Onko auton merkki, malli tai ikä sinulle tärkeä asia?
Itse ajan vuoden 2014 Dacialla, eli auton merkillä tai mallilla ei ole minulle väliä. Ikä tietysti merkitsee jonkin verran, koska iän myötä autoon voi tulla enemmän vikoja. Minulle tärkeää on päästä paikasta toiseen melko luotettavasti, enkä suostu sijoittamaan autoon suuria summia rahaa.
Jäin pohtimaan asiaa, kun ystäväni osti kalliin uuden auton lainarahalla ja maksaa nyt suuria kuukausierä lainasta. Itselläni on säästöjä ja sijoituksia niin paljon, että voisin ihan niillä rahoilla ostaa uuden auton, jos tahtoisin. Ehkäpä vähän liiankin säästäväisenä ihmisenä ajan aina käytetyillä alle 10000€ maksavilla autoilla.
En siis mitenkään paheksu ystäväni ratkaisua, jokainen meistä kokee eri asiat itselleen merkityksellisestä. Havahduin vain miettimään, mitkä asiat minulle ovat tärkeitä ja minussa heräsi kiinnostus siihen, kokevat muut ihmiset auton merkin, mallin tai iän tärkeäksi.
Kommentit (54)
Pihassa on 20v polttis ja 2v sähkis, olen sekakäyttäjä siis
Suomalaiset ajaa noin 14,5 vuotta vanhoilla autoilla, joten ei se auto monellekaan niin tärkeä ole kuin käyttöarvoltaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti, Kasisarjan alle 2 vuotias Bemari ,jolla ei ole ajettu yli 20 000 km ja vilkut toimii1
Ostatko aina Keskisarjan vanhat bemmit?
Itse olen julkisella puolella töissä, enkä sen vuoksi halua ajaa millään kalliilla autolla. Teen toki kovasti töitä palkkani eteen, mutta ihan periaatteesta.
Merkki ykköskriteeri. malli kakkosena sitten kilsat, värillä ei niin väliä.
Merkillä ei väliä kunhan se on VOLVO (ollut lähes 40v) :)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ajaa noin 14,5 vuotta vanhoilla autoilla, joten ei se auto monellekaan niin tärkeä ole kuin käyttöarvoltaan.
Todennäköisesti suomalainen ajaa keskimäärin uudemmalla autolla. Niitä vanhoja pommeja on vain rekisterissä paljon jotka lojuu pihan perällä.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo vain työssä käyvien p.aukisuudesta ja riistoverotuksesta.
Minusta tärkein kysymys on paljonko autoa ajat? Tämä vaikuttaa kaikkiin ap:n esittämiin kysymyksiin. Jos se auto on työhevonen eli sillä ajetaan joka päivä pitkiä matkoja ja näin on työväline niin silloin olisin valmis panostamaan siihen ja luksukseen josta voin nauttia joka päivä työn lomassa. Esim jos ajaa vaikkapa 40 0000km/vuosi. Itseäni veetuttaa huonot työvälineet kuten kehnot tietokoneet joita käyttää koko päivän ja jatkuva veetutus alkaa jo siitä että aamulla näkee/avaa tietsikan jonka päälle saaminen vie sen 15min kun pitää ajaa jos minkälaista tietoturvaa, joten siksi mä olen panostanut niihin. Jos taas sillä autolla ajetaan lyhyitä matkoja esim työmatka alle 30km suuntaansa ja kauppaan siinä välissä niin sitten on melko sama millä rotiskolla matkoja taittaa. Ajan itse alle 1000km/ vuosi kesämökille ja ajelen sinne sellaisella tonnin pommilla joka just ja just liikkuu ja viimeisiää vetelee. Talvet auto on pois käytöstä. Mulle on ihan sama millä mä sinne mökille ajelen kun en autoa normaalissa arjessa muuten käytä. Jos ajaisin paljon autoa panostaisin siihen.
Rumaa autoa en viitsis pihassa katsoa ja kun tämä SUV-muoti joskus 2005 tienoilla alkoi niin sen jälkeen rumien autojen osuus koko automassasta on kasvanut valtavasti. Sähköautojen akut taas nostaa lattiaa myös sedaneissa mikä pilaa niidenkin linjat.
On väliä siksi että sopivin ,luotettavin ja mukavin löytyy vain tietyn merkkisistä,mallisista ja ikäisistä. Jos ajaisin vain vähän vuodessa niin voisin ajaa päivittäin korjattavalla tonnin pommilla.
Vierailija kirjoitti:
On väliä siksi että sopivin ,luotettavin ja mukavin löytyy vain tietyn merkkisistä,mallisista ja ikäisistä. Jos ajaisin vain vähän vuodessa niin voisin ajaa päivittäin korjattavalla tonnin pommilla.
Kuinka paljon sinulla on kokemuksellista vertailupohjaa tonnin pommeista?
- se focuksella ajava
Auton pitää olla hyvä ajettava ja sen verran uusi ja hyväkuntoinen , ettei jätä tielle eikä remontteihin mene tonneja vuodessa. Meillä on auto yleensä 2 - 10 vee, vähän riippuen tapauksesta. Huoltohinnoiltaan kalliita autoja emme osta koskaan. Ajetaan jotain 20 000 km vuodessa, kaupunkipyörittelyä lähinnä, mutta pisimmät matkat ajetaan kuitenkin Lapin pimeillä ja harvaanasutuilla alueilla niin auto pitää olla kunnossa ja toimintavarma myös talviolosuhteissa. Sähköautoa tuskin tullaan elinaikanamme hankkimaan ja kaiken maailman epämääräisistä harvinaisemmista merkeistä pysytellään erossa. Nykyinen auto Toyota, sitä ennen oli Mersu, volkkareita on ollut useampikin. Kerran ostettiin yksi Opel uutena, se oli vähän poikkeus. Ainoaksi jäi sitä merkkiä, ei vaan jotenkin ollut meille passeli
Vain värillä on väliä
t. Nainen