Sosiaalietuuksiin uusia leikkauksia - Hallitus hakee kymmenien miljoonien eurojen säästöjä.
Hallitus haluaa korostaa vanhempien ja sukulaisten vastuuta nuorten ja nuorten aikuisten pärjäämisessä ja turvaverkkona. Erityisesti leikkaukset kohdistuvat nuorten saamaan kuntoutus rahaan ja kuntouttamiseen:
Kommentit (277)
Koulupäivästä pitäisi käyttää neljä tuntia opetukseen ja neljä tuntia oikeaan työntekoon jolla kuittaavat sen opetuksen jonka saavat ilmaiseksi valtiolta. Siten oppisivat jo peruskoulussa itse työn kautta työmoraalia ja työetiikkaa.
Lokit ja rotat ovat loisiineet siivellä. Opoivat nyt menemään palkkatöihin ja työskentelemään elantonsa eteen. Oleskelu yhteiskunnan aika on tullut päätökseensä.
Vierailija kirjoitti:
Lokit ja rotat ovat loisiineet siivellä. Opoivat nyt menemään palkkatöihin ja työskentelemään elantonsa eteen. Oleskelu yhteiskunnan aika on tullut päätökseensä.
Mitä jos itse menisit töihin kirjoittamasta noita idiootti kommentteja palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti ja 2 teiniä. Tampereelta pitäis löytyä asunto joka on max 853 euroa. Tällä hetkellä asutaan kolmiossa 73m2, lapsilla omat huoneet ja minä nukun olkkarissa. Vuokra 980e, yksityinen vuokranantaja, Ruotula. Toimeentulotuella olen sairauden vuoksi.
Moni äiti ja kaksi teiniä asuvat kaksiossa, äiti nukkuu olohuoneessa. Minullakin oli siskoni kanssa yhteinen huone, vaikka vanhemmat olivat töissä.
Naapurissa asuu kolme teiniä ja yksinhuoltaja-äiti yksiössä ja se saa myös minutkin ihmettelemään näitä jotka valittaa siitä että pitää asua teinien kanssa kaksiossa kun toisille kuitenkin sitten kelpaa ahdas pikku yksiö neljälle ihmiselle.
Eläkeläisiä asuu yksin omakotitaloissa.
He joutuvat ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä.
En edes viitsi ajatella mitä omakotitalon siivous maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kohta valtiosta ei ole mitään hyötyä ja sitten alkaa tapahtua.
Jos valtio ei halua huolehtia omistaan, miksi omat huolehtisivat valtiostaan.
Jos valtiota ei kiinnosta oman maa oma kulttuuri, mitä hyötyä kansallisvaltiosta on?
Miksi kukaan haluaisi painaa töitä sellaisen valtion edestä, joka vain jatkuvasti heikentää sen omien kansalaisten mahdollisuuksia, polkee heikoimpiaan ja suosii vain varakkaita.
Menetin uskoni valtioon ja hyvinvointiyhteiskuntaan jo muutama vuosi sitten, kun kela hylkäsi kuntoutushakemuksen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi enää puolustaa maataan?
-nuori
Ei ole tosiaan aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nuorissa on tulevaisuus" sanottiin. Arvatkaa mitä tulee käymään nuorille jotka eivät pääse kuntoutukseen? Heitä ei kuntoututeta, he eivät pääse palaamaan työkykyisiksi ja tulevaisuudessa he tulevat maksamaan yhteiskunnalle enemmän kuin mitä nyt lyhyellä aikavälillä pikasäästetään rahaa. Pitkän tähtäimen säästöt ovat aina halvenpia kuin lyhyen tähtäimen säästöt.
Onneksi on olemassa myös muita vaihtoehtoja kuten kuntoutuksen maksaminen itse.
Ja sitten kun on siirrytty tällaiseen järjestelmään, sitä aletaan soveltaa kaikkeen muuhunkin. Miksi yhteiskunta maksaisi kenenkään syöpähoitoja, selkäleikkauksia, keisarileikkauksia, yleensä mitään, koska ihmisethän voisivat maksaa kaiken itse? Siinä vaiheessa voi alkaa jopa varakkaampia kansalaisia hirvittää tavallisesta keskiluokasta puhumatta
Mun puolesta ihan hyvin voisi yhteiskunta lakata kustantamasta lasten päivähoitoa ja lapsilisiä hyvätuloisille. Huolehtikoon itse lastensa hoidosta ja elatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nuorissa on tulevaisuus" sanottiin. Arvatkaa mitä tulee käymään nuorille jotka eivät pääse kuntoutukseen? Heitä ei kuntoututeta, he eivät pääse palaamaan työkykyisiksi ja tulevaisuudessa he tulevat maksamaan yhteiskunnalle enemmän kuin mitä nyt lyhyellä aikavälillä pikasäästetään rahaa. Pitkän tähtäimen säästöt ovat aina halvenpia kuin lyhyen tähtäimen säästöt.
Nuoret voivat myös ottaa itseään niskasta kiinni ja mennä töihin tai opiskelemaan. Ja lopettaa se vinkuminen, kukaan ei jaksa kuunnella liki aikuisten ihmisten lapsellista ja narsistista narinaa!
Kylläpä on Kela-rotilla paniikki päällä. Saattavat joutua vaikka töihin, kauheaa!
Vajaat eivät näytä tajuavan että velaksi ei voi loputtomasti elää.
Laittaisi 300000 henkilöä takaisin kotimatkalle niin säästyisi joka kuukausi miljardi euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt korostamaan vanhempien vastuuta nuorisosta ja samaan aikaan vaaditaan aikuisten lapsien huolehtivan vanhuksistaan. Ja yhteiskunta se vaa himoverottaa ja jakaa kaiken minkä liikkeelle saa rikkaille. Pitäähän sitä tehdä niin, kun muuten rikkaat suuttuvat ja muuttavat ulkomaille. Sinnepäin muuttavat, kun ovat jo omaisuutensakin kätkeneet veroparatiiseihin.
20 tuhatta kuukaudessa palkkaa saavalle jää käteen alle 10 tuhatta, verot vie yli puolet, joka toinen päivä jää siis tekee ilmaiseksi töitä, pitäisikö vielä veroja nostaa että sinä voit loisia kotona ?
No vois kyllä enemmänkin veroja maksaa tollaisista tuloista. Kyllähän sitä vähemmälläkin pärjää.
Odottakaas vaan kun se yleistuki astuu voimaan, sitten on leikki kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun on siirrytty tällaiseen järjestelmään, sitä aletaan soveltaa kaikkeen muuhunkin. Miksi yhteiskunta maksaisi kenenkään syöpähoitoja, selkäleikkauksia, keisarileikkauksia, yleensä mitään, koska ihmisethän voisivat maksaa kaiken itse? Siinä vaiheessa voi alkaa jopa varakkaampia kansalai
Lapsilisät voisi tosiaan lopettaa hyvätuloisilta. Eivät niitä tarvitse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta valtiosta ei ole mitään hyötyä ja sitten alkaa tapahtua.
Jos valtio ei halua huolehtia omistaan, miksi omat huolehtisivat valtiostaan.
Jos valtiota ei kiinnosta oman maa oma kulttuuri, mitä hyötyä kansallisvaltiosta on?
Miksi kukaan haluaisi painaa töitä sellaisen valtion edestä, joka vain jatkuvasti heikentää sen omien kansalaisten mahdollisuuksia, polkee heikoimpiaan ja suosii vain varakkaita.
Minkä takia vanhemmat, isovanhemmat ja sukulaiset eivät voi huolehtia omistaan ja auttaa? Miksi sen pitää olla valtio ja kunnat?
Koska se eriarvoistaa lapsia ja nuoria. Esimerkiksi mun vanhemmat ovat köyhiä ja 90-luvun lamassa heillä ei ollut varaa auttaa mua mitenkään. Isäni on alkoholisti.
Isovanhempani ovat kuolleet ( vain yksi isovanhemmistani eli pitkälle mun aikuisuuteen, osa kuoli jo ennen syntymääni ) ja sukulaiseni ovat etäisiä. He asuvat toisella puolella Suomea.
Siitä ei ole yhteiskunnalle hyötyä, että köyhien lapsilla ei ole vaikkapa varaa kouluttautua, koska silloin näiden lasten ja nuorten potentiaali jää käyttämättä, ja huono-osaisuuden mukana kasvavat yhteiskuntaa jo nytkin paljon kuormittavat mt-ja päihdeongelmat ja niiden aiheuttavat lieveilmiöt.
Jos ei välitä muista ihmisistä yhtään, niin voi ajatella asiaa siten, että haluaako että julkisilla paikoilla on rauhallista vai levotonta? Haluatko joutua pelkäämään ryöstetyksi tulemista? Haluatko maksaa siitä, että yhä useampi syrjäytyy eikä ole työelämässä?
Osattomuus tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Vankilat maksavat, terveydenhuolto kuormittuu, veronmaksajat vähenevät, kuolleisuus ja levottomuudet lisääntyvät.
Yhteiskunnan eli yhteisön saa toimivimmaksi siten, että sen kaikista jäsenistä pidetään verovaroin huolta, myös niistä jotka eivät pysty itsestään huolta pitämään. Jos tuki tulee ajoissa niin sitä lyhyempi on aika jona tukea tarvitaan ja sitä halvemmaksi se tulee.
Kyse ei ole aatteista ja mielipiteistä vaan tosiasioista.
Suomessa ei saa rikastua rehellisellä työnteolla vaan kaikki palkkatulot kerätään täällä veroina pois. Vaihtoehdot on joko muuttaa Suomesta, esim halvemman verotuksen maahan, tai sitten tehdä pimeänä ja kiertää verotusta.
Vierailija kirjoitti:
Koulupäivästä pitäisi käyttää neljä tuntia opetukseen ja neljä tuntia oikeaan työntekoon jolla kuittaavat sen opetuksen jonka saavat ilmaiseksi valtiolta. Siten oppisivat jo peruskoulussa itse työn kautta työmoraalia ja työetiikkaa.
Ainakin on sitten kaikilla tasapuolisesti CV:n täytettä.
Milloin Suomessa on kukaan ollut SUKULAISISTAAN vastuussa? Tämä ei ole kuulunut kulttuuriin ainakaan minun elinaikana kuin korkeintaan lähisuvun osalta pienessä mittakaavassa. Nyt yhtäkkiä hallitus päättää että näin pitää olla, ihan kuin se olisi aivan luonnollista. Aika iso kynnys vaan lähteä kyselemään avustuksia sediltä ja tädeiltä, joita tuntee vain pintapuolisesti.