Olisipa neuvolassa aikoinaan kiinnitetty huomiota liialliseen painonnousuun.
Lihoin ensimmäisen raskauden aikana varmaan 10 kiloa, koska luulin että se on normaalia ja kuuluu raskauteen. Kukaan ei sanallakaan kommentoinut painoa. Olisinpa tiennyt, ettei painon tarvitse nousta kuin muutaman kilon, olisin päässyt paljon helpommalla. Nyt laihdutus toivottoman vaikeaa.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Olin normaalipainoinen ennen raskautta. Synnytyksen jälkeen painoa varmaan vielä 10 kiloa ylimääräistä. Ap
No sit oot tosiaan ollut ruoka-aikaan paikalla tai sun käsitys normaalipainosta on hieman toinen kun mulla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli nuori ja osaava terveydenhoitaja. Hän vinkkasi, että jos paino ei nouse yhtään, tulee pienikokoinen ja helpostisynnytettävä vauva. Oikeassapa tuo oli, ekassa raskaudessa paino nousi vain 2 kg ja vauva oli 2 kg 300 g, toisessa paino nousi 4 kg ja vauva oli 2 kg 800 g. Kun tiukasti piti kiinni tavoitteesta, että ei anna painon nousta, niin lopputulos oli hyvä.
Miten alipainoiset vauvat ovat hyvä lopputulos?
Minä lihoin molemmissa raskauksissa 22 kg. Laihdutin puolessa vuodessa pois. Helposti lähti.
Ilmeisesti olitte siis molemmat huomattavan ylipainoisia? Koska muussa tapauksessa nuo terveydenhoitajat toimivat täysin kaikkien ohjeiden vastaisesti, jos sanoivat, että painon ei pidä nousta. Koska sehän on tiedossa, että myös raskausviikkoihin nähden pienikokoisina syntyneillä lapsilla on suurempi riski sairastua 2-tyypin diabetekseen.