Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonosti kasvatettujen lasten vanhemmat =(

Vierailija
20.02.2007 |

Hei,

Itseäni on ärsyttänyt usein se, että sellaiset vanhemmat, jotka eivät kasvata lapsiaan, tulevat tavallaan mitätöimään minun kasvatustyöni toteamalla, että " sulla on niin helpot lapset" . Ja kun sitten seuraa heidän touhujaan, niin olisi kovasti korjaamisen varaa heidän tyylissään kasvattaa.

Näiltä huonosti kasvatetettujen lasten vanhemmilta puuttuu pääsääntöisesti JOHDONMUKAISUUS. Se mikä tänään on sallittua ei huomenna ole. Ja jos kielletään, niin sitten ei valvota, että kieltoa totellaan. Minua myös huvittaa nämä " uhkailut" -tyyliin " jos et nyt, niin sitten et saa karkkipussia" . Ja kun lapsi vaan tekee ja sitten mennään kauppaan, niin joka tapauksessa lapsi tulee kaupasta ulos sen karkkipussin kanssa. Kun vanhemmat eivät halua saada aikaan kaupassa mahdollista " kohtausta" , olisihan se kamalan noloa, että joku vaikka näkisi.

Itse olen tiukka kasvattaja. Se mikä on tänään näin on myös huomenna. En uhkaile lapsiani. Tämä tarkoittaa sitä, että kun sanon jotain, niin asia on niin. Ja koska lapset tietävät, että huonolla käytöksellä on seuraamukset heidän ei tarvitse olla epävarmoja asiasta. Totta kai, lapseni koittavat välillä kovastikkin rajojaan. Todetakseen taas, että vanhempaan voi luottaa kuin kiviseinään. Minusta on paljon helpompaa kasvattaa, kuin jättää kasvattamatta. Mikään ei ole niin kamalaa, kun kuriton kakara =)

Huoh, johan helpotti.

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähipiirissäni. Sä olet vaan ap niin leuhka, ärsyttävä ja sanalla sanoen epämiellyttävä tyyppi, että tässä joutuu istumaan käsiensä päällä ettei kommentoisi =). Kasvatusperiaatteistasi olen ihan samaa mieltä, mutta voi että sulla veemäinen tyyli tuoda asia esille.

Vierailija
122/135 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitä sitten kirjoittaessa käyttää napakampaa tyyliä kuin muuten?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta melkolailla olen samaa mieltä ap:n kanssa mitä hän on kirjoittanut. Todellakin näkee paljon vanhempia, jotka kyllä komentavat lapsiaan, mutta eivät tee käytännössä mitään kun lapsi ei tottele. Eihän se todellisia ongelmia lasten kanssa poista, mutta kyllä se monella lapsella voi olla ainut syy tottelemattomuuteen. Älä masennu noista ilkeilyistä, jotkut eivät selvästi kykene keskustelemaan niin että ajatuksia täytyy vaihtaa, eli täytyisi kestää se että toinen on eri mieltä kuin itse on.

Vierailija
124/135 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vastailee itselleen niin monessa eri persoonassa

jättäkää jo tää provo, ap vetää kuitenkin käteensä samalla kun lukee näitä

Vierailija
125/135 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran tärkeä aihe tämä kasvattaminen että siitä saa ja pitääkin aiheuttaa keskustelua vaikkapa sitten provosoimalla

Vierailija
126/135 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimitaan ap:n tavoin, samoin lähisukulaiset myös ja osa ystävistämme. Ne jotka toimii lapsen ehdoilla ovat lirissä lasten vaatimusten kanssa nyt lasten ollessa kouluikäisiä.

Vierailija
127/135 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puolellasi ja täysin samaa mieltä!

Vierailija
128/135 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että muiden perusteltuihinkin kommentteihin vastaat hyvin herkästi puolustautumalla etkä juurikaan myönnä että niissä voisi olla mitään itua. (Ks. esim viesti nro.68 ja oma kommenttisi siihen.) Lue ihmeessä toisten kommentteja myös muutenkin kuin oman näkemyksesi pönkittäjinä tai kiistäjinä. Omaa ajattelutapaa on joskus ihan terveellistä testata ja venyttää.

Vaikka et sinä kyllä oikeasti ole läheskään ärsyttävimmästä päästä tässäkään ketjussa. Ihan fiksulta tyypiltä vaikutat. JA tosi tärkeän aloituksen laitoit. :)

Vierailija
129/135 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä sun ja muutaman muun kanssa.

Ja miksi ihmeessä omasta lapsestaan ei saisi olla ylpeä, jos siihen selvästi on aihetta? Kyllä mä ainakin myhäilen tyytyväisenä, kun pojan hyvää käytöstä kehutaan. Osaa se sitten kiukutellakin ja kovaa, mutta on niin fiksu, että käyttäytyy mallikelpoisesti silloin kun tilanne niin vaatii. :)

Ja mulla oli selkeät rajat lapsuudenkodissani. Kapinoin ihan mielettömästi ja nyt nostan hattua vanhemmilleni, jotka jaksoivat rakastaa. Mä tarvitsin sitä todella.

Vierailija
130/135 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

la vaikea esim. päiväkodissa ystävystyä, koska ajan oloon toiset lapset huomaavat kyllä, että toinen toimii ihan omilla säännöillään, muista piittaamatta. Tämmöinen lapsi ei OSAA toimia muuten, kun ei ole ollut aikuista opettamassa mikä on oikein ja mikä väärin.

Näistä ystävieni lapsista sen verran, että omat lapseni usein ihmettelevät sitä, " miksi se aina määräilee" ja sitten kertovat, että " en halua leikkiä sen kanssa, kun se haluaa aina päättää kaikesta" .

ap taas

Vierailija
131/135 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä huolimatta, että itse käyttäydyn huonosti. Onneksi lapsilla on isäkin.

Sydän sykkyrällään erilaisia asioita on kyllä opeteltu ja sen jälkeen, kun sisaruksia on tullut lisää: leikkipaikasta pois lähtemistä, oman vuoron odottamista, tottelemista.

Yleensä valmistelu ja etukäteen asioista sopiminen auttaa. Jäähypenkkejä on joskus käytetty, mutta enimmäkseen yritetään järjen puhumista. Monasti siinä järkiintyy sitten aikuinen.

Kakkonen vaikutti siltä, ettei kuule mitään kun hoputin pukeutumisessa (oli harrastuksesta myöhässä). Homma eteni neidin tahtiin. Illalla sitten puhuttelin, etteikö kuullut ollenkaan kun äiti hoputti. Kuuli hän, mutta kun hän ei halunnut! Joten äidillekin miettimisen paikka, että onko järkeä hoputtaa.

Omalta äidiltä sain alkuvaiheissa neuvon, että kannattaa mennä itse edellä, niin lapsi kyllä tulee perässä. Sitä olen noudattanut, enkä perään juossut. Lapsen hylkääminenhän tuo olisi kai psykologien mielestä. Kaikki on suhteellista ja kai sillä tunneilmastolla on merkitystä.

Tunneilmasto oli muuten hyvä ja tän ketjun opetus. Paitsi, että mitähän se oikeasti tarkoittaa?

Vierailija
132/135 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellisuudessa suurinosa on varmasti kanssasi samaa mieltä. Kukaan ei ylistä epäjohdonmukaista kasvatusta. Minuakin kuitenkin ärsyttää sinun tyylisi " harpata yli" kaikki vähän erilaiset mutta erittäin asialliset ja fiksut kommentit, esim. 68. Kasvatuksen ideahan on muutakin kuin saada aikaan ehdottoman tottelevaisia lapsia. Ja myös aikuisen pitäisi kyetä tarkastelemaan omia sääntöjään kriittisesti. Ja toisaan kukaan aikuinen ei kehuskele sillä kuinka kiltti ja tottelevainen on jokapaikassa.

Tuosta kasvatuksen heiluriliikkeestä olen myös samaa mieltä. Usein hyvin tiukan kasvatuksen saaneet kasvattavat omat lapsensa vastaavasti liian löysästi ja toisinperin. Tämäkin kertoo siitä ettei asiat ole niin mustavalkoisia kuin ap esittää.

Vierailija
133/135 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä lapsi oppii vanhempien välisestä vuorovaikutuksesta. Hyvässä tunneilmastossa hyväksytään myös lapsen negatiiviset tunteet, tämä on yksi tärkeimpiä juttuja.

Vierailija
134/135 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kuitenkin ärsyttää sinun tyylisi " harpata yli" kaikki vähän erilaiset mutta erittäin asialliset ja fiksut kommentit,

Myönnän, tein näin, huomaamattani tosin...ap, joka on vajaan tunnin enää kommentoimassa tätä asiaa =)

Vierailija
135/135 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ehkä sai kuvan, että olen jyrä, tyyliin: " meillä määrään minä" . Mutta niinhän minä määräänkin, asioissa, jotka koen tärkeäksi. Ei se tarkoita, ettei lapsille jäisi tilaa päättää asioista, jotka eivät ole niin tärkeitä.

Kiitos oikein hyvistä kommenteista puolesta ja vastaan =)

Jaksamista kasvattamistehtävässä =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä