Millaiset tulot pitää olla, että pystyy matkustelemaan vaikka kerran vuodessa?
Pariskunta, aikuiset lapset, asuntolaina maksettu.
Mietin vaan että millaisilla tuloilla jäisi jotain säästöönkin, että pystyisi tekemään jotain kivaa välillä.
Kommentit (55)
Mullakin 500/kk reissukassaan automaattisesti mutta maksan siitä usein myös aikuisen lapsen matkat jos ja kun tulee mukaan
Riippuu menoista ja matkasta. Minä ja mieheni ollaan aika hyvätuloisia. Mies pääsi/joutui verokoneeseen, minä en lähellekään, vaikken pienituloinen ole itsekään. Reissataan kerran vuodessa koko perheellä. Lisäksi mies käy kerran vuoteen kavereidensa kanssa. Lisäksi jotain lyhyempiä kotimaan reissuja. Viime vuonna toteutin oman pitkäaikaisen matkahaaveen. Meni 10000e. Siihen sai säästää jo ihan tosissaan. Varmaan matkoihin tai sijoituksiin jäisi helposti enemmän rahaa, mutta me olemme valinneet asua aika kalliisti, pitää kaksi autoa ja antaa lasten harrastaa mitä haluavat. Arjen sujuvuus menee arvoasteikossa matkojen edelle. Jos matkat ovat sinulle tärkeitä, tingit jostain muusta.
Meillä on mm varattuna ensi kesän lennot ja majoitus menee airbnb n kautta.
Kuinka paljon voit nähdä vaivaa päästäksesi ? Jos vain suorat kelpaa, kts Finnairin sivuja
Vierailija kirjoitti:
Riippuu menoista ja matkasta. Minä ja mieheni ollaan aika hyvätuloisia. Mies pääsi/joutui verokoneeseen, minä en lähellekään, vaikken pienituloinen ole itsekään. Reissataan kerran vuodessa koko perheellä. Lisäksi mies käy kerran vuoteen kavereidensa kanssa. Lisäksi jotain lyhyempiä kotimaan reissuja. Viime vuonna toteutin oman pitkäaikaisen matkahaaveen. Meni 10000e. Siihen sai säästää jo ihan tosissaan. Varmaan matkoihin tai sijoituksiin jäisi helposti enemmän rahaa, mutta me olemme valinneet asua aika kalliisti, pitää kaksi autoa ja antaa lasten harrastaa mitä haluavat. Arjen sujuvuus menee arvoasteikossa matkojen edelle. Jos matkat ovat sinulle tärkeitä, tingit jostain muusta.
Niin tosiaan, vaikka ollaan tukevasti keski-ikäisiä, asuntolaina ei ole lähellekään maksettu.. Tiedän asuvani kalliisti, mutta elämä on valintoja.
Tosissasi uskot että johtuu tuloista? jotkut ei saa mitään säästöön vaikka tienaa hurjia summia!
Säästän n. 1800€/kk-palkastani n. 400-500€ joka kuukausi. Jopa enemmän, jos mahdollista. Se tekee n. 5000-6000€/v. tai enemmän.
Ei olla vielä ulkomaanmatkoja tehty, mutta kesäisin reissailtu läpi Suomen ja varmasti tullaan myös ulkomailla reissaamaan kun/jos tulee hyvä hetki. Olemme pienyrittäjiä, joten lomailut joutuu pitämään max. viikon mittaisina. Ainakin toistaiseksi.
Säästössä jo yli 43 000€ :D hupsista. Pitäisi varmaan alkaa jotain osakejuttuja väsäilemään.. hitto kun ymmärtäisi niistä jotakin.
Olen suht pienituloinen, reissannut n.40 maassa.
EN koskaan menee mihinkään all-inclusive majoituksiin, nuorempana hostelleihin ja yhteismajoituksiin, sillä jos menee reissuun, miksi kököttää hotellilla?
En syö usen ravintoloissa, haen kaupasta ruokaa ja syön esim. puistoissa. Olen saattanut nukkua teltassa lämpimissä maissa (toki leirintäalueilla että pääsee suihkuun).
Monilla ajatus siitä, miten matkat maksavat pohjautuvat siihen suoraan lentoon finnairilla, 3-5 tähden hotelliin, syömisiin ravintoloissa joka päivä..ei olisi kyllä itsellänikään varaa.
Jos on normaalit taloustaidot, niin työmarkkinatukikin riittää
Mitkä vaan tulot, kunha on tuloja. Jos matkustelu on tärkeää, niin sen muutaman tonnin nipistää ihan mistä vaan. Katsomalla ostosten hintoja, vertailemalla, ostamalla vain oikeasti tarpeellisen.
2300 eur, kahden lapsen vuorovanhempi. Laitan joka kuukausi 75 eur sivuun lomailua varten. Sitten kun vähän lisää lomarahoista niin on n. 1200 eur käytettävissä lomailuun. Sillä pääsee esim lasten kanssa Viroon/tms ja kumppanin kanssa kotimaan matkalle vähintään pidennetylle viikonlopulle.
Jos ei reissaisi joka vuosi niin saisi jo pidempiä matkoja, mutta kaikki on tykänneet mieluummin tehdä pikkureissuja useammin.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään tulot, vaan niiden suhde tavallisiin menoihin. Tienaamme yhteensä noin 130 000e/vuosi, eikä sillä todellakaan matkustella, kun on vanhan talon "elämäntaparemontti" ja jokunen lapsi joiden harrastuksiin satsataan isoja summia.
Oletan, että kun lapset on aikuisia ja massiivinen remonttikin ehkä joskus valmistunut, puolellakin tuosta matkustelisi parikin kertaa vuodessa.
Jos toinen tienaa 100000 ja toinen 30000 on se käteen jäävä osuus hyvin erilainen kuin tuo summa jakautuisi puoliksi. Vain nettotuloilla on merkitystä.
Meillä jää verojen jälkeen käteen n 5500-5800/kk. 2 aikuista, 2 teiniä. Tälle vuodelle käyty koko perheellä Espanjassa ja Italiassa. Lisäksi on miehen kanssa käyty kahdestaan Krakovassa ja Lontoossa. Helmikuussa lähdetään koko perheellä 10 päiväksi Floridaan. Emme harrasta muuten mitään kallista. Miehen kanssa hiihdetään ja hölkätään. Teinit käy maksuttomalla kuntosalilla 3-5krt/vko. Autoja on yksi velaton. Asumiskulut on yht. N 1000eur/kk.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi sellainen, joka laittaa joka kuukausi säästöön 500 euroa. Näin vuodessa kertyy 6000 euroa.
Sillä tekee jo viikon matkan tuolla kokoonpanolla (2 hlöä). Lapset eivät varmaan enää tule mukaan?
Itse olen sitä mieltä, että lomalla ei katsota hintoja. Ellei raha riitä tähän, ei kannata matkustaa.
Jokainen tietysti taaplaa tavallaan ja monelle lomailu on juuri sitä, ettei välitä rahasta. Silloin varmaan joku all-inclusive löhöpaikka on paras. Jos taas haluaa ensisijaisesti matkustaa ja tutustua uusiin paikkoihin (tai vanhoihin tarkemmin) niin silloin saattaa joutua katsomaan, kuinka paljon rahaa tähän käyttää.
No kyllä ihan tavallisilla tuloilla pystyy matkustamaan kerran vuodessa jonnekin, etenkin jos asuntolaina on maksettu. Itse olen vuokralla asuva kahden lapsen yh, ja kyllä minulla on varaa tehdä yksi ulkomaanmatka vuodessa, ja sen lisäksi toinen reissu kotimaassa. Lisäksi voidaan matkustaa tapaamaan isovanhempia useita kertoja vuodessa tai käydä vaikka päiväristeilyllä Tallinnassa. Tuloni vähän vaihtelevat kuukausikohtaisesti, mutta KAIKKI tulot yhteenlaskettuna (myös lapsilisät yms ja Kelan maksama elatuki - en siis saa lasten isältä elatusapua) tuloni ovat maksimissaan verojen jälkeen 2500 eur, usein vähemmänkin.
