Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu: missä läksyt, missä opetus?

Vierailija
13.11.2024 |

Poika sai nyt matikan kokeista 6. Koko syksynä ei ole tullut läksyjä. Poika on 7. Luokalla. Samaa toimintaa oli koko alakoulun ajan. Ei juuri mitään koulutehtäviä. Jos tulee läksyjä, lapset itse tarkistavat tehtäviä ja kenellekään ei kuvaa mitä lapset oikeasti osaa. Sitten kokeista tulee 5 tai 6. En voi kotona edes auttaa, kun ei tule läksyjä.

Mikä tämä tämmöinen koulunkäynti on jossa oppilas pitäisi ottaa kotiopetukseen että oppii jotain? 

Tytöllä on onneksi opettaja, joka antaa paljon läksyjä ja tytön koulu meneekin paremmin. Luokassa pidetään säännöistä kiinni.

Ne läksy- ja koerutiinit pitäisi opetella siellä alakoulussa jo, eikä vasta yläkoulussa.

Koko koulussa 500 oppilasta on vain 4 maahanmuuttajaa, eli kyse ei ole siitä. 

Sitten selvitellään kuinka PISA tulokset muka eivät mittää oikeaa osaamista. Kyllä on opetushallitus ollut hukassa ohjeiden kanssa viimeiset 20 vuotta.

Poika ei osaa lukea sujuvasti, mutta se on ihan normaalia hänen ikäisillään.

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä yläkoulun ja lukion aineenopen terveiset:

Lukuläksy jää joka kerta ja vähintään joka toinen tunti jää myös tehtäviä. Osa oppilaistani valehtelee vanhemmilleen, ettei läksyjä jää. Sitten huoltajat ottavat järkyttyneenä yhteyttä valittaen heikoista koenumeroista.

Lukiolaisista 1/3 tekee läksyt. Muut jättävät tehtävät tekemättä ja käyttävän opiskeluaikansa somessa.

sitten on hankalaa kun yo kirjoitukset lähestyy ja viime tipalla alkaa lukemaan, yo.tilastot.fi

Vierailija
42/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt koulut silloin, kun suomen pisa-tulosten romahtaminen oli vasta tulossa. Silloin vielä 2010-luvun alussa opetus oli sitä mallia, että oppilaat istuvat ja kuuntelevat kun opettaja opettaa. Kirjojen kappaleet luettiin tunneilla läpi. Jos ei keskittynyt tai häiriköi, siihen puututtiin heti ja aika tiukastikin. Läksyjä annettiin ja ne tarkistettiin ja jos niitä ei ollut tehty, ne jäätiin tekemään koulupäivän jälkeen koululle opettajan vahtiessa. Opetus oli asiapohjaista ja oppilailta vaadittiinkin jotain. Koulussa oli erityisluokka, jolloin erityistä tukea tarvitsevat oppilaat oikeasti saivat apua ja huomiota ja me loput saatiin opiskella rauhassa. Nyt kun omat kolmekymppiset alkaa pikkuhiljaa lähestyä ja kuulee mitä nykymeno kouluissa on, olen äärettömän kiitollinen että ehdin pahimman alta pois - osaan jopa lukea ja kirjoittaa.

Miksei vanhaan, toimivaksi tiedettyyn opetukseen voida palata?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En voi kotona edes auttaa, kun ei tule läksyjä."

Tekosyy. 

Kaikkea voi lukea ja harjoitella kotona, vaikkei ole läksyjä. 

Vierailija
44/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa lukea? Ei tuo kyllä normaalia ole jos lapsi on edes keskiverrosti älykäs ja kantasuomalainen (valkoihoinen).

Ja vielä vähemmän normaalia on se, että vanhempi toteaa tämän seiskaluokkalaisesta.

Miksi kotona ei ole luettu? Miksi siihen ei kannusteta? Miksi ei näytetä esimerkkiä?

Meillä on otettu ohjat omiin käsiin jo tokalla, kun huomattiin, ettei koulussa ole riittävästi opetusta. Lisättiin lukemista, tehtiin palapelejä ja pulmatehtäviä enemmän, opeteltiin porukalla matikkaa kaiken ohessa ja paljon muuta, myös monipuolista liikuntaa. Käymme myös läpi historiaa, kun sopivasti osuu kohdalle, kokkaamme ja askartelemme.

Joka ilta kertaamme päivän kouluhommat. Ja kyllä, on rankkaa, mutta se palkitsee.

yksi lapsi ja poika, minun ei tarvinnut puuttua pojan läksyihin, erittäin hyvin meni myös lukio, pääsi sinne minne halusi

Vierailija
45/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole opettajan vika, että et pakota lastasi harjoittelemaan. Kun minä olin pieni, isä antoi remmiä, kun en saanut 10 kokeesta. Oli hyvä motivaattori

Vierailija
46/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Luoja. Opeta nyt ainakin poikaasi lukemaan.

Vierailija
47/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen yhteiskunta ajautuu maksulliseen peruskoulutukseen, sille ei näköjään mahda mitään. Jos kerran ei-woketettujen uskontojen (helluntailaiset, vapaasrk:t?) tilat ovat päivät tyhjillään, niin vanhemmat voisivat porukalla palkata sinne opettajan ja se srk voisi pyörittää yksityiskoulua. Yksi aikuinen ja ope pitämässä lapsille jöötä ja homma voisi toimia isolla screenillä videoyhteydelläkin.   

Miten niin maksulliseen peruskoulutukseen? Kuka vaan saa opettaa lapsensa kotona jo nyt. Ei siihen tuollaista himmeliä tarvita.

Vierailija
48/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät pysty käyttämään digimateriaalia, kuten aikuiset. Sisällöt ovat laajoja ja sekavia, hypitään linkkien kautta videoihin, teksteihin jne. Välillä pelleillään jotain muuta.

Konkreettinen kirja opettaa keskittymistä, olennaisten asioiden rajaamista. Tekstiin on helppo palata, tehdä merkintöjä, se on hallittavissa. Vaikka yhteiskunta vaatii digitaitoja, koulut ovat menneet tässä ääripäähän ja homma ei toimi. 

Vierailija
49/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ope. Käytössäni on perinteiset (normaalit, tavalliset) opetusmetodit, koska uskon oppilaiden oppivan niin. Opetan joka tunti. Oppilaat kuuntelevat ja harjoittelevat itse. Annan kynällä tehtäviä läksyjä ja läksyt myös tarkistetaan. Annan myös lukuläksyjäja kyselen läksyt seuraavalla oppitunnilla. Vain harvoin vanhemmat kritisoivat perinteistä opetustyyliäni tai läksyjä. Jos he kritisoivat, selitän, miksi teen kuten teen.

Lapseni on koululainen. Häntä opetetaan koulussa  löysästi. Läksyjä tulee vähän ja niitä ei tarkisteta koulussa. Tehdyistä virheistä ei siis opita.

Kun tulen töistä kotiin, opetan usein lastani niin lukuaineissa kuin matematiikasakin. Tiedän, mitä lapseni pitäisi koulussa oppia ja tiedän, mihin se johtaa, jos tiettyjä asioita ei opeteta tai opita koulussa. Vaadin lapseltani enemmän kuin opettaja vaatii. Se on lapsestani epäreilua.

Toisiaan olen ärsyyntynyt, kun opetan muiden lapsia koulussa ja työpäiväni jälkeen omaani kotona.

Vierailija
50/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun tehtävä on hoitaa opetus, ei vanhempien oman työnsä ohella. 

Vierailija
51/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri opettajien opetus ei ole tasalaatuista. Onni on hyvä opettaja omalla lapsella.

Vierailija
52/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ope. Käytössäni on perinteiset (normaalit, tavalliset) opetusmetodit, koska uskon oppilaiden oppivan niin. Opetan joka tunti. Oppilaat kuuntelevat ja harjoittelevat itse. Annan kynällä tehtäviä läksyjä ja läksyt myös tarkistetaan. Annan myös lukuläksyjäja kyselen läksyt seuraavalla oppitunnilla. Vain harvoin vanhemmat kritisoivat perinteistä opetustyyliäni tai läksyjä. Jos he kritisoivat, selitän, miksi teen kuten teen.

