Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisipa neuvolassa aikoinaan kiinnitetty huomiota liialliseen painonnousuun.

Vierailija
10.11.2024 |

Lihoin ensimmäisen raskauden aikana varmaan 10 kiloa, koska luulin että se on normaalia ja kuuluu raskauteen. Kukaan ei sanallakaan kommentoinut painoa. Olisinpa tiennyt, ettei painon tarvitse nousta kuin muutaman kilon, olisin päässyt paljon helpommalla. Nyt laihdutus toivottoman vaikeaa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat sillä, että lihoit 10 kg? Sitäkö, että sulla oli synnytyksen jälkeen tuon verran painoa raskauden alkuun verrattuna? Vai sitä, että raskauden aikana paino nousi 10 kg? Mulla nousi molemmissa raskauksissa paino 12 kg ja mulle sanottiin, että se oli ihan oppikirjaesimerkki painonnoususta. Ekalla kerralla synnytyksen jälkeen ei painoa juuri jäänyt, tokalla kerralla jäi.

Vierailija
2/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietenkin todella paljon lähtöpainosta. Jos oot alipainoinen kun raskaus alkaa, paino nousee noin 10kg raskauden aikana. Jos oot +40kg, painon ei tosiaan tarvitse nousta yhtään raskauden aikana, vaan sen olisi tosiaan hyvä jopa pudota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin normaalipainoinen ennen raskautta. Synnytyksen jälkeen painoa varmaan vielä 10 kiloa ylimääräistä. Ap

Vierailija
4/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuori ja osaava terveydenhoitaja. Hän vinkkasi, että jos paino ei nouse yhtään, tulee pienikokoinen ja helpostisynnytettävä vauva. Oikeassapa tuo oli, ekassa raskaudessa paino nousi vain 2 kg ja vauva oli 2 kg 300 g, toisessa paino nousi 4 kg ja vauva oli 2 kg 800 g. Kun tiukasti piti kiinni tavoitteesta, että ei anna painon nousta, niin lopputulos oli hyvä.

Vierailija
5/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 kg on ihan hyvä painonnousu, ja enemmänkin saa tulla. 

Vierailija
6/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis muutaman kilonhan vain oma painosi nousi,vähän yli. Vauva ehkä 3 kiloa,istukka lähelle kilon,lapsivesi en tiedä. Sulla paino nousi varmaan viitisen kiloa, ei edes kuulosta pahalle.

Vierailija
7/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin normaalipainoinen ennen raskautta. Synnytyksen jälkeen painoa varmaan vielä 10 kiloa ylimääräistä. Ap

10-12 kg:n painonnousu on normaalipainoiselle se keskimääräinen luku, joten ei tuossa oikein ollut mitään, mihin neuvolan terkkarin olisi pitänyt kiinnittää huomiota.

Vierailija
8/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli nuori ja osaava terveydenhoitaja. Hän vinkkasi, että jos paino ei nouse yhtään, tulee pienikokoinen ja helpostisynnytettävä vauva. Oikeassapa tuo oli, ekassa raskaudessa paino nousi vain 2 kg ja vauva oli 2 kg 300 g, toisessa paino nousi 4 kg ja vauva oli 2 kg 800 g. Kun tiukasti piti kiinni tavoitteesta, että ei anna painon nousta, niin lopputulos oli hyvä.

Kuulostaa keksityltä jutulta.

Vierailija
9/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siitä loukkaannutaan niin verisesti, että haukutaan kaikki, jotka uskaltavat sanoa ylipainosta, vaikka jos paino nousisi raskaudessa kohtuullisesti, niin yleensä ei mitään jälkiäkään edes kroppaan jää. Suomessa ei enää synnytyssängyt kestä synnyttäjien painoa.

Vierailija
10/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapsen raskaudessa olin jo valmiiksi ylipainoinen,  synnytyksen jälkeen ylipainoa olikin jo 20 kiloa kiloa. Ap

Vierailija
11/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi. Itse ei pysty ajattelemaan. Kuin pikkulapsi, jolle jonkun on asiat selvitettävä.

Vierailija
12/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö uusavuttomille kaikke erikseen sanoa? Eikö siellä omassa päässä liiku mitään?

Vierailija
13/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kitiset täällä?

Vierailija
14/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sun piti laihtua jotta väkisin painoa lisäävät asiat kuten vauva ja vesi eivät muuttaneet painoa. Mun äidilläni nousi kyllä ja minä silti olin alle 3kg ja pituutta 49cm. Kun taas kaverilla tuli painoa hyvin kohtuudella ja vauva painoi 5kg. Elä tarinoi tollasta muka tarkan puhuvan.

