Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen tyrmää vuoroviikkovanhemmuiden ja pitää sitä itsekkäänä tapana
Nyt tuli oikea asiaa pitkän linjan lastenpsykiatrilta.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/0d91a85c-e9b4-4a1b-b86e-9…
Mitä palstalaiset ovat mieltä? Asiallista keskustelua kiitos. Ei sepitettyjä tarinoita.
Kommentit (900)
LouLou kirjoitti:
Harmittaa sanoa, mutta se on ihan totta. En ikinä itse haluaisi asua vuoroviikoin eri asunnoissa. Voihan lapsella olla yksi vakituinen koti ja tavata etävanhempaa lähes jokainen viikonloppu ja koulujen loma-aikoina enemmänkin, niin siitä tulee melkein 50/50.
Tämä. Meillä on eksän kanssa ihan asialliset välit, asuu 10-15min kävelymatkan päässä. Pienet lapset käy isänsä luona pari kertaa viikossa, yhden kerran päiväseltään niin että tulevat kotiin nukkumaan ja sitten yhden yön viikossa, yleensä pe-la yö, mutta lomilla vaihdellaan.
Joutuuhan sitä vähän eksän kanssa vuorovaikuttamaan, mutta lapsilla on silti vain yksi selkeä koti ja silti läheiset välit molempiin vanhempiin. Varmaan ollaan poikkeus muutenkin, kun joskus vietetään aikaa edelleen koko perheenä esim. ex vie meidät kaikki uimaan, kun minulla ei ole autoa ja lapset siitä tykkää. Isä saa ylimääräistä aikaa lasten kanssa, ja lapset ei kärsi ja äitikin hyötyy kun pääsee joskus pois kotoa.
Joku sanoo varmaan, että miksi piti erota sitten kun "homma toimii". No, kun mies ihastui toiseen ja luultavasti pettikin, ja oli sitä eroa tehty jo pitkään ennen tätäkin. Pariterapiat jo käyty, ei auttanut. Paljon riitoja ja lähisuhdeväkivaltaakin (miehen puolelta minua kohtaan), jotka on nyt kokonaan poissa, kun ei enää tarvi riidellä kuka hoitaa lapsia ja tapella vapaa-ajasta tai epätasaisesta kotitöiden jakautumisesta. Molemmat saa vapaa-aikaa (isä luonnollisesti enemmän), ei tarvi riidellä kun ei olla saman katon alla, ei tarvi pelätä että kukaan käy käsiksi sen takia että halusit toisenkin osallistuvan, ja itse asiassa nyt lapset saa viettää enemmän aikaa isänsä kanssa kuin silloin kun isä asui vielä saman katon alla kolmantena huollettavana. Minun näkökulmastani isäsuhde on lapsilla parantunut ja vaikka tosiaan haittana on se, että nyt ei pääse oikein mihinkään ilman sitä autoa jos ei eksältä kyytiä erikseen kysy, niin ei se auto ehkä nyt kuitenkaan voi olla se ainoa syy yhdessä pysymiseen, etenkin kun vastineeksi tuli niin paljon huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa oletus on se, että lapsi elää ns. matkalaukun kanssa. Itse uskoisin, että vuoroviikkotapauksissa lapsella olisi täyssetti kaikkea kummassakin kodissa. Toki koulureppu kulkee mukana, mutta niin se kulkee koulun ja kodin väliä ihan kaikilla lapsilla muutenkin.
Joo teoriassa voi olla ns täyssetti molemmissa, mutta ei se käytännössä kuitenkaan ole niin. Noi koulujutut, puhelin, voi olla kaverien kanssa yhteisiä juttuja vaikka päiväkirja jne, harrastuskamat? no ne voi ostaa molempiin. Jos on lempparivaatteita niin ostetaanko ne kahteen kertaan?
Jos ostaa jotain kivoja juttuja niin ei sitä saa samalla sekunnilla sinne toiseenkin paikkaan jne. Kyllä siinä tulee sitä matkalaukkuelmää väkisin mukaan. Jokainen voi miettiä omalle kohdalle.
Ei se lempparipaita nyt yhden kodin mallissakaan voi kokoaikaa olla päällä. Ja tosiaan koulureppu ja puhelin nyt kulkee muksuilla mukana koulusta ihan normaalisti kumpaan tahansa kotiin. Se, että joku kiva juttu nyt on toisessa kodissa, niin jos kodit ovat lähekkäin, eiköhän sen saa sieltä toisesta kodista haettua (jos on oikeasti tärkeä juuri sillä sekunnilla). Keskimäärin tuollaiset ei ole mitään pakollisia juttuja, vaan ne oikeasti tarvittavat voi kyllä hommata tuplana. Isommalla lapsella esim. pyöräkin kulkee koulun kautta toiseen kotiin ihan tavanomaisesti liikkumalla toisesta kodista kouluun ja koulusta sitten toiseen kotiin. En usko, että se oikeasti on mitään ns. matkalaukkuelämää.
Orpon hallituksen toimet lisäävät myös köyhyyttä.
Olen aikuinen ja nautin todella siitä, että on kaksi kotia. Kerrostalokaksio ja 100-vuotias torppa maalla. Matkustan yleensä torstaisin torpalle ja teen perjantain ja joskus maanantain etänä. Molemmat rakkaita paikkoja. Eli ei monta kotia ole se ongelma, jos molemmissa on hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan rakastava ja välittävä vanhempi vaatii lastaan vuoroviikko systeemiin, kyllä se on aikuisten julmaa itsekyyttä. Oikein odotetaan, että on taas viikkovapaa lapsista?
Lapsi haluaa kodin, sopen kodissa jossa on oma rauha ja omat jutut. Kaveripiiri, koulu, tuttu ja turvallinen kotipiha, isovanhemmat ja muut läheiset.
Hirveintä varmasti systeemi jossa isi ja äiti vaihtaa kotia.
Tulos on nähtävissä, sitä saa mitä tilaa. Uhreina ovat lapset!
Kiitos Jari Sinkkonen. Pienistä pojista kunnon miehiä on hyvä kirja :)
Vuoroviikkosysteemin kovimmat kannattajat eivät rakasta lapsiaan.
Heidän ns rakkautensa on ehdollista sille miten he voivat itse sosiaalisesti hyötyä lapsistaan. Oksettava ilmiö mutta sosiaalinen media korostaa sitä.
Luulen, että monelle lapselle voi olla ahdistavaa, että ei ole oikeasti kotia, jonne hän voisi mennä, vaan pompotetaan vanhemmalta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Entisenä eroperheen lapsena täysin samaa mieltä Sinkkosen kanssa.
Aivan perseestä reissata lapsuus kahden kodin väliä heittopussina.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuo Sinkkosen esittämä joustava malli on paras silloin kun vanhemmilla on niin hyvät välit, että ei oikeastaan olisi ollut syytä erota.
Me asutaan näin, ostettiin erotessa pienet asunnot ja lapset asuu omakotitalossa taajamassa. Vanhemmat vaihtaa kahden viikon välein kotia. Mutta syitä erota todellakin oli. Mies petti👍 Olen kuitenkin aikuinen ja kykenen laittamaan lasten hyvinvoinnin omani edelle.
Lapsille yksi koti ja ns etävanhempi muuttaa lähelle asumaan ja on arjessa läsnä lapsille eri tavoin, lapset voi vaikka kyläillä hänen luona tms. Kuljettaa harrastuksiin ja ulkoilee. Tuo on oikeasti ihan epäterve systeemi, että lapset vaihtaa olinpaikkaa viikoittain. Tätä vaan ei itsekkäät aikuiset halua myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Eroilemalla heppoisin syin aiheutetaan ihan itse sitä lapsiperheköyhyyttä. Ei ole yhteiskunnan vika. Oikeastaan ydinperheiden verotusta tulisi keventää ja sosiaaliturvaa parantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa oletus on se, että lapsi elää ns. matkalaukun kanssa. Itse uskoisin, että vuoroviikkotapauksissa lapsella olisi täyssetti kaikkea kummassakin kodissa. Toki koulureppu kulkee mukana, mutta niin se kulkee koulun ja kodin väliä ihan kaikilla lapsilla muutenkin.
Joo teoriassa voi olla ns täyssetti molemmissa, mutta ei se käytännössä kuitenkaan ole niin. Noi koulujutut, puhelin, voi olla kaverien kanssa yhteisiä juttuja vaikka päiväkirja jne, harrastuskamat? no ne voi ostaa molempiin. Jos on lempparivaatteita niin ostetaanko ne kahteen kertaan?
Jos ostaa jotain kivoja juttuja niin ei sitä saa samalla sekunnilla sinne toiseenkin paikkaan jne. Kyllä siinä tulee sitä matkalaukkuelmää väkisin mukaan. Jokainen voi miettiä omalle kohdalle.
Ei se lempparipaita nyt yhden kodin mallissakaan vo
Varmasti osa lapsista sopeutuu tähän tosi hyvin ja haluavat asua näin. Musta ei voi kuitenkaan sanoa, että tähän kaikki pystyisi. Tai vähätellä, että ei se ja se tavara ole nyt niin tärkeä, et sä sitä sinne toisen luo tarvitse. Kuinka moni viikko-viikko edes asuu kovin lähellä toisiaan, että tosta noin vaan voi hakea?
Matkalaukkuelämällä viitataan myös siihen ajatustyöhön mitä joutuu tekemään, että mitä ottaa mukaan ja mitä tarvitsee. Mulle ois todella stressavaa ja mä olen sentään aikuinen :D
Ihmiset on erilaisia. Joillekin se ns. oma pesä on tärkeämpi kuin toisille. Itse olen kasvanut ydinperheessä, mutta mulla oli aina hinku moniin paikkoihin, ja olinkin teininä aikamoinen kyläluuta, ja yövyin usein ystävieni kodeissa jne. (kuitenkin olin siis ihan hyväosainen, ja nämä yökyläilyt oli vanhempien hyväksymiä). Nyt aikuisena teen reissuhommaa ja tykkään siitä, että paikat vaihtuu.
Koti-ihminen en ole oikein koskaan ollut, ja koti on aina ollut vain paikka, jossa nukun. Olen muuttanut usein, asunut useilla eri paikkakunnilla (myös lapsena, eli 18v mennessä olin asunut jo seitsemässä eri asunnossa neljällä paikkakunnalla). Tunnen kyllä ihmisiä, ketkä kiintyy koteihinsa, ja heille parin kodin malli olisi varmasti hankala sietää. Mutta ihmiset on tosiaan erilaisia.
Tämä on nykyään niin vakiintunut toimintatapa, että siihen moni vetoaa. Että jos olisi lapsille haitallista niin ei olisi niin yleistä. Täyttä itsepetosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan rakastava ja välittävä vanhempi vaatii lastaan vuoroviikko systeemiin, kyllä se on aikuisten julmaa itsekyyttä. Oikein odotetaan, että on taas viikkovapaa lapsista?
Lapsi haluaa kodin, sopen kodissa jossa on oma rauha ja omat jutut. Kaveripiiri, koulu, tuttu ja turvallinen kotipiha, isovanhemmat ja muut läheiset.
Hirveintä varmasti systeemi jossa isi ja äiti vaihtaa kotia.
Tulos on nähtävissä, sitä saa mitä tilaa. Uhreina ovat lapset!
Kiitos Jari Sinkkonen. Pienistä pojista kunnon miehiä on hyvä kirja :)
Vuoroviikkosysteemin kovimmat kannattajat eivät rakasta lapsiaan.
Heidän ns rakkautensa on ehdollista sille miten he voivat itse sosiaalisesti hyötyä lapsistaan. Oksettava ilmiö mutta sosiaalinen media korostaa sitä.
Oletko ajatellut keskusteluapua vihaasi?
Niim. Lapsi laitetaan kärsimään usein tahallaan ja tietoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille yksi koti ja ns etävanhempi muuttaa lähelle asumaan ja on arjessa läsnä lapsille eri tavoin, lapset voi vaikka kyläillä hänen luona tms. Kuljettaa harrastuksiin ja ulkoilee. Tuo on oikeasti ihan epäterve systeemi, että lapset vaihtaa olinpaikkaa viikoittain. Tätä vaan ei itsekkäät aikuiset halua myöntää.
Niinkö? Kaikille. Itse kasvoin kotia vaihtaen, ei koskaan mitään ongelmaa, enkä ole huomannut traumoja nyt 50 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroilemalla heppoisin syin aiheutetaan ihan itse sitä lapsiperheköyhyyttä. Ei ole yhteiskunnan vika. Oikeastaan ydinperheiden verotusta tulisi keventää ja sosiaaliturvaa parantaa.
Tajuatko yhtään mitä selität. Kyllä kaikki tietämäni avioerot ovat kyllä todella hyvistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuinen ja nautin todella siitä, että on kaksi kotia. Kerrostalokaksio ja 100-vuotias torppa maalla. Matkustan yleensä torstaisin torpalle ja teen perjantain ja joskus maanantain etänä. Molemmat rakkaita paikkoja. Eli ei monta kotia ole se ongelma, jos molemmissa on hyvä olla.
Menetkö kodista kotiin silloin tällöin oman halusi mukaan vai jonkun muun määräyksestä vuoroviikoin huvitti tai ei?
Paras kommentti koskaan. Iltalääkkeet!