Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otteeni lapsen kanssa ovat kuulemma "epävarmoja"

Vierailija
15.11.2024 |

Olen lapsen käsittelyn suhteen varovainen. Tällainen on kuitenkin sitten tulkittavissa epävarmuudeksi. Pitäisikö pientä vauvaa käsitellä kuin räsynukkea?

Ilmeisesti kaikki pitää tehdä elämässä huolettomasti huiskien kun se on varmuutta. Varovaisille ihmisille ei ole tilaa, mutta montako onnettomuutta syntyy meidän varovaisuutemme vuoksi? Ilmeisesti toimin silti väärin ja pitäisi olla niin VARMA. 

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.

Vierailija
2/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sitä perusteltiin että millä tavalla epävarma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on yhdessä raajassakin kosketusarkuutta jonka vuoksikin olen varovainen. Mutta ei, pitäisi olla niin hiton varma ja käännellä ja väännellä pientä miten sattuu.

Vierailija
4/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, mäkin olen joskus varovainen, silti koen, että olen varma ja itsevarma. Joskus tämä tulkitaan "epävarmuudeksi". Pitäisikö sitten vain mennä ja tehdä, ja lopulta "oho".. olen vain turvallisuushakuinen ja tykkään miettiä..

Vierailija
5/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai sitä perusteltiin että millä tavalla epävarma.

On hitautta ja kömpelöyttä käsittelyssä. Minä kun en halua, että lapseen sattuu tai lapsi taittaa vaikka niskansa niin teen kaiken huolellisesti. Se on sitten näemmä väärin. Äitinä ja naisena kun pitää olla syntynyt kaikin puolin täydelliseksi.  AP

Vierailija
6/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sä vedät. Yritä olla välittämättä. 

Mä olin ihan kauhuissani, kun ensimmäinen lapsi annettiin syliin. Siitä se sitten pikkuhiljaa lähtee. 

Vierailija
7/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se lapsi mene rikki normaalista pitelystä. Kyllä usein jos vanhempi on kovin arka pitelemään lasta niin siinä on taustalla muutakin epävarmuutta lapsenhoidossa.

Vierailija
8/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, mäkin olen joskus varovainen, silti koen, että olen varma ja itsevarma. Joskus tämä tulkitaan "epävarmuudeksi". Pitäisikö sitten vain mennä ja tehdä, ja lopulta "oho".. olen vain turvallisuushakuinen ja tykkään miettiä..

No just näin. Jos vauva on vaikka imettäessä liian hankalassa asennossa käsitellä turvallisesti saatan muuttaa asentoa tai vaihtaa imetyksen korvikeruokintaan. Kun menen kaikessa näin vauvan turvallisuus edellä se on jotenkin väärin.

Kun ihan järjellä ajattelee niin ei tarvita kuin YKSI tilanne jossa käsittely menee pieleen niin vauva voi loukkaantua. Mihin siinä on sitten niin kiire, että asiat pitää suorittaa jotenkin lennosta? Esim. vaatteet (bodyt yms.) vaihdan kuin vettä vain kun siinä vaaratekijät ovat pienempiä. Mitä ihmeen haittaa tästä muka on?

AP

Vierailija
9/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkä ja melko painava voimanostaja-harrastelija, kun nuorimmainen syntyi vaimo oli hyvin huolissaan miten vauvan vaipanvaihto yms sujuu kun hienomotoriikka on mitä on ja isot lihakset tuottavat paljon voimaa. Hyvin se silti meni, eikä mitään ongelmia tullut vastaan. Ymmärsin kyllä huolen ja se oli ehkä ihan perusteltua. Vaikea nähdä että voisi olla "liian varovainen" pienen vauvan kanssa, kun liika kovakouraisuus on paljon todennäköisempi huolen aihe.

Vierailija
10/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on yhdessä raajassakin kosketusarkuutta jonka vuoksikin olen varovainen. Mutta ei, pitäisi olla niin hiton varma ja käännellä ja väännellä pientä miten sattuu.

Onko sinusta todella vain kaksi vaihtoehtoa: väännellä miten sattuu tai olla epävarma? Kuulostat epäkypsältä. Jos vauvan käsittelyä nyt arvioi ammattilainen, joka on ollut tekemisissä tuhansien äitien ja vauvojen kanssa, ottaisin palautteen tosissani. Epäkypsä ihminen lyö heti hihnat kiinni, loukkaantuu ja on defensiivinen. Kypsä ihminen on valmis pohtimaan asiaa ja ottamaan palautteen huomioon.

Jos tämmöistä palautetta antaa joku naapurin eukko tai serkun kaima, sitten ymmärrän loukkaantumisen. Asia ei heille kuulu. 

Vierailija
11/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se lapsi mene rikki normaalista pitelystä. Kyllä usein jos vanhempi on kovin arka pitelemään lasta niin siinä on taustalla muutakin epävarmuutta lapsenhoidossa.

Pitelen lasta aivan mielelläni. Imetän, syötän, pesen pyllyä ja kylvetän, vaihdan vaippaa, vaihdan vaatetta, leikkaan kynnet, käytän vauvaa lenkillä vaunuissa...siis mitä muuta pitäisi tässä vielä tehdä???