Vierailija
15/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi kaksosraskaudessa paino yli 30 kiloa. 1kk synnytyksestä painoa oli 4kg lähtöpäinoon lisää, 3kk synnytyksestä olin lähtöpainossa.

Vierailija
16/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli ekassa raskaudessa 17 kiloa ja kaikki hävisi viikossa vauvan synnyttyä. 

Vierailija
17/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskirjasto kertoo raskauden painonnoususta näin:

"Normaali raskauden aikainen painonnousu on 815 kg. Pääosin painonnousu tapahtuu vasta 20. raskausviikon jälkeen. Nopea painonnousu alkuraskaudessa on merkki lihomisesta. Raskauden aikainen painonnousu johtuu kohdun, sikiön, istukan ja lapsiveden painon lisäksi äidin verenkierron ja elimistön nestemäärän kasvusta. Normaalipainoisilla suositeltu painonnousu on 1116 kg, lihavilla 59 kg ja alipainoisilla 1318 kg. Painon nousuun voi vaikuttaa sekä ruokavaliolla että sopivalla liikunnalla."

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00159

Mutta tuo painonnousu on tosi hassu juttu sinällään, että vaikka lähtöpaino olisi suunnilleen sama ja painonnousu suunnilleen sama, synnytyksen jälkeinen lopputulos on erilainen. Näin kävi mulle. Tokan raskauden jälkeen painoa jäi lähemmäs 10 kg. Ei ollut kivaa, mutta toisaalta imettäminen oli tasaisempaa. Ei ollut kauhea nälkä koko ajan ja maito ei vähentynyt, jos söin vähemmän. Paino alkoi sitten itsellään laskea, kun täysimetys loppui.

Vierailija
18/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskirjasto kertoo raskauden painonnoususta näin:

"Normaali raskauden aikainen painonnousu on 815 kg. Pääosin painonnousu tapahtuu vasta 20. raskausviikon jälkeen. Nopea painonnousu alkuraskaudessa on merkki lihomisesta. Raskauden aikainen painonnousu johtuu kohdun, sikiön, istukan ja lapsiveden painon lisäksi äidin verenkierron ja elimistön nestemäärän kasvusta. Normaalipainoisilla suositeltu painonnousu on 1116 kg, lihavilla 59 kg ja alipainoisilla 1318 kg. Painon nousuun voi vaikuttaa sekä ruokavaliolla että sopivalla liikunnalla."

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00159

Mutta tuo painonnousu on tosi hassu juttu sinällään, että vaikka lähtöpaino olisi suunnilleen sama ja painonnousu suunnilleen sama, synnytyksen jälkeinen lopputulos on erilainen. Näin kävi mulle. Tokan raskauden jälkeen painoa jäi lähemmäs 10 kg. Ei ollut kivaa, mutta toisaalta imettäminen oli tasaisempaa. E

Juu, ja palsta tuhoaa ajatusviivat: 

"Normaali raskauden aikainen painonnousu on 8-15 kg. Pääosin painonnousu tapahtuu vasta 20. raskausviikon jälkeen. Nopea painonnousu alkuraskaudessa on merkki lihomisesta. Raskauden aikainen painonnousu johtuu kohdun, sikiön, istukan ja lapsiveden painon lisäksi äidin verenkierron ja elimistön nestemäärän kasvusta. Normaalipainoisilla suositeltu painonnousu on 11-16 kg, lihavilla 5-9 kg ja alipainoisilla 13-18 kg. Painon nousuun voi vaikuttaa sekä ruokavaliolla että sopivalla liikunnalla."

Tässä korjattu versio.

Vierailija
19/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa keksityltä jutulta.

Tottahan tuo on. Minullakin terveydenhoitaja sanoi sivulauseessa, että jos äidin paino ei paljoa nouse, niin vauvakaan ei pääse lihomaan ja pienikokoinen vauva on aina helpompi synnyttää. Sitten puhuttiin pitkään raskausdiabeteksesta jne. ja ymmärsin, että mitä hoikempana itse pysyn ja mitä tarkemmin hiilihydraatteja vältän, sen parempi tulevalle lapselle ja omalle kropalle.

Vierailija
20/24 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin 1. raskaudessa 20 kg, mutta paino putosi normaaliin nopeasti. Meillä on 3 lasta ja suurinpiirtein samoin meni muutkin raskaudet. Ei ne kilot kyllä jämähdä, kun kolmea lasta paimentaa. 😃