Suomi yksi maailman ankeimmista maista sään puolesta ja yksi Euroopan kalleimmista maista nin miten voi olla muka silti onnellisin?
Tuo yhtälö ei voi pitää paikkaansa että maa on maailman onnellisin jossa on yli puoli vuotta kestävä kylmä, luminen pimeä talvi ja lyhyt kesä. Euroopan kalleimpia maita elää. Autot, alkoholi, ruoka, asuminen ja kaikki tuotteet järjettömän kallista verrattuna muihin maihin.
Selittäkää mikä tästä tekee onnellisen? Hyvänä asiana tulee mieleen vain luonto ja ihmisten vähäinen määrä niin ei tarvi asua ruuhkapaikoissa.
Kommentit (103)
Ihmiset ei tee onnelliseksi nuo ap:n kertomat seikat, vaan ihan muut asiat. Ollaanhan me moneen kertaan kuultu, kuinka ulkomaalaiset ihmettelevät sitä, että luonto ja metsät ovat lähes kaikkialla todella lähellä. Jopa Helsingin ydinkeskustassa on ihan lähellä kauniita puistoalueita, ja metsätkin alkavat 10-15 km päästä. Eli tämä ei ole ihan normaalia maailmalla, että luontoa on niin lähellä kaikille.
Lisäksi täällä lapset voivat vielä kulkea kouluun turvallisesti itse kävellen ja suurin osa lapsista kulkeekin. Elämänrytmi kaikissa pohjoismaissa on sellainen, että on myös vapaa-aikaa ja se on itseasiassa se iso onnellisuuteen vaikuttava asia.
Ja mikä on kenenkin mielestä hyvä ilmasto elää. Meillä on ilma vielä puhdasta ja yllättävän moni tykkää talvesta (itse en pidä, mutta siksi usein teenkin pidemmän lomamatkan jonnekin lämpimään talvella) voi sitä tunnetta kun pimeneminen loppuu (hei enää reilu kuukausi siihen) ja tietää, että nyt mennään taas valoa kohden, ihan pelkästään siitä tulee onnen tunne - ainakin minulle. Eli nuo vuodenaikojen isot vaihtelut taitavatkin olla sellainen toivoa tuova asia. Jos olisi koko ajan samanlaista, niin ei osaisi tuollaisestakin niin innostua.
Saa kai tuota olla tyytyväinen elämäänsä Suomessa. Minä ainakin tykkään. Eilenkin oli tilhiä ja punatulkkuja syömässä pihlajanmarjoja. Aurinko paistoi. Sen verran on työtä ja toimeentuloa, että pärjäillään. Sää on sellainen kun se on, mutta pukee paremmin tai jää sisälle. Kaikki on kallista, mutta toisaalta asiat sujuu ja toimii. Jos Suomi tuntuu onnettomalle, niin voihan sitä lähteä maailmalle etsimään parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on (vielä) kohtalaisen vähän syntymäruskettuneita, kun vertaa melkein mihin tahansa muuhun paikkaan maailmassa.
Mitä valkoisempi maa, sitä onnellisempi maa!
Näillä on jo Suomen kansalaisuus ja Suomessa on pk-seudulla jo kolmasosa lapsista näitä värillisiä. Onhan noita ihan valtavasti verrattuna vaikka Sveitsiin, joka ei anna kansalaisuutta kuin maata hyödyttäville korkeasti koulutetuille ihmisille.
Sen verran palloa olen kiertänyt, että rakastan tätä säätä. Täällä voi hengittää huolettomasti ilman pelkoa katastrofeista. Kaikkien mielestä ei se yksitoikkoinen kuumuus ole maailman paras sää.
Yksi onnellinen
Minä olen todella onnellinen että olen syntynyt Suomeen ja saan asua täällä. Suomen passilla on helppo matkustaa pimeyttä ja loskaa karkuun muualle, se ei ole itsestäänselvyys muunmaalaisille.
Minäkin olen matkustellut paljon ja käynyt yli 50 maassa jokaisessa maanosassa. En ole löytänyt vielä sellaista paikkaa minne haluaisin muutta ja aina matkan paras osuus on palaaminen koti-Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on (vielä) kohtalaisen vähän syntymäruskettuneita, kun vertaa melkein mihin tahansa muuhun paikkaan maailmassa.
Mitä valkoisempi maa, sitä onnellisempi maa!
