Miten munuaisarvot matalammalle?
Olen menossa leikkaukseen ja munuaisarvo oli hieman koholla. Lukemaa en tiedä. Arvoa kontrolloidaan vielä, mutta miten voi vaikuttaa alentavasti ko. arvoon.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Kaliaa ja viinaa vuorotellen, nääs
siiterii kans
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä arvo?
Krea-arvoa pitäisi saada alemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä arvo?
Krea-arvoa pitäisi saada alemmaksi.
Satutko syömään keitettyä lihaa usein, esim. lihakeitto? Jos niin jätä heti pois. Mutta tuosta tuskin kyse.
Sokeri ja alkoholi ovat pahimmat munuaisten tuhoajat. Nämä molemmat kokonaan pois niin arvot paranevat.
Alkoholia en käytä. Sokerissa on aina vähentämisen varaa. Ap
Itselläni todettiin munuaisten vajaatoiminta kahdeksan vuotta sitten. Lääkäri määräsi pienen annoksen verenpainelääkettä, jota olen käyttänyt siitä asti, vaikka verenpaine oli silloin vain lievästi koholla ja nykyään todella matala. Kontrolliverikokeissa käyn kerran vuodessa, ja lääkärin olen nähnyt face-to-face varmaan viisi vuotta sitten. Diabetesta tai ylipainoa ei ole eikä suvussa tietääkseni muita munuaistautisia.
Olen itse saanut munuaisarvojani parannettua viimeisen vuoden aikana juomalla enemmän vettä, lisäämällä kasvisten syöntiä, syömällä vähäsuolaista tai suolatonta ruokaa (leivon leivät itse, en syö ravintoloissa tai osta eineksiä) ja liikkumalla enemmän. Yllätyin itsekin, miten kreatiiniarvo ja munuaisten suodatuskyky oli kohentunut, kun aloin kiinnittää ruokavalioon erityistä huomiota.
Parempi jos katsot netistä ja lekurin tiedot. Palsta arvailee ja sanoo ehkä väärin? Tuskin sokeri kaikilla se.
Krea nousee lihasmassan noustessa ja sen vähentyessä, laskee.
Ihan normaalia. Voi olla jopa huomattavasti korkeampi jos lihasmassaa paljon.
Krea ei ole ainoa arvo jolla munuaisia mitataan. Virtsatestit kertovat enemmän. Sen lisäksi veren plasman albumin pitoisuus.
Virtsasta pitäisi tarkistaa myös tarkat arvot mikroskooppi tutkimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Oot ollut kuivunut. Juo vettä.
Kuivumiseen vaikuttavat myös elektrolyytit, ei pelkkä neste. Ihan sama vaikka joisit 4l vettä, mutta jos et syö esim. kaliumia riittävästi et saa arvojasi kohdilleen.
Proteiinipitoisissa ruuista muodostuu typpipitoisia kuona-aineita ja ne rasittavat munuaisia. Proteiinirajoitteinen ruokavalio tulee yleensä kuvioon vasta, kun krea-arvo on usean satasen luokkaa. Silloin pyritään hidastamaan munuaisten vajaatoiminnan etenemistä ja lykkäämään dialyysin aloitusta.
Elimistö säätelee hyvin veren kaliumpitoisuutta, mutta vaikeassa munuaisten vajaatoiminnassa kaliumarvo voi kohota liikaa. Kaliumia on muuten esim. kahvissa, anaaneissa, mansikoissa, herneissä ja ylipäänsä monissa kasviksissa. Mutta sinun ei kannata tämän kanssa säätää, siitä tulee huolta vakavissa tapauksissa ja joskus diureetteja käytettäessä.
Jos haluaa tehdä munuaisten työskentelyn helpoksi, on huolehdittava, että suolamäärät maltilliset ja verenpaine ja kolesteroli kohdillaan.
Krea-arvoa kohottaa myös, jos olet edellisenä tai samana päivänä rasittanut fyysisesti itseäsi. Ja veden juominen kannattaa muistaa, mutta ei koskaan tolkuttomasti. Jos tolkuttomasti juo, ei elimistö pysty säätelemään suoloja kuten natriumia ja kaliumia. Mutta se on ääritapauksissa.
Kaliaa ja viinaa vuorotellen, nääs