Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsia ei hankita? Nuoret aikuiset vastasivat kolme isoa syytä korostuu

Vierailija
11.11.2024 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000010821500.html

Siinä on ekaa kertaa uutinen missä kerrotaan ne oikeasti syyt sille miksi lapsia haluavat ihmiset ei tee lapsia. 

Nuo samat syyt on ollu varmaan vähintään 20 vuotta meidän ihmisten tiedossa mutta nyt vasta herättiin asiaan? 

Syyt siis ovat

1. ei ole varaa tai ei ole töitä

2. ei ole kumppania

3. tälläiseen maailmaan/yhteiskuntaan ei vaan lapsia huvita tehdä

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat syyt:

- Itse en ainakaan yksinkertaisesti halua olla vanhempi. En näe siinä mitään houkuttelevaa. En halua pidellä mitään vauvaa sylissä tai kävellä taaperon kanssa käsi kädessä. Minulla ei ole mitään äidinvaistoa, en ole koskaan leikkinyt nukeilla enkä halua olla edes lemmikkien äiti. 

- Haluan elää puhtaassa ja hiljaisessa kodissa, käyttää vapaa-ajan mieleisiin juttuihin ja keskittyä kunnolla harrastuksiin. Haluan myös matkustella omin ehdoin. 

- Elämäntyylini on sellainen, että jos tähän hankkisi lapsen niin lasuja kyllä sataisi. Työni puolesta voin elää itselleni luontaiselta vuorokausirytmillä, eli yövirkkuna. Käyn yöllä lenkillä ja kaupassa ja teen kaikkea mitä muut ihmiset tekee päivällä (pl. imurointi ja muut äänekkäät jutut). En suostu alkamaan mihinkä

Ei ole kopioitu mistään, ihan omaa ajatuksenvirtaa. iPhonella ainakin tulee tuollaiset välit jos laittaa kaksi rivinvaihtoa. 

da da iigori

Vierailija
142/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsia pitäisi hankkia jos niitä ei halua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko siihen edelleenkään mitenkään herätty? Ainakaan olosuhteita lapsen hankkimiselle ei ole aktiivisesti parannettu yhteiskunnassa. Itselläni esteenä on työpaikan puuttuminen, eikä hyvältä näytä. 

Sanotko että yhteiskunnan pitäisi verovaroilla luoda sulle työpaikka jotta suostut jäämään sielä palkalliselle äitiysvapaalle vuosiksi ja palaamaan turhaan hommaasi kun olet saanut lapsiluvun täyteen ja tenavat kouluun?

Selitäs vielä "miksi"

Olen eri, mutta sano sinä vuorostasi, miksi yhteiskunnan pitäisi elättää sinut vanhana, kun sinua ei nuorena ole huvittanut tehdä veronmaksajia sitä varten? Kun halusit kaiken vapaa-ajan itsellesi? Eläkejärjestelmä pitäisi muuttaa vastaamaan kasvatettujen lasten mukaan kertynyttä oikeutta eläkkeeseen. Näin mukavuudenhaluisten ei tarvitsisi myöskään kokea huonoa omaatuntoa muiden tekemien lasten kautta nauttimistaan vastikkeettomista rahallisista eduista (ei, lapseton ei ikinä ole tämän vuoksi nettomaksaja).

Minäkin olen eri, kuin kenelle vastasit. Maksan veroja ja teen työtä, joten kun aikani tulee niin kyllä minunkin vuorostani pitää saada jotain takaisin. Sinun ajatuksesi veronmaksajien tekemisestä on sikäli haihattelua, että et voi tietää lapsen tehdessäsi tuleeko hänestä veronmaksaja. Kaikista ei ole työelämään eivätkä vanhemmat voi siihen aina vaikuttaa. Pitäisikö sinun eläkejärjestelmässäsi rankaista niitä, jotka ovat tehneet lapsia ja lapsista onkin tullut yhteiskunnan elättejä?

Vierailija
144/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko siihen edelleenkään mitenkään herätty? Ainakaan olosuhteita lapsen hankkimiselle ei ole aktiivisesti parannettu yhteiskunnassa. Itselläni esteenä on työpaikan puuttuminen, eikä hyvältä näytä. 

Sanotko että yhteiskunnan pitäisi verovaroilla luoda sulle työpaikka jotta suostut jäämään sielä palkalliselle äitiysvapaalle vuosiksi ja palaamaan turhaan hommaasi kun olet saanut lapsiluvun täyteen ja tenavat kouluun?

