Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauanko kesti, että escitalopram alkoi vaikuttamaan? (Ahdistukseen.)

Vierailija
12.11.2024 |

Mulla kovaa ahdistuneisuutta (diagnosoitu yleistynyt ahdistuneisuushäiriö) ja olen syönyt 8 viikkoa escitalopramia, eikä yhtään helpotusta ole tullut. Kannattaako enää jatkaa tuota lääkettä? Kokemuksia? (Ja joo, lääkäri päättää jatkot ja lopetukset, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia.)

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä söin sitä valitettavasti vuosia eikä todellakaan auttanut ahdistukseen.

Miksi sitten söit sitä vuosia?

Koska olin teini-ikäinen ja uskoin lääkäriä kun väitti etten pärjää ilman ja että se on oikein hyvä lääke.

Vierailija
22/35 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain luuserit syövät mielialalääkkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä apu tuli vasta usean kuukauden jälkeen. Ehkä lähempänä puolta vuotta.

Vierailija
24/35 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin älä usko mitään av-palstalta oikeana totuutena. 

SSRI-lääkkeet vaikuttavat siinä kuukauden päästä. Jos niistä ei ole apua, niin juttele lääkärin kanssa, ei täällä. 

Vierailija
25/35 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LouLou kirjoitti:

Ahdistuneisuuteen käytetään diapamia. Myös unilääkettä pitää olla jos ei saa nukuttua, kun unettomuus aiheuttaa ahdistuneisuutta.

Diapamia ei voi syödä loppuikäänsä ahdistuneisuuteen, ikävä kyllä.

Miksi ei voisi?

Jos ahdistus on päällä lähes 24 tuntia vuorokaudessa, niin miten paljon sitä diapamia pitäisi vetää? Kuka lääkäri kirjoittaa sitä jatkuvaan, päivittäiseen käyttöön?

Olen käyttänyt bentsoja 10 vuotta päivittäin ja ihan lääkärin määräämiä

Reseptis voi katketa koska tahansa.

Vierailija
26/35 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

LouLou kirjoitti:

Ahdistuneisuuteen käytetään diapamia. Myös unilääkettä pitää olla jos ei saa nukuttua, kun unettomuus aiheuttaa ahdistuneisuutta.

Kerrotkos lääkäris nimen jos näitä saa noilla diagnooseilla näin helposti?

Vierailija
27/35 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä apu tuli vasta usean kuukauden jälkeen. Ehkä lähempänä puolta vuotta.

Erikoista, kuitenkin noissa Terveyskirjastoissa ym. mainitaan et alkaa vaikuttamaan 2-6 viikon kuluessa. Sanoiko sun lekuri aina vaan et kattellaan puolen vuoden päästä? Söitkö puoli vuotta rauhoittavaa rinnalla? Vai oliko sun ahdistuneisuus lievää?

Vierailija
28/35 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

About 4 päivää.

Vierailija
29/35 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni toisella SSRI:llä se 8-9 vkoa, et alkoi auttamaan

Vierailija
30/35 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syönyt kohta kaksi vuotta escitalopramia 20mg masennukseen ja kärsin myös ahdistuksesta. Ei ole auttanut kyllä kumpaankaan tuo lääke liikaa, mutta masennukseen ainakin niin, etten purskahda itkuun koko aikaa, eli olen turtunut edes hieman. Monesta muusta lääkkeestä tuli niin kamalat sivuoireet pitkäaikaiskäytössä ennen tämän aloitusta, etten niitä uudelleen aloittaisi, vain tämä escitalopram on ollut aiheuttamatta mitään haittoja. Ahdistus taas tuntuu kasvaneen tänä aikana (siihen on lisäksi Propral), mutta syynä varmaan se, että psykoterapia loppui, ja yritänkin nyt päästä tässä psykiatrille/psykologille terveyskeskuslääkärin kautta.

Vierailija
31/35 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo SSRI:t vaikuta ahdistukseen yhtään eli niitä on turha tuohon sairauteen syödä. Niistä voi aiheutua sivuvaikutuksia.

Tarvitset terapiaa, altistusta ja varalle reseptin rauhoittaviin lääkkeisiin.

Kyllä tässä on pakko kokeilla jotain lääkettä, rauhoittavia ei voi syödä loppuikäänsä. Altistusta en tarvitse, kyse ei ole mistään sosiaalisten tilanteiden pelosta tms.

Täällä kohtalotoveri. Tiedän 100% mistä kirjoitat.

Pelkään myös, että itsellänikään nuo SSRIt ei riitä taltuttamaan tätä.

Vierailija
32/35 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös ahdistuneisuushäiriö. Millään lääkkeillä ei lähde kokonaan pois ja usein varsinkin illat ovat pahimpia. Vähän olen saanut apua pregabalinista. Alkuun se vei hyvin pois ahdistusta, mutta ei sen jälkeen. Kaikkea kamalaa pyörii mielessäni, mutta jotenkin pärjään näiden olojen kanssa ja itsemurha käy välillä vain ohuesti mielessä. Pyytäisin sinuna lääkärin vaihtamaan lääkettä. Tutustu eri lääkkeisiin jotka voisivat ahdistusta poistaa ja kysy lääkäriltäsi voisitko kokeilla jotain niistä. Esim. Tämä pregabalin. Mulla menee myös tenox unilääkkeenä ja paria muuta lääkettä. 

Vierailija
33/35 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on tehty todella nopeasti tuo ks. lääkkeen aloitus ja nosto tappiin asti, jos kahdeksassa viikossa jo annos 20mg, eli laskisin hyödyn odotuksen alkavan vasta siitä, kun olet aloittanut 20mg annoksen, eli alussa ainakin noin kolme viikkoa 5-10mg, sitten nosto 20mg, ja jos ei siitä tule parissa kuussa sivuoireita, siitä se odottelu vaikka kuukausi kaksi reilu, että voit odottaa mitään hyötyä, pidempäänkin voi mennä.

Vierailija
34/35 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo SSRI:t vaikuta ahdistukseen yhtään eli niitä on turha tuohon sairauteen syödä. Niistä voi aiheutua sivuvaikutuksia.

Tarvitset terapiaa, altistusta ja varalle reseptin rauhoittaviin lääkkeisiin.

Näillä voi tosiaan olla haitallisia vaikutuksia: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2004/10/05/masennuslaakkeiden-haitat

Googlettamalla löydät lisätietoja

Vierailija
35/35 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat liikkumaan useasti viikossa. Hikiliikuntaa hyvä saada. Ahdistuskin vähenee, kun kestität energiasi johonkin, mistä saat lopulta puhtia ---> kunnon kasvu