Kun menin töihin, huomasin heti että ajatusmaailma muuttui. Tuntui että voin ostaa mitä vaan ja koko ajan pitää pyöriä kaupoissa ja ostella. Ruokaa tuli tilattu ja energiaa ei ollut kokata ja ostinkin paljon valmisruokaa. Ostelin läheisille lahjoja "koska nyt voin". Tajusin millaista on olla normaalituloinen. Mutta sitten huomasin, kun eleli huolimattomasti, rahaa ei jäänytkään paljon säästöön. Ihmettelin miten sain enemmän säästöön työttömänä kuin töissä ollessa. Sitten aloin laskea kuluja ja kaikki pienet "sieppaanpa tuosta halvan myslipatukan ja energia juoman" jutut teki useita kymppejä kuukaudessa.
Näin ollen tajuan hyvätuloisia että elämä ja ajatusmaailmaa muuttuu kun palkkakin kasvaa. Muutetaan hienompaan asuntoon ja halutaan ostaa luksusjuttuja. Isommat tilat -> enemmän tavaraa pitää hankkia.
Itselleni tämä oli silmiä avaava kokemus kun olin töissä. Jos jatkossa pääsen töihin, aion kuitenkin elää säästeliästi. Ei ihminen niin paljon sitä roinaa tarvitse loppujen lopuksi. Sen sijaan harrastuksia on hyvä olla ja ihmisiä nähdä, niistä pitäisin kiinni.
Riippuu ihan siitä, kuinka paljon jää pakollisten menojen jälkeen ylimääräistä. Meillä jää asumisen ja ruokien jälkeen joku 2000-3000 euroa kuukaudessa ja senhän voi priorisoida ja käyttää ihan miten haluaa, joko säästää, sijoittaa tai ostella tavaroita ja vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Tallinnaan pääsee muutamalla kympillä. Ei kummoiset
Ei pidä paikkansa. Olen voittanut erinäisistä kilpailuista vuosien varrella varmaan viidesti Tallinnaan risteilyn. Kaikki jääneet käyttämättä, koska liian kallista.
Pitäisi matkustaa täältä Inarista satamaan ja yöpyä Helsingissä niin kustannukset satoja euroja. Vaikka olisi varaakin, niin en halua satoja euroja sijoittaa pelkkään Tallinnan risteilyyn, käyttänyt mielummin muuhun matkailuun, lähinnä kaupunkimatkailuun kotimaassa ja pitempiin kun viikonlopun reissuihin
Kun matkustan, en todellakaan halua pyöriä jossain hostelleissa ja syödä jotain kaupasta ostettua ruokaa puiston penkillä. Hotellit ovat aina 4-5 tähteä, lennot suoria, on lentokenttäkuljetukset ja kunnolliset ruuat. Se maksaa, ja siksi en matkustakaan kauhean usein. En halua että elintasoni ns. tippuu matkojen ajaksi, en minä kotonakaan asu joidenkin tuntemattomien ihmisten kanssa tai syö ruokaani puiston penkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tallinnaan pääsee muutamalla kympillä. Ei kummoiset
Ei pidä paikkansa. Olen voittanut erinäisistä kilpailuista vuosien varrella varmaan viidesti Tallinnaan risteilyn. Kaikki jääneet käyttämättä, koska liian kallista.
Pitäisi matkustaa täältä Inarista satamaan ja yöpyä Helsingissä niin kustannukset satoja euroja. Vaikka olisi varaakin, niin en halua satoja euroja sijoittaa pelkkään Tallinnan risteilyyn, käyttänyt mielummin muuhun matkailuun, lähinnä kaupunkimatkailuun kotimaassa ja pitempiin kun viikonlopun reissuihin
Eiks ton Tallinnan risteilyn olisi voinut yhdistää johonkin kivaan kotimaan lomareissuun? Vaikka muutama päivä Helsingissä + päivä Tallinnassa. Tai jos ei Helsinki nappaa, niin matkan varrellahan olisi varmaan kivoja kaupunkeja. Tuleeko juna vaikka Tampereen kautta?
eämä on valintoja