Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla ei ole yhtään säästöjä, miten teillä kestää pää?

Vierailija
12.11.2024 |

Kysymys otsikossa. Elämässä tulee vähän väliä kaiken maailman maksuja, pakollisia hankintoja jne eteen. Esimerkkinä vaikka tarvitset uudet kengät, tai jokin kodinkone tai vaikka lapsen silmälasit hajoaa, tulee kutsu juhliin jonne pitää hankkia lahja, tai pakollinen hammaslääkärikäynti. Miten selviätte näistä? Ja miten selviätte henkisesti siitä, ettei mitään extraa tällaisiin ole?

Itse käyn töissä mutta talous on silti tiukoilla. Tuntuu että on pakko olla joku varakassa että selviää järjissään eikä tarvitse murehtia koko ajan sitä, että jos tulee jokin ylimääräinen kulu.

Kommentit (212)

Vierailija
61/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän aikaan vuodesta ei olekaan säästöjä, kun on juuri maksettu kaikki vuoden laskut. Nyt sitten vain tienataan säästöön rahaa, jotta saadaan ensi kesänä ja syksyllä maksettua kaikki laskut. Talvella ei tule maksuun muita asumisen kuluja kuin sähkölasku ja lainanlyhennys. Kaikki muu maksetaan huhti- lokakuun aikana.

Mitä kaikkia laskuja tulee erityisesti syksyllä? Mietin kun itsellä jakautuu aika tasaisesti ympäri vuotta.

Vierailija
62/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hyvä puskurirahasto vaan antaa sen mielenrauhan. Elämässä on ihan muutenkin jo niin paljon stressattavaa, niin ainakin on yksi huoli vähemmän kuin ei tarvitse raha-asioiden takia yöuniaan menettää sentään. Juuri tämän vuoksi, elän todella säästäväisesti ja ostan esim. vaatteita kirppareilta ja nettikaupoista, tosin sieltä väh. 50 % alennuksella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se hyvä puskurirahasto vaan antaa sen mielenrauhan. Elämässä on ihan muutenkin jo niin paljon stressattavaa, niin ainakin on yksi huoli vähemmän kuin ei tarvitse raha-asioiden takia yöuniaan menettää sentään. Juuri tämän vuoksi, elän todella säästäväisesti ja ostan esim. vaatteita kirppareilta ja nettikaupoista, tosin sieltä väh. 50 % alennuksella. 

Mikä on sinusta riittävä puskurirahasto? 1kk menot vai enemmän?

Vierailija
64/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävin fraasi on, että raha ei tee onnelliseksi. Totta h*tossa se tekee! Yksi iso stressi elämässä vähemmän. Hyväosaiset tuota fraasia viljelevät. Eiköhän ne surut ja murheet tunnu pahemmalta, kun joutuu tuon kaiken päälle vielä kärsimään rahattomuudesta. Kun on rahaa, on mahdollista hakea ja saada apua niin fyysisiin kuin henkisiin vaivoihin. Eikä tarvitse kärsiä nälästä eikä laskea euroja mihin makaronipussiin sentit riittävät. Eli kyllä, raha tekee onnelliseksi.

Just näin. Se kenellä on tarpeeksi rahaa sanoo että tärkeintä elämässä on rakkaus. Se kenellä ei ole tarpeeksi rahaa tietää että se on raha. 

Vierailija
65/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa eläminen on nykyään järjettömän hintaista! Tili tuli meni. Ruokakaupassa itkettää kun 20€ menee kilon juustopakettiin, kahviin ja paskapaperiin. 

Kyllä! En edes muista milloin viimeksi olen ostanut kalaa. Juustoa ostan aika harvoin ja silloinkin halpaa perus edamia. Ennen oli jääkaapissa aina iso pala emmentalia. Olen myös pienentänyt ruoka-annoksia, jotta tekemäni lämminruoka riittäisi yhden päivän enemmän. 

Vierailija
66/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoleton on hevoseton mies.

Vierailija
67/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se kestäkään. 

Peesi tälle. Köyhän suutarin lapsilla ei ole aikuisena kenkiä eikä muutakaan.

Vierailija
68/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua stressaa jos käyttötilin saldo menee alle 100 000€😂

Kuka hullu pitäs käyttltilillä satadonaa, ei mitää järkee.

