Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nyt suuntautumassa lähihoitajaksi vanhuspuolelle, kaipaisi kokemuksia

Vierailija
12.11.2024 |

Kokemuksia hyviä ja huonoja, minkälaista työ on oikeasti? Kokemuksia kiitos vain niiltä, jotka vanhuspuolella oikeasti työskennelleet.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

LouLou kirjoitti:

Onhan se raskasta ja yksitoikkoista

Millä tavalla yksitoikkoista?

Vierailija
22/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuja tahansa pystyy tekemään kyseistä työtä. Koulutusta ei tarvitse. 

Totta. Työttömät pitäisi pakottaa hoito alalle.

Haluatko että pakotettu mielenterveysongelmainen hoitaa sua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa nykyisin tarvitse osata edes kunnolla suomea niin pääsee lähäriksi. Vanhuksiakin hoitaa kielitaidottomat, jotka eivät osaa mitään Suomen virallista kieltä. 

Vierailija
24/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskasta, mutta antoisaa, jos osaa nähdä vanhukset ihmisinä, joilla on elettyä elämää takanaan, koko sen kaari ja kirjo. Mua on aina liikuttanut kohdata joku Toivo, Lahja, Armas, Voitto, Helmi tms ajatuksella, että jokainen heistä on ollut joskus vastasyntynyt ihmeellinen lapsi, jota äitinsä on katsellut ihaillen. Olen miettinyt, mitä hänen vanhempansa ovat puhelleet nimiä miettiessään, minkälaista tulevaisuutta lapselleen ajatelleet.  Sekin, kun olen katsellut kuvia ikäihmisistä, heidän elämästään, on lisännyt mun ymmärrystä. Ja vielä. Yksikään vanhus ei ole kertonut halunneensa vanhaksi, raihnaiseksi, avun tarvitsijaksi, mutta jokaisella ken saa elää, se on vääjäämättömästi edessä. Se, että olen voinut helpottaa heidän oloaan, on ollut minun tehtäväni, jonka olen mieluusti hoitanut. 

25/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskasta, mutta antoisaa, jos osaa nähdä vanhukset ihmisinä, joilla on elettyä elämää takanaan, koko sen kaari ja kirjo. Mua on aina liikuttanut kohdata joku Toivo, Lahja, Armas, Voitto, Helmi tms ajatuksella, että jokainen heistä on ollut joskus vastasyntynyt ihmeellinen lapsi, jota äitinsä on katsellut ihaillen. Olen miettinyt, mitä hänen vanhempansa ovat puhelleet nimiä miettiessään, minkälaista tulevaisuutta lapselleen ajatelleet.  Sekin, kun olen katsellut kuvia ikäihmisistä, heidän elämästään, on lisännyt mun ymmärrystä. Ja vielä. Yksikään vanhus ei ole kertonut halunneensa vanhaksi, raihnaiseksi, avun tarvitsijaksi, mutta jokaisella ken saa elää, se on vääjäämättömästi edessä. Se, että olen voinut helpottaa heidän oloaan, on ollut minun tehtäväni, jonka olen mieluusti hoitanut. 

Kirjoitit tosi kauniisti <3

Vierailija
26/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuja tahansa pystyy tekemään kyseistä työtä. Koulutusta ei tarvitse. 

Totta. Työttömät pitäisi pakottaa hoito alalle.

Haluatko että pakotettu mielenterveysongelmainen hoitaa sua?

Jep ja työkaverina työkköristä pakotettu narkomaani joka ottaa itselleen kipulääkkeet ja muut päihdyttävät ja kertoo kyllä kirkkain silmin että olet ne saanut ja et vain muista kun sinulla on tuo muisti sairaus.

Vierailija
27/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella koskettava kirjoitus. Sinun kaltaisia lähihoitajajia tarvittaisiin enemmän.

Vierailija
28/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi suositella. 

Olen ollut alalla 25 vuotta ja nähnyt nousun ja tuhon.

Ensinäkin kaikesta säästetään. Vaipat ovat surkeita ja pesulappujakin lasketaan. 

Monet muistisairaat ovat alkodemejä ja siten usein hyvin aggressiivisia. Valitettavasti myös hyvin huonosti lääkkeitä sietäviä. 

Työssä joutuu kohtaamaan fyysistä väkivaltaa (päin sylkeminen, lyöminen, raapiminen) ja henkistä myös ( huutaminen, haistattelu, uhkailu).

Henkilökuntaa on aina liian vähän ja oma porukka joutuu joustamaan koko ajan.. Jos keikkareita ihmeen kaupalla saa käyttää, niin kielitaito ei löydy. Myös vakkareista moni omaa huonon kielitaidon joten sinä kantasuomalaisena (oletan) joudut tekemään suurimman osan työstä. He myös katoavat rukoilemaan...