Kyllähän koko Itä-Eurooppa on Suomea valkoisempi väestöltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo onnellisuus perustukaan mihinkään kyselyyn esim. säästä. Se perustuu tilastoihin. Lukutaito? Koulutus kaikille? Lapsikuolleisuus? Terveydenhuolto? Asuminen? Kulttuuritpahahtumiin osallistumisen mahdollisuus? Jne jne jne. Tällaisista asioista tehdään tilasto, jonka mukaan ilmeisesti suomalaisilla on ,,lähes kaikki hyvin,,
Kriteerit ovat täysin harkinnanvaraisia, mikä on todella johtanut aika absurdiin johtopäätökseen, että suomalaiset ovat maailman onnellisin kansakunta, vaikka 600 000 suomalaista syö masennuslääkkeitä.
Yleisestikin hyvinvoivissa ja varakkaissa maissa käytetään eniten masennuslääkkeitä. Mahdollisuus tunnistaa masennus ja hoitaa itseään on tärkeää. Monessa maassa ei suurimmalla osalla ihmisistä ole mitään mahdollisuuksia tuollaiseen luksukseen kuten mielenterveyden hoitam
Ei Suomi ole varakas valtio. Kansalaisten nettovarallisuuden arvo, joka tulee pääosin asuntojen hinnoista, on todella alhainen: tällä hetkellä runsaasti alle 100 000 euron. BKT ei ole kasvanut vuodesta 2008 lähtien, ja valtio itsessään on selkeästi ylivelkaantunut.
Säästä valittajat voisivat pitää mielessä että pakkanen on yksi suuri syy sille miksei täällä ole esim malariaa tai muita loistauteja.
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla ankea sään puolesta?
Mun mielestä sää ja ilmasto on mitä parhain.
Nollakeli. Ja nolla ei oo mitään. Nolla on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisvaltaisesti onnellisuus tulee siitä hyvinvointivaltiosta mikä meillä on ennen Orpon hallitusta ollut.
Koulu--terveydenhuolto-sosiaaliturva-lastenhoito-vanhustenhoito. Jälkimmäisistäkin yleislinjat onnellisuutta lisäävät. Vielä luontoarvot, rauhanaika, vapaus.
Mutta tuo onnellisuus on kyllä laskusuunnassa.
Joo, kyllä länsimaiset hyvinvointivaltiot ovat yleisesti ottaen kaikki aika korkealla tuossa onnellisuustilastossa. Mutta jokin selittää kuitenkin, miksi suomalaiset sijoittuvat jatkuvasti kärkeen, ja ovat onnellisempia kuin esim. ruotsalaiset, australialaiset tai uusi-seelantilaiset. Myös maahanmuuttajat ovat Suomessa onnellisempia kuin muualla ja myös Suomen ulkopuolella asuvat suomalaiset ovat onnellisempia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei tee onnelliseksi nuo ap:n kertomat seikat, vaan ihan muut asiat. Ollaanhan me moneen kertaan kuultu, kuinka ulkomaalaiset ihmettelevät sitä, että luonto ja metsät ovat lähes kaikkialla todella lähellä. Jopa Helsingin ydinkeskustassa on ihan lähellä kauniita puistoalueita, ja metsätkin alkavat 10-15 km päästä. Eli tämä ei ole ihan normaalia maailmalla, että luontoa on niin lähellä kaikille.
Lisäksi täällä lapset voivat vielä kulkea kouluun turvallisesti itse kävellen ja suurin osa lapsista kulkeekin. Elämänrytmi kaikissa pohjoismaissa on sellainen, että on myös vapaa-aikaa ja se on itseasiassa se iso onnellisuuteen vaikuttava asia.
Ja mikä on kenenkin mielestä hyvä ilmasto elää. Meillä on ilma vielä puhdasta ja yllättävän moni tykkää talvesta (itse en pidä, mutta siksi usein teenkin pidemmän lomamatkan jonnekin lämpimään talvella) voi sitä tunnetta kun pimeneminen loppuu (hei enää reilu kuukausi siih
Onhan metsiä kaikkialla muuallakin, elleivät ole Afrikassa hakanneet puut polttopuiksi tai asuta suurkaupungissa, jossa ihmisiä on niin paljon, että metsä on asuintalojen takia vähän kauempana. Mutta ei pitäisi ihannoida sitä, että suomalaisia on vähän, eihän siinä ole mitään hienoa. Tukholmassa on enemmän ihmisiä ja Helsinkiä hienommat puistot ja ulkoilualueet.
Lapset eivät voi Helsingissä kulkea ilman huoltajaa, kun 2015 tuli niitä, joiden mielestä tällaiset lapset ovat vapaata riistaa heidän seksuaalisiin tarpeisiin. Suomessa on nykyisin myös maailman huonoimmat ja vaarallisimmat taksit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on korkea ÄO. Yhteiskunnan keskimääräinen ÄO vaikuttaa yhteiskunnan toimivuuteen merkittävästi. Suomalainen yhteiskunta toimii - vielä.
Totta, suomalaiset ovat menestyneet monissa älykkyystesteissä, ja Suomen keskimääräinen ÄO sijoittuu usein maailman korkeimpien joukkoon. Tutkimusten mukaan yhteiskunnan keskimääräisellä älykkyysosamäärällä voi olla suuri merkitys maan taloudelliseen kehitykseen, koulutuksen tasoon ja yleiseen yhteiskunnalliseen toimivuuteen. Suomi on esimerkki maasta, jossa korkea koulutustaso, vakaa yhteiskunta ja älyllisesti haastava ympäristö ovat tukeneet tätä kehitystä.
Taloudellisesti ei meillä menee hyvin; 17 vuoteen ei ole ollut taloudellista kasvua. Lainarahalla on menty vuosi kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Säästä valittajat voisivat pitää mielessä että pakkanen on yksi suuri syy sille miksei täällä ole esim malariaa tai muita loistauteja.
Ei minua ainakaan tuo lohduta, kun raaputan umpijäisen autoni laseja lämpömittarin näyttäessä -18.
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla ankea sään puolesta?
Mun mielestä sää ja ilmasto on mitä parhain.
Kyllä ja tulevaisuudessa vaan paranee. Loma-asuntoja etelästä aiemmin ostaneet ihmiset ovat jo siirtyneet ostamaan täältä pohjoisesta, etelän maat eivät enää kiinnosta, kun lämpötila niissä vaan nousee.
Vuodenaikoihin sisältyvät valottomat ja ankeat jaksot... Suomalaiset ovat syntyneet tähän ilmanalaan, joten olemme niihin tottuneet, tiedämme että lopulta se valo sieltä taas ilmaantuu ja kesä on ihanaa...
Aika erikoinen mielipide sään suhteen. Maailmassa on lukuisia maita, joissa on tuhottoman kuuma, kylmempi kuin Suomessa, sateisempaa kuin täällä, hirmumyrskyjä, tulvia, tulivuoden purkauksia, tsunamivaaroja, huono ilmanlaatu tai ilmasto, joka lisää sairauksien riskiä jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on korkea ÄO. Yhteiskunnan keskimääräinen ÄO vaikuttaa yhteiskunnan toimivuuteen merkittävästi. Suomalainen yhteiskunta toimii - vielä.
Tulee mielenkiintoiset ajat, kun tänne halutaan väen väkisin tuoda äo 70 maista porukkaa. Ehkä pitäisi olla älykkyysraja, koska 70 äo porukalla ei ole mahdollisuutta toimia tässä yhteiskunnassa, kun oletuksena on, että äo on noin 100.
Minut tekee onnelliseksi jos se, että ap. pysyy siellä Nevan rannalla.
Kai se Suomen onnellisuus tulee siitä että on mahdollisuus tehdä elämää koskevia valintoja vaikuttaa omaan elämään. Esimerkiksi voi aika hyvin valita opiskelumahdollisuuksia. Voi myös luottaa siihen, että jos joutuu tekemisiin viranomaisen tai oikeuden kanssa, niin päätökset ovat yleensä oikeudenmukaisia ja lakiin perustuvia, eikä laki ole automaattisesti rikkaiden puolella esimerkiksi lahjonnan vuoksi. Ja vaikka terveydenhoitokaan ei täysin ilmaista ole, niin sairastuminen ei kuitenkaan suista ketään absoluuttiseen köyhyyteen.
Joku sää on noihin verrattuna kuitenkin aika pikku juttu. Suomessa pystyy kuitenkin suojautumaan säältä, asunnot ovat lämpimiä ja monet pystyvät matkustamaan aurinkolomillekin. Eikä Suomessa edes ole mitään äärimmäisiä sääilmiöitä, kuten kuivuutta, hirmumyskyjä tai hurrikaaneja.
Ei Suomessa enää ole korkea koulutustaso, eikä Suomen talous ole kasvanut vuodesta 2008 lähtien. Suomen talous on ollut pitkään rapakunnossa, ja koulutusasteemme on nykyään Turkin ja Chilen tasoa.