AP

Vierailija
12/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitelen lasta aivan mielelläni. Imetän, syötän, pesen pyllyä ja kylvetän, vaihdan vaippaa, vaihdan vaatetta, leikkaan kynnet, käytän vauvaa lenkillä vaunuissa...siis mitä muuta pitäisi tässä vielä tehdä???

AP

Mitäkö muuta pitäisi tehdä? No olla välittämättä mielipiteistä. Vaikeaa se on ja usein onnistuu vasta tokan tai kolmannen lapsen kohdalla. Mutta teet mitä vaan niin se on aina jonkun mielestä väärin. Tee siis kuten parhaaksi näet.

Vierailija
13/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ihan hysteeriseltä. Ei vauva voi mitenkään vahingoittua siinä, kun äiti vaihtaa imetysasentoa tmv. Ja tämän pelon takia vaihdat korvikkeeseen? Mitä ihmettä?!

Olen taipuvainen kertomasi perusteella uskomaan, että on syytäkin epäillä, onko kaikki kunnossa. Vauva aistii epävarmuuden. 

Vauva on ihan ihminen, kyllä sitä voi pyöritellä aika paljon, ennen kuin se rikkoutuu. Vasta jos käyttää väkivaltaa, ravistaa tai pudottaa vauvan korkealta, on realistinen mahdollisuus todelliseen vammaan.

Vierailija
14/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinusta todella vain kaksi vaihtoehtoa: väännellä miten sattuu tai olla epävarma? Kuulostat epäkypsältä. Jos vauvan käsittelyä nyt arvioi ammattilainen, joka on ollut tekemisissä tuhansien äitien ja vauvojen kanssa, ottaisin palautteen tosissani. Epäkypsä ihminen lyö heti hihnat kiinni, loukkaantuu ja on defensiivinen. Kypsä ihminen on valmis pohtimaan asiaa ja ottamaan palautteen huomioon.

Jos tämmöistä palautetta antaa joku naapurin eukko tai serkun kaima, sitten ymmärrän loukkaantumisen. Asia ei heille kuulu. 

Itse kuulostat juuri sellaiselta vääntelijältä jonka vuoksi pieni lapsi joutuu päivystykseen hoitoon ties minkä murtuman vuoksi. Myönnä pois, että olet riskitekijä lapsenhoitajana ja kyvytön äitinä.

AP

Vierailija
15/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppoa, mutta yritä olla välittämättä sanomisista. On ihan luonnollista, että vauvan kanssa hakee sopivaa tapaa olla. Sieltä se aikanaan kehittyy. Olet varmasti hyvä äiti lapsellesi juuri noin. :)

Vierailija
16/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ihan hysteeriseltä. Ei vauva voi mitenkään vahingoittua siinä, kun äiti vaihtaa imetysasentoa tmv. Ja tämän pelon takia vaihdat korvikkeeseen? Mitä ihmettä?!

Olen taipuvainen kertomasi perusteella uskomaan, että on syytäkin epäillä, onko kaikki kunnossa. Vauva aistii epävarmuuden. 

Vauva on ihan ihminen, kyllä sitä voi pyöritellä aika paljon, ennen kuin se rikkoutuu. Vasta jos käyttää väkivaltaa, ravistaa tai pudottaa vauvan korkealta, on realistinen mahdollisuus todelliseen vammaan.

Jos meinaan kaatua lattialle noustessani vauvan kanssa sohvalta huonosta imetysasennosta ja vauvan kärsivällisyys loppuu huutoon niin totta hemmetissä vaihdan SILLÄ KERRALLA imetysasentoa tai annan korviketta jos sekään asento ei suju! Mikä ihme itseäsi vaivaa, mahtaa olla vauvalla kroppa kipeä jäljiltäsi ja itku herkässä kun runtelet.

Vierailija
17/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole helppoa, mutta yritä olla välittämättä sanomisista. On ihan luonnollista, että vauvan kanssa hakee sopivaa tapaa olla. Sieltä se aikanaan kehittyy. Olet varmasti hyvä äiti lapsellesi juuri noin. :)

Enpä näemmä ole. Kaipa sitä lasta on sitten pyöriteltävä miten sattuu kun se on sitä varmuutta!!! Mitä väliä vaikka kynsiä leikatessa tulee verta kun sehän kuuluu asiaan (en ole kertaakaan aiheuttanut vauvalle verenvuotoa kynsiä leikatessa vaikka leikkaan kynnet lyhyiksi!).

AP

Vierailija
18/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun teksteistä näkyy, että sua tosi paljon huolettaa, että vauvalle sattuu jotain. Onko sulla kokemusta sellaisesta, onko esim. sulle lapsena tai sun lähipiirissä ollut jotain lapsiin kohdistuvaa liian rajua tai väkivaltaista käytöstä?

Vierailija
19/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa päätyi muuten yksi vauva sairaalaan "oho"-äidin takia. Tulee pikkuisen kalliimmaksi kaikkien kannalta tuollaiset koheltajat.

Vierailija
20/107 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoittaminen saattaa olla ilkeää nykyisin. Sano tuo asiasi suoraan sinua arvostelevalle ihmiselle jotta hän ymmärtää sinua paremmin. Jännityskin on täysin normaalia vauvojen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi