Eteneekö Alzheimer aina väistämättä?
Vai onko mahdollista että lääkkeet pysäyttävät etenemisen tai hidastavat ihan merkittävästi? Kokemuksia?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihmetellyt sitä, että miksi Alzheimer-potilaat usein laihtuvat, vaikka he syövät normaalisti.
Kun ne ei muista söivätkö vai ei, ja kuvittelevat että söivät sittenkin ja unohtivat ruuan. Ainakin anopin tapauksessa oli noin.
Tämä ruokahaluttomuus on iso ongelma muistisairailla, eivät muista tai halua syödä tai juoda tarpeeksi. Meillähän vielä joissakin hoivakodeissa halutaan lähellä kuolemaa oleville väkisin syöttää jotain terveellistä, mikä ei maistu, kun on leuat ei toimi ja ruuansulattaminen jo vaikeaa. Joillekin 90-vuotiaille ei ole enää mitään järkeä koettaa syöttää terveellisiä kovia juureksia, vaan mitä tahansa mikä maistuu, eli yleensä makeat vimeisimpänä. Kyllähän ne kolesterolit ovat jo tehtävänsä tehneet siihen ikään. Jäätelö on minusta hyvä vieminen vanhukselle, siitä saa energiaa.
Äitini kuoli vastikään alzheimeriin. Lääkärien mukaan hänen sairastumiseensa saattoivat vaikuttaa pitkään liian korkealla ollut yläpaine (hänellä oli verenpainelääkitys mutta olisi pitänyt ottaa toinen rinnalle), normaalin ylärajoilla ollut verensokeri ja huono kuulo. Kuulemma olisi kannattanut hommata kuulolaite jo vuosia aiemmin, koska jos ei kuule kunnolla, aivojen kuuloalueelta alkaa kuolla soluja "tekemisen puutteeseen" ja solukuolema voi sieltä levitä muillekin aivoalueille. Äitini oli kunnon jäärä, joka sanoi vaan, ettei hänen kaikkea tarvitse kuullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kadotetut tavarat on varastettu, oma puoliso on vaihdettu.
Äidillä kävi hyvä mäihä. Isäni on ollut aina ilkeä, pettävä, väkivaltainen ja viinaan menevä kuspää. Seitsemänkymppisenä päätti vaihtaa vaimoa ja melkein heti sen jälkeen todettiin Alzheimer. Onnea vaan tulevalle omaishoitajalle, itse en ole missään tekemisissä isäni kanssa kuten ei äitikään. Ei käy äijää sääliksi pätkääkään, lakiosan käyn vaatimassa kun aika on. Nyt voisi sanoa, että sitä saa mitä tilaa.
Onko palstalla semmoisia alzheimer potilaitten omaisia joilla on menossa taudin viimeinen vaihe? Käyttekö katsomassa heitä? Miten toimitte heidän kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet voi pidentää elinikää vuodella.
Läheisten dementikkojen rapistumista seuranneena sanon ettei lääkkeen tehoa huomaa. Sairaus etenee armottomasti.
Nimenomaan armottomasti. Olen itkenyt lukemattomat verikyyneleet äitini Alzheimerin vuoksi. Ennen niin elämäniloinen ja terveet elintavat omannut ihminen on nykyään täysin toinen ihminen. Hän sai diagnoosin 65-vuotiaana: ei tunne enää meitä läheisiä, ei muitakaan sukulaisia, ei ystäviä. Vain tyhjä katse jonnekin kaukaisuuteen. Hoivakotikäynnit ovat yhtä tuskaa.
Mutta hei ajatelkaa että teillä ei ole koskaan tylsää. Voitte mennä mielenkiinnolla tsekkaamaan hoitokotiin että minkälainen se teidän sukulainen on tänään.
Suksi v*ttuun!
Vierailija kirjoitti:
E niin kuin eutanasia.
Kyllä, olen samaa mieltä. Se pitäisi sallia täällä meilläkin. Mitä mielekkyyttä on siinä, että muistisairaat ihmiset joutuvat kitumaan vuosien, jopa yli vuosikymmenen ajan? Kun ei kerran ole muuta edessä kuin takuuvarma alamäki.
Mitäs minun pitikään sanoa? Mitäs se nyt taas olikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E niin kuin eutanasia.
Kyllä, olen samaa mieltä. Se pitäisi sallia täällä meilläkin. Mitä mielekkyyttä on siinä, että muistisairaat ihmiset joutuvat kitumaan vuosien, jopa yli vuosikymmenen ajan? Kun ei kerran ole muuta edessä kuin takuuvarma alamäki.
Päivi Räsänen lienee asiasta eri mieltä.
Miten pestään pitkälle dementoituneen ihmisen hampaat?
Vierailija kirjoitti:
Onko palstalla semmoisia alzheimer potilaitten omaisia joilla on menossa taudin viimeinen vaihe? Käyttekö katsomassa heitä? Miten toimitte heidän kanssa?
En ole sellainen. Äidill on alkava.
Toki kävisin katsomassa. Muistisairas muistaa ainakin sen hetken ja on onnellinen. Ei siis ehkä muista, kuka siinä on, mutta tajuaa läheisen ihmisen läheiseksi. Nauttii hetkestä.
Eikö sen aivopesukoneen pitäisi auttaa niiden kalkkeutumisten kanssa? En ole seurannut mikä sen tilanne on, Suomeenhan hankittiin yksi tutkimuskäyttöön, mutta jotain lupaongelmia taisi tulla. Se vaikutti lupaavalta hoitokeinolta.
Jos käy hyvä tuuri, niin keuhkokuume voi pelastaa hautaan, ennen kuin Altzheimer etenee pahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos käy hyvä tuuri, niin keuhkokuume voi pelastaa hautaan, ennen kuin Altzheimer etenee pahaksi.
Juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kadotetut tavarat on varastettu, oma puoliso on vaihdettu.
Äidillä kävi hyvä mäihä. Isäni on ollut aina ilkeä, pettävä, väkivaltainen ja viinaan menevä kuspää. Seitsemänkymppisenä päätti vaihtaa vaimoa ja melkein heti sen jälkeen todettiin Alzheimer. Onnea vaan tulevalle omaishoitajalle, itse en ole missään tekemisissä isäni kanssa kuten ei äitikään. Ei käy äijää sääliksi pätkääkään, lakiosan käyn vaatimassa kun aika on. Nyt voisi sanoa, että sitä saa mitä tilaa.
Miten kehtaat?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa ei tunneta yhtään tapausta, jossa Alzheimer ei olisi edennyt. Se on valitettavasti kaikilla etenevä ja lopulta kuolemaan johtava tauti. Etenemisvauhdissa on eroja.
Alzheimer ei johda kuolemaan vaan taudin tuomat oireet.
No heh, tuolla logiikalla ampuminenkaan ei johda kuolemaan vaan sen aiheuttamat oireet.
Sulla on jotain häikkää aivoissa. Olisko alzheimer?
Suurin kuolinsyy alzheimerin tautia sairastavalla on aspiraatiopneumonia. Johtuu nielemisvaikeuksista, jossa ruoka menee herkästi keuhkoihin. Eli on oire sairaudesta, ei alzheimer.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa ei tunneta yhtään tapausta, jossa Alzheimer ei olisi edennyt. Se on valitettavasti kaikilla etenevä ja lopulta kuolemaan johtava tauti. Etenemisvauhdissa on eroja.
Alzheimer ei johda kuolemaan vaan taudin tuomat oireet.
No heh, tuolla logiikalla ampuminenkaan ei johda kuolemaan vaan sen aiheuttamat oireet.
Sulla on jotain häikkää aivoissa. Olisko alzheimer?
Jos mahdollista, ota selvää alzheimerin tautia sairastaneen kuolinsyy. Yllätyt, ei lue alzheimer.
MS tautia sairastava ei kuole ms tautiin vaan sen tuomiin oireisiin, samoin parkinsonin tautia sairastava mukaan lukien kaikki muistisairaudet tai muutoin etenevät sairaudet. He menehtyvät sairauden tuomiin oireisiin.
en tiedä onko minulla alkava alzheimer? Suvussa sitä on. Siitä huolimatta olen yllä mainittua mieltä.
Milloin uskot, että tämä kammottava muistisairaus voidaan parantaa?
Tattis!