Lapseni on koululainen. Häntä opetetaan koulussa  löysästi. Läksyjä tulee vähän ja niitä ei tarkisteta koulussa. Tehdyistä virheistä ei siis opita.

Kun tulen töistä kotiin, opetan usein lastani niin lukuaineissa kuin matematiikasakin. Tiedän, mitä lapseni pitäisi koulussa oppia ja tiedän, mihin se johtaa, jos tiettyjä asioita ei opeteta tai opita koulussa. Vaadin lapseltani enemmän kuin opettaja vaatii. Se on lapsestani epäreilua.

Toisiaan olen ärsyyntynyt, kun opetan muiden lapsia koulu

Sinulle pitäisi antaa varoitus kun et anna opsin mukaista opetusta. Jos ei muutu tavat niin potkut tai varhaiseläkkeelle.

Vierailija
53/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut työyhteisössä arvostelua ja naureskelua perinteisistä opetustavoista, vaikka ne toimivat hyvin. Se on kuulemma vanhanaikaista ja en ole pitänyt ammattitaitoani yllä. Käytän digimateriaaleja ja - laitteita toki lisänä, mutta ne eivät ole itse tarkoitus ja päivittäin käytössä.

Vierailija
54/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä enää jaksa opettaa kun ei ne mitään osaa ja ihan turha sitä on läksyjä antaa kun ei ne kuitenkaan niitä tee.

Vierailija
55/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan koulu- ja opettajakohtaista, mutta meidän kolmelle lapselle annettiin aivan saakelisti 

kotiläksyjä! Monesta aineesta ja laajoja kokonaisuuksia, läksyihin meni tunteja lähes jokainen ilta.

Kokeisiin lukeminen oli sitten lukunsa, itse tuskastuin kun autoin kysymällä koealueelta ja alue saattoi

olla kymmeniä sivuja. 

Itse olen sitä mieltä, että koulussa opiskellaan ja läksyjä on mahdollisimman vähän. Vapaa-aika on vapaa-aikaa.

Vierailija
56/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja kuvaa hyvin nykykoulun ongelmaa. Jos vanhemmat eivät oman työnsä ohella pysty/osaa tai kykene opettamaan, lapsi ei opi. Oppimista ei varmisteta mitenkään. Läksyjä ei tule. Välitestejä ei ole. Lasta on myös vaikea saada kouluasioiden äärelle ponnistelemaan kotonakaan, koska he vetoavat siihen, ettei tullut läksyä eikä muutkaan siten tee kouluasioita. Sijaisopettajana toedän, että oppilaiden välillä on äärimmäiset erot siinä, mitä he saavat koulussa aikaan, kun esimerkiksi tehtäviä tehdään. Ääripäissä joku ei saa alotettuakaan, joku saa puolessa tunnissa paljon aikaan. Osalle myös koulun hälyssä ja muiden läsnäollessa tekeminen ja keskittyminen on vaikeampaa. Omassa rauhassa sujuisi paljon paremmin. Yksi opettajaei millään kykene varmistamaan, että kaikki etenevät ja oppivat. Oppilaiden persoonallisuuksissa, älyssä, oppimistyyleissä ja kotitaustoissa on valtavat erot. Niin myös saman luokka-asteen eri luokissa. 

Vierailija
57/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemaan oppimista ja oppimisen taitoja opetetaan juuri eskarissa, se on tavallaan valmennus eka luokalle. Kaikki perusasiat, niin lukeminen kuin laskeminen, on opittava ennen toista luokkaa, koska jos oppilas tuolloin laahaa sielllä häntäpäässä, harvat sieltä enää nousevat normi-oppimiseen, Oppilas oppii alisuoriutumaan. Oma tavoitteellisuus jää oppimatta.

Murrosiän alkaessa se kaveripiiri muiden samanhenkisten kanssa on jo muotoutunut, ei sitä enää yläkoulussa muuteta. Läksyjen tekeminen on naurettavaa pingottamista ja menestymällä liian hyvin joutuu kaveripiirin ulkopuolelle. Opiskelu on elinikäinen prosessi, se ei ole irrallinen osa elämässä, vaan sillä on satoja sidoksia muuhun elämään ja yhteiskuntaan, mukaanlukien sosiaaliset suhteet.

Minulla on kolme lasta, vanhimmalla meni loistavasti kolmanteen luokkaan asti, osasi kaiken, luki kaiken, oli aktiivinen. Sitten tuli avioero ja muutto toiselle paikkakunnalle. Joutui kouluun jossa oli opettaja josta hän ei pitänyt, mitä lienee sattunut, siitä alkoi uusi ura takapenkkiläisenä, mutta koska on terävä päästään, oli häirikkö luokassa. Koko yläkoulu meni takapenkin jengissä. Haaveet lukiosta kariutuivat kun hän ilmoitti että menee amikseen kavereiden kanssa. No, ehkä hän löytää sieltä elämänuran.

Toinen lapsi meni samalla tavalla, mutta pääsi siis ekaluokalta jo uudessa kaupungissa opiskelemaan. Teki töitä ja osallistui myös aktiivisesti muuhun harrastamiseen, oli uinnit, urheilut ja hepat. Hän sitoutui aivan toisenlaiseen kaveripiiriin, yläkoulusta lähtiessä kA 9.2. Meni lukioon pitkän matikan ym kimppuun. kirjoittaa nyt keväällä ja odotettavissa on todennäköisesti 4 ällää.

Nuorin on nyt yläkoulun vikalla ja hän valittaa että on itse opiskeltava, opettajalla menee puolet tunnista järjestyksen ylläpitoon ja hätäisesti uuden asian esittelyyn. Onneksi lukiolainen auttaa iltaisin, käyvät yhdessä asioita läpi kun minulla noita iltavuoroja on melko usein. Luotto on kova, että myös nuorin suorittaa lukion pitkillä ja hyvällä menestyksellä aikanaan, nyt kasiluokalla keskiarvo oli 9.4. Ikinä ei ole ollut ongelmia vanhempaintapaamisessa muun kuin vanhimman kanssa.

Vanhin lapsi oppi yläkoulussa tietyt tavat, sosiaaliset käyttäytymissäännöt, kaveripiiri, harrastukset jne, Ei häntä sieltä enää niin vain nosteta, vaikka päätä olisi. Kyseessä on kokonaisuus, ei pelkästään tukiopetus jossain tietyssä aineessa.

Vierailija
58/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä että monilla tippuvat arvosanat 3. luokasta lähtien, ei ole oppilaiden vika vaan koulujärjestelmän, joka ei opeta lapsia riittävästi vaan keskitytään johonkin woke juttuihin, mutta niillä wokehommilla ei aikuisena pärjää vaan pitää pystyä hankkimaan itselle sellainen työpaikka, jossa saa palkkaa, että pystyy elättämään oman jälkikasvun. 

Ei ihan alaluokilla ole numeroarviointia

Vierailija
59/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen käynyt koulut silloin, kun suomen pisa-tulosten romahtaminen oli vasta tulossa. Silloin vielä 2010-luvun alussa opetus oli sitä mallia, että oppilaat istuvat ja kuuntelevat kun opettaja opettaa. Kirjojen kappaleet luettiin tunneilla läpi. Jos ei keskittynyt tai häiriköi, siihen puututtiin heti ja aika tiukastikin. Läksyjä annettiin ja ne tarkistettiin ja jos niitä ei ollut tehty, ne jäätiin tekemään koulupäivän jälkeen koululle opettajan vahtiessa. Opetus oli asiapohjaista ja oppilailta vaadittiinkin jotain. Koulussa oli erityisluokka, jolloin erityistä tukea tarvitsevat oppilaat oikeasti saivat apua ja huomiota ja me loput saatiin opiskella rauhassa. Nyt kun omat kolmekymppiset alkaa pikkuhiljaa lähestyä ja kuulee mitä nykymeno kouluissa on, olen äärettömän kiitollinen että ehdin pahimman alta pois - osaan jopa lukea ja kirjoittaa.

Miksei vanhaan, toimivaksi tiedettyyn opetukseen voida palata?

Koska se maksaa enemmän. Ikäpyramidi on vähän vääränlainen.

Vierailija
60/131 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei vanhaan, toimivaksi tiedettyyn opetukseen voida

Ei muuten maksa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme