Kuinka moneen osaan yo-kirjoitukset yleensä hajautetaan?
Tuttavan lapsi hajauttaa kolmeen osaan eli kirjoittaa ensimmäisen aineen jo toisen lukiovuoden keväällä. Onko tämä nykyään ihan yleistä?
Kommentit (13)
Suht yleistä, riippuu usein siitä montako ainetta kirjoittaa.
Kaksi on varmaan tavallisin, mutta hyvin moni hajauttaa kolmeenkin.
Jos kirjoittaa vaikka monta reaaliainetta niin voi olla vähän pakkokin hajauttaa kolmeen. Samana päivänä kun saa kirjoittaa vain yhden.
Kyllä ei ennen hajautettu vaan kirjoitettiin kerralla.
Nykyään mahdollista käydä 4v lukiota, niin siinähän voi kirjoitella vaikka kuinka monessa erässä.
Pakko sanoa, että tämä yo-kirjoitusten tuloksiin perustuva sisäänottosysteemi on melko berberoksesta.
Opinnoissa tuollaisia yhden oppiaineen kokeen laajuisia kokonaisuuksia tulee bout jokaiseen tenttiin, ei voida enää hajauttaa usealle vuodelle niitä.
Mielestäni olisi parempi ottaa 1. vuodeksi sisään 200% ja tiputtaa puolet pois opintomenestyksen perusteella 2. vuotena.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ei ennen hajautettu vaan kirjoitettiin kerralla.
Nykyään mahdollista käydä 4v lukiota, niin siinähän voi kirjoitella vaikka kuinka monessa erässä.
Maksimissaan kolmessa, vaikka kävisi lukion 4 vuodessa.
-4 vuoden ylioppilaan äiti
2-3 riippuu miten paljon kirjoittaa
Samana päivänä on esim. uskonto, elämänkatsomustieto, yhteiskuntaoppi, kemia, maantiede, terveystieto. Jos haluaa kirjoittaa näistä kolme, täytyy hajauttaa kolmen kertaan. Sama juttu jos kirjoittaa esim. kolme lyhyttä kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjoittaa vaikka monta reaaliainetta niin voi olla vähän pakkokin hajauttaa kolmeen. Samana päivänä kun saa kirjoittaa vain yhden.
Ai niin tämä, ne reaaliaineethan onkin erillisiä kokeita tätä nykyä. Mutta mitä hyötyä on kirjoittaa monta reaaliainetta, eikä esim keskittyä kahteen? Saako jonnekin jatko-opiskelupaikkaan hakiessa pisteitä useammasta reaaliaineesta, siis useammasta kuin yhdestä tai kahdesta? Tai vastaavasti useammasta vieraasta kielestä?
Miksi siis pitää kirjoittaa mahdollisimman monta ainetta?
Kerralla kirjoitin kaikki 1990-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ei ennen hajautettu vaan kirjoitettiin kerralla.
Nykyään mahdollista käydä 4v lukiota, niin siinähän voi kirjoitella vaikka kuinka monessa erässä.
Ennen oli ennen. 1900-luvun alussa harva nainen kirjoitti ylioppilaaksi ja nykyisin 2/3 lukiolaisista alkaa olla tyttöjä.
Mutta asiaan. Aineet on päällekkäin minkä takia niitä on pakko hajauttaa. Ennenhän näin ei ollut, oli esim. reaali. Nykyisinkin kirjoitukset pitää suorittaa kolmella peräkkäisellä kerralla joten ei niitä nyt ihan kohtuuttomasti voi hajauttaa. Nykyisin yli puolet otetaan sisälle yo-arvosanoilla, joten tutkinnon merkityskin on ihan eri kun ennen. Nykyistä systeemiä ei siis kannata verrata kultaisiin vanhoihin aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjoittaa vaikka monta reaaliainetta niin voi olla vähän pakkokin hajauttaa kolmeen. Samana päivänä kun saa kirjoittaa vain yhden.
Ai niin tämä, ne reaaliaineethan onkin erillisiä kokeita tätä nykyä. Mutta mitä hyötyä on kirjoittaa monta reaaliainetta, eikä esim keskittyä kahteen? Saako jonnekin jatko-opiskelupaikkaan hakiessa pisteitä useammasta reaaliaineesta, siis useammasta kuin yhdestä tai kahdesta? Tai vastaavasti useammasta vieraasta kielestä?
Miksi siis pitää kirjoittaa mahdollisimman monta ainetta?
No esim. lääkikseen hakevat kirjoittaa fy ke bi. Ja eihän sitä välttämättä tiedä mihin vielä haluaa niin voi olla järkevää kirjoittaa useampi tai kokeilla mistä saisi parhaan arvosanan.
Mun lapset on kirjoittaneet kahdessa osassa mutta ei kolme mitenkään tavatonta ole.