Kannattaako laina maksaa pois niin nopeasti kuin voi?
Kyse siis asuntolainasta, 3 kk euribor-korolla.
Olen lyhentänyt _ylimääräistä_ joka kuukausi 500-1000€ . Nyt olen alkanut miettiä, pitäisikö sen sijaan jättää vähän rahaa elämästä nauttimiseen? Elän nuukasti ja siitä on tullut tapa. Mutta onko hyvä idea lopulta, kun elämästä on tullut aika ykstoikkoista.
Puskurirahaa on erikseen säästössä reilu 5000€. Tämä yllättäviä/tärkeitämenoja varten.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen fiksumpaa tapaa tuohon lainanlyhennykseen: säästät vuoden, pyydät pankilta lupaa tehdä vuoden edestä suuremman kertalyhennyksen ja sen jälkeen päivittämään lainasi. Nyt voi olla riskinä, että vaikka kuinka työnnät rahaa takaisin niin lainasi realistinen määrä ei ole kovin paljoa kummoisempi kuin normaalilla takaisinmaksuohjelmalla. Samalla kun elät sen vuoden aikana haluaamasi elämää niin saat todelliset voitot myös lainanhoidossa.
Hei! Minulla on "Suomen joustavin asuntolaina", eli saan ihan vapaasti maksella haluamiani, isojakin summia, ja lyhennysvapaat (10% lainan alkupääomasta) on kokonaan käyttämättä. En keksi, miten lainan voisi päivittää paremmaksi. Huomattava myös, että pankki perii aina maksun, jos jotain muutoksia haluaa. Tämmöiset kulut syövät mahdollisen edun.
Laina on jo pienentynyt mukavasti, koska valitsin tasalyhennyksen kuuk
Kannattaa tuosta puskuria kasvataa hieman lisää.
Satosen ansiosidoinnainen on aiwan onneton 2 kk jälkeen jos käy kylmät.
Jos asuntolainaasi on jäljellä esimerkiksi 100 000, korko pysyisi 3,25%:ssa ja kuukausittainen tasalyhennys olisi 500€/kk.
1. kkerä on 500€+270,83€
2. kkerä on 500€+269,48€
3. kkerä on 500€+268,13€
4. kkerä on 500€+266,77€
5. kkerä on 500€+265,42€
6. kkerä on 500€+264,06€...
Jos sinulla on 10 000€ ylimääräistä ja lyhennät heti sillä asuntolainan ylimääräisen lyhennyksen
1. kkerä on 500€+270,83€+10 000€
2. kkerä on 500€+242,40€
3. kkerä on 500€+241,04€
4. kkerä on 500€+239,69€
5. kkerä on 500€+238,33€
6. kkerä on 500€+236,98€
Ensimmäinen vaihtoehto tekee korkoja 1604,69€. Toinen vaihtoehto tekee korkoja 1469,27€. 6 erän aikana säästät koroissa 135,42€. Jos sijoitat tuon 10 000€ johonkin, joka tuottaa sinulle 6 erän aikana enemmän kuin 135,42€, ei kannata tehdä ylimääräistä lyhennystä.
Tuolla tavalla voit laskea itse, mikä kannattaa, kun vaihdat summat ja koron todellisiksi sekä sen lisäksi tietysti katsot ajan, jolla haluat tietää, että kannattaako ylimääräinen lyhennys, esimerkiksi vuodessa.
Jos sijoitat ja säästät hyvin ei kannata maksaa ennakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama kysymys ollut mielessä. En tosin tiedä, mihin sitä "irti jäävää" rahaa ylimääräisistä lyhennyksistä laittaisin, sillä oma tilanne on taloudellisesti aika hyvä. Nytkin pystyn ostamaan tai tekemään haluamiani asioita, vaikka ylimääräistä laitankin.
Aikaisemmin laitoin ylimääräistä 500 ja nyt tällä hetkellä jonkun aikaa 2000.
Lainaa olin alunperin 80k ja nyt jäljellä 62k. Maksanut noin 1,5 v.
Sinuna kerryttäisin tuota puskuria myös. Eli vähän vähemmän lyhennyksiä ja puskuri n. 15000 euroa ja sen jälkeen eläisin ja tekisin ylimääräisiä. Vaikka sitten vähemmän
Hei! Meillä sitten aika samanlaiset ajatukset. Olen myös lyhentänyt lainaa vajaa 2 vuotta, ja se on huvennut nopsaan.
Minulle on alkanut hahmottua, mihin sen 'vapaan pääoman' laittaisin: ensin alan käydä ratsastustunneilla viikottain, ja ehkä kesään mennessä koen osaavani riittävästi, lähteäkseni esim. ulkomaahan ratsastuslomalle. Tämä on oikeastaan ainoa asia, joka minua tällä hetkellä kiinnostaa niin paljon,,että olen halukas investoimaan siihen rahaa. Olen siis harrastanut ratsastusta nuorempana, jolloin minulla oli oma hevonenkin, mutta siitä on piiitkä aika.
Puskurista: luulin, että 5 tonnia olisi ihan riittävästi! Voisin lisätä puskuria maksamalla sinne 500€/kk jonkin aikaa. Minulle jäisi edelleen jonkin verran 'vapaata' rahaa ja tietysti tavanomainen lainanlyhennys kuukausittain.
Hyvähän sitä lainaa olisi perinnöksikin jättää, turha maksella.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuntolainaasi on jäljellä esimerkiksi 100 000, korko pysyisi 3,25%:ssa ja kuukausittainen tasalyhennys olisi 500€/kk.
1. kkerä on 500€+270,83€
2. kkerä on 500€+269,48€
3. kkerä on 500€+268,13€
4. kkerä on 500€+266,77€
5. kkerä on 500€+265,42€
6. kkerä on 500€+264,06€...
Jos sinulla on 10 000€ ylimääräistä ja lyhennät heti sillä asuntolainan ylimääräisen lyhennyksen
1. kkerä on 500€+270,83€+10 000€
2. kkerä on 500€+242,40€
3. kkerä on 500€+241,04€
4. kkerä on 500€+239,69€
5. kkerä on 500€+238,33€
6. kkerä on 500€+236,98€
Ensimmäinen vaihtoehto tekee korkoja 1604,69€. Toinen vaihtoehto tekee korkoja 1469,27€. 6 erän aikana säästät koroissa 135,42€. Jos sijoitat tuon 10 000€ johonkin, joka tuottaa sinulle 6 erän aikana enemmän kuin 135,42€, ei k
Hei! Oletpa nähnyt vaivaa asian havainnollistamiseksi, kiitos siitä. Tästä voi hyötyä moni muukin.
Itse asiassa, virallinen kuukausilyhennykseni on juuri tuo 500€. Lainaa ei ole enää läheskään noin paljon. Siksi kulutkin ovat pienentyneet, eikä puhuta isoista säästöistä, vaikka sijoittaisin ylimääräisiä rahoja muualle. Mullahan ei ollut sijoittaminen mielessä, vaan ekstra-eurojen käyttö elämän pikku iloihin.
tsellä sama kysymys ollut mielessä. En tosin tiedä, mihin sitä "irti jäävää" rahaa ylimääräisistä lyhennyksistä laittaisin, sillä oma tilanne on taloudellisesti aika hyvä. Nytkin pystyn ostamaan tai tekemään haluamiani asioita, vaikka ylimääräistä laitankin.
Sinuna kerryttäisin tuota puskuria myös. Eli vähän vähemmän lyhennyksiä ja puskuri n. 15000 euroa ja sen jälkeen eläisin ja tekisin ylimääräisiä. Vaikka sitten vähemmän
Hei! Meillä sitten aika samanlaiset ajatukset. Olen myös lyhentänyt lainaa vajaa 2 vuotta, ja se on huvennut nopsaan.
Minulle on alkanut hahmottua, mihin sen 'vapaan pääoman' laittaisin: ensin alan käydä ratsastustunneilla viikottain, ja ehkä kesään mennessä koen osaavani riittävästi, lähteäkseni esim. ulkomaahan ratsastuslomalle. Tämä on oikeastaan ainoa asia, joka minua tällä hetkellä kiinnostaa niin paljon,,että olen halukas investoimaan siihen rahaa. Olen siis harrastanut ratsastusta nuorempana, jolloin minulla oli oma hevonenkin, mutta siitä on piiitkä aika.
Puskurista: luulin, että 5 tonnia olisi ihan riittävästi! Voisin lisätä puskuria maksamalla sinne 500€/kk jonkin aikaa. Minulle jäisi edelleen jonkin verran 'vapaata' rahaa ja tietysti tavanomainen lainanlyhennys kuukausittain.
Yllä oleva oma kirjoitukseni ja alla oleva APn vastaus.
APLLE
Alkoi naurattamaan, sillä todellakin samanlaiset ajatukset... Minä tosin KÄYN JO ratsastustunneilla. Lapsena ratsastin hieman myös ja 7 vuotta sitten, railakkaassa 46 -vuoden iässä, menin alkeistunneille ja nyt sitten alkoi tosiaan 7 vuosi vakiotunteja. Välillä oli kaksikin viikkotuntia, mutta se kävi hieman työlääksi töiden kannalta.
Mene ihmeessä tunneille. Itse lähdössä maaliskuussa Egyptiin ja jonkin sortin ratsastuskeikan sinne ujutan. Katsellut jo hieman valmiiksi.
Puskurista. Suosittelen ehdottomasti kasvattamaan tuota puskuria. 5000 on sellainen raha, mikä äkkiä hupenee, jos ei mistään saisi mitään tai jotain järisyttävää tapahtuisi. Mitä isompi puskuri, sitä turvallisempaa. Sinuna tekisin, mitä kirjoititkin. Vaikka se 500 e puskuriin ja hieman vähemmän lyhennyksiin, kunnes ainakin 10 saavutettu...
lainaamasi
En ole kauppatieteilijä, mutta minusta on ehkä hieman väärä ajatus jos kuvittelee asuntolainan lyhentämisen säästönä ja sijoittamisena omaan tulevaisuuteen. Jos maksat nyt pikapikaa asuntolainaa pois ja sinulle ei kerry muita säästöjä, sijoitat vain ja ainoastaan asuntoon, jonka arvon nousu ei tapahdu hetkessä ja arvo voi jopa laskea. Etenkin uutena ostettu asunto voisi oletuksena olla suht kallis ja kun väestökehitys nojaa tällä hetkellä Suomessa maahanmuuttoon, ei näillä maahanmuuttajilla voi kovin realistisesti olettaa olevan sellaista pääomaa että he voivat ostaa kallista asuntoakaan.
Rahastosijoittamisella voi saada lyhyelläkin aikavälillä hyvää tuottoa sijoituksilleen ja huomattavasti pienemmällä pääomalla kuin mitä asuntoon on pitänyt käsirahaa laittaa. En tiedä mikä olisi optimisuhde asuntolainan, oman puskuritilin tai sijoittamisen suhteen. En suosittele, että kaikki rahat menee asunnonlyhennykseen. Mitä teet sitten, kun asunto on maksettu ja sinulla ei ole muuta omaisuutta sijoitettu mihinkään? Et saa asunnosta mitään rahallista hyötyä ennen kuin myyntivaiheessa vasta (olettaen että arvo ei ole laskenut) ja joudut kuitenkin asumaan jossakin vähintään vuokralla tai ostamaan uuden asunnon.
Taloudellisesti on kai viisasta maksaa nopeasti pois.
Kituuttaminen sen takia ei silti ole järkevää. Mieti, jos vaikka joudut onnettomuuteen, jossa vammaudut niin ettet pysty tekemään oikein mitään sen jälkeen? Olisiko ehkä kannattanut elää kunnolla aiemmin?
Monet puhuvat, että eläkkeellä sitten matkustelevat ympäri maailmaa jne. Suurin osa sitä ei kuitenkaan lopulta pysty terveyssyistä tekemään, ja vaikka olisikin terve, ei enää jaksa mitään mannertenvälisiä lentoja. Sitten harmittelevat kun ei tullut tehtyä asioita aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Taloudellisesti on kai viisasta maksaa nopeasti pois.
Kituuttaminen sen takia ei silti ole järkevää. Mieti, jos vaikka joudut onnettomuuteen, jossa vammaudut niin ettet pysty tekemään oikein mitään sen jälkeen? Olisiko ehkä kannattanut elää kunnolla aiemmin?
Monet puhuvat, että eläkkeellä sitten matkustelevat ympäri maailmaa jne. Suurin osa sitä ei kuitenkaan lopulta pysty terveyssyistä tekemään, ja vaikka olisikin terve, ei enää jaksa mitään mannertenvälisiä lentoja. Sitten harmittelevat kun ei tullut tehtyä asioita aiemmin.
Jep ja nyt eletään todellisuudessa, jossa aikuiset eivät edes tule saamaan eläkettä. Olettaisin AP:n olevan 20-35 vuotias joka ei ainakaan tule saamaan eläketta, koska eläkkeen maksajia ei vain ole. Eli on ensiarvoisen tärkeää säästää rahaa myös jollekkin korolliselle säästötilille.
Kun tekee ylimääräisen lyhennyksen lainaan, esim. 500 euroa, niin se ei enää koskaan kerää korkoa lainapääomassa. Tuon voi siis ajatella niin, että teet ihan ok tuottavan sijoituksen, joka on täysin varma tuotoltaan ja riskiä ei ole. "Tuotto" on saman verran kuin velan korko sen 500 euron osuudesta koko lainan ajalta.
Jos käyttäisit saman 500 euroa vaikka rahastoon, siinä on kuluja, heikkoja vuosia jolloin sijoitus ei tuota mitään ja menee jopa tappiolle, ja pitää muistaa, että sijoituksen tuotosta pitää maksaa 30% veroa kun rahat kotiuttaa.
Kannattaa siis tehdä ylimääräisiä lainanlyhennyksiä niin paljon kuin taloutesi sallii. Kaikki muu on vain uhkapeliä. Sitten kun olet velaton, niin voit sijoittaa ylimääräiset rahasi kuten haluat. Joku tähän kuitenkin väittää, että lainanlyhennysten sijaan pitäisi sijoittaa heti, jotta tulisi parempi tuotto. Niin se menisi täydellisessä maailmassa, mutta täysin riskitön vaihtoehto on mielestäni parempi kuin spekulatiivinen tuotto suurella riskinotolla. Maailman meno on varsinkin nykyään hyvin epävarmalla pohjalla. Jos yleinen taloustilanne romahtaa, niin rahastojen ja osakkeidenkin arvot romahtaa. Juuri kun niitä rahoja olisi eniten tarvinnut. Parempi asua silloin velattomassa asunnossa tai talossa.
Vierailija kirjoitti:
En ole kauppatieteilijä, mutta minusta on ehkä hieman väärä ajatus jos kuvittelee asuntolainan lyhentämisen säästönä ja sijoittamisena omaan tulevaisuuteen. Jos maksat nyt pikapikaa asuntolainaa pois ja sinulle ei kerry muita säästöjä, sijoitat vain ja ainoastaan asuntoon, jonka arvon nousu ei tapahdu hetkessä ja arvo voi jopa laskea. Etenkin uutena ostettu asunto voisi oletuksena olla suht kallis ja kun väestökehitys nojaa tällä hetkellä Suomessa maahanmuuttoon, ei näillä maahanmuuttajilla voi kovin realistisesti olettaa olevan sellaista pääomaa että he voivat ostaa kallista asuntoakaan.
Rahastosijoittamisella voi saada lyhyelläkin aikavälillä hyvää tuottoa sijoituksilleen ja huomattavasti pienemmällä pääomalla kuin mitä asuntoon on pitänyt käsirahaa laittaa. En tiedä mikä olisi optimisuhde asuntolainan, oman puskuritilin tai sijoittamisen suhteen. En suosittele, että kaikki rahat menee asunnonlyhennykseen. Mitä teet sitten, kun asunto on maksettu ja sinulla ei ole muuta omaisuutta sijoitettu mihinkään? Et saa asunnosta mitään rahallista hyötyä ennen kuin myyntivaiheessa vasta (olettaen että arvo ei ole laskenut) ja joudut kuitenkin asumaan jossakin vähintään vuokralla tai ostamaan uuden asunnon.
Sijoittaminen kannattaisi aloittaa mahdollisimman ajoissa. Jos makselee ylimääräisiä lyhennyksiä kymmenen vuotta niin menettää jo aika paljon korkoa korolle ilmiön hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Kun tekee ylimääräisen lyhennyksen lainaan, esim. 500 euroa, niin se ei enää koskaan kerää korkoa lainapääomassa. Tuon voi siis ajatella niin, että teet ihan ok tuottavan sijoituksen, joka on täysin varma tuotoltaan ja riskiä ei ole. "Tuotto" on saman verran kuin velan korko sen 500 euron osuudesta koko lainan ajalta.
Jos käyttäisit saman 500 euroa vaikka rahastoon, siinä on kuluja, heikkoja vuosia jolloin sijoitus ei tuota mitään ja menee jopa tappiolle, ja pitää muistaa, että sijoituksen tuotosta pitää maksaa 30% veroa kun rahat kotiuttaa.
Kannattaa siis tehdä ylimääräisiä lainanlyhennyksiä niin paljon kuin taloutesi sallii. Kaikki muu on vain uhkapeliä. Sitten kun olet velaton, niin voit sijoittaa ylimääräiset rahasi kuten haluat. Joku tähän kuitenkin väittää, että lainanlyhennysten sijaan pitäisi sijoittaa heti, jotta tulisi parempi tuotto. Niin se menisi täydellisessä maailmassa, mutta täysin riskitön vaihtoehto on
Rahastoja on monenlaisia, myös sellaisia joissa ei ole kuluja juuri mitään. Rahaston kulut ja kaikki merkintäpalkkiot pitää katsoa etukäteen ja se ottaa huomioon, kun päättää mihin rahansa sijoittaa. Tyhmä ei kannata olla.
Samalla tavalla kuin asunnon arvo, kyllä, myös rahaston arvo voi mennä tappiolle. Rahastoon kannattaa sijoittaa pitkäjänteisesti ja sanoisin lonkalta, että viisi vuotta on ihan minimimäärä eli sijoita vain ne rahat, jotka olet valmis kadottamaan ja vain ne rahat,joita tiedät ettet tule tarvitsemaan parin vuoden aikana mihinkään. Jos sijoittaa vuoden tähtäimellä, niin todellakin ja varmasti tuleekin käymään niin, että rahastosi tekee tappiota, koska taloudessa on jaksottain aina hyviä ja sitten huonoja hetkiä. Eihän kukaan asuntoakaan halua myydä silloin, kun asuntojen hinnat ovat laskusuhdanteessa. Kun sijoittaa pitkäjänteisesti ja kerryttää sijoitukselleen korkoa, se 30 % vero on vain pakollinen paha ja saat edelleen jotain kuitenkin takaisin. Sijoittaminen täytyy muistaa hajauttaa, eli älä ikinä laita ylimääräistä tuhatta euroa yhteen rahastoon ja muista myös hajauttaa sijoitus ajallisesti.
Ei asunnon arvon laskua tule sekoittaa ylimääräisten lainanlyhennysten ja rahastosijoittamiseen vertailuun. Laina on joka tapauksessa jo otettu ja se pitää maksaa pois. On eri keskustelu, kannattaako asuntoa ylipäätään ostaa vai asua vuokralla ja sijoittaa rahansa. Ap:n tapauksessa laina oli jo otettu.
Vierailija kirjoitti:
tsellä sama kysymys ollut mielessä. En tosin tiedä, mihin sitä "irti jäävää" rahaa ylimääräisistä lyhennyksistä laittaisin, sillä oma tilanne on taloudellisesti aika hyvä. Nytkin pystyn ostamaan tai tekemään haluamiani asioita, vaikka ylimääräistä laitankin.
Minulle on alkanut hahmottua, mihin sen 'vapaan pääoman' laittaisin: ensin alan käydä ratsastustunneilla viikottain, ja ehkä kesää
Lainaus:
>> APLLE
Alkoi naurattamaan, sillä todellakin samanlaiset ajatukset... Minä tosin KÄYN JO ratsastustunneilla. Lapsena ratsastin hieman myös ja 7 vuotta sitten, railakkaassa 46 -vuoden iässä, menin alkeistunneille ja nyt sitten alkoi tosiaan 7 vuosi vakiotunteja. Välillä oli kaksikin viikkotuntia, mutta se kävi hieman työlääksi töiden kannalta.
Mene ihmeessä tunneille. Itse lähdössä maaliskuussa Egyptiin ja jonkin sortin ratsastuskeikan sinne ujutan. Katsellut jo hieman valmiiksi.
Puskurista. Suosittelen ehdottomasti kasvattamaan tuota puskuria. 5000 on sellainen raha, mikä äkkiä hupenee, jos ei mistään saisi mitään tai jotain järisyttävää tapahtuisi. Mitä isompi puskuri, sitä turvallisempaa. Sinuna tekisin, mitä kirjoititkin. Vaikka se 500 e puskuriin ja hieman vähemmän lyhennyksiin, kunnes ainakin 10 saavutettu...
lainaamasi >>
Haha! No sattuipa kivasti, "hevostyttö" sielläkin!
Egyptin arabialaiset hevoset on kyllä hienoja ja mukavia ratsastaa. Pitää vain katsoa, että paikka on sellainen, missä hevosia hoidetaan hyvin ja niillä on kunnolliset olot.
Säästän puskuritilille sitten lisää. Sieltä saa vapaasti nostaakin, jos tulee tilapäinen kassavaje.
Ap
Tässä asiassa on varmasti mielipiteitä joka lähtöön. Oma tilanne on se, että asunto on ylipäätään ollut realistista maksaa itselle, joten siihen on lähdetty. Eli en asu pääkaupunkiseudulla ja tienaan keskituloisen verran eli reilut 3000€/kk. Miksipä en maksaisi lainaa ripeästi pois, ja teinkin sen nollakorkojen aikana. Nyt sitten velattomana sijoittelen ylimääräisiä ja koetan turvata eläkepäiväni. Olen nelikymppinen, eli itselläkin on kiikun kaakun, saanko ikinä eläkettä mistään vai pitääkö tulla toimeen omillaan.
Jos taas ajatellaan nykyisiä korkoja yhdistettynä muutama vuosi sitten kohonneisiin asuntojen hintoihin, niin moni asunnon pääkaupunkiseudulta ostanut ei edes ikinä kuvittele maksavansa sitä lainaa kokonaan. Talossa asutaan esim. se aika kun perheasunnon tarvitsee, ja sitten se vaihdetaan pienempään. Siinäkin kuitenkin vaurastuu koko ajan kun pääoma karttuu. Jonain kauniina päivänä voi jopa olla velaton. Mutta entä jos joutuukin työttömäksi? Asumistukea ei saa enää omistusastuntoon. Tai entä jos kukaan ei halua ostaa taloa kun sen myymisen aika tulee? Monta epävarmaa tekijää. Mutta kukin tekee kuten parhaaksi katsoo.
Vastaan tähän (itse copypastettuun).
Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi. Ei ole minunkaan mielestä järkevää vetää omaa taloutta tiukille maksaakseen asuntolainaa pikapikaa pois. Ensin täytyy olla oma puskuri kunnossa, jotta selviää, jos yllättävää (yleensä nega -sellaista) tapahtuu. Ei ole järkevää kituuttaa omassa elämässä tällä hetkellä...
Mutta meitä lainallisia on monia. Kaikki eivät halua sijoittaa, jotkut eivät kestä velkaa -ajatusta, toisilla on irrallista rahaa, jne.
Itse kuulun meihin varttuneisiin asuntovelallisiin. Olen 53 -v ja otin lainan 2022. 80k (jäljellä 62k). Itsellä pakka aika hyvin kasassa ja koska en halua eläkkeellä maksaa asuntolainaa, niin minun kohdalla on järkevää maksaa se pikaisesti pois. Tarkoitukseni ei ole lähemmäs 70 veenä jäädä eläkkeelle.
Töitä kyllä minulla riittää, jos vain en sairastu, vaikka yrittäjä olenkin. En myöskään pitänyt ajatuksesta, että kun velan otin 2022, niin olisi maksettu 2039.... Huhheijaa. Nyt olen tammikuussa 2036 ja parempi.
Tarkoitus olisi maksaa pois ennen 2030. Sitten alan miettimään, milloin jäisi eläkkeelle. Saa nähdä. Voi olla, että jatkan edelleen yrittäjänä, mutta vähentäen.
Jokaisen tulee itse miettiä, mikä on paras ratkaisu. Minulle se on pikainen poismaksu, mutta ketään en suosittele jättämään elämästä
Tässä menee porukalla asiat sekaisin. Jos vasta suunnittelet asunnon ostamista, niin silloin pitää miettiä onko se järkevä sijoitus. Jos taas olet jo ostanut asunnon velaksi, niin sinun on maksettava velka takaisin pankille. Lainan nopealla maksuajalla vaikutat paljonko lainan lopullinen hinta tulee olemaan. Esim. 300 000 euron lainan kokonaishinnaksi tulee 3% korolla
10 v maksuajalla n. 350 000 euroa
15 v maksuajalla n. 375 000 euroa
20 v maksuajalla n. 400 000 euroa
Tietenkin ylimääräiset lainanlyhennykset pitää katsoa sijoitukseksi, koska nopeasti maksamalla säästää. Ei se sijoitus mikään kovin iso ole, mutta varma ja riskitön kuitenkin.
Kannattaa elää nyt eikä sitten joskus. Maksele etuajassa sen minkä pystyt, mutta älä nyt täysin menoistasi pihistä.
Minä en ainakaan aio maksaa nykyistä asuntolainaa kokonaan pois koskaan, sillä tiedän myyväni asuntoni muutaman vuoden kuluttua ja ottavani sen jälkeen todennäköisesti uuden lainan.