Mistä olet joutunut luopumaan hallituksen leikkauksien vuoksi?
Kommentit (119)
En mistään t: tuet +osa-aikatyön palkka
Vierailija kirjoitti:
En mistään t: tuet +osa-aikatyön palkka
Asumistuesta leikattiin huhtikuussa pois 300 euron ansiotulovähennys eli monella asumistuki lähtee vuositarkastuksen yhteydessä.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
-300€/kk, sterilisaatiosta ja oikeudesta muuhunkin terveydenhuoltoon, mahdollisuudesta kokopäivätyöpaikkaan, uskosta siihen että Suomessa tapahtuisi mitään hyvää ainakaan 4 vuoteen, toivosta että Suomi olisi tarpeeksi vahva Putinin Venäjän uhkailuja ja hyökkäyksiä vastaan.
t: omaishoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstalla ei käy monikaan leikkausten kohteeksi joutunut köyhä ihminen. Täällä pyörii se oma vaki pöhkö porukka.
Meinaat, että työnantajasi pitää kaikki hyvät työntekijät, vaikka asiakkaat vähenee ja firma tekee tappiota? Kuinka kauan ajattelit että työnantaja saa lainaa niiden hyvien työntekijöiden palkkoihin sitten kun asiakkaita ei enää ole?
Aika hurjaa että vielä nykypäivänä joku kuvittelee olevansa turvassa potkuilta vain sillä perusteella, että on niin mahdottoman hyvä ja lojaali työntekijä.
Ei kukaan meinaa, mutta tällä ei ole m
Ei tuolle jankuttajalle kannata järkeä puhua.
Se vastailee itselleen ja spämmää tänne tuhat erillistä viestiä samoista jutuista, joita se on hokenut nyt vuoden verran.
En mistään. Käyn töissä ja maksan itse kaiken. Ei ole vaikuttanut elämääni mitenkään.
Olen velaton ja tienaan helposti tuplat normisuomalaiseen verrattuna. En mitenkään. No ehkä se kiinteistöveron korotus niisti muutaman satasen. Ja tietysti alv nosto mutta ei sekään tunnu missään.
En ole joutunut luopumaan mistään, mutta ihan vapaaehtoisesti olen vähentänyt kulutustani. Aluksi ihan vaan siksi, että päätin kokeilla elämää eläkepäivieni elintasolla. Sitten aloin miettiä, että onhan sekin mahdollista, että työt loppuu vielä ennen eläkeikää ja päälle kuuskymppisenä turha haaveilla enää työllistyvänsä. Merkittävät heikennykset ansiosidonnaiseen on jo tehty ja tulossa on vielä "potkulaki", niin järkevämpää oli laittaa vielä aiempaa enemmänkin säästöön ja sijoituksiin ja mahdollisimman vähän kulutukseen. Noh, nyt tulikin äidiltä sen verran hyvä perintö, että voisin lopettaa työnteon vaikka heti. En nyt kuitenkaan ole ihan vielä lopettamassa. Hyödynnän siis tarjouksia, katson kilohintoja ja olen monet tuotteet vaihtanut edullisempiin tuotemerkkeihin. Jos tekeekin mieli ostaa jotain ylimääräistä, ajattelen aina Riikka Purraa heiluttelemassa saksiaan ja jätän ostamatta. Nythän pitää leikata ja säästää :)
Olen varmaankin vähän tunteeton mutta miksi, miksi niin usein köyhät ja kipeät ovat saaneet elintasosairauksia? Ymmärrän että perimä vaikuttaa ja paha sairaus voi tulla vaikka elää miten terveellisesti, tästä omakohtainen kokemus. Mutta mikä estää syömästä terveellisesti, tavallista ruokaa, ja menemästä ulos raittiiseen ilmaan niin saa liikuntaa.
Suomesta saa vielä juureksia, perunaa, kaurahiutaleita ja vähärasvaisia maitotuotteita edullisesti. Ulkona on turvallista liikkua ja talvitakin voi hakea vaikka kirpparilta muutamalla eurolla. Asuminen maksaa, se on totta. Mutta miksi esimerkiksi diabeteslääkärit eivät patista ihmisiä liikkeelle vaan kirjoittavat ainakin yhteiskunnalle kalliit lääkkeet ja potilaat pysyvät ylipainoisina. Sitten väsyttää ja kolottaa ja on hoitoväsymys ja uniapnea ja vaikka mitä.
Minunkin sairautta on vähätelty ja käsketty vaan mennä töihin. Sairauden kanssa ei ole helppoa. Silti olen sitä mieltä että sekä lääkärien että potilaiden olisi hyvä lisätä kaikkeen hoitoon sitä itse tekemistä eikä vaan odottaa että yhteiskunta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Punavihreästä unelmasta. 😭
Demokratiasta, ihmisoikeuksista. Poliittisen ideologian arvoissa entisestä koti, uskonto ja isänmaa on siirrytty uuteen: raha, ahneus ja oma napa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Demokratiasta, ihmisoikeuksista. Poliittisen ideologian arvoissa entisestä koti, uskonto ja isänmaa on siirrytty uuteen: raha, ahneus ja oma napa.
Olen käsittänyt ihan samaa, että teillä siellä Venäjällä on noin.
En mistään vielä.
Asuntoja ovat joutuneet muutkin myymään tappiolla elämänsä aikana. En pidä sitä mitenkään erityisen surkuteltavana asiana. Sentään saa myytyä. Ei sekään ole itsestään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstalla ei käy monikaan leikkausten kohteeksi joutunut köyhä ihminen. Täällä pyörii se oma vaki pöhkö porukka.
Moni leikkaus on vasta tulossa voimaan.
Esim. Asumistuki loppuu 16000 ihmiseltä tammikuussa, koska omistusasuntoon ei saa enää yleistä asumistukea tammikuussa.
Ensi vuonna leikataan keskituloisen sairaspäivärahaa 300-400 kuukaudessa eli 2400 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa ensi vuonna 1000 brutto - verot. Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.
Lisäksi keväällä tulee potkulaki ja paikallinen sopiminen.
Eli paikallinen sopiminen tatkoittaa, että saa sopia palkasta ohi työehtosopimusten eli maksaa tessiä alempaa palkkaa uusille työntekijöille ja vakituisia saa helposti irtisanoa.
Niin ei tässä varmaan kukaan hyväosaisista ollutkaan huolissaan.
En mistään. Enkä ole edes hyväosainen.
Vierailija kirjoitti:
En vielä mistään. Koko hommeli ei näy arkielämässä mitenkään. En ihan tajua ruikuttajia.
On se hommeli alkanut näkyä paremmissakin piireissä etuoikeutettujenkin perheissä. Helsingin Kallioon ollaan perustamassa jättipäiväkotia ja sinne ovat joutumassa parin suomenruotsalaisen päiväkodinkin lapset. Mukava seurata kuinka käy. Vanhemmat ovat nostaneet metelin ja valitukset vireillä. Jyrähtääkö opetusministeri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käsittänyt ihan samaa, että teillä siellä Venäjällä on noin.
Ehkei teillä Kauniaisissa, mutta jo täällä Espoossa on noin.
Aika paljosta koska ennakoidaan ja säästetään puskuria että on helpompi kohdata mahdollinen työttömyys.
Säästämisestä. Mitään ei jää yli. Ja koska en säästä, en voi myöhemmin käyttää säästöjä esim. uuteen autoon, remonttiin kotona, matkustamiseen tms.
Jostain perusturvallisuuden tunteesta. Tuntuu, ettei ole varaa menettää työpaikkaa, koska ansiosidonnaista on leikattu eikä sairastua, koska sairauspäivärahastakin leikataan. Työstä voidaan irtisanoa kohta helpommin, onneksi olen kai ihan kelpo työntekijä. Tuntuu, että nykyään edes korkea koulutus, joka minullakin on, ei takaa mitään. Muutenkin maailma on nyt aika epävakaa. Yritän raivokkaasti säästää lisää, jotta selvittäisiin sitten, jos jotain yllättävää tapahtuu, meilläkin on kuitenkin kaksi lasta. Se on vaatinut karsimista ylimääräisestä kulutuksesta. Toisaalta, monilla on paljon huonommin ja kaikki jo konkretisoitunut.
N29
Ei tarvitse maksaa äitiyslomia, kun on helppo irtisanoa.