Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EU-hulluus: Kaikki savuaromit kielletään elintarvikkeista

Vierailija
15.11.2024 |

Goodbye:

-savulohi/kylmäsavulohi

-savuolut

-savumakkara

-savuviski

-savuliha

Kielletäänköhän kalankin savustaminen itse?

"EU:n komissio on kieltänyt savuaromien käytön elintarvikkeissa."

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/ccde9b10-5588-47e6-8ae1-953…

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaamme kuinka joku touhun-Pekka tai -Pirkko yritti aikoinaan saada EU:n kieltämään puutervan käytön kokonaan...

Vierailija
22/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäsavutofu on mun lemppari ruoka. Harmittaa jos sekin kielletään 😭

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis vähemmän haitalliset savuaromit kielletään, mutta haitallisempi savustus sallitaan. Onpas järjetöntä. 

Järjettömämpää olisi minusta kieltää vuosituhansien takainen perinteinen ruuanvalmistustapa. Hyvä että esanssit menee kieltoon ja aito asia pysyy. 

Vierailija
24/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskee ainoastaan perinteisen savustamisen korvaamiseksi kehitettyjä kemiallisia ja keinotekoisia savuaromeja:

25/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei vissiin viitsinyt lukea juttua otsikkoa pidemmälle. 

Mä kyllä luin ja niinhän tuossa on, että vähemmän haitalliset savuaromit kielletään, mutta savustuksessa syntyneiden haitallisten PAH-yhdisteiden sallittua määrää lisätään, jotta tämä epäterveellisempi tapa saada savun makua ruokiin voidaan edelleen sallia. 

Vierailija
26/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja... nyt pitää lopettaa sipsien syöminen! Olen nimittäin tykästynyt nimenomaan grillimaustettuihin sipseihin ja savuaromia kai niissä on. Ei haitannut edes hallituksen hinnankorotukset, mutta nyt kun savuaromi kielletään, niin ei ole enää mitään syytä sipsejä ostaa

Joo, grillimauste on sama kuin savuaromi eli kaikki grillimaustetut ruuat on kielletty. Ja myös BBQ kastike, kun sekin on grillausmauste. 

Älä nyt järkyty mutta aika moni suomen suosituimmista makkaroistakin savustetaan. Tosin ainakin aiemmin tuo tehtiin ihan oikealla purulla sen mitä minä olen asiaa nähnyt. Ja sitä savun makua (eli aromia usein) on monessakin ruoassa. 

Vierailija
27/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä luin ja niinhän tuossa on, että vähemmän haitalliset savuaromit kielletään, mutta savustuksessa syntyneiden haitallisten PAH-yhdisteiden sallittua määrää lisätään, jotta tämä epäterveellisempi tapa saada savun makua ruokiin voidaan edelleen sallia. 

Pitäisikö siis oikea savustuskin kieltää?

Vierailija
28/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savuaromi siis tarkoittaa savunmakuisia lisäaineita joita lisätään ruokaan.

Ei oikeasti savustettua.

Vierailija
29/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä tässä nyt sitten on?

Vierailija
30/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis vähemmän haitalliset savuaromit kielletään, mutta haitallisempi savustus sallitaan. Onpas järjetöntä. 

Järjettömämpää olisi minusta kieltää vuosituhansien takainen perinteinen ruuanvalmistustapa. Hyvä että esanssit menee kieltoon ja aito asia pysyy. 

Ei savuaromi, eli nestesavu, ole mikään synteettinen esanssi. Se valmistetaan ihan siitä savusta. 

Miksi sinusta siis olisi järjetöntä sallia vähemmän syöpävaarallinen vaihtoehto perinteiselle savustamiselle? Ihan vaan jonkun periaatteen vuoksi? Sinusta on siis jotenkin hyvä, että vähemmän vaarallinen vaihtoehto kielletään, mikä lisää syöpävaarallisemman metodin käyttöä? 

Vierailija
31/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuaivot taas vauhdissa 👍

Vierailija
32/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ou jee, vihdoinkin saa skottilaisia viskejä ilman savun makua. Ap lupasi.

33/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä tässä nyt sitten on?

Ei mitään

Vierailija
34/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa ne siirtymäaikana saa kehitettyä kokonaan keinotekoisen savuaromin, jossa noita haitallisia yhdisteitä ei ole. Ei luulisi olevan mahdoton tehtävä.

Vierailija
35/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielletäänkö myös savunahat?

36/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö siis oikea savustuskin kieltää?

Jossain vaiheessa varmasti kielletäänkin. 

Vierailija
37/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ihan 100% varmasti Italiassa kiellettään kaikki savustetut elintarvikkeet😂

Vierailija
38/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskee ainoastaan perinteisen savustamisen korvaamiseksi kehitettyjä kemiallisia ja keinotekoisia savuaromeja:

Ei. Ei ne ole mitään keinotekoisia ja kemiallisia, vaan ihan siitä savusta valmistettuja. Lukee ihan tuossa linkkaamassasi jutussa. 

Vierailija
39/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, no mitä sitten. Itsestäni ainakin mukavampi ajatus että savun maku tulee aidosta savustamisesta kuin jostain feikkimausteesta. Harvalla ruokavalio koostuu siten että savustetut tuottee aiheuttavat oikeasti jotain haittoja. 

Vierailija
40/75 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika liittyä Venäjän Federaatioon.

Venäjällä firmat saa laittaa ruokaan mitä haluavat ja niin paljon savua kuin haluavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän