Olen katsomassa Kuolleet lehdet -elokuvaa. Surkea!
Epäuskottava heti alkuunsa. Meikkaamaton nainen kaurismäkeläisen kolhossa asunnossa 2020-luvulla. Aki, ei tollasia ihmisiä enää oo! Vähintään jotain krääsää pitäisi lavasteissa olla, tai muijalla koruja tms. tätä päivää olevaa.
En ole eläissäni törmännyt tuollaiseen kaurismäkeläiseen naishahmoon. Minne neuvostoliittoon toi ohjaaja on jämähtänyt?
Kommentit (82)
Vähän voisi tulla todellisuuteen. Kallio ei ole ollut työläiskaupunosa sitten 70-luvun. Eikä kukaan todella asu kontissa. Elokuvassa oli voinut kommentoida asumisen hintaa duunareille. Teollisuutta ei myöskään ole ollut keskikaupungin lähellä vuosikymmeniin.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkäsin,ei kaurismäen parasta mutta ihan ok leffa.
Samaa mieltä.
Mummolaa olen yrittänyt kahdesti alkaa katsoa. En vain ole päässyt alkua pidemmälle. Voisiko joku selventää kuuluuko sen olla hauska? Alku vaikuttaa dokumentilta.
Alma Pöysti on kyllä suloinen, ei siinä.
Leffaan oli hienosti sekoitettu eri aikakausia. Hienon hidastempoinen. Nykyään monet eivät sellaista ymmärrä ja kestä. Tykkäsin!
Leffa vaatii vähän keskittymiskykyä.
En tykännyt myöskään, onneksi ei tullut mentyä elokuviin katsomaan. Samoin Kikka. Mummola oli hyvä ja Luottomies paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.
Mummolaa olen yrittänyt kahdesti alkaa katsoa. En vain ole päässyt alkua pidemmälle. Voisiko joku selventää kuuluuko sen olla hauska? Alku vaikuttaa dokumentilta.
Luepa Mummola-ketjua täältä ja siitä viimeisimmät kommentit niin pääset jyvälle.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mä tykkäsin kuten muistakin AK:n leffoista. Hiljaista, ironista huumoria.
Mää kanssa. Mää olenkin lammas.
Mää
Minäkin yritin katsoa, mutta lopetin keskes. Olen totaalikyllästynyt asetelmaan, jossa joku nainen tulee ja yrittää saada syrjäytyneen/juopostuvan miehen elämän raiteilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän voisi tulla todellisuuteen. Kallio ei ole ollut työläiskaupunosa sitten 70-luvun. Eikä kukaan todella asu kontissa. Elokuvassa oli voinut kommentoida asumisen hintaa duunareille. Teollisuutta ei myöskään ole ollut keskikaupungin lähellä vuosikymmeniin.
Mun silmään kävi eniten se nettibaarin tietokone: läppäri. Toki onhan niitä ollut jo iät ajat, mutta odotin kyllä pöytäkonetta näyttöineen, kenties vielä modeemin ulinoineen. Alma Pöysti on Kaurismäen naisista ehkä vähiten traaginen, hieno suoritus häneltä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin yritin katsoa, mutta lopetin keskes. Olen totaalikyllästynyt asetelmaan, jossa joku nainen tulee ja yrittää saada syrjäytyneen/juopostuvan miehen elämän raiteilleen.
Jos mies ei olisi juoppa vaan vain köyhä ei leffan nsinen. Olisi edes huomannut tätä.
Minusta elokuvassa oli parasta juuri se, että sisustus oli kuin 40 luvulta, mutta silti oli kännykät
Olisi pitänyt vaan Lapua 1976 lähettää ulkomaan kilpailuihin.
Minäkin tykkäsin tuosta aikakausien sekoittamisesta. Se oli tehty hyvin ja monessa eri kerroksessa. Siellä oli myös piilotettuja kannanottoja, joka lisäsi minun pisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Leffaan oli hienosti sekoitettu eri aikakausia. Hienon hidastempoinen. Nykyään monet eivät sellaista ymmärrä ja kestä. Tykkäsin!
Leffa vaatii vähän keskittymiskykyä.
Joo, pakko olla keskittymiskyvytön nykynuori jos ei tykännyt tästä leffasta. Jaksoitko sinä katsoa kaikki aiemmat Kaurismäen leffat? Minä jaksoin ja katsoin mielelläni. Tätä en jaksanut, kestin kyllä.
Minuakin häiritsi epärealistisuus. Kuka sytyttää tupakkansa tulitikuilla nykyään, paitsi ehkä jotkut raivostuttavat wannabe-taiteilijat? Eikö raksamiehellä olisi ennemminkin denssi huulessa tai sentään se sytkäri hankittuna? Tällaisten seikkojen lisäksi ja takia oli vaikea saada kiinni, mitä elokuva yrittää kommentoida, minkä maailman lait siellä pätevät. Mukavan hidastempoinen elokuva kyllä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.
Mummola on juurikin dramatisoitu pseudodokumentti. Kävin katsomassa sen oman poikani kanssa elokuvissa ja naurettiin kumpikin ihan katketaksemme, koska mummo oli kuin oma mummomme, paitsi ehkä vähän ikävämpi tyyppi. Alkoholismiakin suvussa on, joten senkin puolesta tuttua huttua. Eli summa summarum, kotimainen elokuva, jossa se kotimaisuus näkyi ja tuntui. Missään muualla ei voitaisi tehdä elokuvaa, joka puhuu kohdeyleisölleen yhtä läheltä ja suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta saa ihan nukkavierun kuvan näiden leffojen perusteella.
Ne ovat fiktiota, eivät mitään dokumentteja.
Pub ja sen asiakkaat sekä elämää nähnyt kaljanmyyjä oli parasta. Koko leffa oli jo parodiaa kaurismäkeläisyydestä. Paras Akin leffa on Varjoja paratiisissa. RIP Peltsi.
Ja puhua ei saa. Viestintä vain hitain katsein. Musiikkina vain hirveää masentavaa ulinaa. Mahtavat bileet siis.