Palkka on huono varsinkin alussa. Senkin jälkeen, ns urasi huipulla joudut tekemään öitä, viikonloppuja ja pyhiä, että saat edes jonkinlaista tiliä. 

Työajat ovat 3 vuoroa eli aivan killeriä. Mitään vakituista ei voi harrastaa ja perhe-elämä kärsii.

Hoitajan aikaa menee paljon kirjaamiseen ja sen lisäksi pitäisi pystyä tekemään virkkeitä, perushoitoa, pyykkihuoltoa yms. 

Itse odotan innolla että pääsen alalta pois. Mahdollisuus laadukkaaseen ja inhimilliseen hoitoon on viety ja hoitajana sinulla ei ole mitään arvoa, muulloin kuin vaalipuheissa. 

Run Forest Run.... Vielä kun voit! 

Vierailija
29/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa monipuolista ja mielenkiintoista- näkee erilaisia koteja ja kuulee monenlaisia elämäntarinoita.

Kiire tietysti on ja täytyy oppia toimimaan ripeästi ja samalla juttelemaan asiakkaan kanssa.

Vierailija
30/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein lähihoitajan töitä vanhusten hoivakodissa yli 40 vuotta, päivääkään en vaihtaisi pois vaikka rankkaa välillä olikin, joskus joku löi, haukkui ym. mutta se kuuluu dementiaan ja Alzheimeriin, pääosin vanhukset ovat tosi ihania. Syöttämistä, pukemista, kuivitukset, suihkutukset, ulkoilut, lääkitys ym.

Toivottavasti sait selvän hieman sekavasta jutusta.

Vierailija
31/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativaa työtä, jota aliarvioidaan usein.

Ei se ole pelkkää vaipan vaihtoa ja eritteitä tai monotonista perushoitoa. Perushoito pitää hallita hyvin ja siinä pitää olla hoksottimet ja pelisilmä mukana. Samalla kun avustat pesuissa, tsekkaat ihon kunnon, kuntoutat samalla, huolehdit oman ergonomian, juttelet mukavia ja siinä sivussa kuulostelet miten asiakkaalla psyykkisen voinnin osalta menee. 

Hallitset lääkehoidosta ainakin perusteet, osaat arvioida vointia, hoitaa haavoja, hoitaa pidätyskyvyttömyyteen liittyviä asioita, ravitsemusta, estät ja ehkäiset painevaurioita, ymmärrät kuntouttavan työotteen tärkeyden, osaat toimia vaikeissa tilanteissa, esim aggressiivisen muistisairaan kanssa. 

Vuorot ovat erilaisia, asiakkaita on monenlaisia, samoin kollegoita. Työpaikkojakin on niin hyviä kuin vähemmän hyviä.

Olin lähihoitajana vanhuspuolella monta vuotta, sitten opiskelin sairaanhoitajaksi. Nyt olen erikoissairaanhoidossa töissä, pidän työstäni, mutta pitkään pidin työstäni myös tehostetussa palveluasumisessa. Hoidin vanhuksia myös psykogeriatrialla, eikä sekään huono kokemus ollut.

Tsemppiä ja rohkeutta Ap! Tartu toimeen ja muodosta oma mielipiteesi omien kokemuksien pohjalta. Hoitotyö on tärkeää teetpä sitä sitten vanhustyössä tai ortopedialla tai missä tahansa. 

Vierailija
32/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon työimapiiristä, joka Suomessa on ikävä kyllä usein ihan kamala.

Jos mahdollista, niin mene töihin esim Ruotsiin. Oma kokemukseni todella hyvä.

Vierailija
33/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää 💩

Sulla ei ole mitään arvoa ja about 2-5 vuoden kohdalla teet mitä vaan, että pääset lipettiin koko alalta.

Surullista mutta totta. 

Vierailija
34/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot työajat, huonot työolot, työpaikkakiusaamista, vastuuseen nähden onneton palkka, väkivaltaiset asukkaat, vaativat omaiset, kielitaidottomat kollegat ja jatkuvaa uuden oppimista, omalla ajalla tietysti.... 

En voi suositella kellekään. Aivan eri juttu nykyään, kun 20 vuotta sitten. 

Vierailija
35/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähihoitaja kotihoidossa. Työ kolmessa vuorossa, hyvin itsenäistä. Tämä on työ, josta joko tykkää tai sitten ei. Asiakkaat on parasta. Suurin osa on hyvin kiitollisia ja koen työn merkitykselliseksi. He saavat avun turvin asua kotonaan. Meillä ei ole ollenkaan 10min käyntejä. Suurin osa on sen 20-30min. Aamulla autetasn pesuissa, päivävaatteiden vaihtamisessa, laitetaan aamupala, annetaan lääkkeet, silmätipat, pistetään insuliinit. Päivällä on ns ruojakäyntejä, suihkupesuja, välillä lääkkeenjakoa. Suurin osa on kyllä annosjakelussa. Illalla taas iltapesut ja iltapalat. Joskus on enemmän aikaa ja toisinaan kiire. Myös turvapuhelimet ja ovihälyttimet työllistää varsinkin öisin. Minä olen ollut kotihoidossa 12 vuotta enkä voi kuvitella muuta työtä. Hyvä tiimi auttaa ja lisäksi meidän hva maksaa valtakunnan tasoon verrattuna hyvää palkkaa. Jos haluaa tehdä lisätöitä, niin siitä maksetaan hyvin! Eritteitä tulee kestää ja muistisairaita ei passaa säikähtää.

Vierailija
36/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi suositella. 

Olen ollut alalla 25 vuotta ja nähnyt nousun ja tuhon.

Ensinäkin kaikesta säästetään. Vaipat ovat surkeita ja pesulappujakin lasketaan. 

Monet muistisairaat ovat alkodemejä ja siten usein hyvin aggressiivisia. Valitettavasti myös hyvin huonosti lääkkeitä sietäviä. 

Työssä joutuu kohtaamaan fyysistä väkivaltaa (päin sylkeminen, lyöminen, raapiminen) ja henkistä myös ( huutaminen, haistattelu, uhkailu).

Henkilökuntaa on aina liian vähän ja oma porukka joutuu joustamaan koko ajan.. Jos keikkareita ihmeen kaupalla saa käyttää, niin kielitaito ei löydy. Myös vakkareista moni omaa huonon kielitaidon joten sinä kantasuomalaisena (oletan) joudut tekemään suurimman osan työstä. He myös katoavat rukoilemaan...

Palkka on huono varsinkin alussa. Senkin jälkeen, ns urasi huipulla joudut tekemään öitä, viikonloppuja ja pyhiä, ett

En silti kadu päivääkään tekemääni 43 vuotta vanhusten parissa, nyt nautin eläkepäivistäni.

Vierailija
37/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hoitoalalla, vaan tiedän tarkkaan työnkuvan.

Ei kannata edes ajatella jos suhtautuu tyyliin kuka tahansa osaa vaipan vaihtaa jne. Tarvitaan opiskeltuja valmiuksia, sääli kun ihmiset ovat nykyisin niin julmia. Tunnetaidot puuttuvat. Täytyy osata olla vanhuksen, sen sekavan muistisairaankin kanssa, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jokaiselle joka osaa sen vaipan vaihtaa, suosittelen geriatrisia opintoja.

Vierailija
38/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähihoitaja kotihoidossa. Työ kolmessa vuorossa, hyvin itsenäistä. Tämä on työ, josta joko tykkää tai sitten ei. Asiakkaat on parasta. Suurin osa on hyvin kiitollisia ja koen työn merkitykselliseksi. He saavat avun turvin asua kotonaan. Meillä ei ole ollenkaan 10min käyntejä. Suurin osa on sen 20-30min. Aamulla autetasn pesuissa, päivävaatteiden vaihtamisessa, laitetaan aamupala, annetaan lääkkeet, silmätipat, pistetään insuliinit. Päivällä on ns ruojakäyntejä, suihkupesuja, välillä lääkkeenjakoa. Suurin osa on kyllä annosjakelussa. Illalla taas iltapesut ja iltapalat. Joskus on enemmän aikaa ja toisinaan kiire. Myös turvapuhelimet ja ovihälyttimet työllistää varsinkin öisin. Minä olen ollut kotihoidossa 12 vuotta enkä voi kuvitella muuta työtä. Hyvä tiimi auttaa ja lisäksi meidän hva maksaa valtakunnan tasoon verrattuna hyvää palkkaa. Jos haluaa tehdä lisätöitä, niin siitä maksetaan hyvin! Eritteitä tulee kestää ja muistisa

Onnistuuko tuo jos ei ole ajokorttia? Ei varmaan :(

Vierailija
39/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ kotihoidossa on parasta! Näet asiakkaan oman ympäristön, elettyä elämää. Olen 10 vuoden aikana etsinyt kuulokojeita, ruokkinut kotieläimet, korjannut jos jonkunnäköistä laitetta, auttanut ripustamaan pudonneita verhoja ja vaihtanut sulakkeita ja monta monta asiaa, jotka ei liity varsinaiseen hoitotyöhön. Koskaan ei tiedä mitä vuoro tuo tullessaan. Kuulee monenlaista elämäntarinaa. Asiakkaat on työn suola. Paljon on perushoitoa, mutta koskaan ei kahta samanlaista vuoroa.

Vierailija
40/62 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kokeilemaan, sitten tiedät. En suosittele jos olet erityisherkkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän