Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADHD-diagnoosista pohdintoja

Vierailija
14.11.2024 |

Olen jo pitkälti yli 50-vuotias ja ihan koko elämäni kärsinyt mielenterveydellisistä ongelmista. Oireinani on ollut ärtymys, ahdistus. kiivas luonne, levottomuus ja jatkuva tuskainen olo ja nopeasti vaihteleva mieliala. Olen käynyt ainakin 10 eri psykiatrilla, kokeillut valtavan määrän erilaisia masennus- ja ahdistuslääkkeitä ja kaikki tuloksetta. Osa sivuoireista on ollut hirveitä. On sekä masennus- että ahdistusdiagnoosit. Ei ole persoonallisuushäiriöitä eikä kaksisuuntaist mielialahäiriötä. 

Viime kesänä istuessani taas tuskissani uuden psykiatrin vastaanotolla, hän haastattelun jälkeen kysyi että onko mulle koskaan tehty neuropsykologista testausta. No ei ole, enkä ole tällaista  koskaan osannut edes epäillä. Kävin läpi kattavat testit ja haastattelut ja tulos oli päivänselvä, mulla on siis ADHD. 

Sain tähän lääkityksen (27-45 mg Concerta tarpeen mukaan). Kun otin ensimmäisen pillerin niin vajaan tunnin päästä mun elämä muuttui täysin. Päässä vellonut selittämätön ja outo täysin selittämätön tuska, ahdistus ja sisäinen levottomuus katosi täysin, olo oli selkeä, ajattelin kirkkaasti, mieliala oli iloinen, masennus katosi ja kirjaimellisesti koko elämä kääntyi hetkessä päälaelleen.

Ensimmäiset kuukaudet oli mahtavia, mutta nyt kun asiaa on ehtinyt enemmän miettiä niin on mieleen hiipinyt myös katkeruutta. Koko elämän kestänyt päivittäinen tuska, kaikki ne ongelmat joita on tutkinut kymmenet asiantuntijat ja kukaan aiemmin ei tällaista tullut miettineeksi? Yhteensä lähes 10 vuotta erilaisia terapioita, osa kalliilla itse maksettuna, ja ei koskaan mitään tulosta tai syytä, ei oikeastaan edes keinoja lievittää oireita. Vaikeudet koulussa ja ihmissuhteissa ja pohjamutiin vajonnut itsetunto. Poissaoleva ja keskittymiskyvytön vanhempi. Ja kaikki mitä olisi tarvittu oli yksi vaivainen pilleri.

Tuntuu välillä että elämän parhaat vuodet vedettiin vessasta ja se harmittaa, vaikka pitäisi iloita siitä että edessä voi olla vaikka mitä ja nyt elämä hymyilee. Tiedostan että menneiden vatvominen on turhaa, mutta silti... Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia jakaa? 

Kommentit (147)

Vierailija
21/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko ystävällisesti vain olla rehellisiä siitä millaisia olette, mitä tunnette ja ajattelette? Kertokaa rehellisesti ongelmanne, haasteenne, asianne ja kaikki. Psyykkisesti sairailla aikuisilla on näitä ADHD oireita, varsinkin ja erityisen paljon persoonallisuushäiriöisillä ja kaksisuuntaista mielialahäiriötä omaavilla ihmisillä. Lisäksi monet oireet tulevat todellakin syystä eikä koskaan tule hävetä mitään oireita, tunteita tai kehoasioita.

Olkaa edes itsellenne rehellisiä.

Ja kun hieman otat asioista selvää, niin tiedät että juuri tästä syystä ADHD-testit ovat erittäin kattavia, joissa isossa osassa on juurikin mielenterveydellisten ongelmien poissulkeminen. Tärkein näistä on kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka testauksessa sain itse pyöreän nollan ja täyden varmuuden että tästä ei ole kyse. ADHD aiheuttaa johdannaissairauksia kuten masennusta ja ahdistusta, joiden hoito on erittäin vaikeaa tai mahdotonta, jos juurisyytä ei ole selvitetty. 

En koskaan hävennyt masennusta tai ahdistusta ja mielestäni kenenkään ei pitäisi hävetä mielenterveydellisiä ongelmia. Mutta en myöskään koskaan saanut diagnosoituihin mielenterveysongelmiin mitään apua, vaikka kaikkeni yritin. Kun ADHD:ta lähdettiin hoitamaan, niin oireet katosivat hyvin nopeasti. Jos lääkitys toimii, niin se myös vahvistaa diagnoosin, koska ns. normaalilla ihmisellä lääkkeet kyllä antavat vasteen, mutta eri tavalla ja huomattavasti heikommin.

Vierailija
22/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko ystävällisesti vain olla rehellisiä siitä millaisia olette, mitä tunnette ja ajattelette? Kertokaa rehellisesti ongelmanne, haasteenne, asianne ja kaikki. Psyykkisesti sairailla aikuisilla on näitä ADHD oireita, varsinkin ja erityisen paljon persoonallisuushäiriöisillä ja kaksisuuntaista mielialahäiriötä omaavilla ihmisillä. Lisäksi monet oireet tulevat todellakin syystä eikä koskaan tule hävetä mitään oireita, tunteita tai kehoasioita.

Ja kun hieman otat asioista selvää, niin tiedät että juuri tästä syystä ADHD-testit ovat erittäin kattavia, joissa isossa osassa on juurikin mielenterveydellisten ongelmien poissulkeminen. Tärkein näistä on kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka testauksessa sain itse pyöreän nollan ja täyden varmuuden että tästä ei ole kyse. ADHD aiheuttaa johdannaissairauksia kuten masennusta ja

Tiedät kuitenkin ettei lääke oli kaikkea tekevä ihme lääke jolla saat elämäsi kerralla kuntoon. Täällä mainostetaan että loppuu alkon kittaaminen ja pettäminen, kun saa lääkkeen. Valitettavasti se ei vain toimi niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako testiä tekevä lääkäri aina huomioon, että kyseessä voi olla myös epävakaa persoonallisuushäiriö tai kaksisuuntainen mielialahäiriö?

Siis tuttu on hakeutumassa siihen adhd tutkimukseen, mutta mieleeni on tullut myös nuo kaksi joista voi olla myös kyse? En vain kehtaisi hänelle näistä vihjata.

Vierailija
24/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun hieman otat asioista selvää, niin tiedät että juuri tästä syystä ADHD-testit ovat erittäin kattavia, joissa isossa osassa on juurikin mielenterveydellisten ongelmien poissulkeminen. Tärkein näistä on kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka testauksessa sain itse pyöreän nollan ja täyden varmuuden että tästä ei ole kyse. ADHD

Tiedät kuitenkin ettei lääke oli kaikkea tekevä ihme lääke jolla saat elämäsi kerralla kuntoon. Täällä mainostetaan että loppuu alkon kittaaminen ja pettäminen, kun saa lääkkeen. Valitettavasti se ei vain toimi niin.

Tuohan on ihan kiinni ihmisestä. Kyllä se lääke joillain toimii niin, ja toisilla taas auttaa paljon vähemmän. Ei ihmiset ole sillä lailla samanlaisia, että voisi yleistää. 

Vierailija
25/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että olet nainen? Meidän ADHD yleensä mitätöidään mt-ongelmaksi ja lisäksi olet vielä sen ikäinen, ettei edes lapsuudessasi uskottu että tytöillä voisi olla ADHD.

Tietoisuus on lisääntynyt ja nyt sitten me aikuiset olemme myös alkaneet saamaan niitä diagnooseja. Tosin liian myöhään, liian monen asian mentyä pieleen. Kaupanpäälle saamme kuulla valitusta siitä kuinka "kaikki haluavat" ADHD:n ja ongelma on itseaiheutettu ja paranisi kun vaan laittaisi älypuhelimet pois. 

Tätä me sitten kuuntelemme ja mietimme omaa lapsuuttamme ilman älypuhelimia näiden ihan samojen asioiden kanssa jo silloin kamppailleena. Samalla mietimme sitä, mitä kaikkea olisimme voineet olla jos olisimme saaneet oikeaa apua.

T. Kaksi vuotta sitten diagnoosin saanut N38

Itse asiassa olen mies. Miesten ADHD jää ihan samaan tapaan diagnosoimatta, j

Okei, pahoitteluni. Heti tuli kyllä tuon kommenttini jälkeen mieleen, että toki voit olla mies jolla ADHD ei ole oireillut ns. miestyypillisesti. 

Olen itse samaa mieltä, että testien tiukkuus on pelkästään positiivinen asia. Tarkka diagnostiikka auttaa jokaista löytämään oikean avun ongelmaansa. Vähän kyllä aina huvittaa nämä kommentit, joissa joku ulkopulinen on kovin tietävinään kuinka daignoosin saa kunhan vain keksii pyytää. Meillä diagnoosin saaneilla kun on huomattavasti erilainen kokemus yleensä.

Vierailija
26/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mt ongelmien ja neurojuttujen diagnisointi on vaikeaa, etenkin jos kumpiakin jollon oireet menee ristiin. Virhediagnoosejakin tulee

Tämä. Adhd-lääke voi poistaa esim. närästysoireet jotka potilaat voivat tulkita ahdistukseksi.

Pahin combo lienee ADHD ja kaksisuuntanen yms jollon oikeesti vaikee testata ja hoitaa. Vaatii kokenutta lääkäriä

Vierailija
27/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaako testiä tekevä lääkäri aina huomioon, että kyseessä voi olla myös epävakaa persoonallisuushäiriö tai kaksisuuntainen mielialahäiriö?

Siis tuttu on hakeutumassa siihen adhd tutkimukseen, mutta mieleeni on tullut myös nuo kaksi joista voi olla myös kyse? En vain kehtaisi hänelle näistä vihjata.

Kyllä ottaa, jos oireet sopivat niihinkin. Yleensä ekana epäillään noita mt-ongelmia, ja monilla onkin diagnosoitu väärin ne, kun ei ole tajuttu epäillä ADHD:ta. 

Vierailija
28/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun hieman otat asioista selvää, niin tiedät että juuri tästä syystä ADHD-testit ovat erittäin kattavia, joissa isossa osassa on juurikin mielenterveydellisten ongelmien poissulkeminen. Tärkein näistä on kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka testauksessa sain itse pyöreän nollan ja täyden varmuuden että tästä ei ole kyse. ADHD

Eihän kukaan tuollaista väitä. Se, että joku kertoo lääkkeen auttaneen, ei tarkoita sitä että se olisi taikaiskusta poistanut kaikki ongelmat. Tuo aloittajallakin on monien vuosien terapia takana ja vaikka väärästä syystä, niin varmasti hän on silti saanut toiminnanohjausta. 

Vierailija
29/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tämä on olennainen osa testiä ja myös jo muutaman kerran mainittu tässä ketjussa. Kaikki mainitsemasi diagnoosit ovat niin vaikeita, että sinulla maallikkona ei ole mitään mahdollisuutta tätä asiaa selvittää, riippumatta siitä montako artikkelia olet Iltalehdestä aiheesta lukenut. Jätä asia ammattilaisille äläkä vihjaile kaverillesi mitään.

Vierailija
30/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun hieman otat asioista selvää, niin tiedät että juuri tästä syystä ADHD-testit ovat erittäin kattavia, joissa isossa osassa on juurikin mielenterveydellisten ongelmien poissulkeminen. Tärkein näistä on kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka testauksessa sain itse pyöreän nollan

Täällä palstalla saadaan lukea miten lääke korjasi kaikki ongelmat. Totuus on se että tarvitaan myös muutakin ohjausta.

Vierailija
31/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu mies yrittää päästä tutkimuksiin onko hänellä hoitamaton adhd, koska ihmissuhteet ja kaikki elämässä sekaisin. Raivokohtauksia, sarjapettämistä ja pakonomaista seksiaktiivisuutta, ahdistusta, ylisuorittamista töissä jne. Toivon, että diagnoosi ja apu löytyisi ja ettei julkisella siihen menisi kauaa aikaa.

Hoitamaton ADHD? Siitäkö tuo kaikki johtuukin? Oletteko te näin typeriä. Ihminenkö pettää ja tuhoaa johtuen esim. tästä ADHD:sta? Kidding me seriously?