Vierailija
69/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua stressaa jos käyttötilin saldo menee alle 100 000€😂

Kuka hullu pitäs käyttltilillä satadonaa, ei mitää järkee.

Vauvapalstan varakkailla on kaikilla satatonnia käyttötilillä ja toinen mokoma köteisvarana kotona.

Vierailija
70/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista säästöjen olemattomuus kun menotkin ovat pienet. Olin kaukaa viisas enkä hankkinut lapsia joten sellaisia kuluja ei ole. Totta kai jotain voi mennä rikki mutta se on sitten sen hetken murhe. Ei se auta yhtään että murehtisin etukäteen joten en vain välitä. Katto on pään päällä, ruokaa vatsassa, vanhaa mutta lämmintä vaatetta,  muuta en just nyt tänään tarvitse. 

Vierailija
71/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla kestänytkään pää. Tuli mielenterveysongelmia, sairauslomia ja olin jopa työkyvyttömyyseläkkeellä jonkin aikaa. 

Vasta kun sain perinnön, alkoi elämäntilanne helpottua. Silti kesti pitkään, että sain elämäni takaisin kuntoon. Niin hermoraunio olin. Kaikki eivät saa mitään perintöä, eikä se muullakaan ollut mitenkään mainittava, mutta kuitenkin sain itseni takaisin niinsanottuun normaaliin elämään ja pystyin hoitamaan esimerkiksi hampaani kuntoon ja muitakin roikkuneita sairauksia, mitä minulla oli. 

Se oli kauheinta aikaa elämässäni, jonka traumoista vieläkin kärsin, mutta olen sentään takaisin työelämässä ja sain uuden mahdollisuuden. Kaikilla ei käy näin hyvin, joten olen kiitollinen. 

Vierailija
72/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kenelle vastasit mutta mulle sellainen ok puskuri on esim 25k. Sillä pärjää pari vuotta jos ei saa mistään mitään rahaa. Eihän tuokaan loppuiäksi riitä jos huonosti käy mutta voi hieman rauhallisemmin hengittää. Mulla on nyt säästötilillä 15k eli vähän on vielä matkaa tuohon. Osakkeissa on jonkin verran rahaa mutta en laske sijoituksia tähän koska pitää olla todella kova hätä että niihin kajoaisin. 

Vierailija
73/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän aikaan vuodesta ei olekaan säästöjä, kun on juuri maksettu kaikki vuoden laskut. Nyt sitten vain tienataan säästöön rahaa, jotta saadaan ensi kesänä ja syksyllä maksettua kaikki laskut. Talvella ei tule maksuun muita asumisen kuluja kuin sähkölasku ja lainanlyhennys. Kaikki muu maksetaan huhti- lokakuun aikana.

Mitä kaikkia laskuja tulee erityisesti syksyllä? Mietin kun itsellä jakautuu aika tasaisesti ympäri vuotta.

Mulla tulee esim ihan kaikki vakuutuslaskut yhdesså erässä toukokuusssa kun ensin on maksettu vuoden kallein sähkön siirtomaksu maaliskuussa.

Vierailija
74/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistöverot, koko vuoden vesilasku, lämmitysöljy talveksi, puolen vuoden jätemaksu. Jos/kun kesällä tehdään talon ja pihan kunnostustöitä, niistä tulee laskut yleensä syksyn aikana.

Vierailija
75/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kenelle vastasit mutta mulle sellainen ok puskuri on esim 25k. Sillä pärjää pari vuotta jos ei saa mistään mitään rahaa. Eihän tuokaan loppuiäksi riitä jos huonosti käy mutta voi hieman rauhallisemmin hengittää. Mulla on nyt säästötilillä 15k eli vähän on vielä matkaa tuohon. Osakkeissa on jonkin verran rahaa mutta en laske sijoituksia tähän koska pitää

Voin vain haaveilla tuollaisesta. Suurimmillaan olen saanut kasaan 1200, mutta aina tulee jotain ja summa pienenee. Joku 500 taitaa nyt olla kasassa jotain äkillistä katastrofia varten. Eikä tarvitse olla isokaan osuma, kun nollilla ollaan. 

Vierailija
76/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainoilla joutunut isompia hankintoja tekemään (remontit), niin ei niiden kanssa enää oikein jää mitään säästöön. Siinä mielessä ok tilanne, että rahat riittää omaan arkeen aika lailla juuri ja juuri sopivasti, niin kunhan nuo saa maksettua pois, niin jäisi jotain säästöönkin sen jälkeen. Monta vuotta putkeen käynyt niin, että jos jotain on sattunut säästöön jäämään, niin eiköhän sitten auto tai tietokone tai muu kalliimpi laite hajoa ja sinne ne aina katoaa. Lomarahoista pyrin sitten tekemän kerta vuoteen "isompia" hankintoja tai vaihtoehtoisesti maksamaan vuoden aikana kertyneen luottokorttilaskun (800eur rajaa olen pitänyt) pois.

Vierailija
77/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni kymmeniä vuosia niin ettei säästöjä ollut, koska en sairauden vuoksi päässyt työelämään. Aina vaan kuitenkin pärjättiin, pesukoneet, eläinlääkärikäynnit ym pakolliset ostettiin luottokortilla ja hiljalleen maksettiin pois. Ei mennyt luottotiedot, ei jouduttu menemään ilman lahjaa juhliin jne.

Nyt on hyvä tilanne ja säästössä hyvä summa, mutta pesukoneet ym maksetaan ihan käyttötililtä. Nyt tätä osaa todellakin arvostaa.

Mikä teillä käänsi talouden niin että rajaa alkoi jäädä säästöön?

Monikin asia. Ensinnäkin usean leikkauksen jälkeen pääsin työelämään, mutta olin alkuun tosi huonopalkkaisissa töissä, kuten mieskin. Ja oli lapsetkin elätettävänä. Mies lähti opiskelemaan ja sai paremman, parempipalkkaisemman työn. Lopulta minäkin vuosien jälkeen sain sen parempipalkkaisemman työn. Ja lapset aikuistui ja muutti omilleen, tosin heitä autetaan rahallisesti välillä.

Ja mitä puskurirahastoon tulee, niin moni sen hehkuttaja ei ehkä osaa ajatella että mitäpä jos menetät työkykysi vuosikausiksi? Itse en sairauden takia saanut vakuutusta ja tosiaan olen ollut aikuisiälläni yli 15 vuotta työkyvyttömänä. Siinä on ne puskurirahat käytetty hyvin äkkiä ja sitten kituutat vaikka kuinka olisit "elänyt viisaasti". Elämä kun voi joskus kohdella huonostikin.

Ja en tarkoita etteikö kannattaisi säästää jos vaan pystyy. Vaan tarkoitan näitä kommentteja että typerää elää kädestä suuhun, olis kannattanut säästää, puskuria pitää aina olla. Mitä sitten teet, kun se puskurisi loppui jo vuosia sitten. Niinpä.

Vierailija
78/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun budjetti näyttäisi siltä, et nyt jää jotain vähäistä säästöön. Jotain hajoaa. Ja pitää budjetoida uudestaan.

Nyt on kerätty kolikoita kippoon kerätyistä pulloista. Kirppispöytä ja joulu laskettu. Toimeentulotukea ei saada lasten omaisuuden vuoksi. Mut on katto pään päällä ja joka päivä lämmin ruoka.

Olisi mukava saada taas se duunipätkä matalapalkka alalla. Joka kerta se pikkupalkka tuntuu tosi isolta.

Mut miten pää kestää. Kävin tänään kävelyllä. Ja kaupassa. Löysin pulloja piparitalon taikinan hinnan verran. Järjestelin kirppiskamoja ja tein tunnin treenin.

Budjetointia ja laskemistaan tämä. Onneksi liikkuminen on ilmaista.

Vierailija
79/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kenelle vastasit mutta mulle sellainen ok puskuri on esim 25k. Sillä pärjää pari vuotta jos ei saa mistään mitään rahaa. Eihän tuokaan loppuiäksi riitä jos huonosti käy mutta voi hieman rauhallisemmin hengittää. Mulla on nyt säästötilillä 15k eli vähän on vielä matkaa tuohon. Osakkeissa on jonkin verran rahaa mutta en laske sijoituksia tähän koska pitää

Onneksi sellaista tilannetta ei Suomessa oikein voi tulla, että mistään ei tulisi MITÄÄN rahaa moneen vuoteen. Tuo 25k on tosi iso summa, mutta tuskin riittäisi kahdeksi vuodeksi jos ei tule mitään muuta. Ellei sitten ole sinkku ja asuminen ilmaista tai lähes ilmaista.

Vierailija
80/212 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3kk palkka pitää vähintään olla.