuu tai olla epävarma? Kuulostat epäkypsältä. Jos vauvan käsittelyä nyt arvioi ammattilainen, joka on ollut tekemisissä tuhansien äitien ja vauvojen kanssa, ottaisin palautteen tosissani. Epäkypsä ihminen lyö heti hihnat kiinni, loukkaantuu ja on defensiivinen. Kypsä ihminen on valmis pohtimaan asiaa ja ottamaan palautteen huomioon.
Jos tämmöistä palautetta antaa joku naapurin eukko tai serkun kaima, sitten ymmärrän loukkaantumisen. Asia ei heille kuulu.
Ammattilainen ei välttämättä ole hyvä ammatissaan, sekin pitää muistaa. Ei voi aina vain kumartaa auktoriteettia, siksi että tämä on jossain asemassa, ja nyt kyseessä "miltä lapsen käsittely vaikuttaa". Lapsen käsittely varovaisesti ei ole millään tavalla huono asia.
Epävarma sen sijaan on negatiivinen sana. Minusta se ei kerro suuresta ammatillisesta osaamisesta tai sensitiivisyydestä, jos tuoretta äitiä sanoo päin naamaa epävarmaksi.
Muutenkin tämä asetelma miten ronskit, äänekkäät ja suuret persoonat tuppaa jyräämään rauhalliset, huolelliset ja varovaiset. Niin tuttua. Vain siksi, että toisen tapa toimia on erilainen kuin oma tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti aloittajan vastaukset ovat sitä luokkaa, että ongelma lienee jossain muualla kuin liian epävarmoissa lapsenpitelyotteissa. Ei terve ihminen nimittele ventovieraita lehmiksi tai ala huutaa, että "pidä s-tana turpasi kiinni", jos vastaukset eivät ole varauksetonta komppaamista ja peesaamista. Huoli on luultavasti herännyt ihan aiheesta ja jos aloittaja on tosielämässä yhtä aggressiivinen ja herjaava kuin tässä ketjussa, niin en ihmettele, jos asiaa ei ole suoraan uskallettu ottaa hänen kanssaan puheeksi. Lähdetty kaarrellen liikkeelle siitä, että hänen otteensa lapsen kanssa vaikuttavat epävarmoilta mutta ei olla päästy sen pidemmälle, koska aloittaja lienee hermostunut jo siitä.
Tai sitten tämä on tyypillinen perjantaiprovo. Toivottavasti.
Toivon todellakin provoa minäkin! Jos nuo kaikki Ap.n vastaukset ovat aapeelta ja totta, on nyt kyse todellakin mielente
No täällä ihan kuka tahansa voi esiintyä ap:na. Aloitus oli varsin säyseä, kummasti tyyli muuttui, liekö kirjoittajakaan aina sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on yhdessä raajassakin kosketusarkuutta jonka vuoksikin olen varovainen. Mutta ei, pitäisi olla niin hiton varma ja käännellä ja väännellä pientä miten sattuu.
Onko sinusta todella vain kaksi vaihtoehtoa: väännellä miten sattuu tai olla epävarma? Kuulostat epäkypsältä. Jos vauvan käsittelyä nyt arvioi ammattilainen, joka on ollut tekemisissä tuhansien äitien ja vauvojen kanssa, ottaisin palautteen tosissani. Epäkypsä ihminen lyö heti hihnat kiinni, loukkaantuu ja on defensiivinen. Kypsä ihminen on valmis pohtimaan asiaa ja ottamaan palautteen huomioon.
Jos tämmöistä palautetta antaa joku naapurin eukko tai serkun kaima, sitten ymmärrän loukkaantumisen. Asia ei heille kuulu.
Ammattilainen ei välttämättä ole hyvä ammatissaan,
Tapaamisessa ei sanottu mitään negatiivista siitä miten käsittelen vauvaa kuten ei mistään muustakaan vaan oltiin ymmärtäväisiä. Jälkikäteen näin nämä kommentit papereista. Eli ei voitu suoraan sanoa, mutta johonkin se kaikki piti painaa!
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuka nyt näin sanoi? Joku tuttava vai neuvolassa hoitaja/lääkäri? Sillä nyt ehkä eniten tässä merkitystä.
Itselläni on 6 lasta. Olen ollut, myös ensimmäistä lastani hoitaessa, suhteellisen reipasotteinen enkä ole aristellut käsitellä vauvaa. Ja voin käsi sydämmellä sanoa, etten ole lapsille käsittelylläni kipua aiheuttani enkä esim.kynsiä leikatessa saanut verta valumaan. Tiettyä varovaisuutta ja järkeä pitää tietysti käyttää, mutta vauvat ovat todella vahvaa tekoa eikä mene rikki tai saa edes kipeää normaaleista otteista tai kääntämisistä. Esim.juuri imettäminen. Jos vauva on jotenkin hankalassa asennossa, vauva tietysti siirretään parempaan asentoon, ei siinä muiden apukäsiä tarvita, omat kaksi kättä riittää, toisella kannatellaan vauvaa ja toisella siirretään.
Ymmärrän kyllä halun olla varovainen ja t
Kuule, et tänä päivänä saisi hetkeäkään pitää mitään kuutta lasta. Olisit aivan samanlaisessa syynissä. Et ole mitenkään minua parempi vaan kyllä sinustakin jotain pahaa keksittäisiin. Ei siinä auta mirkään kauniit käytöstavat. Hah hah.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amm
Tapaamisessa ei sanottu mitään negatiivista siitä miten käsittelen vauvaa kuten ei mistään muustakaan vaan oltiin ymmärtäväisiä. Jälkikäteen näin nämä kommentit papereista. Eli ei voitu suoraan sanoa, mutta johonkin se kaikki piti painaa!
AP
Seuraavassa tapaamisessa voit kysyä, mitä tarkoitit että olen epävarma. Kyllä täytyy pystyä perustelemaan, Tekstiin ei voi laittaa mitä tahansa "vain ammattilaisten silmille" vaan se pitää muistaa että ne lukee myös asiakas, ja ne kommentit pitää olla perusteltavissa.
Vierailija kirjoitti:
Näistä kirjoituksista ap korostaa jotenkin kahta ääripäätä: hänen "varovaista" tapaansa (=oikea tapa) ja muiden liian "rajua" tapaa (=väärä tapa). Kuitenkin suurin osa vanhemmista toimii jossain noiden tapojen välimaastossa käsitellessään vauvaa. Myös ns. varma käsittelijä voi toimia "varovaisesti".
Ikävä kyllä tämä lytisti jo sen vähänkin varmuuteni toimia lapsen kanssa. Lapsen isä saa nyt etupäässä hoitaa vauvaa ja vetäydyn taka-alalle. Minuahan pitää niin hieveästi ohjata tässä. Varmaan ajan mittaan vieraannun vielä lapsesta ja hänestä tulee läheisempi isän kanssa. Kun nyt olen näin huono äiti niin eipä lapsikaan joudu sitten takiani vaaraan.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enempää tapaamisia heidän kanssaan vaan perhetyötä. Sieltä sitten kehittävät materiaalia lisäkiusaan. Eiköhän sitäkin sitten piisaa kun olen sielläkin jännittynyt ja teen jotain väärin. Varmaan menee isälle sitten huoltajuus ja kasvatusvastuu kun minut "diagnosoidaan" ääliöksi joka ei osaa mitään vaikka tekee kaiken mahdollisimman oikein. Minun elämäni kun on tuomittu olemaan aina jotain räpellystä ja turhaa hötkyilyä välttämätöntä vastaan.
AP
Äsken kun vauva heräsi päällimmäinen tunne oli pelkkä paha olo. Koin etten osaa varmaan hoitaa vauvaa ja hoito on pakkopullaa. Itkettää. Kiitos vain kun vietiin itsetunto. Oikein paljon kiitoksia! Onneksi vauvalla on isä!
AP
Vierailija kirjoitti:
Varmuus tarkoittaa sitä, että lapsi kokee olevansa turvassa. Kun käännät lapsen kyljelleen, niin mikään jäsenistä ei jää roikkumaan, vaan lapsi kääntyy kokonaisvaltaisesti.
Liian varovaisille enemmän sattuu kaikenlaista, vauvalle jää traumoja jos hoitaja on liian varovainen ja pelkää.