Selitäs vielä "miksi"

Olen eri, mutta sano sinä vuorostasi, miksi yhteiskunnan pitäisi elättää sinut vanhana, kun sinua ei nuorena ole huvittanut tehdä veronmaksajia sitä varten? Kun halusit kaiken vapaa-ajan itsellesi? Eläkejärjestelmä pitäisi muuttaa vastaamaan kasvatettujen lasten mukaan kertynyttä oikeutta eläkkeeseen. Näin mukavuudenhaluisten ei tarvitsisi myö

Vaimoni ei kykene porsimaan. Olisiko pitänyt tappaa se ja ottaa joku toinen tilalle?

Vierailija
145/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eduskunta vielä kaikessa viisaudessaan poisti työttömyyskorvauksista lapsikorotukset. Siinä vaiheessa jokainen euro olisi tarpeen, nyt samalla rahalla pitäisi elättää itsensä lisäksi myös lapset.

Hyvä että poisti koska jokaisen pitäisi elättää palkalla itsensä ja jälkikasvunsa.

Suomen palkkatasolla se ei todellakaan ole mahdollista kaikille. Helppohan jonkun kokoomuslaisen kultalusikan on huudella.

Vierailija
146/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut matalapalkka-alalla ikäni töissä, mutta kyllä silläkin palkalla olisi perheen elättänyt kunhan vain siinä olisi ollut rinnalla se samanlaista palkkaa tienaava puoliso. Ei tietenkään olisi eletty mitenkään herroiksi, mutta toimeen olisi tultu.

Harmi vain, ettei perhekeskeistä ja parisuhdehaluista miestä kohdalle osunut. Toki viimeisen 10 vuotta se on tuntunut ainoastaan siunaukselta, että jäin lapsettomaksi vaikka aikuisiahan ne omat lapset jo olisi.

Tämä maailma on seonnut.

Harmi kun ei tavattu silloin joskus. Samassa junassa, mutta eri vaunussa. Päätepysäkillä nähdään

Miksi alapeukkuja kun kohtalotoverit lähettävät toisilleen terveisiä..?

Vierailija
147/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan päteviä syitä, mutta mulla ainakin meni lopullisesti halut hankkia perhe kun jouduin vierestä katselemaan siskoni elämää (4 lasta, 2 miestä).

Apua siis ihan kamalaa, ja se JATKUVA avuntarve kun mistään ei selvinnyt itse. Varmaan vähintään kerta viikkoon olisi tarvinnut jonkun ulkopuolisen vetoapua oli sitten avioliitossa tai niiden kahden välissä.

Yksi lapsista oli nepsy ja väliin jopa pääasiassa äitini hoivissa.

Vierailija
148/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta sano sinä vuorostasi, miksi yhteiskunnan pitäisi elättää sinut vanhana, kun sinua ei nuorena ole huvittanut tehdä veronmaksajia sitä varten? Kun halusit kaiken vapaa-ajan itsellesi? Eläkejärjestelmä pitäisi muuttaa vastaamaan kasvatettujen lasten mukaan kertynyttä oikeutta eläkkeeseen. Näin mukavuudenhaluisten ei tarvitsisi myö

Ole myös eri, mutten odota, että yhteiskunta elättää minut vanhana. Lapsen kasvattaminen vauvasta täysi-ikäiseksi maksaa keskimäärin, ainakin Ruotsissa, noin 150 000 euroa (https://kaksplus.fi/perhe-elama/tyo-ja-raha/mita-lapsi-maksaa/). Varmaan jonkin verran halvemmaksi toinen lapsi tulee, koska vaatteita ja sellaista voi kierrättää lapselta toiselle. 

Itselläni (45-vuotias) on säästössä tuo 150 000 euroa jo nyt ja velaton omistusasunto. Luulen, että minulla on varaa ostaa sapuskat ja useampikin lääkärikäynti ihan omasta pussista.

Vierailija
149/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei palkka riitä lapsiin niin ainoa vaihtoehto on hankkia lapsia kelan elätettäväksi ja siihen kovin moni suomalainen ei halua ryhtyä.

Tämän takia pitäisi nostaa lapsilisää työssäkäyvillä. Yhteiskuntaa toimii vain kun sekä lasten saaminen että työnteko on mahdollista yhdessä, eikä vain jompikumpi.

Vierailija
150/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on As pe rger. Olen keski-ikäinen. En ole siitä syystä koskaan hankkinut lasta. Korkeintaan voisin alkaa äitipuoleksi, jos tapaan miehen, joka on eronnut ja jolla on jo lapsia.

Mutta mun geenejä en ala saattamaan tulevaan sukupolveen, kun oma elämäni geenieni kanssa on ollut vaikeaa. Olen ihan Ok näköinen ja seurustelemaan kykenevä, mutta tää on mulle tärkeä periaateasia.

Maailma/kulttuuri menos vaativammaksi ja pitää vähän katsoa, että lapsilla olis reaali mahdollisuudet pärjätä.

Vierailija
151/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavismiehet ei kelpaa nykynaisille koska naiset yliarvioi tasonsa joten ne etsii vain niitä miesmallilentäjälääkärimiehiä joten kai syntyvyys nyt alenee. 

Minulla on lapsia kahdelle tavismiehelle, joista toisella on persoonallisuushäiriö ja toisella vakava mielenterveysongelma. 

Ennemmin olen ilman miestä. Lapset jäivät kokonaan minun hoidettavakseni ja miehet kohtelevat minua kuin roskaa. 

Joten kävele peilin eteen sössöttämään tavismiehistä. Sinäkin olet niin passiivisaggressiivisen kuuuloinenkin, ettei ihme, ettei naista löydy

Vierailija
152/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi edes itse halunnut elää ihmisenä. Lapsille en samaa kohtaloa ryhdy missään tapauksessa tarjoamaan.

Tämä laji on niin onneton, että joutaa kuolla sukupuuttoon. En ole koskaan pitänyt yhdestäkään ihmisestä.

Vierailija
153/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin jo lapset tehneenä ja toisen maailmalle jo saattaneena voin sanoa rehellisesti, että maailman typerin teko alkaa perheelliseksi. Se kaikki raha ja ennen kaikkea aika - turhaan.

Millä lailla turhaan? Minunkin esikoinen on jo muuttanut kotoa ja toinen on kohta lähdössä, hienoja ihmisiä heistä tuli - eikä mikään ollut turhaa vaan tärkeää. 22 vuotta toki meni, mutta olisipa tyhjä elämä ilman lapsiani.

Vierailija
154/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna -70. Lapset, kolme kappaletta, hankin nuorena.

Jos olisin nuori tänä päivänä niin lapsia en tekisi.

Näkee miten lapset kärsii ja traumatisoituu sota alueilla.

Maailma menee aina vaan hullumpaan suuntaan.

Se että pohjoismaissa on rauha tänäpäivänä ei tarkota että sama tilanne esm viiden vuoden päästä.

Lapsenlapsia en halua samasta syystä.

Vierailija
155/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä on jotenkin surullinen ja kuvaava kirjoitus. 

Avainkaulalapset on tottuneet selviytymään ja suoriutumaan ja kyllähän tää tästä eikä meillä tässä mitään. Vanhemmat on siellä jossain, kuten lapsuudessakin. Ystäviä, kummeja tai serkkuja ei kirjoituksessa mainita ensinkään. Työnantajan suuntaan joustetaan niin että työajat paukkuu eikä siitäkään tule kiitosta vaan raippaa, kun nämä eivät repeä vielä vanhemmiksikin. 

Noh, pärjäilköön itse kukin. Kyllä tää aina johonkin suuntaan suttautuu. 

Alk.per. kirjoittaja tässä. Veit sanat suusta, näinhän tämä menee. Minulla ei ole sisaruksia, miehellä on sisko ja veli mutta toinen asuu 2 h matkan päässä ja toinen 1,5 h matkan päässä. Sisko ainakaan ei ole mitenkään lapsiorientoitunut, joten en usko että sieltä suunnasta saisi koskaan lastenhoitoapua. Iäkkäät kummit löytyy minulta, miehen kummit ovat kuolleet jo. Serkut ovat jääneet etäisiksi. Ystäviä on, mutta ei voi lastentekoa laskea sen varaan että kyllä ystävät auttaa.

Juuri oli Hesarissa juttu, kuinka MLL:n lastenhoitoapu lakkautetaan. Palstalla haukutaan laiskat avuttomat nykyvanhemmat, jotka eivät jaksa hoitaa lapsiaan vaikka sellaiset oli pakko vääntää. Eli lokaa heitetään naamalle jo ennen kuin on lapsi matkalla tähän maailmaan. 

