Kannattaako laina maksaa pois niin nopeasti kuin voi?
Kyse siis asuntolainasta, 3 kk euribor-korolla.
Olen lyhentänyt _ylimääräistä_ joka kuukausi 500-1000€ . Nyt olen alkanut miettiä, pitäisikö sen sijaan jättää vähän rahaa elämästä nauttimiseen? Elän nuukasti ja siitä on tullut tapa. Mutta onko hyvä idea lopulta, kun elämästä on tullut aika ykstoikkoista.
Puskurirahaa on erikseen säästössä reilu 5000€. Tämä yllättäviä/tärkeitämenoja varten.
Kommentit (46)
Säästin 14 vuotta ja ostin asunnon ilman lainaa sitten. Ajattelin silloin että rahaa pitää jäädä elämiseen myös ja asuin halvassa vuokra asunnossa vuodesta 2000 vuoteen 2016. Minun mielestä se oli oikea ratkaisu kun se että maksais jotain 1000 euroa lainaa, vastikettakin 200 euroa ja eläisi sitten ilman mitään harrastuksia koska rahat ei riitä.
Budjetoi asuminen, silloin on turha edes miettiä minne raha siinä menee, lainaan vai vuokraan.
Sijoita ylimääräinen raha, niin et tuhlaa pääomaa.
Ei kai se indeksirahastokaan täysin riskitön ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen fiksumpaa tapaa tuohon lainanlyhennykseen: säästät vuoden, pyydät pankilta lupaa tehdä vuoden edestä suuremman kertalyhennyksen ja sen jälkeen päivittämään lainasi. Nyt voi olla riskinä, että vaikka kuinka työnnät rahaa takaisin niin lainasi realistinen määrä ei ole kovin paljoa kummoisempi kuin normaalilla takaisinmaksuohjelmalla. Samalla kun elät sen vuoden aikana haluaamasi elämää niin saat todelliset voitot myös lainanhoidossa.
Nyt on kyllä legendaarista av-mamman taloustietämystä tarjolla :D
Hyvä veto tuo säästää vuoden ja laittaa pankille hakemus isompaan kertalyhennykseen ite oon tehnyt samantyyppisen tempun ja usein se kannatti. Kun kerran tekemällä päivität lainan, voi tosiaan saada järkevämmän takaisinmaksun kuin jatkuvilla pienillä tönäisyillä. Kannattaa myös vertailla tarjouksia ja ehtoja, katso vaikka Lainaaheti.fi, Rahoituslaitos, Omalaina ja Sortter eri näkökulmia varten ja heitä nopea silmäys myös https://joustoluottoja.fi 🙂
No se pääoma on kuitenkin jo vuosia sitten sijoitettu asuntoon. Eli turha jossitella, ettei ehkä kannattanut. Hyvä asunto ja hyvä sijainti kumminkin. Ja jos en lyhennä lainaa, maksan sitä enemmän korkoja ja asuntoa myydessä joutunen kuittaamaan lainan myyntirahoista. Mielestäni tämä on aika plus-miinus-nolla järkeily. En suhtaudu asioihin muutenkaan noin rahakeskeisesti. Minulla on esim. wanha mökki, joka ei tuota yhtään mitään, mutta on kiva olla olemassa.