Vierailija
32/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu mies yrittää päästä tutkimuksiin onko hänellä hoitamaton adhd, koska ihmissuhteet ja kaikki elämässä sekaisin. Raivokohtauksia, sarjapettämistä ja pakonomaista seksiaktiivisuutta, ahdistusta, ylisuorittamista töissä jne. Toivon, että diagnoosi ja apu löytyisi ja ettei julkisella siihen menisi kauaa aikaa.

Hoitamaton ADHD? Siitäkö tuo kaikki johtuukin? Oletteko te näin typeriä. Ihminenkö pettää ja tuhoaa johtuen esim. tästä ADHD:sta? Kidding me seriously?

Opiskele, se sivistää.

Vierailija
33/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumelääke vaikutus. Lääke ei vie ahdistusta pois.

ADHD:n yksi yleisimmistä oireista on selittämätön ahdistus ja juuri tähän lääke tepsii hyvin. Hoitamaton ADHD aiheuttaa monia mielenterveydellisiä ongelmia, kuten ap yllä kuvasi, joihin juurisyyn hoitaminen tepsii paremmin kuin mikään muu hoitovaihtoehto.

Eipäs höpistä, jos ei tiedetä mistä puhutaan.

Siis ADHD? Tähänkö te puette sen kaiken mitä ette halua tuoda julki? Ei ihme jos lapsistakin tehdään jo vieroksuttavia ADHD-oireiden perustella. Ei taida olla yhtään sama asia tämä aikuisten ADHD. Nyt ei tarvitse enää persoonallisuutta sitten taaskaan arvostella.

Onko sulla kaikki hyvin? Heräsikö kaikki muumit talviunilta? Muistiko myös Hiawatha nou

Tai sitten kävi niin että minä ymmärrän ja sinä et. Ymmärrän mistä asiat johtuvat, sinä et. Sinä haluat ulkoisen syyn joka ei auta sinua. Käyttäytymisesi minua kohtaan tässä kertoo jo sinusta, miksi aiheutin sinussa näin paljon kipua ja tuskaa kohteliaalla ja arvostavalla viestilläni? Katsohan peiliin, siellä on sinulle syyllinen asioihisi.

Vierailija
34/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini, kilpirauhanen, sähköallergia, hysteria, melankolia ja nyt uusimpana adhd. Kapitalismi tarjoaa jokaiselle sopivan vaivan ja lääkkeen, ja helpotus on taattu, kunnes tarvitaan seuraava.

Vierailija
35/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ny 48- v siitä koko ikänsä kärsinyt nainen. Aloin saada kelalta tukea täytettyäni 15- vuotta. Rippikoulun jälkeen. En ole koskaan käynyt millään psykiatrialla enkä ole syönyt yhtään lääkettä siihen. Nehän luokitellaan siis HUUMEIKSI. Just siks e niit haluu. Ilmankin pärjää mainiosti. 

Vierailija
36/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini, kilpirauhanen, sähköallergia, hysteria, melankolia ja nyt uusimpana adhd. Kapitalismi tarjoaa jokaiselle sopivan vaivan ja lääkkeen, ja helpotus on taattu, kunnes tarvitaan seuraava.

Sähköallergia ei ole todellista, ja hysteriaa ja melankoliaa ei käytetä lääketieteellisinä terminä. Sen sijaan jokaisella ihmisellä on kilpirauhanen, ja sen toiminnassa voi olla ongelmia. Samoin ADHD on ihan oikeasti olemassaoleva ilmiö (jos oisit elänyt mun exän kanssa, niin tietäisit tä). 

Vierailija
37/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat tyypillisiä ADHD-oireita, vaikka se sinua kuinka kiukuttaisi. Ei diagnoosi oikeuta noihin, eikä diagnoosi ole koko persoona joka myös vaikuttaa siihen kuinka pitkälle menee impulsikontrollin puutteessaan.

Usein diagnoosi auttaa noihin haitallisiin toimintamalleihin kun saa ohjausta siihen mitkä ovat niitä laukaisevia tekijöitä ja miten niiden kanssa eletään olematta itselle ja muille vahingoksi. Yksilön vastuulle jää kuitenkin sitoutua noihin toimintamalleihin.

Vierailija
38/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskele, se sivistää.

Mutta olen jo opiskellut. Tunnen monia eri tavalla sairaita täysin sisuksia myöten, siksikin tiedän. Luulin että näitä normaaleja asioita ymmärretään yleisesti hieman paremmin jo nykyisin varsinkin.

Vierailija
39/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikäisesi adhd. Saanut diagnoosin reilut kymmenen vuotta sitten. Luin hämmästyneenä tuntojasi "menetetystä elämästäsi" ja adhd:n aiheuttamista vaikeuksista. Mitäs, jos listaat myös ne hyvät puolet?

On minullakin ollut vaikeuksia, kurjuutta, ihmissuhdeongelmia, epäonnistumista, ahdistusta  jne, mutta myös hirveästi iloa siitä, että uskallan ja teen. Hakenut apua aina, siis jo teininä, ongelmiini ja osannut järkeni kanssa pohtia ovatko muut pelkästään oikeassa minun suhteeni. Ja kaikki äkilliset ratkaisuni vaihtaa työpaikkaa, ammattia, muuttaa muualle, ovat aina osoittautuneet hyviksi ratkaisuiksi elämää kokiessani. Minulla on hyvin monipuolinen työelämän kokemus ja josta on iän myötä pelkästään hyötyä. Samoin kielitaidosta, jonka olen oppinut asumalla muualla kuin pänttäämällä kirjoista. Olen osannut opiskella ja oppia minulle sopivalla tavalla, joka ei tarkoita istumista pulpetin ääressä hiljaa.

En arvosta ns normi-ihmisten elämänmallia, joten adhd on ollut minun tiennäyttäjäni. Minun on pitänyt kasvaa itsenäiseksi, vahvaksi ja kulkea omaa polkuani. Miksi sellaisesta pitäisi olla katkera?

Olen ollut onnekas myös ihmisten suhteen. Heitä on tullut ja mennyt valtavasti, mutta osaan puhua ja hyödyntää adhd:n avointa asennetta muita kohtaan. Siitä on myös hyötyä myyntityössä, jota yhdessä vaiheessa tykkäsin tehdä. 

Ehkä vikani on huumori ja adhd:n suurpiirteinen levottomuus, sillä ilman niitä istuisin kurttu otsassa märehtimässä kurjaa kohtaloani. Aina on pitänyt tehdä jotakin kuin jäädä paikoilleen märehtimään. 

En käytä lääkkeitä. Kuten edesmennyt puolisoni sanoi "kyllä maailmaan meteliä mahtuu" ja osti minulle kauniita seinälaatikoita, joihin opettelin laittamaan kännyni ja avaimet hukatessani niitä muutoin minne sattuu. 

Adhd on ominaisuus, johon kannattaa tutustua. Se esitetään suurena kärsimyksenä, mutta kuten tiedät adhd:t olivat niitä jotka lähtivät tutkimusmatkalle ja uskalsivat. Me olemme ne, jotka osaavat toimia kriisitilanteissa ja reagoida heti. Meistä tulee herkästi tien raivaajia ja sankareita, jotka eivät ehdi miettimään mitä pitäisi tehdä. Meidän homma on herätellä ihmisiä ajattelemaan asioita toisin kuin he ovat tottuneet tekemään. Se on vaikea tie, mutta olisin sinuna mieluummin adhd:n valoisalla kuin pimeällä puolella.

Vierailija
40/147 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat tyypillisiä ADHD-oireita, vaikka se sinua kuinka kiukuttaisi. Ei diagnoosi oikeuta noihin, eikä diagnoosi ole koko persoona joka myös vaikuttaa siihen kuinka pitkälle menee impulsikontrollin puutteessaan.

Usein diagnoosi auttaa noihin haitallisiin toimintamalleihin kun saa ohjausta siihen mitkä ovat niitä laukaisevia tekijöit

Ei mikään diagnoosi auta, jos ihminen on väkivaltainen ja epäluotettava. Auttaa ainoastaan ihmisen oma halu muutokseen. Itse laskisin enemmän vaikka uskoon tulon kuin ADHD-diagnoosin varaan.