Vierailija
156/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eduskunta vielä kaikessa viisaudessaan poisti työttömyyskorvauksista lapsikorotukset. Siinä vaiheessa jokainen euro olisi tarpeen, nyt samalla rahalla pitäisi elättää itsensä lisäksi myös lapset.

Hyvä että poisti koska jokaisen pitäisi elättää palkalla itsensä ja jälkikasvunsa.

Suomen palkkatasolla se ei todellakaan ole mahdollista kaikille. Helppohan jonkun kokoomuslaisen kultalusikan on huudella.

Porsikoot 🐷🐷🐷 ne sitten. Sitäpaitsi montako jälkeläistä on Satosella 🤔

Vierailija
157/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on yksi lapsi, yläkoululainen. Fiksu ja helppo ollut pienestä asti.

Silti en ikipäivänä hankkisi enää lasta, jos nyt pitäisi asiasta päättää. Maailma oli tosi erilainen vielä 15 v. sitten ja uhkat vaan lisääntyvät koko ajan.

En myöskään toivo lapsenlapsia. Ihan riittävästi on murehdittavaa tuon yhdenkin tulevaisuudessa.

Minun molemmat aikuiset lapseni saivat opiskelupaikan tavallisista ulkomaalaisista yliopistoista. Saivat sieltä töitä eivätkä aio palata suomen veronmaksajiksi. Paljonkohan heidänkin koulutus yms ovat maksaneet yhteiskunnalle 🤔. 

Vierailija
158/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä yhtään miksi tuota työtä ja rahaa niin kovasti vähätellään lapsista puhuttaessa. Ihan kylmä fakta on ettei lapsia voi tehdä tilanteeseen jossa ei ole töitä ja rahaa. Johan tämä nykyinen hallituskin sen jo ihan konkreettisesti tehnyt leikkauksillaan selväksi ettei se mitenkään kannata.

Ne ajat on lopullisesti ohi jolloin perhe oli helppo perustaa nuorena opiskelijana ja odotettavissa oli nousujohteinen ura nousevine tulotasoineen. 

Vierailija
159/169 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noiden lisäksi nykyään erotaan niin usein ettei kannata lapsia alkaa tekemään. Liian nopeasti aletaan suunnittelemaan perhettä vaikka ei edes toista täysin tunneta. 

Höpsis ennen vanhaan mentiin naimisiin muutaman kk:n tuntemisen jälkeen samoin lapset tehtiin nuorina. Ja pysyttiin yhdessä loppuun asti.

Useimmat taidettiin pakottaa naimisiin...

Ei pakotettu.

Tiedän, että on pakotettu.

-sama

Mä tiedän että ei ole.

Ei millään pahalla, mutta sinä et tiedä mistään mitään

Vierailija
160/169 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kyllä perheen, ihan yksi vahvimmista haaveista. Mutta mitäs teet, kun deittisovellusten tarjonta on surkeaa ja suomalaiset miehet eivät huolehdi suurin osa itsestään tai ole koulutettuja? 

Haluan kaltaiseni kumppanin, enkä tietyistä asioista tingi. Ei tarvitse olla Kenin näköinen tai joku mahdoton action man, mutta sivistynyt, lämmin, hoitaa työnsä, luotettava ja itsenäinen, hauska jne. ei päihde-tai muita ongelmia. Tai lapsia, ei huvita alkaa äitipuoleksi, se on resurssien tuhlausta. Sillä tapaa ulkoisesti kumppanin oltava viehättävä, että kiinnostaa minua. Ihan luonnolliseen vetovoimaan liittyvää. 

Sitten, kun molemmat haluaa ja on valmiita haluan lapsia ilomielin. Mitempä teet tähän maailmaan justiin muuten lapsia, kun kaikki on kallista jne? Toisaalta 90-luvun lamastakin on selvitty ja olen tuolloin ollut itse pieni ja yksinhuoltajan kasvattama.

Ei millään pahalla (tämäkään) mutta sinulle tuskin kelpaisi mies, joka tulisi samoista (tai edes saman kaltaisista) lähtökohdista kuin itse tulet. Olen sen kokenut ihan itse. Ne puheet jäävät aina puheiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän