Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko auton merkki, malli tai ikä sinulle tärkeä asia?

Vierailija
12.11.2024 |

Itse ajan vuoden 2014 Dacialla, eli auton merkillä tai mallilla ei ole minulle väliä. Ikä tietysti merkitsee jonkin verran, koska iän myötä autoon voi tulla enemmän vikoja. Minulle tärkeää on päästä paikasta toiseen melko luotettavasti, enkä suostu sijoittamaan autoon suuria summia rahaa.

Jäin pohtimaan asiaa, kun ystäväni osti kalliin uuden auton lainarahalla ja maksaa nyt suuria kuukausierä lainasta. Itselläni on säästöjä ja sijoituksia niin paljon, että voisin ihan niillä rahoilla ostaa uuden auton, jos tahtoisin. Ehkäpä vähän liiankin säästäväisenä ihmisenä ajan aina käytetyillä alle 10000€ maksavilla autoilla. 

En siis mitenkään paheksu ystäväni ratkaisua, jokainen meistä kokee eri asiat itselleen merkityksellisestä. Havahduin vain miettimään, mitkä asiat minulle ovat tärkeitä ja minussa heräsi kiinnostus siihen, kokevat muut ihmiset auton merkin, mallin tai iän tärkeäksi.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut useita halpoja autoja, joskus ihan romuautoja melkein. Uusin autoni on melkein 20 vuotta vanha. Olisi varaa ostaa melkein mikä vain uusi auto, mutta vanhoissa autoissa on oma tarinansa, ne on vähän enemmän kuin autoja :) Ja on kiva erottua liikenteessä. Tonnin autollakin ajelee monia vuosia ihan hyvin, uusi auto on aina suurin rahan tuhlaaja. Eikä tosiaan huoltoihin mene vanhassa autossa läheskään sitä mitä uusiin.

Vierailija
22/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinta, saa maksaa max 600e.

- Ford Focus vuosimalli 2000

Just myin tuollaisen 1,8 koneella.  Sain tasan tonnin, oli 345000km ajettu, vuoden ajetutt kitkat alla.  Pörssi kurssit on noussut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malli on tärkeä ainakin kesäautossa, oltava lämmitys, keitto mahdollisuus ja makuutilat kahdelle.  

Vierailija
24/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosin 80-90-luvun autoja, koska helppo korjata itse ja kestävät paremmin.

Vierailija
25/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkillä ja mallilla on todellakin väliä.  Auton iällä ei sensijaan ole väliä, mikäli kyseessä on harraste-auto. Mutta jos kyse on käyttiksestä, niin sitten auto menee vaihtoon yleensä ennen ensimmäistä katsastusta.

Vierailija
26/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkillä ei paljon väliä, joillakin on luotettava brändi ja se merkitsee jotakin. Iällä on merkitystä, vanhan auton ylläpito tulee kalliiksia ja kaikki alkaa repsottaa sekä olla huonossa kunnossa. Esimerkiksi penkit voivat olla epämukavat 150 000 km jälkeen

Vierailija
27/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sillä tavalla tärkeä, että auto on käyttöä varten, eikä sen tähden, että joka jumalan maanantaiaamu seistään korjaamon pihassa.

Siksi olen rajannut ulos: 1) Vanhat >20 v. ja loppuun ajetut >300000 km autot, sekä 2) Kaikki volkswagenit ja niiden kloonit.

Vierailija
28/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väliä merkillä. Käyttöautoksi ei mitään tonnipommia kuitenkaan.

Vierailija
29/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eivät kyllä kestä. Justiinsa vaihdettiin pois 2005 Corollasta, ajettu 350 tkm eikä mitään huolia, ei edes ruostetta. Kyllästyttiin vain autoon. 80-luvun autot ruostuivat ja hajosivat järjestään ennen 200 tkm

Vierailija
30/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä häpeän, jos istun vanhan ja ruman auton kyydissä. Vähän tilanteesta riippuen.

Nuorempana sellaisella vanhalla romulla ajeltiin jatkuvasti, mutta ei se näin keski-iässä enää kyllä hivele, vaan nolottaa. Jos oma pojankloppini tarjoaisi vanhalla autollaan kyydin, niin se olisi ok. Jos taas joku aikamies tarjoaisi minulle kyydin vanhalla pahalla autollaan, niin häpeäisin.

Vierailija
31/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eivät kyllä kestä. Justiinsa vaihdettiin pois 2005 Corollasta, ajettu 350 tkm eikä mitään huolia, ei edes ruostetta. Kyllästyttiin vain autoon. 80-luvun autot ruostuivat ja hajosivat järjestään ennen 200 tkm

Jaa, mulla on ollut satoja 80-90-luvun autoja ja osalla ajettu jopa 1miljkm ja ainut mikä ruostui kasaan oli 86 bluebird. Muissa on pellit kestäneet eikä koneissakaan sanomista. Nykyinen on vm 92 Ford ja ajettuna 510tkm. Just taas leimasta läpi ilman huomautuksia. Ja huomioisin että ajan 25tkm-50tkm vuoteen.

Vierailija
32/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

uutena ostettu kaikilla omilla mieltymyksillä varusteltu, kelpaa kyllä vaikka onkin kohta jo 7v. Edellistä uutena hankittua saman merkkistä pidimme 13v.Kun kilometrejä ei liiemmin tule niin ei ole tarvis vaihdella kovin usein.

Vierailija
33/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mulla on ollut satoja 80-90-luvun autoja ja osalla ajettu jopa 1miljkm ja ainut mikä ruostui kasaan oli 86 bluebird. Muissa on pellit kestäneet eikä koneissakaan sanomista. Nykyinen on vm 92 Ford ja ajettuna 510tkm. Just taas leimasta läpi ilman huomautuksia. Ja huomioisin että ajan 25tkm-50tkm vuoteen.

hyi hitto jos joutuisin noin paljon ajamaan jollain -92 fordilla.

Vierailija
34/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan 7-8 vuoden välein uuden auton. Kun ostan sen uutena, se on juuri sellainen kuin haluan. En osta ikinä japanilaista autoa.

Vierailija
35/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ap, on.  Sillä uudehkolla autolla turvallisempi ja luotettavampi ajaa, jos ajaa pitkiä matkoja.

Ei jää tien päälle keskelle korpimaisemia.

Vierailija
36/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo siis meillä on aika tarkat määrittelyt, kun suunnitellaan auton ostoa. Viimeksi meni aika kauan, ennen kuin löytyi passeli, mutta tehtiin sitten kyllä kaupat heti koeajon jälkeen eli noin tunnin sisällä siitä kun astuttiin autoliikkeeseen.

Tärkeitä asioita tai oikeastaan vaatimuksia olivat bensiinimoottori, automaattivaihteet, vetokoukku, ajettuja kilometrejä mahdollisimman vähän (tyyliin 5000 km per vuosi, viimeksi löydettiin 3 vuotta vanha sellainen) , pieni koko, merkki sijoittuu vikatilastoissa kaikkein vähiten viallisiin, kirkas väri (kirkas punainen tai sähkönsininen) , hyvät kuljetustilat ja tilava etuosa. Viimeksi löydettiin ihan täydellinen auto, vähillä kilometreilla ja leasing-autona ollut ja kaikki mahdolliset lisävarusteet sekä ikäänsä nähden tosi vähän kilometreja ja kunto erittäin siisti ja hintakin halpa. Liikkeestä, vuoden tai kahden takuukin autoon saatiin

Vierailija
37/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ensimmäinen rehellinen ja sanon että kyllä merkitsee. Joku skoda, toyota tai sitikka on niin tylsä auto että miksi en ostaisi jotain muuta kun on varaa. Audi vaihtuu juuri bmwhen.

Vierailija
38/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinta, saa maksaa max 600e.

- Ford Focus vuosimalli 2000

Itsellänikin on Focus jonka olen ostanut uutena. Ajan sillä niin kauan kuin pystyy. Aina on mennyt katsastuksesta moitteitta läpi ja mittarissa on vasta n. 100 000 km. Huom! ei ole litran motti.

Vierailija
39/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan sen verran vähän kaupunkiympäristössä, että minulle riittää ihan Peugeot 206, josta maksoin 400e ja sen voi vaan ajaa romuttamolle, jos tulee korjaus tarvetta. 

Vierailija
40/54 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään merkitystä, kunto on tärkein eli toimii eikä isoja vikoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi